TV för bildredigering samt lite gaming 10-15k

Permalänk
Medlem

TV för bildredigering samt lite gaming 10-15k

Tjena,

En polare är intresserad av en ny TV, han har en hel del olika konsoler. Hans sambo tar mycket bilder och de vill ha en TV som hon även kan använda som monitor för att redigera bilderna.

Jag rekommenderade en OLED55B7V, de vill nog helst ha en närmare 10k dock.

Vad skulle ni rekommendera? Tänker något med under 30 ms input lag samt så hög DCI.P3 som möjligt borde vara nice.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte köpa en TV för att redigera bilder på då de ofta inte visar färger på ett sätt som representerar verkligheten. De är ofta designade för att försköna bilder och filmer som visas på dem. När du redigerar en bild på dem kan det se bra ut på just den TV:n men när du tex printar ut bilden kan den se helt annorlunda ut.

Köp istället en dedikerad datorskärm som är designad för färghantering och en TV.
Exempel på vad jag menar angående skärm: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1961970
(Denna är iofs jävligt dyr men du förstrår vad jag menar)

Visa signatur

Processor:Intel 3770k @ 4.5Ghz, Moderkort: Msi Z77A-GD65, Grafikkort Asus 5700XT Strix, Chassi: NZXT H440 White, RAM Kingston 16gb, SSD Corsair Neutron 256gb, Nätaggregat Evga Supernova 750 G2, Kylare För varm Hyper 212 Evo Ljudinterface Steinberg UR22 Mk2 Studiomonitorer Yamaha HS8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcsmen:

Jag skulle inte köpa en TV för att redigera bilder på då de ofta inte visar färger på ett sätt som representerar verkligheten. De är ofta designade för att försköna bilder och filmer som visas på dem. När du redigerar en bild på dem kan det se bra ut på just den TV:n men när du tex printar ut bilden kan den se helt annorlunda ut.

Köp istället en dedikerad datorskärm som är designad för färghantering och en TV.
Exempel på vad jag menar angående skärm: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1961970
(Denna är iofs jävligt dyr men du förstrår vad jag menar)

Jo absolut, det vore ju idealt, men då pratar vi dubbla deras budet mer eller mindre om man ska köpa både monitor och TV

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Bildexpert 📺

Går att få till de flesta, nästan alla, TV-apparater i mellan- och toppklass så att de fungerar för att syna bilder och få korrekt återgivning. Handlar om att lära känna vilka fabriksinställningar som ligger närmast färgstandard (läs genomgripande tester) eller anlita någon som kalibrerar skärmen. Och då menar jag förstås riktigt instrumentkalibrering, inget annat.

Sedan är TV:n kanske inte den praktiska lösningen för detta i vilket fall. TV:n brukar vara placerad på mindre lämpligt plats för att ägna längre stunder åt fotoredigering.