Köpråd NAS/WD Cloud eller extern hdd

Permalänk
Medlem

Köpråd NAS/WD Cloud eller extern hdd

Hej.

Jag är i behov av ny nätverkslagring att streama ifrån, jag kör idag plexserver på en Nvidia Shield och har en WD mybook ansluten till min Asus ac68u router via USB 3. Jag behöver nu mer lagring och även gärna lite mer fart på överföringen.

Den kommer bara användas för lagring av filer till plexservern som fortfarande kommer köras på Shielden.

Jag har tittat på lite olika alternativ.
Alternativ 1 är en NAS liknande denna: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3339580

Alternativ 2 är en "NAS hdd" likt denna: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2259323

Alternativ 3 är en ny större vanlig extern hdd som jag kopplar via USB 3 i routern.

Vilket alternativ skulle passa mina behov bäst?

Alternativ 1:
NASen är ju utbyggbar med större diskar i framtiden men kostar desto mer eftersom diskar måste köpas separat men den här förmodligen snabbast överföringshastighet av dessa 3 alternativ, frågan är om det är så pass snabbare att det är värt de? Och om jag behöver den extra hastigheten jämfört med alternativ 2

Alternativ 2:
NAS hdd'n känns som den kan ge mig snabbare överföringshastighet jämfört med idag men har istället fast storlek och är ej utbyggbar.

Alternativ 3:
Extern hdd blir ju som idag med hastigheter fast större disk.

Så vad rekommenderar folket för mina behov?

Mvh Dennis

Permalänk
Medlem

Jag hade kollat på en Synology DS218J istället för Asusen.
Inte för att det är stor skillad i prestanda. Men synology är populärare (hela deras platform) och i min mening är deras gränsnitt överlägset. Sen finns det många 3'de part utvecklare till dom också, så man blir inte lika låst.

Synology har ett utmärkt demo på deras DSM, Diskstation Manager, där man kan testa deras system.
Erbjuds en hel uppsjö med program och funktioner och jag lovar du kommer älska systemet. Jag är själv inne på min andra NAS (en 918+) men har installerat ett tiotal åt kunder som agerar backup osv.

https://www.synology.com/sv-se/dsm/live_demo

Permalänk
Hedersmedlem

Håller med om Synology. Har själv en som jag är utomordentligt nöjd med. Men egentligen så spelar inte märke och modell särskilt stor roll om du bara ska slänga filer på den. Dock kan det vara värt att kolla upp användargränssnittet. Jag har tex en Buffalo Linkstation som jag använder till att ta backup på min Synology NAS. Maken till knölig användarupplevelse får man leta efter. När den väl är igång så rullar den på, men så fort man behöver göra något underhåll på den så drar jag mig något fruktansvärt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Alternativ 2 är sämst, räkna inte med några större prestanda där 'server' delen bara ha fått kosta 200:- till utöver diskens kostnad typ. dvs klent med CPU och klent med RAM

alternativ 3 är som en ytterligare disk - inga möjlighet att göra dolda backup mm.

alternativ 1 - generellt när man tar konstnaden och köper en NAS så köper man en med 4 diskplatser - aldrig mindre, du kan starta med en disk

asustor är OK om du skall ha den till endast NAS och inget annat - gillar man att köra via terminal och använda linux på kommandonivå så är den extremt strippad och ovänlig då det tex inte fins någon apt-get för att få in nya program, ingen vettig editor etc. - kort sagt hårdjobbad att administrera med saker som inte finns i grafiska gränssnittet - tex. så fungerar inte rsync som man kanske vill ha på ett visst sätt med kontrollerad uppsättning flaggor via den grafiska gränssnittet.

som andra redan skriver köp en synology med minst 4 platser - se till att köpa lika mycket diskutrymme i form av externa USB-diskar som du laddar NAS:en med diskar för att kunna göra regelbunden backup!! - en NAS är inte en ersättning för backup - såvida det inte är NAS nr:2 för att göra backup på NAS nr:1...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xxargs:

som andra redan skriver köp en synology med minst 4 platser - se till att köpa lika mycket diskutrymme i form av externa USB-diskar som du laddar NAS:en med diskar för att kunna göra regelbunden backup!! - en NAS är inte en ersättning för backup - såvida det inte är NAS nr:2 för att göra backup på NAS nr:1...

Du har rätt i att filer som bara lagras på NAS'en kan behövas backas upp till annat medium, men om NAS'en är en backup på den privata datorn är den ju en backup, och man kan ju även välja att filer som bara lagras på NAS'en inte behöver backas upp. I TS fall kan han med fördel använda sin gamla lösning för backup om han tycker att det behövs.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Mitt bästa tips är att om du skall köra på en Nas, köp en som har minst 2GB ram, eller en där du kan utöka minnet själv.
De gamla Synologymaskinerna med 256mb och 512mb kan vara löjligt sega när man har som mest bråttom..

Permalänk
Medlem

Den kommer enbart användas som filserver för shielden att hämta film m,m ifrån.
Så jag kommer inte använda en massa fancy funktioner och appar, jag vill kunna kopiera filer från min dator till NASen och sedan hittas filerna av plex i shielden, det är allt jag begär, gärna med snabbare hastighet än vad jag har idag men det står och faller inte på det.

Den kommer inte heller fungera som backup på något.

Så är det fortfarande en NAS som gäller? Tex Asustor, qnap eller synology.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SLARVA:

Den kommer enbart användas som filserver för shielden att hämta film m,m ifrån.
Så jag kommer inte använda en massa fancy funktioner och appar, jag vill kunna kopiera filer från min dator till NASen och sedan hittas filerna av plex i shielden, det är allt jag begär, gärna med snabbare hastighet än vad jag har idag men det står och faller inte på det.

Den kommer inte heller fungera som backup på något.

Så är det fortfarande en NAS som gäller? Tex Asustor, qnap eller synology.

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle definitivt rekommendera att skaffa en hpe microserver gen 8 istället om du har tid att vänta på att dom går ner i pris lite, man brukar kunna få dom för runt 2000 ibland. Inte mycket dyrare alltså men skulle du vilja göra något förutom filserver i framtiden så kan du det också. Då kan du dessutom köra unRAID vilket är mycket lämpligare för en mediacenter än vanlig raid.

Permalänk
Medlem

Jag slog till på en qnap ts-228 då NetonNet hade den för 1100kr, kändes som vettiga pengar då den normalt går på 1990kr, jag får prova den och se, det är ju ändå 30 dagars öppet köp så.

Skickades från m.sweclockers.com