Permalänk
Medlem

Koppla ihop recivers?

Tjenare! sitter för tillfället och grunnar på om man kan använda en extra receiver för att kunna ställa in ljudet bättre?
Har just nu:
Marantz SR 7300 ( som tyvärr har rätt få inställningsmöjligheter: -+6 på Bas treble osv...
som driver 1 Argon LP med en NAD RIAA förstärkare emellan.
1 optisk från dator till receiver.
1 par golvhögtalare XTZ ( har inte modellnr i huvet )

Problemet är att det blir så jäkla " platt " ljud ifrån LP spelaren...
och grymt ljud från datorn.
så... funderar på att koppla in en extra förstärkare jag fick av en kollega, om man skulle
kunna använda den som en typ " pre-EQ " mellan Marantzen och NAD RIAA förstärkaren? då denna har lite mer att vrida på.
Eller e det big no no? ska man då istället satsa på något nyare i Receiver fronten? en riktig förförstärkare?

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

En extra förstärkare emellan känns som att något kommer ta eld eller iallafall gå väldigt sönder. Men det borde väl inte vara orimligt att koppla in en eq eller annan pre-amplifier i serie med signalen från lp:n.

lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farthinder:

Tjenare! sitter för tillfället och grunnar på om man kan använda en extra receiver för att kunna ställa in ljudet bättre?
Har just nu:
Marantz SR 7300 ( som tyvärr har rätt få inställningsmöjligheter: -+6 på Bas treble osv...
som driver 1 Argon LP med en NAD RIAA förstärkare emellan.
1 optisk från dator till receiver.
1 par golvhögtalare XTZ ( har inte modellnr i huvet )

Problemet är att det blir så jäkla " platt " ljud ifrån LP spelaren...
och grymt ljud från datorn.
så... funderar på att koppla in en extra förstärkare jag fick av en kollega, om man skulle
kunna använda den som en typ " pre-EQ " mellan Marantzen och NAD RIAA förstärkaren? då denna har lite mer att vrida på.
Eller e det big no no? ska man då istället satsa på något nyare i Receiver fronten? en riktig förförstärkare?

Långdraget men har du möjlighet prova annan LP spelare så att det inte är den som börjar sjunga på sina sista år?
Har din LP spelare jordningsuttag (Inte säker på om ALLA hade det?) - På min gamla LP spelare hemma så gjorde det rätt stor skillnad faktiskt att ha i jordningen eller inte.

edit: om allt annat låter bra så bör det väl inte vara annat än LP spelaren?
Prova koppla in spelaren in i AUX istället för PHONO etc. och se om resultatet är densamma

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Det beror på förstärkaren Ta en bild på baksidan.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

Långdraget men har du möjlighet prova annan LP spelare så att det inte är den som börjar sjunga på sina sista år?
Har din LP spelare jordningsuttag (Inte säker på om ALLA hade det?) - På min gamla LP spelare hemma så gjorde det rätt stor skillnad faktiskt att ha i jordningen eller inte.

edit: om allt annat låter bra så bör det väl inte vara annat än LP spelaren?
Prova koppla in spelaren in i AUX istället för PHONO etc. och se om resultatet är densamma

Tackar för input!
Spelaren är inte mer än max 2 år gammal, och ja den har jordning, som går till NAD RIAA-förstärkaren
Låter skräp utan jordningen så det är testat.
Känns inte som att det är LP spelaren, har provat byta ingång men utan annat resultat.

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Det beror på förstärkaren Ta en bild på baksidan.

får göra det när jag kommer hem ^^

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

@Rydisen: Min reciver har en pre-out som borde funka att dra in till nya förstärkaren, ska kolla på den när jag kommer hem.
( han inte med igår )
Min fråga ( efter en del googling ) är egentligen:
Kan jag skicka diagital in till min reciver, köra preout till nästa förstärkare ( denon, om den nu har pre-in/main-in )och köra högtalarna via den?
Det borde la rimligtvist funka?

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farthinder:

@Rydisen: Min reciver har en pre-out som borde funka att dra in till nya förstärkaren, ska kolla på den när jag kommer hem.
( han inte med igår )
Min fråga ( efter en del googling ) är egentligen:
Kan jag skicka diagital in till min reciver, köra preout till nästa förstärkare ( denon, om den nu har pre-in/main-in )och köra högtalarna via den?
Det borde la rimligtvist funka?

Googlade på din Marantz maskin - den är fin men den har ingen "Phono Stage", den kan inte förstärka signalen från din LP spelare.
Han här har samma stärkare och samma problem:
https://www.reddit.com/r/vinyl/comments/1epblh/thanks_to_raud...
Så tipset är:
Annan förstärkare eller en ren RIIA(phono) Förstärkare - tror billigast i detta fall är att hitta en kraftigare stereo förstärkare från Blocket. (Gör lite egen research om detta verkligen stämmer)

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

@Niivpzi: Har en NAD RIAA förstärkare, problemet ära att jag vill ha mer kontroll på de olika nivåerna, bas/diskant etc etc, Marantz har inte riktigt den friheten när du " bara " har 2 högtalare inkopplade, därav att jag funderar på att köra en till förstärkare och bara ha marantzen som en " signal/volym " hanterare

har inte problem med att det blir dåligt ljud, tavlorna trillar ner men vill ha mer finjustering av ljudet

Setupen är nu:
PC --> Digital out --> Digital-in [ Marantzen ]
LP Spelare --> NAD --> AUX-IN --> [ Marantzen ]
Högtalarna --> Speakers in ( singlewire ) [ Marantzen ]

Hur jag tänkt det:
PC --> Digital out --> Digital-in [ Marantzen ]
LP Spelare --> NAD --> AUX-IN --> [ Marantzen ]
Marantzen --> Pre-out --> [ Denon ]
Högtalarna --> Speakers in ( singlewire ) [ Denon ]

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farthinder:

@Niivpzi: Har en NAD RIAA förstärkare, problemet ära att jag vill ha mer kontroll på de olika nivåerna, bas/diskant etc etc, Marantz har inte riktigt den friheten när du " bara " har 2 högtalare inkopplade, därav att jag funderar på att köra en till förstärkare och bara ha marantzen som en " signal/volym " hanterare

har inte problem med att det blir dåligt ljud, tavlorna trillar ner men vill ha mer finjustering av ljudet

Setupen är nu:
PC --> Digital out --> Digital-in [ Marantzen ]
LP Spelare --> NAD --> AUX-IN --> [ Marantzen ]
Högtalarna --> Speakers in ( singlewire ) [ Marantzen ]

Hur jag tänkt det:
PC --> Digital out --> Digital-in [ Marantzen ]
LP Spelare --> NAD --> AUX-IN --> [ Marantzen ]
Marantzen --> Pre-out --> [ Denon ]
Högtalarna --> Speakers in ( singlewire ) [ Denon ]

Sorry glömde bort det vart bara fokuserad på Marantzen.
Om Denon var gratis och du vill ha så mycket i setup så är det väl OK, fungerar dessa idag eller om de ens går koppla in på din Marantz?
Stereo Equalizer

Med en sådan kan du styra ljudet på punkt och pricka hur du vill.

Har du bild/modellnamn på NAD'en - för om den nu förstärker signalen, borde väl kopplingen gå
Marantz -> Nad -> LP? (Eller LP till NAD till Marantz)
Du sätter i LP Skivan och signalen går genom NAD som förstärker det TILL Marantzen som sen spelar ut det.

LP kopplas till IN (Vänster) på NAD sen OUT(höger) till din Marantz Line/AUX-port?
Ala:

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

@Niivpzi: ja precis, den är kopplad LP --> NAD --> marantzen ( via aux då marantzen saknar phono )
Japp denon förstärkaren var gratis ^^

vet inte om de funkar, har som sagt inte helt hundra koll xD
Var bara en tanke då förstärkaren var gratis, hade ju varit gött att få ut lite mer kräm
Blir la till att testa! hoppas på att inget brinner upp.

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Rekordmedlem

Det är inte en förstärkare du behöver eftersom du bara verkar vara ute efter att förvränga ljudet. skaffa en EQ av nån sort eller så får du acceptera att LP inte låter särskilt bra, det var därför det ren gång i tiden skrotades till förmån för cd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Farthinder:
Prova:
https://www.google.se/search?safe=strict&rlz=1C1GCEA_enSE776S...

Jag tror inte att de brinner upp - men jag funderar bara på att... Nu har du ju chansen att testa med extra förstärkare - men denna tråd intresserade mig så läst på lite mer, intressant om du löser detta "på egen hand" men kastar mer tips:

https://forum.audiogon.com/discussions/newbie-question-why-is...
Kolla "Hifitime" 10-09-2012 2:10am" där förklarar han om huvudena (Cartridges)

Citat:

"A MC (moving coil) cartridge has a low output. This appears to be the kind you have. Also, this low output type is most likely causing the low volume problem.
An outboard phono preamp needs to be capable of supporting a moving coil type of cartridge"

Så kan bli ett roligt projekt att införskaffa ett nytt huvud med nål och byta ut det

Kanske övertänker detta men verkar ju inte finnas så mycket andra logiska svar?

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är inte en förstärkare du behöver eftersom du bara verkar vara ute efter att förvränga ljudet. skaffa en EQ av nån sort eller så får du acceptera att LP inte låter särskilt bra, det var därför det ren gång i tiden skrotades till förmån för cd.

LP-skivors ljudkvalitet har väldigt lite att göra med att skivbolagen försökte skrota formatet. Den främsta anledningen är ekonomi: tillverkningskostnaden är betydligt högre än CD och skivorna är fysiskt större vilket leder till dyrare distribution, trots detta såldes de dyrare då marknaden accepterade CD som en premiumprodukt=win, win, win för skivbolagen. Dessutom har ju vinylskivor nackdelen att de lätt repas såpass att de blir olyssningsbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farthinder:

Hur jag tänkt det:
PC --> Digital out --> Digital-in [ Marantzen ]
LP Spelare --> NAD --> AUX-IN --> [ Marantzen ]
Marantzen --> Pre-out --> [ Denon ]
Högtalarna --> Speakers in ( singlewire ) [ Denon ]

Så som du kopplar ovan, så använder du ju förstärkardelen på Denon förstärkaren för vinylspelningen, men i din ursprungliga beskrivning så lät det mer som du ville använda Denon som pre-amp.

Vore det inte mer konsekvent att köra samma amp till både PC och LP?
Vilken av förstärkarna är bäst/nyast/starkast av Denon och Marantz?
Har båda pre-out?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är inte en förstärkare du behöver eftersom du bara verkar vara ute efter att förvränga ljudet. skaffa en EQ av nån sort eller så får du acceptera att LP inte låter särskilt bra, det var därför det ren gång i tiden skrotades till förmån för cd.

LP låter bra mycket bättre gäller bara att få det korrekt inställt, har som sagt inte dåligt ljud med LP, vill bara ha mer möjligheter till inställningar och det är där förstärkaren tryter

Skrivet av Roger W:

Så som du kopplar ovan, så använder du ju förstärkardelen på Denon förstärkaren för vinylspelningen, men i din ursprungliga beskrivning så lät det mer som du ville använda Denon som pre-amp.

Vore det inte mer konsekvent att köra samma amp till både PC och LP?
Vilken av förstärkarna är bäst/nyast/starkast av Denon och Marantz?
Har båda pre-out?

@Roger W: Kan hända att jag blandade ihop begreppen lite, ska försöka beskriva det bättre!

Jag vill köra högtalarna via Denon då denna har mer inställningsmöjligheter än vad marantzen har, dock så har Denon inte Digital in, därav att jag " måste " koppla ihop förstärkarna.
Annars hade jag kört allt direkt via Denon och hade således inte behövt marantzen.

Tanken är:
Alla ljudkällor in ( LP, PC, DVD etc ) går alltså till marantzen för att enbart hantera källorna, för att sen skicka ljudet till Denon
som styr högtalarna.

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

@Niivpzi: hm... intressant ja!
Volymen i sig har jag inte problem med ( tack vare att jag kör via NAD RIAA förstärkaren ( var ett problem innan volym -10 för LP och -25 för PC för att få " samma " ljudnivå ) ( och ja - nivå på volymen, har jag högre än +10 så kan man fan inte vistas i rummet utan att trumhinnorna fladdrar xD

Har dock utbytt pickup på LP spelaren ( gjordes i samma veva som den köptes ) och den gjorde en ENORM skillnad.
Hade man haft en nolla till på lönen så hade det investerats i en riktig förstärkare med gamla goa " Rör "

Ska läsa på lite nr jag är hemma sen, blev fan mer sugen på att nörda ner mig i detta... fan

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Farthinder:

LP låter bra mycket bättre gäller bara att få det korrekt inställt, har som sagt inte dåligt ljud med LP, vill bara ha mer möjligheter till inställningar och det är där förstärkaren tryter

Ser inte hur din lösning med att sätta ytterligare en förstärkare efter skulle hjälpa. Den kommer ju inte att göra det platta ljudet bättre. Den rätta vägen borde att vara att sätta något innan AUX-ingången, så som tipsats om tidigare i tråden.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

@giplet: Hade egentligen velat ha 1 Förstärkare, men om man kopplar via "pre-out" på marantzen till Denon så går den förbi EQ inställningarna i marantzen och använder enbart förstärkningsdelen ( Dvs ljudvolym och ljudkälla ) och låter således Denon sköta den delen.
Med andra ord så BÖR ljudet förändras. ( om jag förstått alla olika google sökningar och härjande på hifi forum )

Anledningen till 2 förstärkare är enkel; Marantzen har Möjligheten att Hantera flera olika ljudkällor Men har kass EQ
Denon har Få ljudingångar men bra EQ

och framförallt... Denonen var gratis xD
Detta är mer en fundering om det skulle kunna vara möjligt att nyttja båda, annars får det bli en enkel högtalarswitch som man får köra när man vill dra på en gammal LP ^^

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Farthinder:

@giplet: Hade egentligen velat ha 1 Förstärkare, men om man kopplar via "pre-out" på marantzen till Denon så går den förbi EQ inställningarna i marantzen och använder enbart förstärkningsdelen ( Dvs ljudvolym och ljudkälla ) och låter således Denon sköta den delen.
Med andra ord så BÖR ljudet förändras. ( om jag förstått alla olika google sökningar och härjande på hifi forum )

Anledningen till 2 förstärkare är enkel; Marantzen har Möjligheten att Hantera flera olika ljudkällor Men har kass EQ
Denon har Få ljudingångar men bra EQ

och framförallt... Denonen var gratis xD
Detta är mer en fundering om det skulle kunna vara möjligt att nyttja båda, annars får det bli en enkel högtalarswitch som man får köra när man vill dra på en gammal LP ^^

Problemet är ju att du då tvingar alla källorna genom samma EQ, dvs du förändrar även ljudet från datorn som du tycker är bra. Denonen kan ju inte se skillnad på källorna. Har tex använt det för att driva högtalare i en lokal där varje kanal hade sin egen separata förstärkare.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

@giplet: allright, japp. får se hur jag löser det, vill inte gärna lägga ner fantasi summor på andra lösningar, och vill inte köra 3,5mm - RCA från datorn heller.
men ska "labba" lite och se hur det blir i slutet.
Tack för input

edit: jag borde ju isf ställa om EQ från datorn till bara " plan " och sen låta förstärkaren lösa det, kan vara en lösning. aja blir att testa

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farthinder:

@Niivpzi: hm... intressant ja!
Volymen i sig har jag inte problem med ( tack vare att jag kör via NAD RIAA förstärkaren ( var ett problem innan volym -10 för LP och -25 för PC för att få " samma " ljudnivå ) ( och ja - nivå på volymen, har jag högre än +10 så kan man fan inte vistas i rummet utan att trumhinnorna fladdrar xD

Har dock utbytt pickup på LP spelaren ( gjordes i samma veva som den köptes ) och den gjorde en ENORM skillnad.
Hade man haft en nolla till på lönen så hade det investerats i en riktig förstärkare med gamla goa " Rör "

Ska läsa på lite nr jag är hemma sen, blev fan mer sugen på att nörda ner mig i detta... fan

Jag som inte läst igenom din text ordentligt om platta ljudet -.- (MY BAD!)
Well, equalizer är väl nästa steg mellan riaa och förstärkare i sådana fall
LP -> Nad Amp -> EQ -> Marantz
Eller blir det Förstärkare till EQ till Högtalare (aldrig använt en fysiskt EQ så vet inte)
Om inte Denon-loudness knappen gör susen för dig dvs.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

@Niivpzi: Lätt hänt brukar själv skumma igenom trådarna och missa ibland
Vad det gäller EQ och allt det där så har jag inte mycket koll blir till att testa helt enkelt!
Får ha kameran redo om det blir ett fint fyrverkeri

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

Jag skulle köpa en separat EQ alternativt en ny receiver som faktiskt gör det du vill göra!

Var försiktig med utvolymen på Denonstärkaren så att du inte steker ingångarna på Marantzen. Det är ju trots allt den förstärkt signal du skickar in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farthinder:

@Roger W: Kan hända att jag blandade ihop begreppen lite, ska försöka beskriva det bättre!

Hoppsan, jag tänkte nog lite snett på vägen - inte du som blandade ihop det

Som nämnts så får du väl då problemet att EQ inställningar kommer appliceras både på datorljudet och vinylljudet, men annars funkar det väl...
Sen är ju som sagt frågan vilken stärkare som är bäst på att driva högtalare? Har du provat byta bara stärkaren och höra om du märker nån skillnad?)

Men om du står ut med en mindre "ren" lösning och om denonen har pre-out, så skulle du väl kunna:
1) koppla datorn direkt till Marantzen
2) koppla RIAA-steget till Denon och sen via Denons pre-out till Marantzen?

Dvs Marantzen blir knytpunkt mot högtalarna och Denon blir bara en "EQ".
Då kan du applicera EQ på vinyl och använda datorljudet som förut.
... detta kräver förstås att Denon applicerar EQ-effekterna på pre-out också inser jag nu, men det borde den väl göra?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jag har en knapp som heter direkt som jag använder för skivor
då låter det som det spelades in utan färgning av ljudet.
Den förstärker bara ljudet rakt av från skivspelaren.

Det låter klart bäst för mig iaf.

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Krippa75:

LP-skivors ljudkvalitet har väldigt lite att göra med att skivbolagen försökte skrota formatet. Den främsta anledningen är ekonomi: tillverkningskostnaden är betydligt högre än CD och skivorna är fysiskt större vilket leder till dyrare distribution, trots detta såldes de dyrare då marknaden accepterade CD som en premiumprodukt=win, win, win för skivbolagen. Dessutom har ju vinylskivor nackdelen att de lätt repas såpass att de blir olyssningsbara.

Skrivet av Farthinder:

LP låter bra mycket bättre gäller bara att få det korrekt inställt, har som sagt inte dåligt ljud med LP, vill bara ha mer möjligheter till inställningar och det är där förstärkaren tryter

@Roger W: Kan hända att jag blandade ihop begreppen lite, ska försöka beskriva det bättre!

Jag vill köra högtalarna via Denon då denna har mer inställningsmöjligheter än vad marantzen har, dock så har Denon inte Digital in, därav att jag " måste " koppla ihop förstärkarna.
Annars hade jag kört allt direkt via Denon och hade således inte behövt marantzen.

Tanken är:
Alla ljudkällor in ( LP, PC, DVD etc ) går alltså till marantzen för att enbart hantera källorna, för att sen skicka ljudet till Denon
som styr högtalarna.

Tekniskt sett är cd förkrossande överlägset i ljudkvalitet men det är inte alltid man försöker återge samma sak via de olika formaten så tycker man att lp är bättre så beror det inte tekniken det beror på utan viljan hos de som gjort fonogrammen.
Lpformatet har ganska dålig kanalseparation, väldigt hög brusnivå, låg dynamik och kan aldrig återge basen i stereo medans cd inte lider av dessa problem alls.
hursomhelst är formatstriderna färdiga för de skedde i början på -80 talet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Tekniskt sett är cd förkrossande överlägset i ljudkvalitet men det är inte alltid man försöker återge samma sak via de olika formaten så tycker man att lp är bättre så beror det inte tekniken det beror på utan viljan hos de som gjort fonogrammen.
Lpformatet har ganska dålig kanalseparation, väldigt hög brusnivå, låg dynamik och kan aldrig återge basen i stereo medans cd inte lider av dessa problem alls.
hursomhelst är formatstriderna färdiga för de skedde i början på -80 talet.

Självklart är CD rent tekniskt enormt mycket bättre än vinyl. I praktiken, inte minst beroende på hur människans hörsel fungerar samt hur mastringen måste göras beroende på formatets begränsningar, är det många som tycker vinyl låter bättre. Jag håller till viss del med men har ändå inte köpt en vinyl sedan Alice Coopers Trash släpptes (1989 för er ungdomar).

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Krippa75:

Självklart är CD rent tekniskt enormt mycket bättre än vinyl. I praktiken, inte minst beroende på hur människans hörsel fungerar samt hur mastringen måste göras beroende på formatets begränsningar, är det många som tycker vinyl låter bättre. Jag håller till viss del med men har ändå inte köpt en vinyl sedan Alice Coopers Trash släpptes (1989 för er ungdomar).

Nej det har absolut inget med hörseln eller tekniken att göra då en cd kan återge absolut allt som en lp kan, när formatkriget pågick så "spelade man in lp på cd" och ingen detekterar då att det inte var lp man lyssnade på men det är hely omöjligt att spela in en cd på lp och inte kunna detektera det.

Cdformatet har en teknisk prestanda som är mycket nära hörselsinnets och dvd-audio är bättre än hörselsinnet. föredrar man ljudet från LP över cd och dvd audio så beror det alltså inte på att systemet i sig är bättre utan på annat, det vanligaste är att det är olika signaler på fonogrammen, dvs olika mastringar och liknade som har absolut noll och inget med formatet i sig att göra, en LP master måste tex göras med mono i basen och med dynamikbegränsningar för att det är tekniskt omöjligt att mekaniskt åstadkomma ett spår i skivan annars, samma begränsningar på signalen man lagrar på mediat är möjliga att använda på en cd också om man tycker att de "låter bättre"
Håll isär systemen tekniska prestanda för det är extremt dumt att likställa "låta bättre" med "återge korrekt"

Hursomhelst så kan det ju vara strul med TS inkoppling av, eller med riaadelen i sig som gör att den låter sämre, det är också möjligt att pickupen, tonarmen, nått annat är feljusterat, TS har du en protraktor och en nålvåg så du kan verifiera att vinklar och nåltryck är bra eller har du låtit någon med kunskap och mätutrustningen verifierat att det är bra inställt ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

Jag skulle köpa en separat EQ alternativt en ny receiver som faktiskt gör det du vill göra!

Var försiktig med utvolymen på Denonstärkaren så att du inte steker ingångarna på Marantzen. Det är ju trots allt den förstärkt signal du skickar in.

Det hade varit nice, men vill inte lägga pengar på det, det får isf bli en helt ny setup och det finns inte på kartan atm

Skrivet av Roger W:

Hoppsan, jag tänkte nog lite snett på vägen - inte du som blandade ihop det

Som nämnts så får du väl då problemet att EQ inställningar kommer appliceras både på datorljudet och vinylljudet, men annars funkar det väl...
Sen är ju som sagt frågan vilken stärkare som är bäst på att driva högtalare? Har du provat byta bara stärkaren och höra om du märker nån skillnad?)

Men om du står ut med en mindre "ren" lösning och om denonen har pre-out, så skulle du väl kunna:
1) koppla datorn direkt till Marantzen
2) koppla RIAA-steget till Denon och sen via Denons pre-out till Marantzen?

Dvs Marantzen blir knytpunkt mot högtalarna och Denon blir bara en "EQ".
Då kan du applicera EQ på vinyl och använda datorljudet som förut.
... detta kräver förstås att Denon applicerar EQ-effekterna på pre-out också inser jag nu, men det borde den väl göra?

Hm... kan var en Lösning! Denon har både main in och preout, så det borde ju funka Det är för övrigt en Denon PMA920

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W