Permalänk
Medlem

Meshify C - Fläktval

Beställde precis ett Meshify C och har lite frågor om vilka fläktar jag ska välja och hur jag ska styra dessa.
Jag har extremt dålig koll på fläktar överlag men har fastnat för Noctuas Redux-serie.

Tänkt fläktkonfiguration är: 2x140mm in och 1x120mm ut.

Alternativ 1, PWM-styrda Noctua:
https://www.inet.se/produkt/6308863/noctua-nf-p14s-redux-1200...
https://www.inet.se/produkt/6308870/noctua-nf-s12b-redux-120m...

Alternativ 2, DC styrda:
Har fläktar liggande från Fractal och Phanteks, dessa är alltså 3-PIN och går inte att styra lika bra via moderkortet?

Vilket alternativ ska jag välja om jag vill ha ett tyst system samt styra fläktkurvor via moderkortet (Asus Z97-A)?
Kanske har jag tänkt tokigt med fläktval? NF-P14S är inte renodlad för högt luftflöde som jag förstått?

Visa signatur

AMD64 Venice 3200+ @ 2640 Mhz | Asus A8N-E | Msi Geforce 6600 @ 355/1196 Mhz | 2x512 3200 kingston 2.0-2-2-6-T1 @ 200Mhz | 80 gb maxtor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton89:

Alternativ 2, DC styrda:
Har fläktar liggande från Fractal och Phanteks, dessa är alltså 3-PIN och går inte att styra lika bra via moderkortet?

Det är i regel inga problem att styra DC fläktar via moderkortet (då i stort alla nyare moderkort antingen ställer om kontrollern om man ansluter en 3pins fläkt i ett 4pins uttag automatisk, eller att kan välja vilken typ man har ansluten i fläktstyrningen i UEFI/BIOS), ända är att man kan inte få en DC fläkt att gå med lika lågt varv som en PWM.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

jag kör själv p-14s i mitt meshify fungerar finfint!

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem

Jag har två be quiet! Pure Wings 2 140mm (ej PWM) för luftintag i fronten, och medföljande 120mm för utblås baktill.

be quiet! Pure Wings 2 140mm (ej PWM)

(Finns även en PWM-variant men den är dels dyrare, och dels inte alls lika vanlig hos mer välrenomerade återförsäljare: be quiet! Pure Wings 2 PWM 140mm)

Fungerar klockrent att styra med DC-matning från mitt Asrock-moderkort.

Den nedre är inställd på minst ca 35%, max ca 50%, baserat på temperatur uppmätt av moderkortet.
Den övre står still när CPU är under 60C, precis som den främre CPU-fläkten (Cryorig R1 Universal) och drar igång först över det, till max runt 50% den också.
Datorn är praktiskt taget knäpptyst även vid maxlast på CPU. GPU:n låter lite vid full last, men går att få nära nog knäpptyst även den om jag inte drar ner power target något.

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Meshify C, Core i7-8700k @ 5,0 GHz (AVX -3) luftkyld med Cryorig R1 Universal, Asrock Z370 Fatal1ty Professional Gaming i7, 64 GB Corsair Dominator Platinum @ 3466 MHz CL16 (XMP), ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti Gaming, Win10 Pro, Acer XB271HU (gamla bilder med GTX 970)
i7-8700k 5.0 GHz OC: CPU 50x, Vcore 1,310V, LLC 2 (1=max, 5=min), BCLK 100.0, AVX offset -3, Cache 45x
Server: Xeon E3-1226v3 3,3 GHz, 32 GB ECC DDR3, VMware ESXi 6, 10 Gbps fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Det är i regel inga problem att styra DC fläktar via moderkortet (då i stort alla nyare moderkort antingen ställer om kontrollern om man ansluter en 3pins fläkt i ett 4pins uttag automatisk, eller att kan välja vilken typ man har ansluten i fläktstyrningen i UEFI/BIOS), ända är att man kan inte få en DC fläkt att gå med lika lågt varv som en PWM.

Tack för förklaringen! Jag har läst lite och förstått att det ska gå men hittar inte funktionen på det S1155 moderkort jag har i nöd/lek-datorn jag använder medan jag skruvat isär min vanliga, här går 3-PIN fläktarna inte igång alls på 4-PIN.
Detta moderkort sitter monterat i ett Phanteks p400s och de fläktarna i kombination med fläktkontrollern på chassit är allt annat än tyst.

Skrivet av ibland:

jag kör själv p-14s i mitt meshify fungerar finfint!

Ganska fantastiskt ändå att någon annan på swec redan kör chassi/fläktkombinationen man själv funderar på
Tyckte att fläktarnas färg eventuellt skulle passa bra i chassit, dock följer mina nuvarande komponenter inte färgschemat!

Skrivet av kai:

Jag har två be quiet! Pure Wings 2 140mm (ej PWM) för luftintag i fronten, och medföljande 120mm för utblås baktill.

be quiet! Pure Wings 2 140mm (ej PWM)

(Finns även en PWM-variant men den är dels dyrare, och dels inte alls lika vanlig hos mer välrenomerade återförsäljare: be quiet! Pure Wings 2 PWM 140mm)

Fungerar klockrent att styra med DC-matning från mitt Asrock-moderkort.

Den nedre är inställd på minst ca 35%, max ca 50%, baserat på temperatur uppmätt av moderkortet.
Den övre står still när CPU är under 60C, precis som den främre CPU-fläkten (Cryorig R1 Universal) och drar igång först över det, till max runt 50% den också.
Datorn är praktiskt taget knäpptyst även vid maxlast på CPU. GPU:n låter lite vid full last, men går att få nära nog knäpptyst även den om jag inte drar ner power target något.

Tack för svar!
Jag ska leka med fläktarna på mitt riktiga moderkort när jag plockat ihop datorn i nya chassit.
Ska dock inte sticka under stolen med att jag gör det liiite för utseendet med, samt att det skulle vara kul att köpa helt nya fläktar till en dator för en gångs skull. Har tidigare bara använt beg och sånt som följt med chassin

Visa signatur

AMD64 Venice 3200+ @ 2640 Mhz | Asus A8N-E | Msi Geforce 6600 @ 355/1196 Mhz | 2x512 3200 kingston 2.0-2-2-6-T1 @ 200Mhz | 80 gb maxtor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton89:

Tack för förklaringen! Jag har läst lite och förstått att det ska gå men hittar inte funktionen på det S1155 moderkort jag har i nöd/lek-datorn jag använder medan jag skruvat isär min vanliga, här går 3-PIN fläktarna inte igång alls på 4-PIN.
Detta moderkort sitter monterat i ett Phanteks p400s och de fläktarna i kombination med fläktkontrollern på chassit är allt annat än tyst.

En 3-pin-fläkt kopplad till en 4-pin-kontakt som endast styr via PWM kommer snurra i 100% då den kommer matas direkt med 12V. Att fläkten inte snurrar alls tyder således på en trasig fläkt eller trasig/avstängd fläktkontakt på moderkortet. Om moderkortet har DC-styrning för 3-pin-fläkt på 4-pin-kontakt och den är inställd på något lågt värde, t.ex. <35%, så kan det vara att fläkten inte får tillräckligt med spänning för att ens börja snurra. Testa öka hastigheten i BIOS/UEFI till 100% för det uttaget med 3-pin-fläkt inkopplad.

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Meshify C, Core i7-8700k @ 5,0 GHz (AVX -3) luftkyld med Cryorig R1 Universal, Asrock Z370 Fatal1ty Professional Gaming i7, 64 GB Corsair Dominator Platinum @ 3466 MHz CL16 (XMP), ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti Gaming, Win10 Pro, Acer XB271HU (gamla bilder med GTX 970)
i7-8700k 5.0 GHz OC: CPU 50x, Vcore 1,310V, LLC 2 (1=max, 5=min), BCLK 100.0, AVX offset -3, Cache 45x
Server: Xeon E3-1226v3 3,3 GHz, 32 GB ECC DDR3, VMware ESXi 6, 10 Gbps fiber

Permalänk
Medlem

Har Fractals egna Venturi i olika varianter (HF-14, HF-12, HP-14 och HP-12) till alla mina tre datorer. Tysta och effektiva.