Testpilot: Ergotech Freedom Arm - flexibelt bordsfäste för datorskärmen

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Ergotech Freedom Arm - flexibelt bordsfäste för datorskärmen

Bildskärmsstativ kan ofta lämna mycket att önska när det kommer till form och funktion. Testpiloten Snorjaers tittar närmare på vad Ergotech erbjuder för att förbättra situationen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har exakt denna armen till min X34a, älskar den!

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

För att kosta cirka 1000 kr tycker jag att monitorvikten på 4-8 kg (beroende på hur armen används?) är riktigt fattigt.

Minst 15 kg maxvikt tycker jag iaf! Annars känns det farligt att ens peta i skärmen och råka orsaka extravikt på armen.

Du kan få tag på mikrofonstativ för halva priset som klarar av ännu tyngre om än inte till för det ändamålet. Installera VESA-platta på stativet och använd bakom skrivbord!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Tack för denna artikel. Länge stört mig på att min skärm som är monterad på en monitorarm (annat märke) konstant blir sne av minsta vindpust. Drog åt alla skruvarna och et voilà! Stum som satan.

Helt klart ett case av sbs..

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

För att kosta cirka 1000 kr tycker jag att monitorvikten på 4-8 kg (beroende på hur armen används?) är riktigt fattigt.

Minst 15 kg maxvikt tycker jag iaf! Annars känns det farligt att ens peta i skärmen och råka orsaka extravikt på armen.

Du kan få tag på mikrofonstativ för halva priset som klarar av ännu tyngre om än inte till för det ändamålet. Installera VESA-platta på stativet och använd bakom skrivbord!

Söker du en arm till din CRT eller 55tums plasma?

En arm som går att justera mycket i både höjd och längd kommer inte stå pall för lika mycket vikt som en mindre vridbar arm.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Söker du en arm till din CRT eller 55tums plasma?

En arm som går att justera mycket i både höjd och längd kommer inte stå pall för lika mycket vikt som en mindre vridbar arm.

Min skärm väger 8kg utan foten och är bara en 27" så är ju ganska relevant påstående.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

@AplAy: Modellen som klarar mer än 8kg finns till samma pris, men om du vill använda en skärm som väger under 8kg till den måste du använda extra-vikter om du inte vill ha den på max-höjd hela tiden.

Har själv 8kg-varianten, och den klarar min Alienware AW3418DW utmärkt, och att jag skulle köpa en tyngre skärm i framtiden känns inte så troligt.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tack för tipset!

Tror nog att det ska stå:
Skrivbordstjocklek < 6,35 cm
? (Känns orimligt att kräva 6cm+ tjock bänkskiva att fästa i )

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Inaktiv

Jag blev chockad när jag såg priset att det var så lågt, men när jag googlade så såg jag andra billiga andra alternativ. Jag hade förväntar mig företagspriser där liten volym gör att priset skenar iväg.

Nå intressant test. För min del vet jag inte vilka skärmar jag vill arbeta med i framtiden och kör bara provisorisk med det som ingår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Tack för tipset!

Tror nog att det ska stå:
Skrivbordstjocklek < 6,35 cm
? (Känns orimligt att kräva 6cm+ tjock bänkskiva att fästa i )

Skickades från m.sweclockers.com

Äh, bara att stapla två Karlby-bänkskivor på varandra så är det löst

Permalänk
Medlem

Ganska intressant att dessa blivit allt vanligare på sista tiden. Har själv haft i tankarna på att testa att ha en hemma. Dock är jag ganska känslig för krångliga installationer så får tänka efter ordentligt innan köp av ett bordsfäste (är inget fan av att mecka med tillbehör, datorkomponenter absolut, men inte kringutrustning)

Annars var det ett väl utfört test!

Permalänk
Moderator
Testpilot

Eftersom det förekommit lite diskussion kring vikt här inne så vill jag göra ett par klargöranden som kan hjälpa till att förtydliga min testpilot lite.

VESA är en standard som kommer med ett par krav såklart. Likväl som tillverkarna måste följa dimensionerna som är utsatta så är det även så att de olika infästningsdimensionerna är tänkta för vissa vikter.

75x75 och 100x100 mm är för bildskärmar som väger lika eller mindre än 14 kg. Skulle man ha en bildskärm som väger mer så bör det vara minst en 200 x 100 mm infästningsdimension.

Gällande vad ErgoTech erbjuder så finns Freedom Arm i två varianter varav en heter HD på slutet. Den med HD i produktnamnet är avsedd för bildskärmar som väger mellan 9 - 14 kg. Anledningen till denna segmenteringen är, och detta är min gissning, att fjädringen skall fungera tillfredsställande. HD-modellen har troligtvis en mycket styvare fjäder för att fungera med tyngre monitorer.

Som Testpilot var jag tillfrågad vilken modell jag ville ha beroende på vad mina bildskärmar vägde. Eftersom min 34" taktar in på 10 kg med medkommande stativet så hade jag inte behov av HD-modellen. Jag borde har skrivit detta i piloten för att klargöra inser jag nu.

Sist men minst så är det givetvis under 6 cm som gäller och inte över.

@AplAy
@henkiii
@BergEr
@aejt
@Dimman

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Alotiat:

Ganska intressant att dessa blivit allt vanligare på sista tiden. Har själv haft i tankarna på att testa att ha en hemma. Dock är jag ganska känslig för krångliga installationer så får tänka efter ordentligt innan köp av ett bordsfäste (är inget fan av att mecka med tillbehör, datorkomponenter absolut, men inte kringutrustning)

Annars var det ett väl utfört test!

Tack så mycket det är alltid väldigt roligt att få kritik och den positiva varianten smakar ju bäst såklart.

Tveka inte att köpa ett fäste för installationens skull. Det är busenkelt rent generellt. Ända anledningen till att jag är något negativ till testobjektet i artikeln är för att jag har testat en modell som är ännu bättre.

När du väl har installerat allt så behöver du inte fundera så mycket mer över det sen.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Blev nyfiken å kollade priserna på amazon.de, man kan få liknande med samma begränsningar för typ 350 kr å fri frakt på det, finns modeller med dubbla individuella armar för typ 550 kr, priserna här i sverige känns lite i överkant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rurounin:

Blev nyfiken å kollade priserna på amazon.de, man kan få liknande med samma begränsningar för typ 350 kr å fri frakt på det, finns modeller med dubbla individuella armar för typ 550 kr, priserna här i sverige känns lite i överkant.

Håller med. Globeliseringen kommer att slå hårt på svenska företag. Dessa priser kommer inte hålla i långa loppet.

Permalänk
Medlem

Kan man inte få se en bild på hur kabeldragningen i armen är löst? Jag har (på jobbet) kinnarps och andra märken där det skiljer markant mellan lösningarna. Har du möjlighet att kasta in om det är draget innuti gummilisterna eller om det ska hänga vid sidan om?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Trevlig med en recension på lite ovanligare tillbehör men ack så användbara. Bra genomförd och mer sånt här.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

@Dinoman: Hur tyckte du att det var med stabiliteten på skärmen vid "skakningar" i bordet? Är skärmen stabil eller "vobblar" den mycket när bordet rör sig? Har ett Iiglo dubbel-stativ just nu och upplever det som väldigt stabilt. När jag kör det medföljande stativet till min nya Acer XF270HUA så upplever jag att det "vobblar" betydligt mer.

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Gurk:

Kan man inte få se en bild på hur kabeldragningen i armen är löst? Jag har (på jobbet) kinnarps och andra märken där det skiljer markant mellan lösningarna. Har du möjlighet att kasta in om det är draget innuti gummilisterna eller om det ska hänga vid sidan om?

Om du kikar på denna bilden så kan du se att det sticker ner ett par hållare i plast, väldigt små sådana. De är kabelkanalerna, två stycken på den övre armen, i början och slutet samt en till på den undre armen inklusive en lite större plasthållare närmast basen av armen där kabeln även kan gå inuti ramen en bit, syns på denna bilden.

Så kablarna hänger undertill armen, fritt så att säga, förutom precis vid basen där de går att gömma in en bit i armen.

Skrivet av Tempel:

Trevlig med en recension på lite ovanligare tillbehör men ack så användbara. Bra genomförd och mer sånt här.

Tack för det, vi får se vad som dyker upp i framtiden.

Skrivet av SYRE:

@Snorjaers: Hur tyckte du att det var med stabiliteten på skärmen vid "skakningar" i bordet? Är skärmen stabil eller "vobblar" den mycket när bordet rör sig? Har ett Iiglo dubbel-stativ just nu och upplever det som väldigt stabilt. När jag kör det medföljande stativet till min nya Acer XF270HUA så upplever jag att det "vobblar" betydligt mer.

Mycket stabilt. Om det skulle vobbla så är det snarare beroende på skrivbordets stabilitet om något. Självklart blir det märkbart skakigt om man sätter armen högst upp på pinnen på basen och sedan har armen i sitt mest utdragna läge, särskilt med en bildskärm som närmar sig 8 kg. Det är ju dock rätt meningslöst att göra då man kan flytta basen, så rent generellt tycker jag armen är väldigt stabil.

Hela hållaren är i metall och enbart kabelkanalerna är av plast.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Kör 3st av denna varianten https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=496408
Perfekt om man behöver kraftigare armar, står 30" men fungerar fint med en 43" med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alotiat:

Håller med. Globeliseringen kommer att slå hårt på svenska företag. Dessa priser kommer inte hålla i långa loppet.

Motsvarande på tyska Amazon kostar runt 100 EUR. De billigare har inte samma utformning och är enklare modeller, dessa modeller finns i Sverige för lägre priser också. Att olika produkter kostar olika är som förväntat. Vet för övrigt ingen svensk ÅF som har produkten i fråga. Sverige är ett land med handelsöverskott och som alltså drar fördelar av globaliseringen. 800-1500 kan du räkna med att liknande armar kostar, om inte mer.

Permalänk
Medlem

@Petterk: Okej, för jag angot att det @Rurounin sa stämde om lägre priser. För i så fall så har vi ett handelsunderskott. Men i det långa loppet så slår väl globaliseringen hårt mot lokal handel, eller? Om man inte har handelsöverskott hela tiden. Kan man artificiellt tvinga/skapa ett handelsöverskott och utnyttja globaliseringen? Eller måste kronan vara svag i så fall? Ska tilläggas att jag inte är så kunnig inom området!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alotiat:

@Petterk: Okej, för jag angot att det @Rurounin sa stämde om lägre priser. För i så fall så har vi ett handelsunderskott. Men i det långa loppet så slår väl globaliseringen hårt mot lokal handel, eller? Om man inte har handelsöverskott hela tiden. Kan man artificiellt tvinga/skapa ett handelsöverskott och utnyttja globaliseringen? Eller måste kronan vara svag i så fall? Ska tilläggas att jag inte är så kunnig inom området!

Alltså globaliseringen skapar marknader för svenska produkter. Svårare är det inte, och mycket av det vi exporterar skulle inte vara värt mycket om vi inte hade tillgång till marknader. Hela Sveriges industrialisering och stor del av vår tjänstesektor bygger i stort sett på export.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Min skärm väger 8kg utan foten och är bara en 27" så är ju ganska relevant påstående.

Det var formuleringen minst 15 kg jag reagerade på.
För referens: https://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s359777516&o=eg_6188&r... (bildskärmar <15kg sorterat efter vikt).
Eftersom listan innehåller i princip TV-apparater med ett undantag så blev jag nyfiken på vad det kan vara för bjässe aplay har på sitt skrivbord.

Men för din 8kgs skärm räcker ju den testade armens specifikation.

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Andersson MRA 3.0 med gasfjäder på Netonnet för 499 kr. Jag har den till min 27" Benq XL2720Z som väger 7,5 kg. Andersson ska enligt specifikation bara klara 5 kg men det är inga problem med min skärm. Skruva bara åt skruvarna lite extra så håller den sig uppe. Har haft den i 5 månader nu och håller sig bra.

https://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/skarmhallare/ande...

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av milky81:

Kan rekommendera Andersson MRA 3.0 med gasfjäder på Netonnet för 499 kr. Jag har den till min 27" Benq XL2720Z som väger 7,5 kg. Andersson ska enligt specifikation bara klara 5 kg men det är inga problem med min skärm. Skruva bara åt skruvarna lite extra så håller den sig uppe. Har haft den i 5 månader nu och håller sig bra.

https://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/skarmhallare/ande...

Den såg väldigt trevlig ut och lågt pris dessutom.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

RE: Den knöliga installationen med en platta som sitter fast i armen: Jag tror att den är utformad så för att man inte ska få armen i nyllet när man lyfter bort skärmen. Jag hade en 8 kg tung skärm på min Ergotron LX, och det var rätt bra tryck i fjädern för att hålla den uppe. Hade man lyft bort den skärmen från armen med en snabbfäst platta hade risken varit stor att armen flög iväg och slog ut tänderna på en

Har dock aldrig testat en arm med snabbfäste, och håller med om att monteringen borde kunna vara enklare, och att problemet med en oavsiktlig katapult på skrivbordet borde gå att lösa på något bättre sätt.

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Sist men minst så är det givetvis under 6 cm som gäller och inte över.
@Dimman

Det står dock fortfarande fel i specifikationstabellen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Jag tänkte köpa denna för två veckor sen, men såg sen ebay en som heter north bayou f80, som kostar 250kr och 270kr frakt från texas. Köpte den istället och sparade en massa pengar. Den gör samma sak till ett billigare pris.

Skickades från m.sweclockers.com