En dator två inkopplade nätverkskablar - Hur fungerar det?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013

En dator två inkopplade nätverkskablar - Hur fungerar det?

Hejsan!

Jag har en frågeställning jag undrar om ni kan hjälpa mig med.
Jag har min speldator/HTPC i vardagsrummet cirka 8 meter från mitt kontor.
På kontoret har jag min kontorsdator, spelskärm, mus, tangentbord osv.
När jag vill spela så har jag två stycken 10 meters sladdar jag drar från min speldator i vardagsrummet och kopplar in i skärm/USB-hubb, en USB-förlängare på 10 meter (aktiv) samt en 10 meters DVI-kabel.

Jag kör Linksys Velop med 2 Noder i hemmet, den ena har jag på kontoret och den andra har jag i vardagsrummet.
Noden i vardagsrummet är kopplat med RJ45 till datorn, i min USB-hubb har jag en USB3 till RJ45-konverterare för att jag vill kunna köra trådat när jag spelar.

Testade i helgen att koppla in så att bägge är aktiva i datorn, vilket fungerade.
Av lathet och smidighet så vill jag helst inte hålla på att inaktivera nätverkskorten när jag skall spela, risken är att det glöms och när frugan skall se på film så har hon inget internet (tekniskt ointresserad).

Min fråga är alltså följande: När jag har bägge anslutna, kan man se vilken av kablarna som ger internet? Jag vill att den trådade kabeln från Noden som är ansluten via kabel skall vara givare.

Finns det någon annan vinning med den lösningen? Hjälps dom åt? Kan man sätta prio på nätverkskorten, likt man kan göra på skärmar? Så om bara det ena är anslutet och jag kopplar in USB-varianten så skall det vara det som ger internet?

Mystisk frågeställning egentligen, men vore bra att veta för min del!

Tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hedesunda
Registrerad
Dec 2005

Sätta lägre "metrics" på det NIC som du vill ska kommunicera med internet än det andra NIC'et.

T.ex. jag själv kör två NIC'ar där det första är "huvud NIC'et" och det andra går via integrity.st och växlar mellan dem beroende på om jag vill vara anonym eller inte.

Normalt är LAN-1 ställd till "metric 11" och LAN-2 till "metric 22".

Normal internetförbindelse:
netsh interface ipv4 set interface "LAN-1-GREEN (vmnet1)" metric=11

Via integrity.st eftersom LAN-2 får lägre metric än LAN-1
netsh interface ipv4 set interface "LAN-1-GREEN (vmnet1)" metric=33

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013
Skrivet av hasenfrasen:

Sätta lägre "metrics" på det NIC som du vill ska kommunicera med internet än det andra NIC'et.

T.ex. jag själv kör två NIC'ar där det första är "huvud NIC'et" och det andra går via integrity.st och växlar mellan dem beroende på om jag vill vara anonym eller inte.

Normalt är LAN-1 ställd till "metric 11" och LAN-2 till "metric 22".

Normal internetförbindelse:
netsh interface ipv4 set interface "LAN-1-GREEN (vmnet1)" metric=11

Via integrity.st eftersom LAN-2 får lägre metric än LAN-1
netsh interface ipv4 set interface "LAN-1-GREEN (vmnet1)" metric=33

Du är ett geni! <3 Tack!