Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2015

Hjälp med switch innan router

Hej proffs,

Har en router i vardagsrummet men skulle behöva få ut två nätverksuttag precis vid dörren, dvs - innan - routern. Det är precis vid dosan in i lägenheten.

Funkar det med en hederlig switch?

Alltså: uttag till switch till router? Finns det någonting jag borde tänka på? Har en 250/250 lina från BBB och en apple airport extreme router

Stort tack

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2017

varför?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2015
Skrivet av MarcusHuddinge:

Därför att jag skall ha en stationär dator precis vid uttaget och routern är låångt bort. Uttaget har bara 1 port. Vill inte dra en kabel till router och sedan en hela vägen tillbaka..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2013

Flytta routern till uttaget och ställ switchen där routern stod om du behöver fler uttag där eller sätt en router vid uttaget och konfigurera om den befintliga routern till accesspunkt/switch om du vill ha wifi där.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2017

Går inte om du inte får fler än en IP av BBB vilket du antagligen inte får.
Det är routern som gör så att fler än en klient kan dela på samma publika IP-adress.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå -> Nordmaling
Registrerad
Jul 2007

Byt plats på routern och switchen. Så det blir:

uttag <-> 1m sladd <-> router <-> din nuvarande långa sladd <-> switch

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hufvudstaden
Registrerad
Dec 2007

Inga problem om du har en switch och router som klarar av vlan.
Verkar som din airport express inte har stöd för vlan. Så du skulle kunna köpa 2 switchar istället som har stöd för vlan tex https://new.webhallen.com/se/product/204784-Netgear-GS105E-v2...

Kör själv liknande setup hemma eftersom jag routar på en virtuell PFsense i min esxi host. Och jag får in internet i ett patchskåp i hallen. Så jag vlanar själv mitt internet, telefon och tv från switchen.

Hur du konfar VLAN på en Netgear switch:
https://kb.netgear.com/30919/How-to-configure-VLANs-on-a-ProS...

Switch #1 är switchen närmast uttaget.
Switch #2 är switchen brevid routern.

Konfiguration:
På switch #1.
Port 1 untagged vlan WAN(666)
Port 2-4 untagged vlan LAN(10)
Port 5 tagged vlan WAN(666)
Port 5 tagged vlan LAN(10)

På switch #2.
Port 1 untagged vlan WAN(666)
Port 2-4 untagged vlan LAN(10)
Port 5 tagged vlan WAN(666)
Port 5 tagged vlan LAN(10)

Koppling:
Switch #1
Port 1 - BBB
Port 2-4 - ???
Port 5 - Switch #2

Switch #2
Port 1 - Airport express WAN Port
Port 2 - Airport express LAN Port
Port 3-4 - ???
Port 5 - Switch #1

På detta sätt så är du inte i behov av flera IP's. Och dina saker sitter fortfarande skyddade bakom din router.
Alla extra saker som kopplas in på switch #1 port 2-4 kommer fortfarande behöva gå igenom routern för att nå internet. Samma gäller sakerna på switch #2 port 3-4.

#Speldator: Xeon W-2155 | X11SRA-RF | EVGA 1070GTX | 64Gb Samsung DDR4 ECC 2666Mhz | Samsung 960 Pro M2/NVME 500Gb o 1Tb | Win 10
#ESXi: Xeon E5-1620v3 3.5Ghz | X10SRH-CLN4F-O | 128GB ECC 2133MHz | Intel 910 800Gb | 3st Samsung SM863 960Gb | Intel X520
#NAS4Free: X10SDV-TLN4F-O | 32GB ECC 2400mhz | 5st WD Red 10TB | Intel X520
https://hackernet.se | Wiki med inriktning open source och nätverk.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mitt i Skåne
Registrerad
Apr 2002

Det går att göra OM du får mer än en publik IP adress från BBB. Tänk dock på att datorn som du kopplar direkt till switchen sitter helt frontad ut mot Internet samt kommer inte kunna komma åt utrustningen du har bakom routern, om du inte öppnar upp en massa inkommande portar genom brandväggen på din router.

Bättre att sätta routern vid uttaget och switchen efter det, som andra här redan har nämnt.

Define R5 Titanium | EVGA SuperNOVA 750 G2 | ASRock Z77 Extreme4 | Intel i5 3750k @ 4Ghz | Cooler Master 212 Evo | 16GB Corsair XMS3 PC12800 | Gigabyte GTX1070 | Intel SSD 530 120Gb | Asus VG248QE | Win 7 Ultimate x64

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Det kräver i så fall att du har minst 2 publika ip eller att din switch och router (eller 2 switchar) kan hantera vlan, nackdelen med att använda en dumswitch före routern kombinerat med 2 publika ip är att du får klienten som är ansluten på routerns wansida på att annat nät än de klienter som är på routerns lansida.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2015

Oj, tack för alla svar. Vilket engagemang!

Anledningen till att jag behöver ha routern där den står just nu är för att vi har tjocka tegelväggar och det är det enda stället där wifi täcker hela lägenheten. Funkar inte att flytta den till uttaget.. Två publika IPn verkar man inte få från BBB. Finns det någon annan lösning? Switch där routern står idag funkar ju inte heller, pga ovan anledning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
umeå
Registrerad
Jun 2005

@Bobboli: Köp en accesspunkt.

Ubiquiti gör bra prisvärda modeler, UAP-AC-LITE är ett exempel. Finns andra fabrikat.
Då kan du ha routern där du vill ha switchen, och stänga av WIFI i den. Sen sätter du accesspunkten där switchen är, så skickar den trådlöst till alla enheter därifrån.