Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2011

Ett nödvändigt köp

Mitt 2011-3 system gick sönder för ett tag sedan och nu är det dags att köpa nytt och det lutar åt 2066, men jag undrar om det verkligen är en bra tidpunkt att köpa nu eller om det är något nytt som kommer snart som man borde vänta på.

CHASSI: Fractal Design R5 : CPU: 7820x: GPU: Msi 970: SSD: samsung evo 850/960 : RAM: Crucial Ballistic Sport DDR4 16gb 2400mhz: PSU: corsair AX 750W: MODERKORT: Asus x299 : CPU KYLARE: Fractal Design Kelvin s36

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svartå. :)
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av mrpaintballer:

Mitt 2011-3 system gick sönder för ett tag sedan och nu är det dags att köpa nytt och det lutar åt 2066, men jag undrar om det verkligen är en bra tidpunkt att köpa nu eller om det är något nytt som kommer snart som man borde vänta på.

Skulle säga att det beror på vilken prestandaklass vi pratar om. Tänker du på t.ex 8700k's klass så kommer snart dess ersättare som skall ha 8 kärnor och 16 trådar.
Men tänker du på något i stil med 7980XE så kan du köpa nu.

/Lifooz

Charles Bukowski, poet och författare

"Hur i helvete ska en människa kunna njuta av att väckas 6.30 på morgonen av en alarmklocka, hoppa upp ur sängen, klä på sig, tvinga i sig mat, borsta tänder och hår, och kämpa sig genom trafiken för att ta sig till en plats där man i all väsentlighet tjänar massor av pengar åt någon annan och samtidigt förväntas vara tacksam över möjligheten?"
Sitter på en Asus-fri dator.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Lifooz:

Skulle säga att det beror på vilken prestandaklass vi pratar om. Tänker du på t.ex 8700k's klass så kommer snart dess ersättare som skall ha 8 kärnor och 16 trådar.
Men tänker du på något i stil med 7980XE så kan du köpa nu.

/Lifooz

Hade tänkt en 7820x och är väldigt sugen på att beställa nu.

CHASSI: Fractal Design R5 : CPU: 7820x: GPU: Msi 970: SSD: samsung evo 850/960 : RAM: Crucial Ballistic Sport DDR4 16gb 2400mhz: PSU: corsair AX 750W: MODERKORT: Asus x299 : CPU KYLARE: Fractal Design Kelvin s36

Trädvy Permalänk
Festpilot, Geeks Gaming
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012

7820X lär väl vara absolut sämst prestanda/pris i dagsläget av HEDT-processorerna tyvärr. Om 9700K skall komma med 8/16 så kommer den prestera snarlikt och vara avsevärt billigare på en billigare plattform. Nackdelen är väl PCIe-kanaler(4 st färre) och minnesbandbredd.

Jag hade avrådit dig från 7820X som du inte vill ha snabbare grejer då 8-kärniga i7 verkar komma till S-plattformen inom kort.

Synpunkter på min moderering? Kontakt:
| PM:a mig | Maila mig | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret |
Testpilot, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin
| Geeks Officiella Discord-server |
Forumregler

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svartå. :)
Registrerad
Jan 2012

Kör så det ryker min vän, än kommer det inget som vingklipper den CPU'n på ett bra tag.
Så det finns ingen anledning att vänta.

/Lifooz

Charles Bukowski, poet och författare

"Hur i helvete ska en människa kunna njuta av att väckas 6.30 på morgonen av en alarmklocka, hoppa upp ur sängen, klä på sig, tvinga i sig mat, borsta tänder och hår, och kämpa sig genom trafiken för att ta sig till en plats där man i all väsentlighet tjänar massor av pengar åt någon annan och samtidigt förväntas vara tacksam över möjligheten?"
Sitter på en Asus-fri dator.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
TX-225 GAVw
Registrerad
Dec 2017

Va gör du med datorn?

🖥 Fractal Design Define Mini C. Fractal Design Integra M 550W. Intel Core i5-8400. GIGABYTE Z370M D3H. 2x8GB Ballistix Elite 2666MHz. GIGABYTE GTX 1080 Turbo OC. 250GB + 1TB WD BLUE 3D NAND. 32 GB Intel Optane Memory. 2TB WD Black. SAMSUNG SE-218.
AOC G2460FQ. GUNNAR VAYPER ONYX. Logitech G603. Logitech G240. Logitech G613. Logitech G933. Luxorparts Headphone Stand.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av HC-8315:

Va gör du med datorn?

Jag spelar och redigerar video ibland. Jag var väldigt nöjd med min 5820k men tänkte gå steget längre då ekonomin tillåter det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
TX-225 GAVw
Registrerad
Dec 2017

Jag spelar och redigerar video ibland. Jag var väldigt nöjd med min 5820k men tänkte gå steget längre då ekonomin tillåter det.

Ursäkta för lite ent svar.
De du gör med datorn behöver nog egentligen inte en så pass dyr plattform längre. Dessutom så anser iaf jag att deras i7 modeller till X299 inte är direkt värda pengarna eller dess prestanda kontra tidigare generation. i9 är då ett böttre köp, men ack så dyr.
Hur som, titta lite på i7-8700 eller i7-8700K är mit råd. Båda utpresterar 5820K. Du kan isf lägga som extra slantarna du sparar på mer minne, större hårddiskar eller bättre grafikkort.
Som utvecklingen ser ut nu så blir HEDT plattformarna mer och mer nischade då mellanklassen knappar in.

Men de är ju upp till dig iaf. Jag tycker iaf att X299 är svår att motivera pga priset på och begränsningar på deras i7 alt.
Ett annat alt kan ju va AMD X399 Threadripper som ger mer för pengarna kontra Intel X299.

🖥 Fractal Design Define Mini C. Fractal Design Integra M 550W. Intel Core i5-8400. GIGABYTE Z370M D3H. 2x8GB Ballistix Elite 2666MHz. GIGABYTE GTX 1080 Turbo OC. 250GB + 1TB WD BLUE 3D NAND. 32 GB Intel Optane Memory. 2TB WD Black. SAMSUNG SE-218.
AOC G2460FQ. GUNNAR VAYPER ONYX. Logitech G603. Logitech G240. Logitech G613. Logitech G933. Luxorparts Headphone Stand.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012

Threadripper kan ge dig en CPU med 12 kärnor billigare än intels 10.

själv hade jag väntat på Refreshen av Threadripper

undvik Skylake-X om du inte köper någon av topp modellerna. Intels Mainstream CPU med 8 kärnor kommer förmodligen köra över deras egna 8 och 10 kärniga Skylake-x varianter.

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/bench/kf0pzs/1
Radeon Vega64.
OLD""Socket 2011: Gigabyte GA-X79-UD3, intel 3820 3,6 ghz
Radeon Sapphire 7970 OC.""

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av _Merc_:

Threadripper kan ge dig en CPU med 12 kärnor billigare än intels 10.

själv hade jag väntat på Refreshen av Threadripper

undvik Skylake-X om du inte köper någon av topp modellerna. Intels Mainstream CPU med 8 kärnor kommer förmodligen köra över deras egna 8 och 10 kärniga Skylake-x varianter.

Refreshen av Threadripper dyker upp först i augusti, vilket kan vara drygt. Här två jämförelser

Intel 7820X mot Intel 8700K
http://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i7-8700K-vs-I...

Intel 7820X mot AMD 1920X
http://cpu.userbenchmark.com/Compare/AMD-Ryzen-TR-1920X-vs-In...

samt 2700X mot 1920X i gaming:

samt AMD 2700X & 2600X Benchmarks vs 8700K, 1800X & 1600X

Det finns inga enkla svar här.

| Fractal Design Define R5 | Asrock X399 Fatal1ty | AMD Ryzen Threadripper 1950X | Enermax Liqtech 360 | Corsair Vengeance LPX 4x8GB 3200 C16 | OCZ ZX 1000W | ASUS GTX 1070 Ti Strix | Samsung TA24-550 | Debian Sid | LXQt |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2010

2066 med konsument cpu är en väldigt nischad användargrupp. Kostsam plattform, ändå inget till företag då den ej stöder ECC, prestanda hög vid vissa tillämpningar, ok vid andra.

De andra cpuerna är det mer en smaksak på. Det beror lite på hur man jobbar, vilket tålamod man har etc. Threadripper 2 till hösten är intressant, men belastar man datorn med någon last så behöver man ha ram därefter. Och det blir en betydligt dyrare dator än att köpa en svenssonsmodell och sedan köra en applikation i taget.

Det som är tråkigt att köpa dator nu är dock inte cpun, utan dessa dyra grafikkort och ramminnespriser. Att vänta på när dessa sjunker så kan man få vänta länge.

*edit*
Om någon undrar varför Intel Hedp inte är bra så beror det rena fiktiva begränsningar, Intel kan göra bra cpuer till konsumenter. Men Intel vill inte att de som köper de bättre processorer ska köpa cpuer till mainstreampriser. Så Intel har jätteproblem med Hedp, de måste vara bättre än mainstream, men ändå inte gå upp i entusiastklassen av processorer. (Xeon)
Så Intel måste göra genombrott på deras xeons för att Hedp ska bli bättre, mer ram är ett skäl att gå till hedp, men när 128GB kostar nästan 20 000kr, så är det få som tar detta steg. Speciellt icke ECC minne.

*edit2*
Min gissning om konsumentcpuerna i 2066 som finns nu, handlar om att Intel vill visa sig vara herre på Täppan. De hade fått så mycket skit om 8700K hade varit bästa konsument cpu, de hade blivit utskrattad av så många. (förutom gamers) Nu har de en plattform även om den ej är bra sett till pris så levererar den. Sedan 99% av alla som skulle skratta skulle själv sitta med en cpu som är slöare än en 8700k, men det är en annan sak. -Det är lite som bilsporten, där företag är med och tävlar där typ 0% av bilen delar de tävlar med finns på bilen som de säljer på gatan, men det stärker varumärket.

Förtydligande jag ser alltså Intels HEDP som en marknadsförings-plattform som den ser ut idag med pris, prestanda och icke ECC stöd. Intel har processorer för runt 1000lappen (Pentium Gold) med ECC stöd, så förklaringen att det är för kostsamt på en 20 000kr cpu köper jag ej.

Gått över till enbart Google Chromebook på klientsidan.