Permalänk

Ett nödvändigt köp

Mitt 2011-3 system gick sönder för ett tag sedan och nu är det dags att köpa nytt och det lutar åt 2066, men jag undrar om det verkligen är en bra tidpunkt att köpa nu eller om det är något nytt som kommer snart som man borde vänta på.

Visa signatur

CHASSI: Fractal Design R5 : CPU: 7820x: GPU: Asus 2060: SSD: samsung evo 850/960 : RAM: Corsair Vengeance 4x8gb 3200mhz: PSU: corsair RM750W: MODERKORT: Asus x299 Prime-A : CPU KYLARE: Fractal Design Kelvin s36

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpaintballer:

Mitt 2011-3 system gick sönder för ett tag sedan och nu är det dags att köpa nytt och det lutar åt 2066, men jag undrar om det verkligen är en bra tidpunkt att köpa nu eller om det är något nytt som kommer snart som man borde vänta på.

Skulle säga att det beror på vilken prestandaklass vi pratar om. Tänker du på t.ex 8700k's klass så kommer snart dess ersättare som skall ha 8 kärnor och 16 trådar.
Men tänker du på något i stil med 7980XE så kan du köpa nu.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Skulle säga att det beror på vilken prestandaklass vi pratar om. Tänker du på t.ex 8700k's klass så kommer snart dess ersättare som skall ha 8 kärnor och 16 trådar.
Men tänker du på något i stil med 7980XE så kan du köpa nu.

/Lifooz

Hade tänkt en 7820x och är väldigt sugen på att beställa nu.

Visa signatur

CHASSI: Fractal Design R5 : CPU: 7820x: GPU: Asus 2060: SSD: samsung evo 850/960 : RAM: Corsair Vengeance 4x8gb 3200mhz: PSU: corsair RM750W: MODERKORT: Asus x299 Prime-A : CPU KYLARE: Fractal Design Kelvin s36

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av mrpaintballer:

Hade tänkt en 7820x och är väldigt sugen på att beställa nu.

7820X lär väl vara absolut sämst prestanda/pris i dagsläget av HEDT-processorerna tyvärr. Om 9700K skall komma med 8/16 så kommer den prestera snarlikt och vara avsevärt billigare på en billigare plattform. Nackdelen är väl PCIe-kanaler(4 st färre) och minnesbandbredd.

Jag hade avrådit dig från 7820X som du inte vill ha snabbare grejer då 8-kärniga i7 verkar komma till S-plattformen inom kort.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpaintballer:

Hade tänkt en 7820x och är väldigt sugen på att beställa nu.

Kör så det ryker min vän, än kommer det inget som vingklipper den CPU'n på ett bra tag.
Så det finns ingen anledning att vänta.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Avstängd

Va gör du med datorn?

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Skrivet av HC-8315:

Va gör du med datorn?

Jag spelar och redigerar video ibland. Jag var väldigt nöjd med min 5820k men tänkte gå steget längre då ekonomin tillåter det.

Visa signatur

CHASSI: Fractal Design R5 : CPU: 7820x: GPU: Asus 2060: SSD: samsung evo 850/960 : RAM: Corsair Vengeance 4x8gb 3200mhz: PSU: corsair RM750W: MODERKORT: Asus x299 Prime-A : CPU KYLARE: Fractal Design Kelvin s36

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrpaintballer:

Jag spelar och redigerar video ibland. Jag var väldigt nöjd med min 5820k men tänkte gå steget längre då ekonomin tillåter det.

Ursäkta för lite ent svar.
De du gör med datorn behöver nog egentligen inte en så pass dyr plattform längre. Dessutom så anser iaf jag att deras i7 modeller till X299 inte är direkt värda pengarna eller dess prestanda kontra tidigare generation. i9 är då ett böttre köp, men ack så dyr.
Hur som, titta lite på i7-8700 eller i7-8700K är mit råd. Båda utpresterar 5820K. Du kan isf lägga som extra slantarna du sparar på mer minne, större hårddiskar eller bättre grafikkort.
Som utvecklingen ser ut nu så blir HEDT plattformarna mer och mer nischade då mellanklassen knappar in.

Men de är ju upp till dig iaf. Jag tycker iaf att X299 är svår att motivera pga priset på och begränsningar på deras i7 alt.
Ett annat alt kan ju va AMD X399 Threadripper som ger mer för pengarna kontra Intel X299.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Avstängd

Threadripper kan ge dig en CPU med 12 kärnor billigare än intels 10.

själv hade jag väntat på Refreshen av Threadripper

undvik Skylake-X om du inte köper någon av topp modellerna. Intels Mainstream CPU med 8 kärnor kommer förmodligen köra över deras egna 8 och 10 kärniga Skylake-x varianter.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Threadripper kan ge dig en CPU med 12 kärnor billigare än intels 10.

själv hade jag väntat på Refreshen av Threadripper

undvik Skylake-X om du inte köper någon av topp modellerna. Intels Mainstream CPU med 8 kärnor kommer förmodligen köra över deras egna 8 och 10 kärniga Skylake-x varianter.

Refreshen av Threadripper dyker upp först i augusti, vilket kan vara drygt. Här två jämförelser

Intel 7820X mot Intel 8700K
http://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i7-8700K-vs-I...

Intel 7820X mot AMD 1920X
http://cpu.userbenchmark.com/Compare/AMD-Ryzen-TR-1920X-vs-In...

samt 2700X mot 1920X i gaming:

samt AMD 2700X & 2600X Benchmarks vs 8700K, 1800X & 1600X

Det finns inga enkla svar här.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Inaktiv

2066 med konsument cpu är en väldigt nischad användargrupp. Kostsam plattform, ändå inget till företag då den ej stöder ECC, prestanda hög vid vissa tillämpningar, ok vid andra.

De andra cpuerna är det mer en smaksak på. Det beror lite på hur man jobbar, vilket tålamod man har etc. Threadripper 2 till hösten är intressant, men belastar man datorn med någon last så behöver man ha ram därefter. Och det blir en betydligt dyrare dator än att köpa en svenssonsmodell och sedan köra en applikation i taget.

Det som är tråkigt att köpa dator nu är dock inte cpun, utan dessa dyra grafikkort och ramminnespriser. Att vänta på när dessa sjunker så kan man få vänta länge.

*edit*
Om någon undrar varför Intel Hedp inte är bra så beror det rena fiktiva begränsningar, Intel kan göra bra cpuer till konsumenter. Men Intel vill inte att de som köper de bättre processorer ska köpa cpuer till mainstreampriser. Så Intel har jätteproblem med Hedp, de måste vara bättre än mainstream, men ändå inte gå upp i entusiastklassen av processorer. (Xeon)
Så Intel måste göra genombrott på deras xeons för att Hedp ska bli bättre, mer ram är ett skäl att gå till hedp, men när 128GB kostar nästan 20 000kr, så är det få som tar detta steg. Speciellt icke ECC minne.

*edit2*
Min gissning om konsumentcpuerna i 2066 som finns nu, handlar om att Intel vill visa sig vara herre på Täppan. De hade fått så mycket skit om 8700K hade varit bästa konsument cpu, de hade blivit utskrattad av så många. (förutom gamers) Nu har de en plattform även om den ej är bra sett till pris så levererar den. Sedan 99% av alla som skulle skratta skulle själv sitta med en cpu som är slöare än en 8700k, men det är en annan sak. -Det är lite som bilsporten, där företag är med och tävlar där typ 0% av bilen delar de tävlar med finns på bilen som de säljer på gatan, men det stärker varumärket.

Förtydligande jag ser alltså Intels HEDP som en marknadsförings-plattform som den ser ut idag med pris, prestanda och icke ECC stöd. Intel har processorer för runt 1000lappen (Pentium Gold) med ECC stöd, så förklaringen att det är för kostsamt på en 20 000kr cpu köper jag ej.