Fläktarna snurrar upp i 100% när min led slinga är röd

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Nov 2011

Fläktarna snurrar upp i 100% när min led slinga är röd

Hello gott folk!

Behöver hjälp med att lösa mitt problem då det gör mig galen. Jag har precis byggt ihop mitt första vattenkylnings loop utan problem, helt läckfritt men då är det självklart något annat som ska krabba. Jag börjar med att skriva ut mina komponenter.

Asus geforce gtx 1080ti
Intel i7 7700k
Asus strix Z270E
G.Skill trident Z RGB 16gb
2x samsung 850 evo 500gb ssd
1x samsung 250gb nvme ssd
Corsair AX760 - PSU
Be Queit dark base 700
6x corsair ml120 pro
Gott om härliga ek kylnings komponenter

Så problemet är som så att min rgb ledslinga är ihopkoplad med front led på chassit sedan in i moderkortet så att jag ska kunna styra dem därifrån. Igår så lös de bara i olika färger och gick inte att styra från moderkortet och igår så gick fläktarna på fasta 800rpm som jag vill ha det styrt från moderkortet (fan expert 4) . Idag testade jag att koppla om för att se om det var så att jag kopplat rgb kontakten till moderkortet fel och nu kan jag ändra till färgerna vit och röd inget annat funkar men så fort jag ändrar till röd går fläktarna upp i 100% o låter som ett jet plan trots att de inte är inkopplade med pwm kabeln i moderkortet för om den är ikopplad så snurrar de 100% vad jag än gör och fan expert 4 låter mig inte ändra till rpm fix mode. Jag antar att jag kopplat fel eller har gjort någon konstig inställning fel så svar uppskattas för jag kan inte komma på hur jag ska lösa detta.

Behöver ni någon annan information om systemet eller dylikt är det bara att skriva och som sagt alla svar och idéer uppskattas. Tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Jan 2011

Har du kopplat ledslingan till en fläktkontroller..?

CPU: i7 4770k Noctua NH-D14 MOBO: Maximus VI Hero GPU: GTX 980 RAM: 16 GB 1600 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G500s V.v. citera mig för att få svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2004

@Skyrim-V: Enligt manualen har du två kontakter för RGB-anslutning.
De är märkt med (5) på Sida 1-2 i User Manual, detaljerad beskrivning på sida 1-21
https://www.asus.com/us/Motherboards/ROG-STRIX-Z270E-GAMING/H...

Har du provat ansluta chassit till en egen RGB kontakt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av swehunter2000:

Har du kopplat ledslingan till en fläktkontroller..?

Ja ledslingan är kopplad till fläktkontrollen som sitter i chassit. Sedan sitter det redan en kabel i kontrollen som jag kopplade till moderkortet för att kunna styra båda via mjukvara.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av henkiii:

@Skyrim-V: Enligt manualen har du två kontakter för RGB-anslutning.
De är märkt med (5) på Sida 1-2 i User Manual, detaljerad beskrivning på sida 1-21
https://www.asus.com/us/Motherboards/ROG-STRIX-Z270E-GAMING/H...

Har du provat ansluta chassit till en egen RGB kontakt?

Jag har inte gjort det. Testar det direkt o kollar om det hjälper.