Grenuttag från jula som ska skydda mot åska, vet någon om den funkar?

Permalänk
Inaktiv

Grenuttag från jula som ska skydda mot åska, vet någon om den funkar?

Hej. Jag har köpt en sån här för att skydda datorn mot åska. https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/k...

Vad jag kan läsa i recensioner så verkar den funka, men är det någon som har utfört tester med den eller varit med om det själv att datorn har överlevt om en blixt har slagit ner? Jag är så himla trött på att dra ut allting innan jag ska iväg och har läst att det ska åska, det skulle vara så skönt om man slapp det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon292978:

Hej. Jag har köpt en sån här för att skydda datorn mot åska. https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/k...

Vad jag kan läsa i recensioner så verkar den funka, men är det någon som har utfört tester med den eller varit med om det själv att datorn har överlevt om en blixt har slagit ner? Jag är så himla trött på att dra ut allting innan jag ska iväg och har läst att det ska åska, det skulle vara så skönt om man slapp det.

Nej varken dessa eller några andra liknande skyddar mot riktiga direktnedslag. Dock kan ta de mindre spikar som kommer av tex åsknedslag långt borta. Men slår det ner i närheten och det går över i elsystemet kommer denna inte hjälpa.
Då behövs det rejäla grejor som kostar flera nollor till.

Permalänk
Inaktiv

@Triton242: Så man kan säga att Jula kör falsk marknadsföring. De säger att den här produkten ska skydda men istället gör den tvärtom.

Permalänk
Medlem

Helt säker kan man aldrig vara, men ett sånt överspänningsskydd förbättrar nog chanserna en del.

Åskan slog ut en dator vi hade, men strömmen gick via ADSL-modemet och in i nätverksuttaget
Tror datorn gick att starta, men det var många lustiga fel.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon292978:

@Triton242: Så man kan säga att Jula kör falsk marknadsföring. De säger att den här produkten ska skydda men istället gör den tvärtom.

Nej det tycker jag inte man kan säga. Det står "skyddar dina apparater vid t.ex. åsknedslag (klarar strömrusningar på upp till 4500 A)".

Tror absolut att den skyddar elektrisk apparatur mot dessa strömspikar som uppkommer i elledningarna vid t.ex. åsknedslag. Men ett direktnedslag vid huset, eller riktigt nära däremot... det är en helt annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon292978:

@Triton242: Så man kan säga att Jula kör falsk marknadsföring. De säger att den här produkten ska skydda men istället gör den tvärtom.

Den skyddar mot överslag som kan,orsakas av att ett åsknedslad som slår ner en bit bort.

Går blixten tillräckligt nära hoppar strömmen i grendosan.
På samma sätt räcker det inte att dra ut sladden från eluttaget och lägga kontakten bredvid, strömmen kan hoppa i dessa styrkor.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Hedersmedlem

Ett skydd som inte anger energimängden i Joule det klarar är nästan garanterat otillräckligt och budgetskräp.

Bra skydd: https://www.dustin.se/product/5010821516/surgearrest-essentia...

1836 joule. Klarar toppström på 72000A medan Jula"skyddet" klarar 4500. Är nog i bästa fall runt 500 joule, troligen betydligt mindre.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Och det är ändå leksaker fortfarande vid nära nedslag/direkträff ...

Skall man ha mer seriös överspänningsskydd så skall det göras i elcentralen av elektriker och med godkänd utrustning och då inkluderas även telefonledningar, eventuella åskledare, centralantenner om det finns, vattenledning - ja allt metalliskt som går in och ut ur fastigheten.

och ändå, vid direktträff så hjälper ingenting.

Vid direkträff eller omedelbar närheten av en direktträff (tex. blixtströmmen från taket som går i åskledaren utanför väggen) kan ge sådana magnetfält i ledande saker i närheten som att en stränghylla i metall skapa rejäla ljusbågar mellan fot och hylla av den magnetiska induktionen från strömmen i åskledaren på andra sidan väggen och för sådant hjälper ingen skydd i världen. Efter en sådan smäll kan man betrakta all elektronik i närheten som grillad - även det som är inne i övrigt ganska välskyddade lådor och chassier. Även om tex. datorn efter detta startar upp så kan man finna många lustiga/olustiga beteende och fel som inte fanns innan och det är princip omöjligt att leta fram alla felen eftersom skadorna är åsk-version av ESD-skador på alla möjliga delar invändigt

Det är en av orsakerna varför backup-snurrdiskar helst skall ligga på annan plats när de inte används och absolut inga sladdar anslutna som kan agera antenner!! - inte ens då är det 100% säker att det klarar sig om blixtströmmen går igenom någon elektrisk ledare i närheten (vattenledningsrör, el-edningar, telefonlinjer och ethernetkablar etc.

Det som höjer risken för skador avsevärt är två punkter - inkopplingen mot telefonlinjen för internetanslutningen respektive inkopplingen mot TV:s centralantenn - för då kopplar man ihop flera olika nät med stor överlappande ytor och som försöker utjämna potentialerna mellan sig vid en blixtnedslag i området.