20.000kr Budget, förslag vore uppskattat.

Permalänk

20.000kr Budget, förslag vore uppskattat.

Är ute efter en bärbar data (dock nyfiken kring vad man kan få för samma pris om man bygger en egen stationär).

Budget ligger på 20.000kr, billigare alternativ välkomnas så kanske man får någon slant över till något extra, kanske ram, mus eller lagring

Datan kommer Endast att användas till videoredigering (Adobe Premiere Pro **4K prioriteras inte i dagsläget**) och lite smått kring bildredigering (Photoshop & Lightroom).

En data som man kan räkna med att ha i kanske två år utan paranoia om att den inte kommer att duga varje gång Adobe uppdaterar något program.

Det som jag har "lärt" mig hittills är:
17tums skärm för mer yta att jobba på (föredrar 17tums om inte en bättre och billigare 15tums finns).
16gb RAM minst
500gb SSD lagring
Intel Core i7 processor minst
GTX 1070 minst
Bildskärm/Paneltyp: ISP
8gb grafikminne
Eller är jag helt ute och cyklar???

Dom som jag har klickat mig fram till:
HP Omen 17 - https://www.inet.se/produkt/1961790/hp-omen-17-i7-16gb-512gb-...
Asus ROG Strix GL702VS - https://m.prisjakt.nu/product/4377479
MSI GE73VR - https://m.prisjakt.nu/product/4464569

Alla förslag är välkomna och uppskattas i förväg.

Permalänk

med 20k budget sikta på minst 1080

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Skrivet av Sneaky_rhino:

med 20k budget sikta på minst 1080

Dom få specifikationer som jag har lagt till på listan är inga måsten, dom är inkluderade utifrån vad jag har läst runt på google inkl "minst GTX 1070", men det verkar funka med mindre än 1070 verkar det som.
Därav inlägget, att kanske få lite tips på vad man kan kolla efter ifall en Gaming laptop är lite overkill för videredigering. På så sätt kan man kanske hitta nåt förnunder 20k och spara in lite pengar och lägga dom på tillbehör eller något annat.

Permalänk

JA - NEJ - ÄNDRA?

Dator ska användas till filmredigering (Adobe Premiere Pro) och foto (Photoshop & Lightroom).
Skärmen som jag funderar på att köpa kommer att vara i 4K och ligga på över 40tum, så jag vet inte riktigt vad som krävs för ett sådant paket då jag läste att stora skärmar kan kräva bättre grafikkort. (OBS: har endast läst om det, vet Noll själv).

SPEL - Kommer inte att spela spel på den.
4K - 4K redigering är inte aktuellt i dagsläget (kanske om 6-12månader).
LAGRING - Har redan 4-5 externa diskar som kommer att användas.
ÖVERKLOCKA - vet inte hur något sånt går till men jag är absolut inte emot något om det kan förbättra något.

Vore tacksam om någon kunnig hade kunnat se över denna lista och kanske redigera lite för att se om man kan spara in en slant för att kunna lägga på extra tillbehör. Jag satte ihop listan utifrån en liknande på google.

https://www.inet.se/produkt/b1006578/datorbygge

Permalänk
Medlem

Ska du varken överklocka eller spela är paketet lite felvinklat. Jag tror att det räcker med ett 1050 för att dra nytta av hårdvaruacceleration vid encoding av videomaterialet. Isf kan du allokera mer pengar mot cpu. Tycker även att du prioriterat fel med lagringen, du får mycket ssd för de där pengarna. Dessutom är standardkylaren som följer med amds processorer tillräckligt bra.

Lade ihop ett paket nedan där jag gått ner till mitx formfaktor och ändrat ovanstående. Finns betydligt billigare chassin om du vill komma ner i pris (Alternativt om du behåller atx-formatet på moderkort,chassi och psu).

2700x borde vara rätt mycket bättre för ändamålet än en 1600x.

https://www.inet.se/produkt/b1006581/datorbygge

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Skrivet av erssn:

Ska du varken överklocka eller spela är paketet lite felvinklat. Jag tror att det räcker med ett 1050 för att dra nytta av hårdvaruacceleration vid encoding av videomaterialet. Isf kan du allokera mer pengar mot cpu. Tycker även att du prioriterat fel med lagringen, du får mycket ssd för de där pengarna. Dessutom är standardkylaren som följer med amds processorer tillräckligt bra.

Lade ihop ett paket nedan där jag gått ner till mitx formfaktor och ändrat ovanståekde. Finns betydligt billigare chassin om du vill komma ner i pris (Alternativt om du behåller atx-formatet på moderkort,chassi och psu).

2700x borde vara rätt mycket bättre för ändamålet än en 1600x.

https://www.inet.se/produkt/b1006581/datorbyggehttps://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1006581/datorbygge

Tack så mycket för förslagen.
Chassi tänker jag inte alls på, så den kan se hursomhelst ut så länge allt funkar som det ska.
Nej, jag kommer nog inte att spela spel på den då jag föredrar konsol.
När det gäller överklocka så är jag inte emot något om det kan förbättra något, har bara inte den blekaste om hur sånt går till så jag nämnde inget, men lägger nog till det i inlägget. Tack

Permalänk
Medlem

Vad sägs om att vara "smartsnål"?!
OBS! Dubbelkolla med webbhallen att B350-moderkortet har senaste bios så att andra generationens ryzen stöds ur kartong. Sen köper du windows OEM för 300:- på valfri kod-sajt.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Forumledare

@halvamatör:
*trådar sammanfogade*

Observera att det är förbjudet att skapa mer än en tråd om samma sak. Det beror på att vi tycker att det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade. Om någon skapar mer än en tråd, trycks andras trådar undan snabbare, vilket blir orättvist.
Den här gången har jag sammanfogat dina trådar åt dig, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

0,5 - 1 TB känns lite lite om du ska sitta med redigering? Du skriver förvisso att du inte ska redigera 4K... men ändå.

Eller har du materialet på andra diskar?

GTX1050 bör räcka och bli över för adobes program

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av NordhNet:

@halvamatör:
*trådar sammanfogade*

Observera att det är förbjudet att skapa mer än en tråd om samma sak. Det beror på att vi tycker att det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade. Om någon skapar mer än en tråd, trycks andras trådar undan snabbare, vilket blir orättvist.
Den här gången har jag sammanfogat dina trådar åt dig, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns

Ber om ursäkr för det, är ny här så jag ville bara vara noga med att hålla bärbar till bärbar kategorin och stationär till stationär. Tack för sammanfogning

Permalänk
Skrivet av PlogarN97:

0,5 - 1 TB känns lite lite om du ska sitta med redigering? Du skriver förvisso att du inte ska redigera 4K... men ändå.

Eller har du materialet på andra diskar?

GTX1050 bör räcka och bli över för adobes program

Skickades från m.sweclockers.com

4K redigering är inte aktuellt i dagsläget (kanske om 6-12månader).
Stämmer helt rätt, har redan 4-5 externa med material så jag är inte av så stort behov av lagring på så sätt.
Såg att man inte behöver ett avancerat grafikkort för redigering, däremot läste jag nånstans att man kanske behöver ett starkare grafikkort för att en IPS skärm över 40 tum ska flyta på som den ska i längden då den lär vara igång 12-13 timmar om dagen, kan inget om saken så jag tog deras ord för det och satte ett starkare grafikkort på listan. Blir bara bra om man kan spara in lite där om man nu inte behöver mer än 1050 som du säger. Tack

Permalänk

@Chris_Kadaver: haha skön sänkning av priset, tack för redigeringen, finns det något som man skulle kunna förbättra för att vara extra trygg kring "tänk om datan segar efter någon uppdatering/krav av adobe programmen inom ett år"-tankarna. Helt enkelt någon förbättring på listan för lite extra frid i skallen i 1-2 år.

Angående windows. Känner inte till några kod-sajter då jag är helt vilse inom datavärlden på så sätt, men om det finns någon pålitlig användare på denna sida som är kunnig så betalar jag dom 300kr till någon här för ett ex av Windows.
Tack igen

Permalänk
Forumledare

@halvamatör: *tråd flyttad*

Nu ligger tråden rätt så det går bra att fortsätta här
Det är inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne (se §3.3)

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av halvamatör:

@Chris_Kadaver: haha skön sänkning av priset, tack för redigeringen, finns det något som man skulle kunna förbättra för att vara extra trygg kring "tänk om datan segar efter någon uppdatering/krav av adobe programmen inom ett år"-tankarna. Helt enkelt någon förbättring på listan för lite extra frid i skallen i 1-2 år.

Angående windows. Känner inte till några kod-sajter då jag är helt vilse inom datavärlden på så sätt, men om det finns någon pålitlig användare på denna sida som är kunnig så betalar jag dom 300kr till någon här för ett ex av Windows.
Tack igen

Ska du sitta och redigera 1080p-material i premiere pro så duger en 10 000 krs dator från 5-6 år tillbaka... Så det är nog ganska så lungt.

Hde varit en annan femma om även after effects varit inblandat men mjahe...

Jag hade kört på chris paket. Även om jag anser hdd utrymme vara lite snålt. Ev mer ram om du nu vill vara helt på det torra.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Så, efter tre långa dagar av "Bärbar eller Stationär", en rejäl dos av SweClockers som en rookie och samtal med olika butiker under dagen ledde fram till detta.

Godkänt?
Om JA, så vill jag tacka alla som har skickat iväg några mess till mig och lärt mig en del via PM, även till dom som kom med förslag kring redigeringar, stort tack.
Gäller bara att plocka hem allt inom 2 veckor pga sena leveranser.

Permalänk
Avstängd

@halvamatör: Lycka till!

Visa signatur

Dator 1:Ryzen 5 1600 @3.9ghz| Giabyte 1070 G1 @2023mhz | 16gb 2400mhz | Corsair 650W | NZXT s340 | 120gb ssd | 1 tb hdd | asus rog strix b350-F gaming am4
Dator 2: Ryzen3 1300| Msi 1050TI| 8gb 2666mz| Corsair 550W| Eclipse P400| 120gb ssd| 320gb HDD| Msi b350 AM4|

Permalänk

Jag skulle skippa vattenkylningen och satsa på en blaffstor tornkylare istället typ en black rock eller liknande för ca samma pengar.

Vad jag förstått så är väl 120/140mm kylare relativt slöseri med pwngar och att isf gå upp till en dubbelkylare dvs en 240/280 modell är rekommenderar för att få skaplig verkningsgrad i jämförelse med mer påkostad tornkylare.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows