Samsung lanserar SSD-enheterna 970 Evo och 970 Pro

Permalänk
Melding Plague

Samsung lanserar SSD-enheterna 970 Evo och 970 Pro

Samsung lanserar nu en ny serie av SSD-enheter, vilka får namnen 970 Evo och 970 Pro och kommer med förbättrad prestanda samt en ny minneskontroller.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Enligt Anandtechs test på EVO-modellen så är prestandaförbättringen minimal och energieffektiviteten är riktigt usel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Enligt Anandtechs test på EVO-modellen så är prestandaförbättringen minimal och energieffektiviteten är riktigt usel.

Såg samma sak. Deras kommentar om att det inte finns så mycket "low hanging fruit" kvar att arbeta på tror jag träffar rätt och mycket var redan väldigt optimerat med 960-serien (som jag själv för övrigt är galet nöjd med).

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Skrivhastigheten ska nog vara 2700 för Pro, och det gäller väl bara för den största disken?

Visa signatur

Är du snabbare än en gris? AnimalSpeeder ger dig svaret:
http://itunes.apple.com/se/app/animalspeeder/id551490974?l=en...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fish:

Skrivhastigheten ska nog vara 2700 för Pro, och det gäller väl bara för den största disken?

Korrekt, tack för rättelsen!

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Inaktiv

Enligt nordic hardware så var den riktigt bra, den hade problem med strömförbrukningen men de trodde det skulle åtgärdas med ny firmware.

Behovet av en snabbare ssd är riktigt stort, 960 evo/pro är mest för söndagsseglare.
Men ser man prestandaökningen och priset, så skulle jag bara montera i en 970 i en företagsdator just nu. Även om behovet av högre prestanda är stort så är det ingen megastor skillnad man får.
Förhoppningsvis kommer den sjunka i pris senare.. På samma sätt som Samsung 860 evo och samsung T5 fick bättre pris efter ett tag.

Permalänk
Medlem

Jahopp... Så har det hänt. Min 960 EVO är inte längre "latest and greatest"... Nu kommer det klia tills jag har 970.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

När ska priset sänkas? Känns som viktigare än något annat för speciellt EVO serien

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aholman:

När ska priset sänkas? Känns som viktigare än något annat för speciellt EVO serien

Skickades från m.sweclockers.com

Viktigare för vem? Ingen tillverkare vill detta enbart kunderna, så längre som liten konkurrens finns lär priserna stå kvar.
Tar man 850/860 evo modulerna som flest använder, så sysslar Samsung inte med någon välgörenhet där heller.

Ett problem jag ser är att Samsung nu har fått så bra status så det är det självklara valet för många och konkurrenter får det tufft, köper man en 860 evo så vet man vad man får brukar folk säga och struntar i om det finns en bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jahopp... Så har det hänt. Min 960 EVO är inte längre "latest and greatest"... Nu kommer det klia tills jag har 970.

En sån här fånig uppdatering kan du lika gärna ta en vit penna och skriva 970 på den, lär väl vara ungefär den skillnaden man märker av haha.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk

Tur att man checkade in på sweclockers, var nära att beställa en 960 EVO M.2 disk idag, då den låg kvar i kundvagnen från igår när man satt på kvällskvisten och tänkte dra iväg en beställning på lite nyare delar. Får vänta med en ny disk till 7 maj då

Visa signatur

🖥️  NZXT H1 - Intel ARC 770 - i7 12700 - 16GB DDR5
🖱️ Superlight 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Viktigare för vem? Ingen tillverkare vill detta enbart kunderna, så längre som liten konkurrens finns lär priserna stå kvar.
Tar man 850/860 evo modulerna som flest använder, så sysslar Samsung inte med någon välgörenhet där heller.

Ett problem jag ser är att Samsung nu har fått så bra status så det är det självklara valet för många och konkurrenter får det tufft, köper man en 860 evo så vet man vad man får brukar folk säga och struntar i om det finns en bättre.

Har du tips på rimliga alternativ om man fortsättningsvis inte tänker välja Samsung pga prissättningen?

Visa signatur

9900K - GTX 1080 ti - 64 GB - 3xXB270HU - 1xU2717DA
Yamaha HS7 - HD600 - Focusrite Clarett 8Pre - Akai MPK261 - AT2050
2x Auralex Project 2™ Roominator Kit - Multibrackets Gas Lift Quad
www.soundcloud.com/frozen_orb
www.facebook.com/FrozenOrbMusic

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av candybag:

Har du tips på rimliga alternativ om man fortsättningsvis inte tänker välja Samsung pga prissättningen?

Tyvärr inte, det är att leta recensioner. Jag personligen har lagt för mycket pengar förra året på samsung ssd både privat och inom jobb, men det har alltid varit i panik att man ska ha en disk direkt.

Permalänk
Inaktiv

Har de löst den överhettande minneskontrollen som 960 m2 disken lider av och throttlar pga det?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Jahopp... Så har det hänt. Min 960 EVO är inte längre "latest and greatest"... Nu kommer det klia tills jag har 970.

Enligt div tester är den bara få procent snabbare. Helt onödigt mao.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Har de löst den överhettande minneskontrollen som 960 m2 disken lider av och throttlar pga det?

Jag har enerverande frysningar på min OEM:ade M.2:a i min Lenovo. Enligt supportforumet så spekulerades det i att det berodde på firmware och att Lenovo inte släpper några nya. Samsungs egna fungerar inte.
Idag så dog min dator dessutom för andra gången på ett halvår med "Default Boot Device Missing or boot failed". Tur jag hade sparat mitt arbete. Vet inte vem som är boven här... Samsung eller Lenovo? Skulle ha köpt en dator med SATA SSD... stabilare

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Götttt e deeet! Ny PC så småning om, 970 pro, nya åttakärninga processorn som kommer och ett riktigt fint 1180

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Enligt Anandtechs test på EVO-modellen så är prestandaförbättringen minimal och energieffektiviteten är riktigt usel.

Glädjer mig att höra då jag köpte en 960 EVO för ett par veckor sedan

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av candybag:

Har du tips på rimliga alternativ om man fortsättningsvis inte tänker välja Samsung pga prissättningen?

MyDigitalSSD SBX är en SSD som jag sett i flertalet tester segla upp som en konkurrent till EVOn. Vet däremot inte hur pass väl den håller över tid. Hade velat se en Backblaze-rapport som de har över HDDs fast med SSDs, hade varit intressant!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

MyDigitalSSD SBX är en SSD som jag sett i flertalet tester segla upp som en konkurrent till EVOn. Vet däremot inte hur pass väl den håller över tid. Hade velat se en Backblaze-rapport som de har över HDDs fast med SSDs, hade varit intressant!

Får be Webhallen ta hem några så jag kan göda min achievement-OCD i samma veva.

Visa signatur

9900K - GTX 1080 ti - 64 GB - 3xXB270HU - 1xU2717DA
Yamaha HS7 - HD600 - Focusrite Clarett 8Pre - Akai MPK261 - AT2050
2x Auralex Project 2™ Roominator Kit - Multibrackets Gas Lift Quad
www.soundcloud.com/frozen_orb
www.facebook.com/FrozenOrbMusic

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Enligt div tester är den bara få procent snabbare. Helt onödigt mao.

<div></div>***

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk

jag bytte från gtx 960 till 970 men evo 960 till 970??? nääääääääääää

Permalänk
Medlem

Satt och hade en 960 evo i varukorgen hos Inet men ångrade mig..Surfade in här och såg detta
Blir ett köp av 970 istället vid nästa löning

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av candybag:

Har du tips på rimliga alternativ om man fortsättningsvis inte tänker välja Samsung pga prissättningen?

Enligt Anandtechs recensioner så är WD Black väldigt bra. Ungefär lika med 960 EVO.

Permalänk
Medlem

hade suttit fint
enligt varukorgen på inet skulle en ny dator för mig kosta 40,000:-
någon som känner för att pröjsa? XD

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Skrivet av ajp_anton:

Enligt Anandtechs test på EVO-modellen så är prestandaförbättringen minimal och energieffektiviteten är riktigt usel.

Så om man skulle ha råkat beställa en helt ny dator för bara någon dag sen där just en 960 EVO ingår så är det inte hela världen ??
Såg ut enligt siffrorna som om det bara skiljer några hundra MB/s. Alla dom där extra skrivna TB innan ras skulle ju dock vara fint... :/

Skrivet av Selo:

hade suttit fint
enligt varukorgen på inet skulle en ny dator för mig kosta 40,000:-
någon som känner för att pröjsa? XD

Min nya burk kostade bara 26K

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Skrivet av ajp_anton:

Enligt Anandtechs test på EVO-modellen så är prestandaförbättringen minimal och energieffektiviteten är riktigt usel.

Men då pratar vi prestandaförbättringen från 960 Evon? Som redan var top tier i prestanda?

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Får hoppas på lite bättre prissättning sen, 3000kr för 500gb 970 evo?? Ouch.

Visa signatur

:CPU: 13900KF | Arctic LF II 360 | 6x Silentwings 3 :Mobo: ROG Strix Z690-A Gaming WiFi D4 :RAM: 32GB Corsair Vengeance RGB RT :GPU: KFA2 SG 4090 :Monitor: Acer Predator XB323UGP :Chassi: Lian Li O11D | 6x Silentwings 3 :PSU: Seasonic Prime TX-1000 :HDD: Kingston KC3000 2TB | Seagate Barracuda PRO 8TB

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Jahopp... Så har det hänt. Min 960 EVO är inte längre "latest and greatest"... Nu kommer det klia tills jag har 970.

*seglar förbi på nuvarande 960 Pro*

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

finns redan uppe på inet.se

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W