Ny platta till skolarbeten

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2017

Ny platta till skolarbeten

Sitter idag med en Macbook pro mid 2012 15" som har uppgraderats med SSD och 16gb RAM.

Den funkar än väldigt bra!
Det som är tråkigt är att den väger relativt mycket och batteritiden är låg (2 timmar ca) så an får alltid släpa med den stora datorn och klumpiga laddaren till föreläsningar och seminarium i skolan. Ibland saknas el-uttag och har man inte laddat den natten innan är man körd.

För spel funkar den "ok". Kan spela Dota på låga inställningar och Overwatch KNAPPT.

Så tanken var att uppgradera mig med en stationär PC men fortfarande ha något mer smidigt för det portabla arbete.
Jag behöver sällan skriva långa uppsatser utan det är mer att ha PDFer att läsa, ev anteckna föreläsningar och ha med mina dokument till föreläsningar så det skadar inte att tangentborden är sämre. Kanske kan jag till och med skriva på min stationära och lätt överföra till min platta via wifi eller sync funktion?

Vilken platta rekommenderar ni för mitt användande?
Jag gillar PC stationärt men Mac laptop då jag tycker dem jag mycket mer stilrena produkter och har bra tangentbord och trackpad (på macbooks). Har dock inte jämfört android plattor mot ipads.
Vad jag inte tål däremot är plattor fyllda med 100tals appar som jag aldrig använder och som inte går att installera bort.
Jag gillar när det är cleant och sorterat, inte att låsa upp mobilen eller datorn och ha hela skärmen fylld med "SamungPay" "BlablaDefender" "VoiceCrapHelper" etc.

Användarvänligt med skön känsla i handen och utan massa överflöd i program.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2004

Det råder väl mer eller mindre koncensus om att iPad är det enda riktiga alternativet i kategorin "surfplattor"? Minns att The Verge argumenterade för det i dess senaste recension av iPad.

Jag tänker mig att frågan benas ner till hur du tänker kring det fysiska tangentbordet. Vill du ha ett passivt tangentbord måste du punga ut för en iPad Pro, vilket är rätt jäkla dyrt. Annars blir det den vanliga iPad med någon bluetooth-variant.

---

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Småland
Registrerad
Jan 2009

Jag använder en ipad 2017 sedan sommaren och det är ett av mina absolut bästa köp. Den har helt ersatt min bärbara dator till allt av skolarbeten. Kör med tangentbord vilket jag tycker är oerhört skönt , testade en massa olika modeller och kom fram till at Logitech Slim folio var den bästa just då. Kostade kanske 1100 kr vilket är en del att lägga ut men har gjort att jag kan använda ipaden så sjukt mycket mer att jag verkligen tycker att det är värt det.

Kollade från början på android plattor då jag var väldigt nöjd med min Nexus 7 platta men upplevde inte att android plattorna som fanns nu som några bra konkurennter till ipaden.

Enda nackdelen jag kan komma på är att det är ganska dyrt med 4g versionen. Själv har jag Wifi versionen och känner väldigt sällan behovet av att bruka 4g. Dom få gånger jag har behövt det så har jag helt enkelt parat den med telefonen vilket har funkat väldigt bra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2017
Skrivet av Gorian:

Det råder väl mer eller mindre koncensus om att iPad är det enda riktiga alternativet i kategorin "surfplattor"? Minns att The Verge argumenterade för det i dess senaste recension av iPad.

Jag tänker mig att frågan benas ner till hur du tänker kring det fysiska tangentbordet. Vill du ha ett passivt tangentbord måste du punga ut för en iPad Pro, vilket är rätt jäkla dyrt. Annars blir det den vanliga iPad med någon bluetooth-variant.

Vill ha ett tangentbord som kan fungera som fodral också! Eller som kan transporteras väldigt smidigt med själva ipaden.

Behöver man en Ipad eller räcker Ipad mini?
Ser att dem inte uppdaterat Ipad mini sen 2015 och skall vara prata om att dem tar bort den produkten?
Räcker en mini i storlek?

Jag hade velat ha något som enkelt syncar viktiga filer mellan plattan och PC. Tex dokument eller att jag kan ladda ner filmer på datorn och enkelt överföra till Ipad via wifi eller ngt.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2004

@Lallo: Smart keyboard finns till iPad Pro. Men de två enheterna tillsammans landar på närmare 9000kr.

Logitech Slim Folio fungerar också som fodral. Den stora skillnaden mellan de två tangentborden är att du behöver ladda Logitech-varianten lite då och då i och med att den går via blåtand, medan den andra är passiv.
"Vanliga" iPad + Logitech landar på ca 5000kr.

Skulle inte rekommendera en Mini om du tänkt läsa/anteckna mycket. Mycket trevligare upplevelse med en fullstor 9,7".

Det enklaste sättet, imo, att synca filer mellan PC och iPad är att använda någon molnlagringstjänst, exempelvis Dropbox, One Drive, Google Drive... etc. Funkar hur smidigt som helst.

Du kan streama videofiler via Plex, eller överföra dem via VLC.

//Gorian

---

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bohus
Registrerad
Mar 2004

köp en Microsoft surface pro så får du platta, laptop och tangentbord om du vill. Har en själv och är grymt nöjd.
Vill du ha lång batteritid köper du http://cdon.se/hemelektronik/microsoft-surface-book-2-i5-8gb-...
Riktigt nice med 17 timmars batteritid. Dyrt ja....men hade du råd med en Macbook pro är denna gratis ju.

Liten jämförelse med Macbooken https://www.youtube.com/watch?v=CF3JU_d0KN8 fast den kan alltså användas som surfplatta.

Silverstone | ASUS Z170 PRO GAMING ATX | Intel Core i5 6600K Skylake @ 4500 Mhz | Corsair H75 Hydro cooling |Asus Geforce GTX 970 med NZXT Kraken g10 kylning | Corsair 8GB (2x4GB) DDR4 2133Mhz Vengeance LPX | PS Corsair TX850W | SSD 3x Samsung 850 EVO 120/250GB/500 GB | Samsung c32hg70 144hz | Logitech g603 wireless gamingmouse| Logitech g613 wireless gaming keyboard| Corsair Vengance 2000 Headset| Samsung Galaxy Note 8|LG OLED 55B7v, Nintendo Switch, Microsoft Surface Pro.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2017
Skrivet av Gorian:

@Lallo: Smart keyboard finns till iPad Pro. Men de två enheterna tillsammans landar på närmare 9000kr.

Logitech Slim Folio fungerar också som fodral. Den stora skillnaden mellan de två tangentborden är att du behöver ladda Logitech-varianten lite då och då i och med att den går via blåtand, medan den andra är passiv.
"Vanliga" iPad + Logitech landar på ca 5000kr.

Skulle inte rekommendera en Mini om du tänkt läsa/anteckna mycket. Mycket trevligare upplevelse med en fullstor 9,7".

Det enklaste sättet, imo, att synca filer mellan PC och iPad är att använda någon molnlagringstjänst, exempelvis Dropbox, One Drive, Google Drive... etc. Funkar hur smidigt som helst.

Du kan streama videofiler via Plex, eller överföra dem via VLC.

//Gorian

Låter grymt!

Jag hoppar nog surface då jag vill ha en kraftfull dator att spela spel på ibland och då räcker inte en surface.

Som jag ser kan man välja mellan 32gb och 128 GB. Behöver man 128? Kommer inte fotografera eller spela in så mycket med Ipaden direkt.
Eventuell ha någon film där någon gång när man ska åka tåg eller liknande.
Finns det något annat som tar upp mycket plats? Program?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2004

@Lallo: Personligen skulle jag gå på den billigare, just för att (precis som du säger) man inte lagrar vidare mycket lokalt. Annat är det med telefonen där det fotas och sånt.

Det som kanske kan behöva lite utrymme är filmer och offline-musik/-ljudböcker. I övrigt ligger ju det mesta i molnet.
Appar tar inte vidare mycket plats. Mer avancerade spel tar väl kanske nån gigabyte.

Hade en Surface Pro 2 i två veckor innan jag sålde den. Likt många andra upplevde jag det som en dyr, medioker dator, och en kass surfplatta. Finns de som gillar dem, och hatten av till dem, men personligen hade jag svårt för den. Man vill liksom att den ska funka som en platta (touchanpassat GUI, att musiken i Spotify pausas när man drar igång nåt Youtube-klipp och sen återupptas... etc.), men det är verkligen bara en smidigare dator med touchskärm. Nej tack.

//Gorian

---

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2017

Finns det någon mening i att anteckna på mobilen med ett tangentbord eller är skärmen på tok för liten? Har en Samsung galaxy s7

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oskarshamn
Registrerad
Maj 2013

Att anteckna med padda osv började medan jag gick på högskolan men tyckte att det dog av efter ett tag faktiskt. Var lite "inne" ett tag, alla tog med sina nya flashiga paddor och sen efter ett år eller var det ytterst få som antecknade på paddor längre. Bara folk med Microsoft surface vad jag kunde se så antar att det funkade bättre där i längden. Men det kanske är på väg tillbaka? pluggade på LiTH förövrigt. Ifall trender är annorlunda på annat håll.

Allvarligt talat aldrig fattat vitsen med att anteckna på en padda personligen. Inte på dator heller för den delen. Beror iofs på om du skriver av ngt föreläsaren kladdar på tavlan eller antecknar på egen hand ska jag ärligt säga. Skriver du enbart av ser jag det allvarligt talat som ett äckligt dyrt anteckningsblock och inget annat...lägg pengarna ngn annan stans då är mitt tips.

Skriver du helt egna anteckningar kan jag se dator som en bra grej då man skriver snabbare med dem än för hand. Men padda får ett fett nej från mig iaf.

//mina två cents

Chassi: Fractal Design Define R4 | MB: ASRock Z77 Extreme 4 | CPU: Intel Core i5 3570K@4.2Ghz | Kylare: Noctua NH-U9B | RAM: 8GB Team Elite DDR3 1600Mhz | GPU: Palit GTX 1080 Ti Super Jetstream | PSU: EVGA Supernova G2 750W | TGB: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Sony MDR-1A+Antlion Modmic 4.0