Varför jobbar inte CPU och GPU 100%?

Permalänk
Medlem

Varför jobbar inte CPU och GPU 100%?

Hej.

Försöker lära mig lite om varför datorer inte alltid kör 100% i CPU / GPU när man inte har 144hz? (framförallt i de spel som har FPS limiter)

Vet att det är ''bra'' om GPUn jobbar 100% och CPUn säg sitter på 80%. Då vet man i alla fall att CPUn inte bottleneckar GPUn men det är flera fall nu när jag lirar t.ex. lirar Far Cry 5 och har satt limiter på 120hz men ändå springer runt med 80-90 FPS och GPUn ligger på 70-80%. Temp är inga stora problem.

Tack

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

Finns andra ting som kan flaskhalsa, exbgrafikmotorn i sig. Den kan vara risigt optimerad vilket inte medgör högre fps oavsett vilken hårdvara man har. Det du iallafall vet i fallet med Far Cry är att du borde kunna skruva upp olika grafikinställningar och ligga på samma eller snarlik fps, men med högre användning av gpu'n.

Permalänk
Medlem

Med 100% CPU menar man vanligtvis att alla kärnorna i processorn är 100% belastade, vilket är svårt att uppnå i spel eftersom de av naturen är väldigt svåra att parallellisera. Om du kollar på CPU-användningen när du spelar t.ex. Far Cry 5 så kommer du troligtvis se att en eller flera kärnor ligger på nära 100% medan andra kärnor inte gör det. Om du däremot inte har några kärnor alls som ligger nära 100% så kan det vara annat som flaskhalsar, som t.ex. minnena.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Med 100% CPU menar man vanligtvis att alla kärnorna i processorn är 100% belastade, vilket är svårt att uppnå i spel eftersom de av naturen är väldigt svåra att parallellisera. Om du kollar på CPU-användningen när du spelar t.ex. Far Cry 5 så kommer du troligtvis se att en eller flera kärnor ligger på nära 100% medan andra kärnor inte gör det. Om du däremot inte har några kärnor alls som ligger nära 100% så kan det vara annat som flaskhalsar, som t.ex. minnena.

Okej Så jag lekte runt lite med inställningarna. Har limiter på 120fps. Sitter med ultra inställningar i 1080p och då kör det på ca 70-80% GPU med runt 80 Fps.
Bytte till 2k res i ultra och då hoppade cpun och gpun i princip till 100% och droppade ca 10-15Fps.

Min fråga är då om man man sitter på en 1080p skärm, så finns det absolut ingen anledning att skaffa ett 1080 om ändå inte ens 1070 använder 100% i 1080p fast än man inte får sina 120/144fps?

Eller är jag helt ute och cyklar?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

Okej Så jag lekte runt lite med inställningarna. Har limiter på 120fps. Sitter med ultra inställningar i 1080p och då kör det på ca 70-80% GPU med runt 80 Fps.
Bytte till 2k res i ultra och då hoppade cpun och gpun i princip till 100% och droppade ca 10-15Fps.

Min fråga är då om man man sitter på en 1080p skärm, så finns det absolut ingen anledning att skaffa ett 1080 om ändå inte ens 1070 använder 100% i 1080p fast än man inte får sina 120/144fps?

Eller är jag helt ute och cyklar?

Skickades från m.sweclockers.com

Helt rätt.
när du kliver över 1080 däremot, då hänger inte 1070 med riktigt längre (om man jämför med 1080ti)

Permalänk
Medlem
Skrivet av milkab:

Helt rätt.
när du kliver över 1080 däremot, då hänger inte 1070 med riktigt längre (om man jämför med 1080ti)

Och det som gör att GPUn inte jobbar 100% i 1080p fast än man inte har 120fps är endast optimering av spelet då om såklart inte något annat bottleneckar?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

Skulle inte t ex processorn bli väldigt varm om den ständigt skulle gå i 100%? Då lär väl inte Prime behövas längre vid stabilitetstester längre

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

Och det som gör att GPUn inte jobbar 100% i 1080p fast än man inte har 120fps är endast optimering av spelet då om såklart inte något annat bottleneckar?

Nej, något flaskhalsar alltid såvida du inte begränsar hur många fps spelet ska köra i. Om GPUn inte jobbar i 100% i 1080p så beror det antingen på att något annat flaskhalsar, eller att spelet nått den satta gränsen för fps och inte behöver arbeta snabbare. Om varken CPU eller GPU jobbar 100% så kan det vara något annat som flaskhalsar, som t.ex. minnet (se t.ex. denna video för hur stor skillnad det kan vara mellan DDR4-2133 och DDR4-3000).

Sen kan som sagt CPUn flaskhalsa även om den inte används till 100% för att spelet belastar kärnorna olika mycket. Om du kollar i aktivitetshanteraren när du kör spelet så kommer du säkert se att inte alla kärnor belastas fullt ut (se denna sida för hur man visar varje kärna separat).

Skrivet av AMD-FX:

Skulle inte t ex processorn bli väldigt varm om den ständigt skulle gå i 100%? Då lär väl inte Prime behövas längre vid stabilitetstester längre

Processorer är väldigt komplexa, och det går egentligen inte att belasta dem till 100% om man med det menar att varje liten del av processorn används. Belastningen är istället något slags mått på hur upptagen processorn är, men säger inte så mycket om vad den faktiskt håller på med. Och strömförbrukningen kan skilja rejält beroende på vilka delar av processorn som används, så stabilitetstester har fortfarande sin plats eftersom de ofta kan belasta en processor mer än ett riktigt program skulle göra.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

Och det som gör att GPUn inte jobbar 100% i 1080p fast än man inte har 120fps är endast optimering av spelet då om såklart inte något annat bottleneckar?

Har du kollat användning på individuella kärnor när du spelar? Som nämnt tidigare så är nog det troligaste att en eller ett fåtal kärnor når 100%, och att spelet inte är tillräckligt flertrådat för att kunna flytta den belastningen till andra kärnor.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Fallout 4 är ett bra exempel på ett spel där entrådsprestandan är väldigt viktig. Det spelar ingen roll om du har en threadripper med 32 trådar och bara har ca 6% cpu användning i Fallout 4. Det kommer troligen flaska i cpu'n i alla fall pga grafikmotorn och entrådsprestandan.

Det viktigaste för bra spelprestanda överlag är att ha minst 6 trådar men att dom är jäkligt snabba, typ en överklockad 8600k i 5GHz med snabbt minne är den perfekta spelprocessorn.

Själv har jag en 8700k men jag har faktiskt stängt av hyperthreadingen i den... hyperthreading ger dubbelt så många trådar men generar också ca 20-25% mer värme. Så jag fick bättre överklockningsresultat och spelprestanda utan hyperthreading. Så i princip har jag en väldigt dyr 8600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

Och det som gör att GPUn inte jobbar 100% i 1080p fast än man inte har 120fps är endast optimering av spelet då om såklart inte något annat bottleneckar?

Skickades från m.sweclockers.com

Du tänker helt rätt. 😊