Elsäkerhetsverket varnar för laddare från e-handelssajten Wish

Permalänk
Skrivet av ELF:

Det är stor chans att CE märkningen står för China Export.
https://sv.wikipedia.org/wiki/CE-m%C3%A4rkning

Problemet blir då att man inte kan lita på CE märkningen inrikes heller åtminstone på allt som tillverkats i China, det vill säga typ allt. CE märkningen blir falsk trygghetskänsla.

Permalänk
Avstängd

Wish korrekta slogan "you want crap? Wish got it!"

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

Bra usbladdare behöver inte kosta så mycket. Dock har den ingen snabbladdningsfunktion.
https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00291891/

Teardown of an IKEA Koppla USB power supply.
https://www.youtube.com/watch?v=uRe9w5PKmsE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disillsionist:

Bra usbladdare behöver inte kosta så mycket. Dock har den ingen snabbladdningsfunktion.
https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00291891/

Teardown of an IKEA Koppla USB power supply.
https://www.youtube.com/watch?v=uRe9w5PKmsE

Köpte faktiskt ett par sådana efter att ha sett just den genomgången

Permalänk
Hedersmedlem

"Sex av laddarna har inget isolationsavstånd alls mer än lacken på ledarna och resterande ligger alla kring eller under en halv millimeter, kravet är minst 4 millimeter."

Alltså vafan!
Alla punkterna som togs up var farliga, anmärkningsvärda och totalt underkända som lösningar men det jag citerat ovan är ju så taskigt mot kunderna att jag blir arg.

Att linda primär och sekundärsida i samma spole är nästan lika dumt som att bada med en inkopplad brödrost i badkaret. Något som faktiskt går att göra och man kan klara sig utan skador, men det är riktigt jävla dumt. Eller ja det är kanske aningen att ta i, men de här laddarna sitter ju i oövervakade medan folk ligger och sover!

Isolationslack ger på intet sätt ett tillräckligt skydd och lacken är inte gjord för att ge någon som helst säkerhet på det här sättet. Om det blir överslag i laddaren mellan dessa så skickar man in 230V direkt in i enheten man laddar. Inte nog med att laddkabeln eller USBkontakten knappast är gjord för 230 volt utan man kommer garanterat förstöra prylen man tänkt ladda. Så kontakter, kabeln och även enheten kan fatta eld.
Sånt här ska man inte ha i huset helt enkelt. Det är en seriös säkerhetsrisk. Ska det kopplas in i väggen på 230V så ska det vara godkända grejer. Själv håller jag mig enkom till originalladdare, men det går såklart att kolla på recensioner kring vad som ger grundsäkerhet nog - som i fallet med IKEAladdaren i tråden.

En rimlig tumregel är att inte bada med inkopplade brödrostar, inte lämna huset om man har tända ljus och inte använda laddare som kan vara såhär dåligt byggda.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv

Skrämmande när man noterar hur många vanliga människor som upptäcker Wish och köper diverse skit därifrån utan att inse problematiken.

Bra att de testats men jag misstänker att de som bör läsa och ta in denna information kommer missa den helt.

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om laddare från amazon.co.uk/.de ?
Har ett gäng USB laddare därifrån. Det är från bästsäljande och respektabla märken där.
ex denna: https://www.amazon.co.uk/Wall-Charger-Syncwire-Plug-Interchan...

Visst är de reglerade inom EU då och bör automatiskt ha helt annan standard och kontroll... right?

Dessutom undrar jag över de trådlösa laddplattorna.. Är de mindre risk med dom? Vet inte hur det funkar rent tekniskt annat än att det är magnetism som laddar?
Som denna:
https://www.amazon.co.uk/Anker-PowerPort-Wireless-Qi-Certifie...

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infectedbtc:

Problemet blir då att man inte kan lita på CE märkningen inrikes heller åtminstone på allt som tillverkats i China, det vill säga typ allt. CE märkningen blir falsk trygghetskänsla.

Såvida man inte känner till skillnaderna på de olika CE-märkningarna.

Tätt avstånd mellan bokstäverna = OK. Längre avstånd = China Export.

Att folk ens vågar koppla in telefoner för (tio)tusentals kronor i en liten skitladdare är för mig ofattbart.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bebben:

Tätt avstånd mellan bokstäverna = OK. Längre avstånd = China Export.

Det där är väl mest en urban legend va?
CEmärkningen står alltid för Conformité Européenne men kopieras flitigt utan täckning på kinaprodukter utan att de engentligen är certiferade. Jag vill påstå att man inte kan dra några slutsatser om avståndet mellan teckenen tyvärr.

https://sv.wikipedia.org/wiki/CE-m%C3%A4rkning

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Sötast

Var köper kineserna sina säkra laddare ifrån?
Hur vet de vilka de litar på?

Permalänk
Avstängd

Intressant. Funderar dock på alla hur alla andra Made in china laddare man köper i Sverige ser ut? Personligen skulle jag aldrig köpa en laddare från Kina. Dock är det förmodligen samma laddare man köper i Sverige med 500% påslag och det är väl där skon klämmer för vissa som anser att man ska stödja skattehaveriet eller det svarta hålet som det annars kallas.

Mest intressant är länken som SC pekar mot
http://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/Fakta-om-forsa...

Fungerar lika bra som dom påstådda laddarna eller är det så att det var någon på elsäkerhetsverket som vill ha in mer skattekronor?
Posta gärna till rätt sida då jag inte kan hitta det som påstås här!

Kommer som sagt att fortsätta köpa allt jag kan som är billigare än i Sverige. Spelar ingen roll om det handlar om 1 krona

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Allexz:

Var köper kineserna sina säkra laddare ifrån?
Hur vet de vilka de litar på?

Dom kanske helt enkelt är smartare än många i det här landet och laddar sina telefoner under uppsikt och inte nattetid

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiruz:

Intressant. Funderar dock på alla hur alla andra Made in china laddare man köper i Sverige ser ut? Personligen skulle jag aldrig köpa en laddare från Kina. Dock är det förmodligen samma laddare man köper i Sverige med 500% påslag och det är väl där skon klämmer för vissa som anser att man ska stödja skattehaveriet eller det svarta hålet som det annars kallas.

Mest intressant är länken som SC pekar mot
http://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/Fakta-om-forsa...

Fungerar lika bra som dom påstådda laddarna?

Skillnaden är att för dessa 500% ingår kontroll all det är säkert, import och att det finns i en bitik nära dig.
Går alltid att chansa, men myxlet av det villigare är okontrollerat och extremt snåltillverkat.

Jag beställde hem lite gratissaker och 20st 18650 batterier från ultrifire, dessa var betydligt lättare än mina svenskköpta batterier från samma märke, ligger fortfarande i lådan. Tur då fakturan makulerades och kontot raderades i samband med grafikkortshetsen via wish.
Fick även en 18650 laddare jag ej vågade använda, kändes jäkligt billig och hemsk.

Vem behöver köpa en ny mobilladdare? Jag har nog 3-4st original laddare liggandes, köper ny sladd när den går sönder bara

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Som sagt var: du får vad du betalar för när det gäller elektronik.

Jag undrar hur säkra smällare och fyrverkerier från Wish är.

Haha, jag köpte tändstickor från ebay eller DX en gång. Dessa är svårtända, glöder sönder när man blåst ut elden ( så stickan ramlar sönder och man får sot överallt) osv. Solstickan är ett mästerverk i jämförelse.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Wiruz:

Dom kanske helt enkelt är smartare än många i det här landet och laddar sina telefoner under uppsikt och inte nattetid

Äh, orkar inte leva mörkrädd.

Jag stänger inte av mina grendosor heller

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Det är stor chans att CE märkningen står för China Export.
https://sv.wikipedia.org/wiki/CE-m%C3%A4rkning

Wikipedia-artikeln du själv länkar till säger dock att det inte finns något China Export-märke, utan att det är ett missförstånd eller hoax.

Skrivet av Allexz:

Var köper kineserna sina säkra laddare ifrån?
Hur vet de vilka de litar på?

De säljer de dåliga laddarna till dumma västerlänningar, så det finns bara säkra laddare kvar åt kineserna själva

Permalänk
Medlem

Bigclive på youtube brukar plocka isär och undersöka både bra och dåliga laddare och vissa är horribla, riktiga döds fällor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av moonblase:

Skillnaden är att för dessa 500% ingår kontroll all det är säkert, import och att det finns i en bitik nära dig.
Går alltid att chansa, men myxlet av det villigare är okontrollerat och extremt snåltillverkat.

Jag beställde hem lite gratissaker och 20st 18650 batterier från ultrifire, dessa var betydligt lättare än mina svenskköpta batterier från samma märke, ligger fortfarande i lådan. Tur då fakturan makulerades och kontot raderades i samband med grafikkortshetsen via wish.
Fick även en 18650 laddare jag ej vågade använda, kändes jäkligt billig och hemsk.

Vem behöver köpa en ny mobilladdare? Jag har nog 3-4st original laddare liggandes, köper ny sladd när den går sönder bara

Du tror det? Du tror att Elsäkerhetsverket kontrollerar allt som importeras till Sverige?
Det finns skräp naturligtvis utan tvekan! Exempel. Köpte ett paket om 100st till morsans hörapparater för 270:- . Du köper andra batterier på Apoteket för ungefär samma peng med 6st batterier. Batterierna från Kina håller dubbelt så länge som dom man köper på Apoteket . Nu undrar du säkert varför man inte köper batterierna på Apoteket som är testade och så mycket sämre?

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Allexz:

Äh, orkar inte leva mörkrädd.

Jag stänger inte av mina grendosor heller

Dold text

Haha och du tycker en grendosa har samma funktion som en laddare? Du är inte elektriker får jag hoppas!
Sen tror jag inte det är någon som importerar grendosor förhoppningsvis

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiruz:

Du tror det? Du tror att Elsäkerhetsverket kontrollerar allt som importeras till Sverige?
Det finns skräp naturligtvis utan tvekan! Exempel. Köpte ett paket om 100st till morsans hörapparater för 270:- . Du köper andra batterier på Apoteket för ungefär samma peng med 6st batterier. Batterierna från Kina håller dubbelt så länge som dom man köper på Apoteket . Nu undrar du säkert varför man inte köper batterierna på Apoteket som är testade och så mycket sämre?

Nej de testar inte allt, men för att få säljas i sverige ska butiken egentligen kontrollera att det finns giltig CE-märkning och detta får får importören stå för.

För övrigt skulle jag kunna köpa 100st lr44 batterier för 300kr, detta är GP-batterier från svensk butik, vartabatterier för 450:- /100st

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Det är stor chans att CE märkningen står för China Export.
https://sv.wikipedia.org/wiki/CE-m%C3%A4rkning

En urban myt

OnT: LITE kvällsblaske-journalistik, Wish är inte en butik utan en handelsplats som Amazon, Blocket eller Ebay.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Visst är det samma i princip skit som du köper på Claes Ohlson som om du importerar direkt från Kina.

Den ENORMA skillnaden är en svensk återförsäljare är helt ansvarig för att produkten är säker att användas och att den uppfyller EU-reglering och svensk lag. Gör den inte det och någonting händer blir de solklart skadeståndsskyldiga och riskerar även straffrättsliga åtgärder. För att inte tala om att Expressen eller en annan skittidning skulle älska att skriva om "DÖDSLADDARNA FRÅN COOP".

Visst finns det en risk att laddaren på ICA inte uppfyller alla regler och krav. Men Elgiganten har allt att förlora om någonting katastrofalt händer. Det finns helt enkelt en hel del incitament för att se till att laddaren inte är helt värdelös eller rent av farlig.

Från Wish får du dina 2 dollar tillbaka om huset med dottern i brinner ner, i bästa fall.

Permalänk
Inaktiv

Sen är ju inte alltid svenska återförsäljare så mycket bättre:
USB-laddare från svenska återförsäljare med försäljningsförbud
Så "dödsladdarna från (Svensk återförsäljare)" finns det redan gott om.

Och detta gäller såklart inte bara USB-laddare utan många andra produkter från diverse svenska företag:
Övriga försäljningsförbud (ink. fler USB-laddare).

"Varje år kontrollerar Elsäkerhetsverket omkring 400 produkter (red.anm: från svenska återförsäljare) varav 30 procent får försäljningsförbud"

Permalänk
Skrivet av XHI:

Jag skulle aldrig använda en laddare eller transformator från ebay eller liknande...

Förstå ångesten om ens djur brinner inne för att man var snål och köpte en laddare för 8:- istället för 80:-.

Dock är inte många laddare här mycket bättre (Elsäkerhetsverket om jag inte har fel testa ju även laddare från svenska återförsäljare). Så priset är ointressant egentligen, den dyra laddaren för 150kr kan vara ommärkt 10krs laddare och den för 50 kr är elsäker t.ex.

Skrivet av ELF:

Det är stor chans att CE märkningen står för China Export.
https://sv.wikipedia.org/wiki/CE-m%C3%A4rkning

Bara en myt vi hittat på, finns inget sådan märkning.

Skrivet av Infectedbtc:

Problemet blir då att man inte kan lita på CE märkningen inrikes heller åtminstone på allt som tillverkats i China, det vill säga typ allt. CE märkningen blir falsk trygghetskänsla.

CE är knivigare än så, det är tillverkaren som garanterar att det är CE märkt (sällan det kollas så det verkligen uppfyller kraven). Så land kvittar, kan ju lika gärna vara från Sverige en farlig pryl kommer ifrån.

Skrivet av Allexz:

Var köper kineserna sina säkra laddare ifrån?
Hur vet de vilka de litar på?

Dom litar mer på västerländska prylar Sen vart dom sen köper laddare är svårt att gissa

Skrivet av moonblase:

Skillnaden är att för dessa 500% ingår kontroll all det är säkert, import och att det finns i en bitik nära dig.
Går alltid att chansa, men myxlet av det villigare är okontrollerat och extremt snåltillverkat.

Jag beställde hem lite gratissaker och 20st 18650 batterier från ultrifire, dessa var betydligt lättare än mina svenskköpta batterier från samma märke, ligger fortfarande i lådan. Tur då fakturan makulerades och kontot raderades i samband med grafikkortshetsen via wish.
Fick även en 18650 laddare jag ej vågade använda, kändes jäkligt billig och hemsk.

Vem behöver köpa en ny mobilladdare? Jag har nog 3-4st original laddare liggandes, köper ny sladd när den går sönder bara

Nej, butiker gör ingen koll. Inte heller grossister, tillverkarna själva trycker på CE märkning utan större koll (sällan det kollas om CE verkligen efterlevs).

Köpt batterier från Hongkong, genom ebay. Ska vara Panasonic celler, är rätt tungt paket i alla fall är just 18650. Men behöver ny laddare på 7,4 volt (är ren kina skit laddare), men inte hittat något vettigt i Sverige tyvärr.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

[Kineserna uppfann fyrverkeriet.]
Problemet är väl snarare att de inte förstått att andra produkter inte ska ha dessa funktioner, utan verkar vilja konstant uppfinna fyrverkerier och smällare gång på gång.

LOL! Kineserna uppfann fyrverkeriet, inte säkerhetstänkandet...

Skrivet av Bebben:

Såvida man inte känner till skillnaderna på de olika CE-märkningarna.
Tätt avstånd mellan bokstäverna = OK. Längre avstånd = China Export.

Det ligger faktiskt lite bakom detta (men det ska vara tvärt om).
En "riktig" CE-märkning ska ha ett väl specificerat, relativt stort, avstånd mellan bokstäverna. C:et är en halvcirkel, och om man fortsätter cirkeln runt så ska den tangera ryggen på E:et.
Om bokstäverna uppenbarligen sitter för tätt (eller glest) kan man utgå från att övriga krav inte heller uppfylls.
Om märkningen är korrekt kan man tyvärr inte vara säker på att övriga krav uppfylls.

Normen är att tillverkaren ska garantera att krav uppfylls och kunna visa upp ett "EC Declaration of Conformity".
För vissa produkttyper där säkerhetskraven är extra stora krävs att produkten kontrolleras av ett "anmält organ" (notified body) som intygar att kraven uppfylls. Då finns en fyrsiffrig kod direkt efter eller under CE-märkningen som anger vilket organ som står för intyget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Nej, butiker gör ingen koll. Inte heller grossister, tillverkarna själva trycker på CE märkning utan större koll (sällan det kollas om CE verkligen efterlevs).

Köpt batterier från Hongkong, genom ebay. Ska vara Panasonic celler, är rätt tungt paket i alla fall är just 18650. Men behöver ny laddare på 7,4 volt (är ren kina skit laddare), men inte hittat något vettigt i Sverige tyvärr.

Risken är, tyvärr, stor att det antingen inte är celler från Panasonic eller att det är Panasonic-celler som använts i andra applikationer (inte sällan i batteripaket) och därför kan vara utjänta. Det är en tragisk utveckling som medför ganska stora säkerhetsproblem. Det är fullt möjligt att det är äkta och nya celler, men det är omöjligt att veta. Säkerhetsproblemet blir långt större om du tänkt köra batteripack (vilket det verkar som att du vill göra med tanke på ditt laddarkrav).

Li-jon-celler är kraftfulla och de behåller denna kraft när de fallerar. Det är det vi ser i alla dessa bilder och videos där folks e-cigaretter exploderat. Det man sällan påpekar är att det händer för att folk kör så kallade mech-mods och antingen drar alldeles för mycket ur cellerna eller att de låter volten gå såpass lågt att de fallerar.

Återigen vill jag hänvisa till Bigclive som förklarar vad som händer: https://www.youtube.com/watch?v=sRwoYJyjZNo

Jag köper mina 18650 (och nästan alla andra celler) via NKON i Nederländerna. Ja, det är dyrare men man vet också vad man får (man är i varje fall så säker man kan bli). De har ett väldigt bra rykte inom både vape och bland ficklamps-entusiaster. Jag tillhör den senare (men kör lite vape också, nikotinfritt) och jag skulle aldrig chansa med billiga celler. Det är helt enkelt inte värt det för mig.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Skrivet av MH25:

Risken är, tyvärr, stor att det antingen inte är celler från Panasonic eller att det är Panasonic-celler som använts i andra applikationer (inte sällan i batteripaket) och därför kan vara utjänta. Det är en tragisk utveckling som medför ganska stora säkerhetsproblem. Det är fullt möjligt att det är äkta och nya celler, men det är omöjligt att veta. Säkerhetsproblemet blir långt större om du tänkt köra batteripack (vilket det verkar som att du vill göra med tanke på ditt laddarkrav).

Li-jon-celler är kraftfulla och de behåller denna kraft när de fallerar. Det är det vi ser i alla dessa bilder och videos där folks e-cigaretter exploderat. Det man sällan påpekar är att det händer för att folk kör så kallade mech-mods och antingen drar alldeles för mycket ur cellerna eller att de låter volten gå såpass lågt att de fallerar.

Återigen vill jag hänvisa till Bigclive som förklarar vad som händer: https://www.youtube.com/watch?v=sRwoYJyjZNo

Jag köper mina 18650 (och nästan alla andra celler) via NKON i Nederländerna. Ja, det är dyrare men man vet också vad man får (man är i varje fall så säker man kan bli). De har ett väldigt bra rykte inom både vape och bland ficklamps-entusiaster. Jag tillhör den senare (men kör lite vape också, nikotinfritt) och jag skulle aldrig chansa med billiga celler. Det är helt enkelt inte värt det för mig.

Jo, kan vara så men köpte det inte billigt (över 300kr) och kunde inte hitta något liknande i Sverige. Ja det är batteripack med 6 batterier, två ihopkopplade för rätt strömstyrka och resten för högre mAh. Det är svårt att hitta dessa paket och har jag inte fel fanns det inte i Sverige (är inte det enklaste att göra eget paket).

Men har hållit laddning bättre än original som följde med ledlampan (troligen billiga kina batterier), dels håller laddning över tiden (när den legat orörd). Sen att den verkar ha mer krut att hålla igång lampan (10.000 mAh mot gamla påstådda 2.800mAh), 1/2 timmars användning utan batteriindikatorn på cyckel/ficklampan utan första har slocknat (3 stycken leds visar hur mycket ström det är kvar). Medföljande fick jag ladda oftare.

Haft den i 2 år utan explosion

Själva laddaren är jag mer orolig för, den följde med kina cyckellampan (Känns billig, men laddar aldrig med den om jag inte är hemma).

Finns det en hemsida för NKON och säljer dom batteripack och laddare?

Köper sällan genom ebay, speciellt något med el (och efter senaste köpet jag skrev nedan, lär det inte bli mer).

Köpte sist grendosor för patchskåp (fanns inte få tag i Sverige typiskt nog, med 4 uttag i stället för 3). Utan blev Tyskland, något jag inte skulle göra om. Kabeln luktar väldigt mycket och konstigt, samt det inte verkar vara original (skillnad mot både säljarens bild och tillverkarens hemsida, strömbrytaren är annorlunda). Annars såg jag inte mer fel på insidan än jordkabeln hade dom inte lyckas gänga rakt, satt inte helt fast förankrad(funderat på att byta kabeln, dock behöver jag löda). arean såg ut att vara okej vid ändarna (om dom inte bytt kopparn med något annat). Ja det kom från Tyskland, inte kina (kom på par dagar paketet).

Däremot är jag nöjd med andra saker som patchskåpet jag köpte genom ebay (det var rejäl pjäs). Såna saker är ju svårare att det blir fel.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jo, kan vara så men köpte det inte billigt (över 300kr) och kunde inte hitta något liknande i Sverige. Ja det är batteripack med 6 batterier, två ihopkopplade för rätt strömstyrka och resten för högre mAh. Det är svårt att hitta dessa paket och har jag inte fel fanns det inte i Sverige (är inte det enklaste att göra eget paket).

Men har hållit laddning bättre än original som följde med ledlampan (troligen billiga kina batterier), dels håller laddning över tiden (när den legat orörd). Sen att den verkar ha mer krut att hålla igång lampan (10.000 mAh mot gamla påstådda 2.800mAh), 1/2 timmars användning utan batteriindikatorn på cyckel/ficklampan utan första har slocknat (3 stycken leds visar hur mycket ström det är kvar). Medföljande fick jag ladda oftare.

Haft den i 2 år utan explosion

Själva laddaren är jag mer orolig för, den följde med kina cyckellampan (Känns billig, men laddar aldrig med den om jag inte är hemma).

Finns det en hemsida för NKON och säljer dom batteripack och laddare?

Köper sällan genom ebay, speciellt något med el (och efter senaste köpet jag skrev nedan, lär det inte bli mer).

Köpte sist grendosor för patchskåp (fanns inte få tag i Sverige typiskt nog, med 4 uttag i stället för 3). Utan blev Tyskland, något jag inte skulle göra om. Kabeln luktar väldigt mycket och konstigt, samt det inte verkar vara original (skillnad mot både säljarens bild och tillverkarens hemsida, strömbrytaren är annorlunda). Annars såg jag inte mer fel på insidan än jordkabeln hade dom inte lyckas gänga rakt, satt inte helt fast förankrad(funderat på att byta kabeln, dock behöver jag löda). arean såg ut att vara okej vid ändarna (om dom inte bytt kopparn med något annat). Ja det kom från Tyskland, inte kina (kom på par dagar paketet).

Däremot är jag nöjd med andra saker som patchskåpet jag köpte genom ebay (det var rejäl pjäs). Såna saker är ju svårare att det blir fel.

Ja, det är ju det som är det luriga, ofta fungerar det och andra gånger gör det inte det utan det blir en chansning. Det är det som gör det så svårt, det finns gott om tillfällen där någon köpt två likadana saker och fått två olika, i samma order eller nära i tid. Det är ju ganska problematiskt. Eller som i fallet med ultrafire-cellerna där det verkar finnas olika tillverkare för samma märke med varierande kvalitet och dessutom finns det celler som utger sig för att vara ultrafire som är ännu billigare.

NKON.nl

Laddare har de en del och några stycken batteripack vill jag minnas att jag har sett. Men de säljer mest celler.

Av rent intresse, vad använder du batteripacket till?

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Skrivet av MH25:

Ja, det är ju det som är det luriga, ofta fungerar det och andra gånger gör det inte det utan det blir en chansning. Det är det som gör det så svårt, det finns gott om tillfällen där någon köpt två likadana saker och fått två olika, i samma order eller nära i tid. Det är ju ganska problematiskt. Eller som i fallet med ultrafire-cellerna där det verkar finnas olika tillverkare för samma märke med varierande kvalitet och dessutom finns det celler som utger sig för att vara ultrafire som är ännu billigare.

NKON.nl

Laddare har de en del och några stycken batteripack vill jag minnas att jag har sett. Men de säljer mest celler.

Av rent intresse, vad använder du batteripacket till?

Titta snabbt på sidan och såg inga pack, laddare verkar vara för enstycks celler. Ja verkar som säljarna bara tar något likvärdigt dom har i lager (just grenuttaget fick jag två av misstag och båda är exakt lika utvändigt, har inte öppnat den andra för se om den ser lika bra ut)

Är Nite fire hero 2, vill ju se vägen också inte andra ska se mig bara.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Det fascinerande är ju att misstagen som begås är så banala. Det är givetvis så att ska man producera en laddare för några kronor så kommer komponentvalen bli lidande. Men grundläggande saker som minimiavstånd mellan olika kretsar kan inte kosta mycket att ta hänsyn till.

Skickades från m.sweclockers.com