Dator för film i 4k samt ljudredigering av långa ljudklipp

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jan 2007

Dator för film i 4k samt ljudredigering av långa ljudklipp

Hej!

Jag har fått i uppgift att plocka ihop en dator åt min svärfar och tänkte därför att ni proffs här på forumet kanske kan hjälpa mig.
Min svärfar använder främst datorn till ljudredigering av fågelläten (en ganska unik hobby tror jag) och ljudfilerna kan då bli väldigt långa (åtminstone 24 timmar). För närvarande använder han audacity för ljudredigering. Han vill kunna använda datorn i många år framöver och kan tänka sig att lägga 15k ungefär. Jag tänker att det vore bra att datorn utan problem även klarar att spela upp film i 4k 60fps.

Har ni några förslag på hur denna dator skulle kunna se ut? Är grafikkort nödvändigt eller klarar en processor att spela upp filmer i hög kvalité och hög fps?
Jag har säkert missat massor av viktig info men bara att fråga så svarar jag så snabbt jag kan.

Tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2016

Kommer med ett förslag. Litet och tyst är tänket. Då datorn endast kommer användas för att redigera ljud så behövs inte extra grafikkort utan det integrerat i processor räcker. Redigera ljud i audacity kräver inte i7 enligt mitt tycke.

Audacity enligt vad jag hittade gillar snabba hårddiskar så då en dyr snabb SSD. Då en stor SSD för operativsystem och arbeta med ljudfiler och sedan en 2,5"-disk för lagring.

ITX-system med litet ljuddämpat chassi och guldcertifierat nätaggregat.

Största kylaren Inets datorbyggare tillåter. om du tänkt bygga ihop datorn själv så välj en kylare med två torn som be quiet dark rock 3 pro eller liknande. Se till att den passar i chassit bara....

ITX har två minnesplatser då direkt mycket ram för att inte behöva bry sig om det i framtiden.

https://www.inet.se/produkt/b1006575/datorbygge

Bara ett förslag. Finns säkert bättre kombinationer...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jan 2007

Okej tack så mycket förslaget! Jag skrev ju med en liten del om att det vore bra om datorn klarar att spela åtminstone 4k filmer också i 60fps. Tror du att denna dator klarar det?

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Dec 2014
Skrivet av Walkbackdead:

Okej tack så mycket förslaget! Jag skrev ju med en liten del om att det vore bra om datorn klarar att spela åtminstone 4k filmer också i 60fps. Tror du att denna dator klarar det?

Beror på, är du villig att fiffla med en DP-HDMI adapter? Annars måste moderkortet ha en HDMI 2.0 port, sen måste HDMI porten ha stöd för HDCP 2.2. Och det enda Coffee lake moderkortet som jag vet stödjer detta är Gigabyte GA-Z370N-WIFI.

Konkret så skulle jag nog valt ett Ryzen bygge istället.

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jan 2007

Storleken på datorn har ingen egentlig betydelse för min svärfar. Jag tror nog snarare att han blir nöjd om det är en rejäl klump han får då han säkert tänker att den är snabbare/bättre då. Skulle det gå att få in bättre komponenter om man väljer ett större chassi månntro? Låt säga att hela summan på 15k ska användas

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2016

@Walkbackdead: Det enda som skiljer är moderkortet. Går att slänga in extra grafikkort men för att visa film i 4k 60fps räcker det i processorn mycket mer än väl. Dagens processorer har integrerat h265-decoder som avlastar processorn och förenklar uppspelningen av detta format på långa vägar.

Fördelen med större chassi i detta systemet är plats för optisk enhet annars ingen som helst fördel. Om du vill stoppa i ett till grafikkort så satsa på mATX. Datorer behöver inte ATX idag då så mycket är integrerat i moderkortet. Förr på 80-talet och början av 90-talet fanns inte kontrollerkort, ljudkort, graifkkort, nätverk integrerat i moderkortet. Sedan började det integreras men var ofta av dålig kvalitet. Idag är det mesta av god kvalitet förutom för audiofiler som köper externa ljudkort för ett par tusenlappar och extra nätverksskort om datorn är mycket beroende av stabilt nätverk, men integrerade Realtek duger till 99,9% av befolkningen.

Hade nog räckt med en kraftfull NUC och snabba M.2-diskar.

Bygger du egentligen datorn för hans mål eller har dina önskemål tagit över?

Om det finns någon här i forumet som har mer erfarenhet av Audacity och vad det kräver kan komma med förslag.

Hur stora är hans projektfiler....?

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Dec 2014

@Walkbackdead: Storleken på datorn spelar mindre roll. Vad som är avgörande är väl vad datorn ska kopplas till, ska den kopplas till en tv och spela upp 4K filmer @ 60Hz så behöver du antingen ett moderkort med en HDMI 2.0 port eller ett separat/dedikerat grafikkort.

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Dec 2014

@Leoms: Audacity programmet kräver inget alls av en dator.