Permalänk

Hur bygga en tyst dator

Hej. Tänkte köpa ny dator när next gen gtx kommer. Största problemet nu är ljudet, min fru gillar inte direkt det, samt att hon tycker datorer är fula. Vad jag förstått så ger vatten på både gpu och cpu ingen större ljudminskning. Funderar på att slänga in den i en garderob och använda någon sorts slangar som suger in kall luft från utifrån eller från ett utrymme bakom väggen i rummet bredvid (innebärandes borra hål i huset, vad gör man inte för att spela..).

Alternativ ställa in den i rummet bredvid och dra sladdar genom väggen, men tyvärr är det ett badrum så tror inte det är den bästa iden..

Hur bra funkar de tystaste casen? kollade runt på youtube och det låter ju som f-n vad man än väljer.

Någon som har andra kreativa förslag? olja?..:-) https://www.maketecheasier.com/amazing-computer-cooling-techn...

Permalänk
Medlem

Det går ganska lätt att få till en dator som är helt knäpptyst när den inte spelas på.

Dyraste luftkylaren (bästa) från Noctua, inklusive deras 140-150 mm fläktar på alla platser i chassi. Moderkort med stöd för att styra fläktarna, och tillräckligt med fläktuttag. Asus fläktstyrning vet jag av erfarenhet att de funkar bra. Sedan ett grafikkort med bra fläktkylning, och som helst är helt passivt (fläktar avstängda) vid låg belastning. MSI afterburner for custom fläktkurva om du vill.

Endast SSD, inga vanliga hårddiskar.

Svårt att få grafikkort helt tyst vid belastning, dvs spel. Vattenkylning är då alternativet.

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk
Medlem

Kom att tänka på det här suveräna galleriet:
https://www.sweclockers.com/galleri/14366-projekt-gomma-dator...
Där har du lite inspiration. Du kan ljudisolera insidan och vid insug/utblås.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem

Jag är synnerligen bekant med din problematik då jag bytt kylning vid ett par tillfällen för att blidka min partner.

Min erfarenhet är att vissa ljud är mer acceptabla än andra. När vi flyttade ihop klagades det friskt på alla fläktljud och jag tog tag i det genom att byta ut alla fläktar mot noctuavarianter och sätta på extramotstånden för att sänka ljudnivån. Dock var ljudet som de fläktarna gav ifrån sig tydligen fel och bara två månader senare bytte jag ut allihopa igen mot scythefläktar som fick godkänt.

Mitt Chassi är ljuddämpat också vilket gör lite skillnad, kan säga att när jag ibland öppnar det på varma sommardagar så för jag höra om det.

Sedan dess har jag bland annat skaffat ett nätagg som är semipassivt och satt på en AIO som är tystare än min gamla helikopter (som frun så fint kallade stock-kylaren). Har just bytt gpu i fruns dator och den kör passivt när den inte belastas så hårt vilket även mitt nästa kort lär ha som funktion.

Alltså:

  • Semipassivt eller passivt nätagg

  • Lyssna på fläktar tillsammans och välj en sort

  • GPU med passivt läge under låg belastning om möjligt

  • Ljuddämpat chassi

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk

Hade börjat såhär:
Inte för litet case minst midi tower för bra luftflöde(mindre chassi stänger in värmen och detta kräver att fläktarna varvar högre och på så sätt ger ifrån sig mer ljud) du kan skippa ljuddämpade chassin då det inte tillför ett smack
1st 140mm Noctua in + 1st 140mm noctua ut
Noctua DH15 på cpu
Seasonic fanless PSU
Satsa på MSI next gen GPU med TwinFrozr då det är den tystaste tredjepartskylaren (högst subjektiv åsikt)
glöm HDD och kör SSD för att undvika alla vibrationer

subjektiv åsikt
Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk

Tack för svar! Skall nog testa en variant på: https://www.sweclockers.com/galleri/14366-projekt-gomma-dator...
samt bygga en tyst dator. har en inbyggd garderob brevid datorn nu. Funderar på att borra hål i innerväggen, suga luft från mellanväggarna (huset är gammalt som gatan och det är kasst isolerat) in i garderoben, sen ett utblås ut genom väggen (precis samma settup som i länken). får plats med en fulltower där inne. Sen ljudisolera hela garderoben.

Är vattenkylda gpu tystare än luft? eller är det en overkill? tyst utan load kommer ju inte vara några problem, men kommer ju använda den för att spela mest (har en gammal sli 780 som låter som bara f-n...den fick jag bära ut pga ljudet..:-( )

Permalänk
Medlem

Premium fläktar på ~1000 RPM löser det mesta har jag insett, de kostar lite mer men ljudnivån är oftast/alltid bättre. Sitter själv med ett open air chassi och ljudnivån är knappt märkbar under load.

Permalänk
Medlem

Kör semi passivt nätagg, mitt asus 1080 kör inte igång fläktarna förrens vid 60 grader och har endast ssd diskar, en vanlig vattenkylare till cpu (färdigt paket) måste säga att den låter inte mer än ventilationen i huset. Visst låter den när man spelar ett riktigt krävande spel i några timmar, men få en dator HELT tyst är nog inte enkelt.

ps, Köpt inte ett tangentbord med blå brytare, då stör de sig på det istället

Visa signatur

[ lian li pc-o11 dynamic ] [ Corsair rm1000x ] [ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO X570 ]
[ 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600mhz ] [ Samsung 980 Pro 500GB / Samsung 980 pro 2TB]
[ Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB VISION OC ] [ UltraGear 38GN950 ] [ 360 water cooling ]

Permalänk
Medlem

min dator är nästintill ljudlös... som sagt,
ljuddämpning
stora fläktar
semipassivt PSU med högre watt så det slipper använda fläkten

Är la en start... även att ta bort massa onödiga saker i chassit så luften flödar fritt skadar ju aldrig.

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

Som många redan sagt är det rätt lätt nuförtiden att få datorn tyst i idle, men i load är det lite svårare. Kommer klagomålen när du spelar eller så fort datorn är på? Jag tycker att flytta in den i garderoben är lite väl drastiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Ett bra chassi, nätagg som håller sig passivt kylt under normal belastning och en GPU med god effektivitet och vettig kylare är en bra början. 140mm PWM-fläktar bra - jag kör Corsair ML140 och ML120 och med de fläktkurvor jag har ställt in så hörs de nästan inte alls även om man sitter precis bredvid datorn och har ett krävande spel igång.

Personligen är jag ett fan av AIO-kylare också och har bra erfarenheter av dem. Min Corsair H110i GT (som jag då har satt två ML140-fläktar på) är klockren och man får väldigt enkel fläktstyrning med Corsair Link. Håller fläktarna runt 1000-1100 RPM och de låter då ungefär lika mycket som mina förra fläktar gjorde vid 800-900 RPM.

Mitt chassi är ett Corsair 400Q som har ett (ganska tunt) lager ljuddämpande material på insidan av alla större ytor. Jag vet inte hur mycket det hjälper i praktiken men jag köpte det mest för att det helt saknar både 5.25-platser och hårddiskrack vilket låter chassit vara mycket mindre än andra mATX-modeller.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Det här har jag brottats med i 1 år nu. Efter flytt till lägenhet medan huset byggs klart så har datorn fått stå i sovrummet... INTE bra.

Så först fick mitt trevliga Mekaniska tangentbord ryka, blåa brytare... Så inköp av ett Corsair MX Silent med röda(?) brytare gjorde saker bättre...
Men då lät fläktarna för mycket tyckte sambon... Så... Bytade grafikkort, "några" gånger. Det som ni ser i signaturen har faktiskt varit tystast än så länge (spöade faktiskt Asus 1070 Strix med semi-passiva fläktar som inte kickade igång förrän ~60 grader.).
Sen blev det att byta ut min fina CM V8 GTS med 2x140mm fläktar på CPUn, så nu är det en Corsair h115i med 2x140mm fläktar. Det dög inte heller... Så bytade fläktarna mot 2st Corsair ML140 PRO fläktar... Då blev problemet utblåset där det satt en 120mm fractal fläkt, fick också bytas ut mot en Corsair ML120 PRO fläkt. Har dragit ner utblås fläkten ordentligt i RPM så ju varmare burken blir desto högre blir övertrycket istället.

SÅ! Alla ljud problemet är lösta nu och ljudet duger för att spela när hon sover, så länge jag inte pratar!

MEN, kan jag spela när hon ska sova? NEJ! Så klart inte! För nu stör det satans jävla ljuset från bildskärmen och det har jag inte löst ännu! (Funderar på att bygga en bur runt stolen och skärmen eller något... Eller så får jag stå ut, vi flyttar om ~1 månad.

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem

@Deriveh: Du får köpa ett litet tält

Visa signatur

[ lian li pc-o11 dynamic ] [ Corsair rm1000x ] [ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO X570 ]
[ 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600mhz ] [ Samsung 980 Pro 500GB / Samsung 980 pro 2TB]
[ Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB VISION OC ] [ UltraGear 38GN950 ] [ 360 water cooling ]

Permalänk
Medlem

Min dator är knäpptyst så länge jag inte spelar eller kör CPU i 100% och mekaniska diskarna inte är igång.
Chassit är ett Fractal Design Define C med fönster (jepp, inte ens den med ljudisolerad sidopanel).
CPU kylare är Noctua U14S. Och alla chassi fläktar är utbytta till diverse bruna Noctua fläktar (NF-F12 PWM tror jag). Alla fläktar är kopplade till moderkortet och i BIOS har jag ändrat fläktkurvorna till silent presetten.

Vid 100% CPU Load låter det inte mycket heller. Man hör CPU fläkten då.
Vid spel dock låter mitt Founders Edition 1080 Ti ganska mycket (påminn mig att inte köpa FE i framtiden)

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Min dator är också knäpptyst när den inte spelar, men även när den spelar är det mest ett "woosh-ljud" och inte något surrande. Använder bara Noctua produkter och har enbart 140mm fläktar i hela lådan... små fläktar ger ljud, stora fläktar är tysta.

Fractal Design XL med ljuddämpning.
Noctua DH-15 för cpu'n.
4st 140mm 1200rpm PWM fläktar för chassiet (3stycker fram efter lite meck).
Nätagget är semi-passivt och går bara igång när man spelar tunga spel.

Grafikortet är EVGA 1080Ti och faktiskt väldigt tyst innuti lådan om man inte fullbelastar det, fläktarna stängs av på vid låg belastning. Bra luftflöde genom lådan hjälper mycket att hålla nere tempen och därmed fläktarna. Vill man ha det riktigt tyst kan man ställa ner Power Target i EVGA precision X till ca 80%. Då låter det knappt alls ens i spel.

Fractal Design S är ett väldigt bra chassi eftersom du kan ha 3st 140mm fläktar i fronten som standard, fläktarna kan rulla på 500 rpm (i princip ohörbart) och det blir ändå luftflöde.

Sedan har jag Asus moderkort med fläktstyrning, då kan man ställa in fläktkurvorna manuellt så att det blir en bra kompromiss mellan ljud och luftflöde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

små fläktar ger ljud, stora fläktar är tysta.

Nja, små fläktar är också tysta, problemet är att de har högre varvtal vid samma ljudnivå som större fläktar vilket gör att de låter mer påträngande än en stor fläkt.
Detta är ju samma anledning varför en pump i en AIO/vattenkylning eller en HDD låter mer påträngande än en stor fläkt även om de har samma ljudnivå enligt deras specifikationer.

Som exempel så kan du jämföra en Noctua NF S12A PWM med en Noctua NF A8 PWM, båda ligger runt 17,7-17,8 dB men 120 mm fläkten har 1200 varv/minut och 80 mm fläkten 2200 varv/minut, de låter lika mycket men 80 mm fläkten kommer verka mer påträngande på grund av frekvenserna av oljudet.
Dock så är ju 120 mm fläkten att föredra då den levererar mer luftflöde tack vare större svept yta, så visst skulle du vilja ha samma luftflöde så kommer ju en mindre fläkt orsaka mer ljud.

Så för en tyst dator så är ju eliminera alla högre frekvenser (HDD och små fläktar) och satsa på stora kylflänsar med stora fläktar som gäller.

Eller gå helt passivt på något sätt, men då blir det helt klart dyrare.

Permalänk

Till min dator i sign. har jag Gainwards gigantiska Phoenix kylare på grafikkortet och Be quiets Dark Rock Pro 3 på processorn, den enda gången jag hör att datorn är igång är när jag pressar den till max i något nytt fancy spel, då hör jag ett svagt flås från grafikkortet (om jag har ljudet avstängt och det är knäpptyst i rummet).

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Skrivet av klirre:

Som många redan sagt är det rätt lätt nuförtiden att få datorn tyst i idle, men i load är det lite svårare. Kommer klagomålen när du spelar eller så fort datorn är på? Jag tycker att flytta in den i garderoben är lite väl drastiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan bara instämma. Det är lättare än någonsin att få en högpresterande dator tyst i idle men fortfarande lika svårt i load då energiförbrukningen är hyffsat konstant i highend segmentet.

@konfunderad: Jag skrev en rätt genomgående guide för detta med att få en tyst dator för många år sen, det har generelt hänt väldigt lite på den fronten sen dess och "alla sanningar" stämmer fortfarande om man vill ha det tyst i load.

#12630275

Den bittra verkligheten är nog tyvärr fortfarande att vill man ha en highend dator tyst i load är det vatten som gäller.

Permalänk
Medlem

Bygg en oljekyld dator, det ska väl vara tyst och ser ut som vilket akvarie som helst fast med datordelar istället för fiskar och ogräs.

Permalänk
Medlem

kortfattat recept:
SSD
ljudisolerat chassi (hjälper mest mot t.ex. coilwhine på GPU)
biffig cpu kylare. te.x. NH D15. Jag avråder från vattenkylning då jag inte gillar pumpens ljud i mitt system, finns säkert tystare, men blir snabbt dyrare än det är värt.
delid cpu, och använda liquid metal på gpu och på cpu.
investera i en morpheus II (länk https://www.inet.se/produkt/5320497/raijintek-morpheus-ii-cor...

Rikta baksidan av chassit ifrån dig, så ljudet riktas från dig.
Om du använder mekaniskt tangentbord, investera i oringar så att knapparna blir tystare när de trycks ner helt. Tyvärr så känns tangenbordet lite mer som ett membran tangentbord när man gör det.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

@Zeedarn: Altså har haft 4-5 vattenkylare och aldrig hört pumpen, har folk otur ?

Visa signatur

[ lian li pc-o11 dynamic ] [ Corsair rm1000x ] [ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO X570 ]
[ 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600mhz ] [ Samsung 980 Pro 500GB / Samsung 980 pro 2TB]
[ Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB VISION OC ] [ UltraGear 38GN950 ] [ 360 water cooling ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casten83:

@Zeedarn: Altså har haft 4-5 vattenkylare och aldrig hört pumpen, har folk otur ?

Folk är olika, vissa mer ljudkänsliga än andra. Du kanske bor i ett hus som har högre grundbrus i bakgrunden, t.ex. mitt i stan, ventilation som surrar etc. medan de som hör pumpen inte har det.

Jag har inte stört mig på mina noctuafläktar förrän nyligen när jag bytte lagringsdisken mot SSD. Jag kan tänka mig att en AIO pump låter mindre och drunknar i hårddiskens surr. Skulle själv aldrig skaffa vattenkylning, mest för att datorn kan låta när jag spelar och tystnad vid låg belastning är viktigare för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casten83:

@Zeedarn: Altså har haft 4-5 vattenkylare och aldrig hört pumpen, har folk otur ?

Kan ju också vara så att du har skador på dina öron som gör att du inte hör just de frekvenserna som andra stör sig på?
Eller så har du en annan kombination av moderkort, chassi och AIO kylare som inte har varit lika benägen till att skapa resonanser, eller dina haft mer vätska i sig så att det blir mindre luftbubblor i systemet, eller en av ett stort antal andra variabler som kan påverka.

Som sagt innan, ljud är väldigt subjektivt, bara för att en person inte hör det, betyder ju inte att alla gör det. Inga öron är ju lika.

Permalänk
Medlem

@loefet: Testade nu att lägga dotterns stetoskop imot, lite låter det faktiskt

Visa signatur

[ lian li pc-o11 dynamic ] [ Corsair rm1000x ] [ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO X570 ]
[ 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600mhz ] [ Samsung 980 Pro 500GB / Samsung 980 pro 2TB]
[ Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB VISION OC ] [ UltraGear 38GN950 ] [ 360 water cooling ]

Permalänk
Medlem

Semi-passiva fläktar på nätagget och grafikkortet.
INGEN GLASPANEL PÅ CHASSIT
Ljudisolerat chassi.

Stora fläktar med låga RPM.
140mm eller större.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[ lian li pc-o11 dynamic ] [ Corsair rm1000x ] [ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO X570 ]
[ 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600mhz ] [ Samsung 980 Pro 500GB / Samsung 980 pro 2TB]
[ Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB VISION OC ] [ UltraGear 38GN950 ] [ 360 water cooling ]

Permalänk
Medlem

När folk säger att pumpen låter i vattenkylning sen kommer det fram till att de pratar om AIO blir det mer lågiskt med billiga små pumpar.

Det är ju vattenkylning det med men när någon säger vattenkylning tänker jag direkt på Custom Loop.

Permalänk

Tänkte bygga in datorn i en garderob och skall köra som länken i tråden, bygga in med fläktar (2 st 140mm, en in och en ut, om det räcker?). Tänkte köpa liknande https://www.inet.se/produkt/5320208/corsair-hd140-rgb-led-2-p... , men hur får man ström i dem? köra det via datorn på något vis? i länken https://www.sweclockers.com/galleri/14366-projekt-gomma-dator... så "löddes en provisorisk fläktadapter", det där är över mina skills (mina lödarskills är obefintliga..:-) . Finns någon adapter eller hur katten gör man?