Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004

Installerar du chipset drivrutiner?

Jag minns hur viktigt det var att vid en nyinstallation av Windows följa en prioritetsordning med olika drivrutiner osv där chipset var en av de viktigaste.

Men nu med Win10 kanske ni låter OS sköta allt sådant?

Vore intressant att se hur SweC gör

[Intel 6700K @ 4500MHz]--[MSI Core Frozr L]--[MSI Z170 Gaming M5]--[Corsair 16GB 2666MHz DDR4]--[MSI 1080Ti Gaming X @ 2038/12006MHz]--[EVGA Supernova G2 850W]--[Fractal Design Define S]--[Windows 10 x64]--[Acer X34A]--[Corsair Strafe RGB MX Silent]--[Mionix Naos 7000]--[HyperX Cloud II]--[Creative Gigaworks T20]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2009

De senaste gångerna jag byggt nya datorer så har jag låtit Windows sköta det själv. Jag gjorde manuell installation av chipset-drivrutiner senast under Win7-tiden, och det orsakade fler problem än det löste. Visserligen installerade jag från medföljande skiva så de var utdaterade, men det gav problem med både NIC och CD-läsaren. Har aldrig haft problem när jag låtit Windows lösa det själv.

NZXT H2, OCZ ModXStream-PRO 600W, MSI P67A-C45, Intel i5 2500K @ 4.4GHz, Gigabyte GTX 460, 4GB Corsair Vengeance DDR3 1600MHz CL9 (2x2GB), OCZ Agility 60GB, Seagate Barracuda 250GB, 2x Western Digital Caviar 1TB

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Aug 2012

Klart jag laddar ner de senaste chipset drivrutinerna från tillverkarens hemsida, Windows lägger ju in en som brukar vara från den första som kom ut.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2007

Eftersom tråden ligger i övrigt och 'annat alternativ' fanns så, nej jag installerar aldrig drivrutiner eller annat bös, installerar det operativsystem jag vill använda och allt är klart att använda utan att behöva tänka. Linux har allt klart från start, bara köra.

Skickades från m.sweclockers.com

Ryzen 1700x @ Corsair 16gb 3200mhz lpx @ 512gb M2 pcie @ Gigabyte 7950 @ Msi x370 plus @ Evga 650 80+gold modulärt @ Fractal r5 @ Corsair hydro 110i @ Benq 144hz 1920-1080 24tum
i5 4670k @ Asus z-87a @ Corsair vx450 @ Corsair 16gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 256gb Kingston
c2d e4400 @ 4gb noname @ 10tb+ @ noname chassi @ 128gb Kingston ssd

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2012

Letar generellt bara nya drivrutiner om jag upplever något problem. Enda jag faktiskt kör manuell installation på är grafikkortets drivrutiner eftersom windows slänger i så pass gamla.

i5 4690k / Asus H81i-plus / Sapphire R9 Nano / Raijintek Metis (fläkt-mod) / Silverstone SX500-LG / 16 GB Ram / OCZ Trion 150 / Silverstone Argon AR-01 (Noctua F12)

Lenovo Ideapad 700-15ISK - i5 6300HQ / GTX 950M 4Gb / 12 Gb DDR4

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2003

Tar först bort de som windows installerar och hämtar nya, sen installarer jag GPU-drivisar.

Har haft flera chipset där det blivit strul när man bara kört uppdateringar ( även innan man uppdaterat ) på Windows inbyggda.

Oftast någon USB3 eller något liknande som helt enkelt inte går att installera.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
KISTA
Registrerad
Okt 2009
Skrivet av GuuFi:

Tar först bort de som windows installerar och hämtar nya, sen installarer jag GPU-drivisar.

Har haft flera chipset där det blivit strul när man bara kört uppdateringar ( även innan man uppdaterat ) på Windows inbyggda.

Håller med. Gör precis som dig. Funkar för mig också.

FD define r4 vit// MB: ASUS MAXIMUS VII RANGER Z97 + HyperX Savage red 16GB (2x8GB) 2400Mhz// CPU: 4790K 4,8GHz + Corsair Hydro H75 PnP// GPU: EVGA GTX 970 4GB FTW+// System Disc: Samsung 850 evo 500Gb + Win10 x64// lagring: Seagate 2TB+Corsair Force3 SSD 120Gb// PSU: Corsair RM750x// MATTA: Xtrfy NiP Lightning Large// MUS: CM Storm Reaper aluminium// Tangentbord: ASUS CERBERUS// HUAWEI P20 PRO BLUE 128GB// ASUS N56VZ gammal och trött// OVPN.com// Sennheiser PC 360 Special Edition 2017

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2017
Skrivet av sleepyoh:

Eftersom tråden ligger i övrigt och 'annat alternativ' fanns så, nej jag installerar aldrig drivrutiner eller annat bös, installerar det operativsystem jag vill använda och allt är klart att använda utan att behöva tänka. Linux har allt klart från start, bara köra.

Skickades från m.sweclockers.com

Same for me, skönt att slippa strul.

Kommer ihåg en dator jag hade runt 2005 kanske, windows hittade inte mitt inbyggda nätverkskort, så var alltid tvungen att leta drivrutiner och spara på annat media innan formatering, glömde man det satt man där utan nätverk.

Slängde in Linux och allt fungerade från start.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2011

Både och! Min gamla Sandy bridge ( datorn i signatur ) så måste jag tanka ner chipset uppdateringar för att diverse SSD stöd och USB 3 samt Nätverkskortet Ska funka
annars s brukar jag låta Windows update sköta det mesta vid en Clean install... ( väljer vilka den ska installera dock, windows 7 )

Friskt kopplat, Hälften brunnet

ASUS STRIX 980 GTX | Asus P8Z68 Deluxe-Gen 3 | Intel Core i7 3770K | 32 GB Crucial Ballistix DDR3 1600MHz CL9 (4 x 8GB) | Noctua NH-D15 | samsung 850 Pro SSD 120gb | Fractal Define R5 | Seasonic Force 80+ Gold 750W | Logitech G910 Orion Spark | Steelseries Rival 710 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av Mocka:

Jag minns hur viktigt det var att vid en nyinstallation av Windows följa en prioritetsordning med olika drivrutiner osv där chipset var en av de viktigaste.

Men nu med Win10 kanske ni låter OS sköta allt sådant?

Vore intressant att se hur SweC gör

Valde "annat". Jag installerar dem inte bara en gång utan så fort de blivit uppdaterade så drar jag in senaste, och det gäller även alla andra drivrutiner i systemet.

Första inlägget i en tråd är sällan relevant när tid har förflutit. Vänligen svara på mitt senaste inlägg i tråden, inte det första, annars blir det kass. http://ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av Maldergho:

De senaste gångerna jag byggt nya datorer så har jag låtit Windows sköta det själv. Jag gjorde manuell installation av chipset-drivrutiner senast under Win7-tiden, och det orsakade fler problem än det löste. Visserligen installerade jag från medföljande skiva så de var utdaterade, men det gav problem med både NIC och CD-läsaren. Har aldrig haft problem när jag låtit Windows lösa det själv.

Jo... installerar man utdaterade drivare, brukar det ge problem... oavsett hur du gör det.
Frågan var ju "ladda ner de senaste" eller "låt windows"... ditt alt ovan är "annat"... dvs tar en gammal skiva och installerar, vilket inte är vidare bra.

Kort sagt, förr var det riktigt viktigt att lägga in detta i rätt ordning (läs XP och tidigare). Gjorde du inte detta kunde du få tom BSOD eller andra fel när du sedan lade in något annat, typ ljud, nätverk eller tom GPU drivare.

Med Win Vista och senare har Windows fått bättre "generiska" drivare som brukar kunna hantera det mesta. Man har även gått från udda lösningar (för varje tillverkare), till standardiserade USB, AHCI och ljud drivare-grunder, och nästan allt idag kan köra på de basic drivarna som Windows har, vilket gör att det faktiskt inte alltid behövs.

Med det sagt... ofta kan tillverkarens drivare ha rätt stora optimeringar. Allt från USB drivare som får bättre prestanda till AHCI drivare/styrkontroller som ger bättre IO, nätverkskort med bättre DMA och offload prestanda, till NVMe SSDer som kan få enorm skillnad med rätt drivare.

Windows har ett extremt bra bibliotek med drivare idag dock från just tillverkarna, och har faktiskt kommit lång väg till att sköta det själv. Enda problemet är... när den inte begriper att en drivare är defekt/inte kompatibel. Då kan OS som Win 10 som tar hem allt själv fullständigt förstöra upplevelsen för en, när allt slutar fungera pga dessa drivare.

Så vissa av oss föredrar manuell kontroll, så vi kan hantera detta problem.

Men... vill du ha bästa prestandan, bör du också se till att uppdatera dem, iaf från standard drivarna är väl mest viktiga. Sen är det inte alltid så viktigt att ha "lite nyare" hela tiden...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2017
Skrivet av Ozzed:

Valde "annat". Jag installerar dem inte bara en gång utan så fort de blivit uppdaterade så drar jag in senaste, och det gäller även alla andra drivrutiner i systemet.

Men även om du installerar så fort de blivit uppdaterade är det ju efter windows är installerat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004
Skrivet av GuuFi:

Den var ny, inte hört om någon som tar bort de som Windows installerat. Är det inte bökigt om det "ingår i core installationen" så att säga?

[Intel 6700K @ 4500MHz]--[MSI Core Frozr L]--[MSI Z170 Gaming M5]--[Corsair 16GB 2666MHz DDR4]--[MSI 1080Ti Gaming X @ 2038/12006MHz]--[EVGA Supernova G2 850W]--[Fractal Design Define S]--[Windows 10 x64]--[Acer X34A]--[Corsair Strafe RGB MX Silent]--[Mionix Naos 7000]--[HyperX Cloud II]--[Creative Gigaworks T20]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2003

Tänker direkt på psykbrytet man får på realtek drivare när man försöker uppdatera dom. Där Realtek vill att man avinstallerar, rebootar och nyinstallerar drivrutinen. Och vid boot så kastar Windows in sin egen drivrutin. Så man hamnar i moment 22. FOREVER!

Trädvy Permalänk
CS-mästare
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2015
Skrivet av ZyntaX:

Tänker direkt på psykbrytet man får på realtek drivare när man försöker uppdatera dom. Där Realtek vill att man avinstallerar, rebootar och nyinstallerar drivrutinen. Och vid boot så kastar Windows in sin egen drivrutin. Så man hamnar i moment 22. FOREVER!

Haha har varit med om det, riktigt irriterande!

Samma sak hände faktiskt mig på Windows 10 med Nvidia drivrutinen, så numer drar jag alltid ur nätverkskabeln innan jag formaterar, kopplar in den först efter jag installerat alla de senaste drivrutinerna själv och det är dags för Windows update.