Permalänk
Medlem

Installerar du chipset drivrutiner?

Jag minns hur viktigt det var att vid en nyinstallation av Windows följa en prioritetsordning med olika drivrutiner osv där chipset var en av de viktigaste.

Men nu med Win10 kanske ni låter OS sköta allt sådant?

Vore intressant att se hur SweC gör

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

De senaste gångerna jag byggt nya datorer så har jag låtit Windows sköta det själv. Jag gjorde manuell installation av chipset-drivrutiner senast under Win7-tiden, och det orsakade fler problem än det löste. Visserligen installerade jag från medföljande skiva så de var utdaterade, men det gav problem med både NIC och CD-läsaren. Har aldrig haft problem när jag låtit Windows lösa det själv.

Permalänk
Inaktiv

Klart jag laddar ner de senaste chipset drivrutinerna från tillverkarens hemsida, Windows lägger ju in en som brukar vara från den första som kom ut.

Permalänk
Medlem

Eftersom tråden ligger i övrigt och 'annat alternativ' fanns så, nej jag installerar aldrig drivrutiner eller annat bös, installerar det operativsystem jag vill använda och allt är klart att använda utan att behöva tänka. Linux har allt klart från start, bara köra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk

Letar generellt bara nya drivrutiner om jag upplever något problem. Enda jag faktiskt kör manuell installation på är grafikkortets drivrutiner eftersom windows slänger i så pass gamla.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Tar först bort de som windows installerar och hämtar nya, sen installarer jag GPU-drivisar.

Har haft flera chipset där det blivit strul när man bara kört uppdateringar ( även innan man uppdaterat ) på Windows inbyggda.

Oftast någon USB3 eller något liknande som helt enkelt inte går att installera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Tar först bort de som windows installerar och hämtar nya, sen installarer jag GPU-drivisar.

Har haft flera chipset där det blivit strul när man bara kört uppdateringar ( även innan man uppdaterat ) på Windows inbyggda.

Oftast någon USB3 eller något liknande som helt enkelt inte går att installera.

Håller med. Gör precis som dig. Funkar för mig också.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Eftersom tråden ligger i övrigt och 'annat alternativ' fanns så, nej jag installerar aldrig drivrutiner eller annat bös, installerar det operativsystem jag vill använda och allt är klart att använda utan att behöva tänka. Linux har allt klart från start, bara köra.

Skickades från m.sweclockers.com

Same for me, skönt att slippa strul.

Kommer ihåg en dator jag hade runt 2005 kanske, windows hittade inte mitt inbyggda nätverkskort, så var alltid tvungen att leta drivrutiner och spara på annat media innan formatering, glömde man det satt man där utan nätverk.

Slängde in Linux och allt fungerade från start.

Permalänk
Medlem

Både och! Min gamla Sandy bridge ( datorn i signatur ) så måste jag tanka ner chipset uppdateringar för att diverse SSD stöd och USB 3 samt Nätverkskortet Ska funka
annars s brukar jag låta Windows update sköta det mesta vid en Clean install... ( väljer vilka den ska installera dock, windows 7 )

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jag minns hur viktigt det var att vid en nyinstallation av Windows följa en prioritetsordning med olika drivrutiner osv där chipset var en av de viktigaste.

Men nu med Win10 kanske ni låter OS sköta allt sådant?

Vore intressant att se hur SweC gör

Valde "annat". Jag installerar dem inte bara en gång utan så fort de blivit uppdaterade så drar jag in senaste, och det gäller även alla andra drivrutiner i systemet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maldergho:

De senaste gångerna jag byggt nya datorer så har jag låtit Windows sköta det själv. Jag gjorde manuell installation av chipset-drivrutiner senast under Win7-tiden, och det orsakade fler problem än det löste. Visserligen installerade jag från medföljande skiva så de var utdaterade, men det gav problem med både NIC och CD-läsaren. Har aldrig haft problem när jag låtit Windows lösa det själv.

Jo... installerar man utdaterade drivare, brukar det ge problem... oavsett hur du gör det.
Frågan var ju "ladda ner de senaste" eller "låt windows"... ditt alt ovan är "annat"... dvs tar en gammal skiva och installerar, vilket inte är vidare bra.

Kort sagt, förr var det riktigt viktigt att lägga in detta i rätt ordning (läs XP och tidigare). Gjorde du inte detta kunde du få tom BSOD eller andra fel när du sedan lade in något annat, typ ljud, nätverk eller tom GPU drivare.

Med Win Vista och senare har Windows fått bättre "generiska" drivare som brukar kunna hantera det mesta. Man har även gått från udda lösningar (för varje tillverkare), till standardiserade USB, AHCI och ljud drivare-grunder, och nästan allt idag kan köra på de basic drivarna som Windows har, vilket gör att det faktiskt inte alltid behövs.

Med det sagt... ofta kan tillverkarens drivare ha rätt stora optimeringar. Allt från USB drivare som får bättre prestanda till AHCI drivare/styrkontroller som ger bättre IO, nätverkskort med bättre DMA och offload prestanda, till NVMe SSDer som kan få enorm skillnad med rätt drivare.

Windows har ett extremt bra bibliotek med drivare idag dock från just tillverkarna, och har faktiskt kommit lång väg till att sköta det själv. Enda problemet är... när den inte begriper att en drivare är defekt/inte kompatibel. Då kan OS som Win 10 som tar hem allt själv fullständigt förstöra upplevelsen för en, när allt slutar fungera pga dessa drivare.

Så vissa av oss föredrar manuell kontroll, så vi kan hantera detta problem.

Men... vill du ha bästa prestandan, bör du också se till att uppdatera dem, iaf från standard drivarna är väl mest viktiga. Sen är det inte alltid så viktigt att ha "lite nyare" hela tiden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Valde "annat". Jag installerar dem inte bara en gång utan så fort de blivit uppdaterade så drar jag in senaste, och det gäller även alla andra drivrutiner i systemet.

Men även om du installerar så fort de blivit uppdaterade är det ju efter windows är installerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Tar först bort de som windows installerar och hämtar nya, sen installarer jag GPU-drivisar.

Har haft flera chipset där det blivit strul när man bara kört uppdateringar ( även innan man uppdaterat ) på Windows inbyggda.

Oftast någon USB3 eller något liknande som helt enkelt inte går att installera.

Den var ny, inte hört om någon som tar bort de som Windows installerat. Är det inte bökigt om det "ingår i core installationen" så att säga?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Tänker direkt på psykbrytet man får på realtek drivare när man försöker uppdatera dom. Där Realtek vill att man avinstallerar, rebootar och nyinstallerar drivrutinen. Och vid boot så kastar Windows in sin egen drivrutin. Så man hamnar i moment 22. FOREVER!

Permalänk
CS-mästare
Skrivet av ZyntaX:

Tänker direkt på psykbrytet man får på realtek drivare när man försöker uppdatera dom. Där Realtek vill att man avinstallerar, rebootar och nyinstallerar drivrutinen. Och vid boot så kastar Windows in sin egen drivrutin. Så man hamnar i moment 22. FOREVER!

Haha har varit med om det, riktigt irriterande!

Samma sak hände faktiskt mig på Windows 10 med Nvidia drivrutinen, så numer drar jag alltid ur nätverkskabeln innan jag formaterar, kopplar in den först efter jag installerat alla de senaste drivrutinerna själv och det är dags för Windows update.