Grafikkortsförsäljningen väntas sjunka med 40 procent under april

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Precis det här var väl anledningen till att grafikkortstillverkarna inte har vågat skruva upp tillverkningen allt för mycket för att mätta efterfrågan fullt ut.
Ja, i samband med att ökad tillverkning kan kräva utbyggnad i flera led vilket också ger eftersläp i ökad produktionstakt.

Hade säkerligen inte varit så gött att skala upp tillverkningen och få detta i drift ett halvår senare när efterfrågan sjunker.

Skulle varit utmärkt!

Då skulle vi fått köparens marknad istället som det är på annan elektronik som säljs med knappa marginaler.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Vi köper in vega 56/64 för $520 och $640, så priserna är fortfarande relativt höga.

Visa signatur

Data Center Operator

Permalänk
Medlem

Äsch då, snart sumpar Trumpen Iranavtalet och dollarn stiger med oljan till 9.50...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

" drastiskt minskat leveranserna av grafikkort under april månad, vilket kan resultera i lägre priser"

Går inte detta stick i stäv med marknadsekonomi (tillgång & efterfrågan)? Om tillgången sjunker så borde väl det resultera i högre priser om något?

Sedan så är det väl också en indikation på att nästa generations GeForce-kort är runt hörnet men att priserna sjunker tack vare minskad tillgång lät udda.

Permalänk
Medlem

Skadan för branschen kommer inte framgå direkt. Handlar om en generation (eller ptja.. sub-del av en sådan) ungar som under detta år gick och köpte en PS4 istället och som kanske aldrig lämnar det träsket.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Pixo:

Visst har kryptovalutor en roll att spela här men jag vill minnas att det inte var direkt gratis att köpa GPU redan före det började bli tomt på lagerhyllorna.
Mitt kort tex som man visste i slutändan inte skulle vara prestandakungen speciellt länge gick på 5.8k vid försäljnings starten : https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=3711430

För att dra ett annat exempel så minns jag tillbaka på att mitt GTX 560 Ti kostade 1990:- och det måste anses som dåtidens GTX 1060 modell nu. Samma märke av GTX 1060 kostade vid release 3300:-
Det betyder alltså att priserna stigit med ~60% för likvärdig modell sedan 2011 och detta var redan innan krypto hetsen.

Värt att tänka på när man klagar på att ram minnen ökat i pris.. även om dom stigit i pris betydligt mer än 60% då.

Man tänker att man tjänar mer i lön idag än man gjorde 2011 så man har råd med att det kostar massa mer. Men så tänker man även att processorer och moderkort av någon märklig anledning inte har behövt öka i pris.. En i7 2600k kostade precis samma lika som en i7 8700k gör idag och ville man ha ett fläskigt mobo 2011 så fick man ge ungefär samma som idag 1900:- plus ungefär på en höft

Köpte 2st GTX 1070 Juli 2016 (tror det är rätt datum), väldigt nära releasen iaf.
Gav då 4990:-/st för Founders Edition. Eftermarknadskorten som t.ex. STRIX kom lite senare och låg mellan 4-5k dom då också.

Om man ska kolla tillbaka ännu längre i tiden så när jag köpte mina 2st HD 6950 så gav jag ca. 1800kr/st för dom, mitt GTX 460 som jag fortfarande kan se på Inet under min historik gav jag tydligen i runda slängor 1600kr för, under release perioden.

Så att ett GTX 1070 idag, nu nästan 2 år senare kostar över 5.5k är helt vansinne enligt mig.
Det GTX 1060 jag idag sitter på gav jag 1990:- för på rea när Elgiganten i Kungens Kurva slog upp dörrarna förra året, jag kan utan problem sälja det för 2-2.5k idag begagnat då priserna för nya 1060 6Gb är över 3k.

Men detta är resultatet av minnebrister på alla fronter. GPU'er, primärminne och t.ex. flashminnen i alla dess former har ökat i pris eller som i SSD's fall stagnerat kraftigt där man inte får mer utrymme per krona längre.
Ser fram emot när mining-crazen lägger sig och håller tummarna för att vi inte får flera telefoner som brinner upp & slösar både resurser samt fabrikationstid på tillverkning som i alla fall åker direkt på tippen.

Edit:
Värt att notera dock med Nvidia's märkning av modeller är att X60-korten inte längre är "mellanklass" på det viset alls längre i och med 1000-serien, utan det är snarare instegsmodeller för high-end marknaden. GTX 1050/1050Ti är mer i linje med t.ex. GTX 560Ti för 1000-seriens familj, ska se om jag kan hitta en video jag kollade på relativt nyligen som förklarar det hela väldigt bra.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Om man ska kolla tillbaka ännu längre i tiden så när jag köpte mina 2st HD 6950 så gav jag ca. 1800kr/st för dom, mitt GTX 460 som jag fortfarande kan se på Inet under min historik gav jag tydligen i runda slängor 1600kr för, under release perioden.

Går inte riktigt att jämföra då Svenska kronan var urstark runt 2011-2014 samtidigt som dollarn var ovanligt lågt värderad, elektronik var extremt billigt i 2-3 år under den tidsperioden. Nu har vi Istället det omvända med en möjligen undervärderad krona samt en dollar som precis börjat gått ner från sin starkaste nivå sedan 2008. Vi pratar om 30%+ av pris som kan förklaras endast genom valutasvängningar. Släng dessutom på några % inflation.

Svenska löntagare har förlorat extremt mycket i internationell köpkraft på några år, ingen bryr sig dock om hur svenska penningpolitik bedrivs ;p Skulle regeringen däremot begära en lönesänkning för alla invånare på nån enstaka % ja då jävlar skulle det bli lynchning.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av KalBumling:

Går inte riktigt att jämföra då Svenska kronan var urstark runt 2011-2014 samtidigt som dollarn var ovanligt lågt värderad, elektronik var extremt billigt i 2-3 år under den tidsperioden. Nu har vi Istället det omvända med en möjligen undervärderad krona samt en dollar som precis börjat gått ner från sin starkaste nivå sedan 2008. Vi pratar om 30%+ av pris som kan förklaras endast genom valutasvängningar. Släng dessutom på några % inflation.

Svenska löntagare har förlorat extremt mycket i internationell köpkraft på några år, ingen bryr sig dock om hur svenska penningpolitik bedrivs ;p Skulle regeringen däremot begära en lönesänkning för alla invånare på nån enstaka % ja då jävlar skulle det bli lynchning.

Idag så ligger svenska kronan 8.68kr mot 1 USD, år 2011 låg den 6.88sek mot 1 USD, 2014 låg den 6.42kr mot 1 USD.

Så nog för att kronan idag är starkare än vad den var i perioden 2011-2014, påverkar inte det lika mycket mellan 2016-2018 där priset för ett GTX 1070 gått från ca. 4200kr till lite över 5500kr. Egentligen är det ytterst få modeller som ökat lite i pris, STRIX-korten har t.ex. "bara" ökat med ca. 500kr sedan release, men igen - Att en produkt ökar med 500kr över 2 år känns lite som det går åt fel håll, speciellt på en marknad som GPU'er där det brukar vara lanseringar varje år i normala fall.

Jag förstår absolut din poäng dock.
Men det jag försöker framföra är att man idag får mindre valuta för sina pengar, åtminstone i första anblick, oavsett anledning i grunden.
Det är rent vansinne att gå ut och köpa t.ex. ett GTX 1080Ti för över 10,000kr nytt, när samma kort har legat under 8,000kr för bara ett par månader sedan (Augusti 2017).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Tyvärr är det priserna på DDR4 som gör att man väljer att vänta med uppgraderingen. Så fallande minnespriser kommer att driva försäljningen av datorer mer än lite billigare grafikkort.

Såg precis att priset på de G.Skill-minnen jag köpte förra året nu var nästan tusen kronor billigare. Frågan är om man ska passa på nu eller om det kommer sjunka ännu mer snart?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

" drastiskt minskat leveranserna av grafikkort under april månad, vilket kan resultera i lägre priser"

Går inte detta stick i stäv med marknadsekonomi (tillgång & efterfrågan)? Om tillgången sjunker så borde väl det resultera i högre priser om något?

Sedan så är det väl också en indikation på att nästa generations GeForce-kort är runt hörnet men att priserna sjunker tack vare minskad tillgång lät udda.

Ja, det är konstigt uttryckt. Vad det handlar om är snarare att efterfrågan plötsligt sjunkigt, varför produktionstakten sänks. Tillverkarna får ett överskott och sänker priserna för att möta efterfrågan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Jag förstår inte varför tillverkningen minskar bara för att det kommer in färre volymbeställningar.

Skrivet av anon12433:

" drastiskt minskat leveranserna av grafikkort under april månad, vilket kan resultera i lägre priser"

Går inte detta stick i stäv med marknadsekonomi (tillgång & efterfrågan)? Om tillgången sjunker så borde väl det resultera i högre priser om något?

Artikeln säger inget om att tillverkningen har minskat, bara att tillverkarna levererat färre grafikkort p.g.a. att distributörerna minskat sina beställningar. Om det stämmer borde bristen på grafikkort vara slut, och priserna borde gå ner till normala igen.

Permalänk
Skrivet av Caradrel:

Vore utmärkt om priserna kom ned lite. Spelar så sällan numera att det inte känns försvarbart att uppgradera från ett GTX 970 idag, men vill ju ha större och bättre skärm.

Sitter själv på 980Ti och spelar oftast 1440p/high @ 144Hz

Finns ingen riktig anledning att uppgradera än.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

gtx 2080/70 är ju påväg ut.. därför det sjunker ju

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av perost:

Artikeln säger inget om att tillverkningen har minskat, bara att tillverkarna levererat färre grafikkort p.g.a. att distributörerna minskat sina beställningar. Om det stämmer borde bristen på grafikkort vara slut, och priserna borde gå ner till normala igen.

Frågan är bara varför man skulle minska sina beställningar när hyllorna gapar tomma och korten fortfarande kostar tusenlappar mer än "normalt".
Antingen så är Sverige en lika isolerad marknad som Nordkorea eller så vågar de inte köpa in större mängder kort med Ampere/Turing runt hörnet. Vilket dock ändå vore märkligt med tanke på den vanligtvis dåliga tillgången efter en release.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr[M]:

Kan det inte vara att det drar ner tillverkning för annan generation är på gång?

Detta!

Det lär ju inte vara kommande generation som får prissänkningar, utan nuvarande som dom vill sälja bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Idag så ligger svenska kronan 8.68kr mot 1 USD, år 2011 låg den 6.88sek mot 1 USD, 2014 låg den 6.42kr mot 1 USD.

Så nog för att kronan idag är starkare än vad den var i perioden 2011-2014, påverkar inte det lika mycket mellan 2016-2018 där priset för ett GTX 1070 gått från ca. 4200kr till lite över 5500kr. Egentligen är det ytterst få modeller som ökat lite i pris, STRIX-korten har t.ex. "bara" ökat med ca. 500kr sedan release, men igen - Att en produkt ökar med 500kr över 2 år känns lite som det går åt fel håll, speciellt på en marknad som GPU'er där det brukar vara lanseringar varje år i normala fall.

Jag förstår absolut din poäng dock.
Men det jag försöker framföra är att man idag får mindre valuta för sina pengar, åtminstone i första anblick, oavsett anledning i grunden.
Det är rent vansinne att gå ut och köpa t.ex. ett GTX 1080Ti för över 10,000kr nytt, när samma kort har legat under 8,000kr för bara ett par månader sedan (Augusti 2017).

Jag syftade mer på att dra in äldre kort som 6950 i diskussionen, jag ifrågasätter inte att vi har haft en rejäl prisuppgång senaste året.

Permalänk
Medlem

Eller så kanske Nvidia bara ska ta sig samman och släppa efterföljaren till 10-serien istället för att prygla fjolårets avlidna ök?

Permalänk
Medlem

Har rekommenderat kompisar att vänta på nästa generation, men om priserna sjunker ordentligt pga mining-krasch och rensning inför Nvidias nästa generation så spelar det nog mindre roll. Nvidia har noll incitament att sänka kr/fps på nästa generations övre segment, tror de hellre täljer guld än att starta priskrig med AMD.
Låter som Navi är långt bort, "rykte" 2019 och med Vega färskt i minnet så kan det lika gärna bli 2020.

Är i princip exakt samma kr/fps idag som det var 2013 när Radeon 290 släpptes för ca 3.5k och det är ungefär vad ett 1060 kostar idag.
Visst dolliron har stigit men på 5 år ska kr/fps mer än halveras, ett tag halverades kr/FPS nästan varannat år.
Förr var det CPU-marknaden som var sorgebarnet och det fanns ingen direkt orsak att byta ut en 2700k på 4år, nu är det tvärtom.

Jag hoppas verkligen AMD kan trolla fram ett Zen-mirakel och inte bara en refresh på Vega det kommande året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Har rekommenderat kompisar än vänta på nästa generation, men om priserna sjunker ordentligt pga mining-krasch och rensning inför Nvidias nästa generation så spelar det nog mindre roll. Nvidia har noll incitament att sänka kr/fps på nästa generations övre segment, tror de hellre täljer guld än att starta priskrig med AMD.
Låter som Navi är långt bort, "rykte" 2019 och med Vega färskt i minnet så kan det lika gärna bli 2020.

Är i princip exakt samma kr/fps idag som det var 2013 när Radeon 290 släpptes för ca 3.5k och det är ungefär vad ett 1060 kostar idag.
Visst dolliron har stigit men på 5 år ska kr/fps mer än halveras, ett tag halverades kr/FPS nästan varannat år.
Förr var det CPU-marknaden som var sorgebarnet och det fanns ingen direkt orsak att byta ut en 2700k på 4år, nu är det tvärtom.

Jag hoppas verkligen AMD kan trolla fram ett Zen-mirakel och inte bara en refresh på Vega det kommande året.

Vill vara lite petig och säga att fps/kr blir mindre relevant ju närmare 240Hz vi kommer, med freesync och gsync minskar relevansen ännu mer då man inte behöver ha minimum fps på 60/120/144fps bara för att få en jämn upplevelse (free/g-sync mellan 45 och 75 fps lär kännas bättre än 60 med stutter). För spel t.ex. har industrin skiftats från att klämma ut så många fps som möjligt och sedan öka kvaliten till att börja med högsta kvaliten först och sedan skala tillbaka effekter/upplösningar tills spelet blir användbart på diverse hårdvara (oavsett om man pratar storlek eller visuell kvalite).

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Frågan är bara varför man skulle minska sina beställningar när hyllorna gapar tomma och korten fortfarande kostar tusenlappar mer än "normalt".

Lite av det som var poängen med mitt föregående inlägg.
Det känns visserligen inte som att hyllorna "gapar tomma", men nu beror det nog mest på att priserna fortfarande ligger alltför högt.
Efterfrågan på överprissatta grafikkort dyker snabbt när värdet på kryptovalutorna sjunker.
Kan ju vara så att grossistpriserna också hållits höga, så att handlarna inte kan sänka priset på redan inköpta kort utan att göra förlust.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av KalBumling:

Jag syftade mer på att dra in äldre kort som 6950 i diskussionen, jag ifrågasätter inte att vi har haft en rejäl prisuppgång senaste året.

Ah, jag som överanalyserade ditt svar lite väl kanske ^^

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Vill vara lite petig och säga att fps/kr blir mindre relevant ju närmare 240Hz vi kommer, med freesync och gsync minskar relevansen ännu mer då man inte behöver ha minimum fps på 60/120/144fps bara för att få en jämn upplevelse (free/g-sync mellan 45 och 75 fps lär kännas bättre än 60 med stutter). För spel t.ex. har industrin skiftats från att klämma ut så många fps som möjligt och sedan öka kvaliten till att börja med högsta kvaliten först och sedan skala tillbaka effekter/upplösningar tills spelet blir användbart på diverse hårdvara (oavsett om man pratar storlek eller visuell kvalite).

Skrev ett jättelångt svar , men försvann när SweClockers skulle uppdatera sin jävla server.

Kanske var otydlig prestandan mellan ett 290 och ett 1060 är ungefär densamma, ett 290 "2013" kostade lika mycket som ett värdelöst skräp kort som 1060. I dagens spel

Om målet i livet inte är att grinda Dust i CS i 720p så har FPS/kr sjunkit som en sten sen 2013 för gpuer.
Den verkliga FPS/kr har sjunkit extremt mycket sen 2013, speciellt med tanke på att ingen hardcore spelare skulle köpa en 1080 skärm idag.
Att spela dagens spel 2018 till samma FPS som 2013 har priset på gpuer mer än fördubblats och beroende upplösning har den mer än tripplats
Idag ökar priset för samma FPS, förr var den konstant

Xbox X har mer än fördubblat prestandan på sin GPU men CPUn är fortfarande en brödrost, så en stor del av prestandan kommer att gå till bling bling och inte fps
Varje nytt BF måste överträffa nästa BF-spel i bling bling, samma sak för alla AAA-spel.
En jävla skillnad mellan BF4a och BF1, eller tror du nästa Pubg kommer att se ut som en opolerad bajskorv som idag.

Satt jag på en 1050 och en 144hz i 1080p, och jag hade pengar att antingen köpa en G-sync skärm eller ett Gtx 1080 hade jag valt ett 1080 alla dagar i veckan plus sekunderna och millesekunderna.
G-sync skärmar är dyrare än gpuer i det högre segmentet och ger en försämrad upplevelse mot att köpa en bättre gpu..