GTX460 kraschar vid load. Artefakter, omstart av drivrutiner.

Permalänk
Medlem

GTX460 kraschar vid load. Artefakter, omstart av drivrutiner.

Som det verkar har mitt GTX460 nu gett upp och jag vill veta om det finns något jag kan göra innan jag ersätter det. Har egentligen inte råd med ett grafikkort just nu, så vore ofantligt tacksam om någon skulle vilja ge mig råd om vad jag kan göra för att felsöka och utesluta sätt att fixa det på.

När GPUn går upp i 100% kraschar den. Verkar som att gränsen ligger under 100% för HWMonitor har visat Max som 99 vid ett tillfälle. I alla spel får jag alltså artefakter och missfärgningar, undantagsvis också vid youtubetittande. Efter några sekunder av flimmer och grejer startar grafikdrivrutinerna om (https://i.imgur.com/BrSXwY9.png
) och det blir som vanligt igen. Detta upprepas om jag inte stänger ner spelet eller vad det nu är. Vid några tillfällen har de inte startat om utan signalen har försvunnit helt, då har jag varit tvungen att boota om datorn. Det märks inget fel när grafikkortet inte behöver jobba.

Temperaturer är låga. Men jag körde den väldigt varm vid ett tillfälle för några veckor sedan. Kunde inte se maxtemp men den betedde sig konstigt på grund av värmen.

Jag har installerat om drivrutinerna med Nvidias "clean install" och med DDU.

Jag har satt alla inställningar i Windows energisparfunktioner till Hög Prestanda, det gäller också PCI-E inställningen.

Det verkar förvärras när jag ändrar från "Optimal Kraft" till "Föredrar maximal prestanda" i Nvidias energisparfunktioner.

Jag tror det har blivit värre. Att det sker mer frekvent nu än vad det gjorde i början, för två dagar sedan.

Jag har ingen möjlighet att testa kortet i en annan dator inom den närmaste tiden tyvärr. Vilket såklart skulle kunnat utesluta det mesta.

Permalänk
Medlem

Baka kortet i ugnen. Gör en sökning på ultranätet "bake gpu" eller linkande. Rädda ett gammalt 8800gt en gång i tiden på så vis.

Nu när ditt kort är på G att dö endå så har du ju inget att förlora

Permalänk
Medlem

Artifakter är oftast att GPU eller minnesmodulerna blir för varma eller på gränsen till för överklockade.

Jag hade börjat med att ta bort allt damm och byta kylpasta.

Permalänk
Medlem

Vissa kort går ju att underklocka också med tex msi afterburner, kan vara något att testa.

Fast ärligt talat så kan det vara läge att uppgradera, en 760 får du väl för 400-500kr här på marknaden!

Permalänk

Jag har ett Nvidia 580 liggande hemma. Hör av dig på pm så kan jag skicka dig de gör frakten men vill bara säga att det är ett löjligt stömslukande kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Vissa kort går ju att underklocka också med tex msi afterburner, kan vara något att testa.

Jo jag har läst om det. Har försökt kolla när det ballar ur, och i HWMonitor verkar det som att gränsen för när artefakterna sätter in är runt 80% load. Är det möjligt att strypa kortet så att det bara går upp i 70, t.ex?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gramps-Makarov:

Jag har ett Nvidia 580 liggande hemma. Hör av dig på pm så kan jag skicka dig de gör frakten men vill bara säga att det är ett löjligt stömslukande kort.

Otroligt snällt! Men med ett 480W BeQuiet PSU har jag nog inte tillräckligt med kräm i burken verkar det som tyvärr. Men tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgtjohnson:

Otroligt snällt! Men med ett 480W BeQuiet PSU har jag nog inte tillräckligt med kräm i burken verkar det som tyvärr. Men tack.

Jo det funkar nog fint 480w utan OC är nog inga problem.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgtjohnson:

Jo jag har läst om det. Har försökt kolla när det ballar ur, och i HWMonitor verkar det som att gränsen för när artefakterna sätter in är runt 80% load. Är det möjligt att strypa kortet så att det bara går upp i 70, t.ex?

Ingen aning, tror dock du endat kan sänka frekvenser och spänningar. Och gissningsvis vill du sänka frekvenserna

Permalänk
Medlem

Bara så du vet så har Nvidia end of support på 400/500 serien, sista officiella drivrutinen som stödjer de korten är 391.35.

Såg att det var just den drivrutinen du har så där är du safe.

Permalänk
Medlem

Skulle kanske funka att sänka power target I afterburner till 80% och "strypa" kortet på det viset

Permalänk
Medlem

@Panzerfister: Jag antar att risken att förvärra den förmodliga skadan bara råder om jag stressar kortet? Att underklocka det borde inte riskera att det blir värre? Just nu kan jag använda datorn i vila och jag vill inte experimentera och kanske mörda kortet helt innan jag har något att ersätta det med.

Permalänk
Medlem

@Skrotnisse92: Jo i HWMonitor verkar det som att det loaden på GPUn som orsakar kalabaliken så då är väl att sänka frekvenserna det som skulle kunna hjälpa.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

*Inlägg raderade*
All handel sker i marknaden.

/David, - Moderator

OnT:
@sgtjohnson:
Att du har ett GTX460 som fram till nyligen pajade låter fantastiskt. När jag jobbade i datorbutik för drygt två år sen så kom det in kunder på löpande band med döda eller döende GTX 460-kort. Det du beskriver är oftast kopplat till att kretsen har gjort sitt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Hej, har ett GTX460 liggandes hemma, kan skicka det till dig? Det har varit överklockat men det fungerade sist jag använde det.

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom:

Nåja, det har legat i en garderob i två år tror jag. Köpte det av en vän som uppgraderat sig, men det är inköpt för 7,5 år sedan så det lär ju ha dragit sitt strå till stacken (höhö) och lite till.

Jo allt pekar på att GPUn inte orkar längre då det nästan utan undantag tvärstannar vid 80% load. Jag misstänker att en nedklockning endast skulle skjuta på det oundvikliga.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DavidtheDoom:

*Inlägg raderade*
All handel sker i marknaden.

/David, - Moderator

OnT:
@sgtjohnson:
Att du har ett GTX460 som fram till nyligen pajade låter fantastiskt. När jag jobbade i datorbutik för drygt två år sen så kom det in kunder på löpande band med döda eller döende GTX 460-kort. Det du beskriver är oftast kopplat till att kretsen har gjort sitt.

Har två GTX460 som fortfarande tuggar på.....
Båda från Gigabyte.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Har två GTX460 som fortfarande tuggar på.....
Båda från Gigabyte.

Mitt GTX 465 fungerade fortfarande när jag bytte ut det mot GTX1060 för inte allt för längesedan, fungerar nog än om jag tar upp det ur byrån skulle jag tro.

Permalänk
Medlem

Vad sitter du på för grejer i övrigt? Har du ingen iGPU för att kunna använda datorn om 460 stendör?

Permalänk
Medlem

@Panzerfister: vill minnas att det är ett GA-P55-USB3 och CPUn är en i5 760 2.8GHz

Nej, inget integrerat grafikkort. Än så länge får jag bild i Idle och det verkar lösa sig med ersättare. Får helt enkelt acceptera att 460t har sjungit färdigt. Hoppas bara att det orkar med tills jag kan byta ut det.

Permalänk
Medlem

Nu har det sjungit färdigt. Efter att den gått up i load vid enkel nätsurf igår kväll kraschade det så att jag behövde starta om datorn. Vid omstart bootar inte grafikkortsdrivrutinen alls utan det ser ut som att jag kör utan att ha installerat kortet. Svartvita artefakter över hela skärmen. Misstänker att om jag skulle köra vidare skulle GPUn dö helt förr eller senare.

Jag körde DDU och tog bort alla drivrutiner och valde att stänga av datorn. Låter den förbli avstängd tills jag kan byta grafikkortet.

Tänkte bara uppdatera tråden. Hatar när jag själv felsöker och en tråd som beskriver ett liknande fel slutar utan vidare.

R.I.P GTX 460

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Tråkigt Sgt, har ett 460 i min gamla burk som inte körts på typ... 3 år nu, farsan fick den. Bara hålla en tyst minut för en extremt bra trotjänare där, länge sen men såg en krets hålla i så många år!

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.