Custom loop - vilka komponenter rekommenderar ni?

Permalänk

Custom loop - vilka komponenter rekommenderar ni?

Jag står i begrepp att modda mitt nyinköpta Silverstone Fortress ft02, har delvis påbörjat det och planen är att lägga ut en projektlogg så småningom.

Jag står i valet och kvalet kring om jag ska passa på att faktiskt bege mig in i vattenkylningsträsket eller inte, i synnerhet nu när jag har ett chassi som kan svälja en custom loop.

Om jag kör på vattenkylning tänker jag givetvis att mina tre 180mm fläktar i botten får sig en 540 rad, finns en från EK som ser mycket trevlig ut. Den verkar dock vara koppar och "brass" mässing? vilket jag förstått gör det direkt olämpligt att matcha med aluminium.

Så har ni tips på vad ni skulle köpa för att matcha ovan radiator, samt om ni har bra alternativ till den skulle jag vara evigt tacksam. Gärna ner på "fittings" och allt man behöver.

Mina komponenter:
Asus Crosshair VI Extreme (e-ATX) (AM4)
Ryzen 1700
Asus Strix GTX 1080 gaming advanced

Permalänk

Köper du lite "bättre" grejer så får du koppar och/eller mässing. EK är ett säkert kort och finns i alla möjliga storlekar. Aluminium har jag nog aldrig stött på i den här välden, och är väl budget i sådana fall.

Fläktar ska vara ämnade för radiator, de ska alltså ha högt statiskt tryck. Här finns EK vardar, men finns naturligtvis andra fabrikat också.

Fittings om du ska köra med mjuk slang är bara att välja valfri compression (du skruvar alltså fast slangen kan man säga). Se till att det är rätt storlek på slang yttermått/innermått samt fittingen. 16/11 (10) är lagom stort och enkel att arbeta med. Matchar även fittings och alla hål i blocken.

Pump ska man aldrig snåla med. Skaffa en D5 PWN, eller x35 PWN.

Res efter tycke och smak.

Vätska fungera batterivatten med valfri glykol (finns ju i alla möjliga färger). Blanda 50/50 precis som en bil, så får du aldrig alger eller annat skit. Köp inte något överprisat crap som ska vara superduperultra-rent då det är helt pointless. Vätska får du för 100-200kr tillsammans.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Skrivet av Bad Habit:

Köper du lite "bättre" grejer så får du koppar och/eller mässing. EK är ett säkert kort och finns i alla möjliga storlekar. Aluminium har jag nog aldrig stött på i den här välden, och är väl budget i sådana fall.

Fläktar ska vara ämnade för radiator, de ska alltså ha högt statiskt tryck. Här finns EK vardar, men finns naturligtvis andra fabrikat också.

Fittings om du ska köra med mjuk slang är bara att välja valfri compression (du skruvar alltså fast slangen kan man säga). Se till att det är rätt storlek på slang yttermått/innermått samt fittingen. 16/11 (10) är lagom stort och enkel att arbeta med. Matchar även fittings och alla hål i blocken.

Pump ska man aldrig snåla med. Skaffa en D5 PWN, eller x35 PWN.

Res efter tycke och smak.

Vätska fungera batterivatten med valfri glykol (finns ju i alla möjliga färger). Blanda 50/50 precis som en bil, så får du aldrig alger eller annat skit. Köp inte något överprisat crap som ska vara superduperultra-rent då det är helt pointless. Vätska får du för 100-200kr tillsammans.

Tack för input!

Är mest inne på hard tubing, alternativt även tubingen i metall.