AMD:s marknadsföringschef går till Intel

Permalänk
Melding Plague

AMD:s marknadsföringschef går till Intel

Det senaste halvåret har Intel rekryterat två tunga namn som tidigare arbetat hos AMD, i form av Jim Keller och Raja Koduri. Nu får de sällskap av AMD:s marknadsföringschef Chris Hook.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Åh undra om AMD får lite bättre marknadsföring nu då!

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Om han har haft något med amds grafik marknadsföring förstår jag inte varför Intel vill ha honom.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

"Stackars Intel" är min spontana reaktion. Nu vet man ju dock inte hur mycket ledningen och andra delar av bolaget påverkat också, men det har ju varit rätt rejäla missar från AMDs marknadsföring på sistone.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Hur tänkte Intel nu? Hook är inte direkt en stjärna på sin sak, Jim Keller är så gott som legendar så där gjorde de fullträff. Koduri har jag ingen erfarenhet av men han kanske hittar sin plats han också.
Hursom, det skall bli kul att se var det landar någonstans.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av lowngcawt:

Åh undra om AMD får lite bättre marknadsföring nu då!

Kan säga så mycket som att hur AMD marknadsför sig lär förändras märkbart när Chris Hook inte längre är vid rodret och Sasa Marinkovic tagit över hans position. Två mycket smarta men också olika individer jag haft nöjet att lära känna.

"hos" -> "hur"
Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Inaktiv

Många som lämnar nu.

Men jag tycker annars detta är ett generellt problem i dagens samhälle, man har en utvecklare som har jobbat med en viss produkt i x antal år, denna slutar och företaget står då utan någon som behärskar produkten bra. Visst går allt att lära sig, men finns det ingen tid/pengar till detta så..

Nå min poäng är att denna trend att de "bästa" lämnar är något som pågår i hela vårt samhälle och det går emot att folk gör detta för mindre och mindre orsaker. Tidigare var det mer vantrivsel, högre lön etc, nu är det mer spänning att pröva något nytt. Så vi lär få se fler och fler som slutar från olika företag.

Permalänk
Medlem

I nästa veckas nyheter: VD:n för AMD, Lisa Su, går till Intel.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av krigelkorren:

I nästa veckas nyheter: VD:n för AMD, Lisa Su, går till Intel.

Mina insiderkällor säger dock att hon börjar på Mcdonalds..

Nå folk byter jobb oftare idag än vad folk på 80 talet bytte kallingar, så jag drar inga stora växlar av detta. Bara det jag ser kostnader i personalomsättning.

Permalänk
Medlem

Finns ändå något gott med alla dessa ”profiler” som går till samma ställe. Även om denna kanske inte tekniskt bidrar så är ändå chanserna för att gr Nvidia en match i framtiden god när det kommer från ett företag vars Warcheast som är närmast ändlöst djup.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Hur tänkte Intel nu? Hook är inte direkt en stjärna på sin sak, Jim Keller är så gott som legendar så där gjorde de fullträff. Koduri har jag ingen erfarenhet av men han kanske hittar sin plats han också.
Hursom, det skall bli kul att se var det landar någonstans.

/Lifooz

Tydligen var Raja och Chris kompisar på AMD, och nu är Raja chef för Core and Visual Computing Group på Intel. Så jag gissar att Raja kunnat övertala Intel att ta över honom också (man har väl en del att säga till om i den positionen...).

AMD:s marknadsföring på grafiksidan har ju som sagt varit katastrofal senaste åren, så man undrar vad Intel ska tjäna på detta övertagande. Men med tillräckliga resurser för att producera bra produkter är kanske förutsättningarna bättre än när Vega utvecklades, då det gick som allra sämst för AMD.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

I nästa veckas nyheter: VD:n för AMD, Lisa Su, går till Intel.

hahahhaha xD

Förhoppningsvis inte lol Hon gör ett bra jobb dock har hon haft lite sämre kompetenser(personer inom AMD) i vissa ställen känns det som.
Hon kör ett mer straight foward approach känns det som och ser ut att bry sig om AMDs framtid

Permalänk
Medlem

Hmmm...
Varför inte köpa hela AMD istället för att plocka anställda?

Permalänk
Medlem

Stackars Intel, dom har just rekryterat de två högst ansvariga personerna för AMDs grafikfiasko. Bra för AMD däremot.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Happen:

Stackars Intel, dom har just rekryterat de två högst ansvariga personerna för AMDs grafikfiasko. Bra för AMD däremot.

Skickades från m.sweclockers.com

Eller hur! Grattis AMD. Marknadsföringen var en total katastrof.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Eller hur! Grattis AMD. Marknadsföringen var en total katastrof.

Jag skulle nog inte tro att killen i sig är dålig då han har haft denna tjänst hos en av giganterna och får nu en liknande på ett av världens största chip-tillverkare.
Jag tror snarare att han har gjort ett så bra jobb som möjligt med den budget och personal han har fått tilldelad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Eller hur! Grattis AMD. Marknadsföringen var en total katastrof.

Frågan är vems fel det är. Kanske ligger problemet högre upp i ledningen, vilket kan vara en orsak till att han nu byter jobb. Och kanske är det därför flera har lämnat AMD.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TubularBoy:

Jag skulle nog inte tro att killen i sig är dålig då han har haft denna tjänst hos en av giganterna och får nu en liknande på ett av världens största chip-tillverkare.
Jag tror snarare att han har gjort ett så bra jobb som möjligt med den budget och personal han har fått tilldelad.

Nej visst, mest vanligt är väl dock att samma kompetens appliceras i en annan bransch. Om jag failar på Postnord som kommunikationschef så kanske de lärdomarna är användbara inom exempelvis IT istället. Bring och Schenker borde vara mindre intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hmmm...
Varför inte köpa hela AMD istället för att plocka anställda?

Konkurrenslagstiftning bla..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

En sån osolidarisk f*n, knappast trovärdig, för egen vinnings skull!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Det här visar ju bara på hur RÄDDA Intel (samt även Nvidia - med sitt GPP) är för Amd!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

RIP Intel. :^)

Visa signatur

Desktop: AsRock AB350 Gaming-ITX, AMD Ryzen 5 1600, 2x8GB G-Skill Flare X 3200 MHz, Sapphire Tri-X AMD R9 290

Permalänk
Medlem

Låter som att Intel försöker sig på indirekt industrispionage.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gemmy:

Konkurrenslagstiftning bla..

Skickades från m.sweclockers.com

Är det här ett sätt för Intel att kväva AMD? Intel får inte köpa upp företaget AMD pga konkurrenslagstiftning, men att med en stor pengapåse locka över alla nyckelpersoner till Intel är ju ett effektivt och väldigt billigt sätt att såra AMD.

Visa signatur

HTPC

Permalänk

GPU patent

Frågan är hur bra Intels GPUer kommer att bli, då NVidia och AMD sitter på alla patenten. Det är nästan samma situation som om någon ny skulle ge sig in i hög prestanda CPU marknaden; det kryllar av patent där så det blir svårt att inte inkräkta på dem. Så man blir bakbunden och därför undrar jag hur pass bra Intels GPUer kommer att vara. Kommer de alltid vara lågpresterande som idag, eller kan de komma runt minfältet av GPU patent?

Permalänk
Inaktiv

Chris Hook samt Raja Koduri är de två personer jag hoppades AMD skulle avskeda då de är ytterst ansvariga för floppen Vega. De har helt enkelt skött lanseringen och all PR bedrövligt.
Handlingskraftigt och smart av AMD att byta ut dem, hoppas bara att de hittar lämpliga ersättare. Jag undrar bara varför Intel anställer de som misslyckats hos AMD, kanske är det hemligheter de vill åt.

Jim Keller däremot är ju en stor förlust men han lämnade ju företaget för längesedan och verkar ha en vana av att flytta runt mellan företag ändå så ingenting märkligt i att han börjar hos Intel nu.

Permalänk
Medlem

Intel verkar vara panikslagna på grund av sina problem med 7 nm, de poachar nyckelpersoner från allt och alla.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

@MikaelSwahn: Ett sätt är att ändra grunden, t.ex. att gå ifrån rastererings-metoden, till en form av raytrace eller en hybridmetod. Möjligheten blir då att ta nya patent samt utnyttja cpu:n för raytrace (ev. ha en raytrace-CPU inbyggd i grafikkortet om det är fördelaktigt eller göra något annat innovativt).

I slutändan köra en form av cross licens deal med nya egna patent i utbyte med nvidia & amd. Finns säkert något skvalpande från Larrabee historien antar jag som skulle kunna vara intressant.

Hursomhelst, jag skulle vilja se mer innovation på grafikkortsmarknaden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon12433:

Chris Hook samt Raja Koduri är de två personer jag hoppades AMD skulle avskeda då de är ytterst ansvariga för floppen Vega. De har helt enkelt skött lanseringen och all PR bedrövligt.
Handlingskraftigt och smart av AMD att byta ut dem, hoppas bara att de hittar lämpliga ersättare. Jag undrar bara varför Intel anställer de som misslyckats hos AMD, kanske är det hemligheter de vill åt.

Jim Keller däremot är ju en stor förlust men han lämnade ju företaget för längesedan och verkar ha en vana av att flytta runt mellan företag ändå så ingenting märkligt i att han börjar hos Intel nu.

Bara en rättelse. Vega är ingen flopp - prestandamässigt, men prissättningen däremot är katastrofal - alldeles för hög

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Ni som säger marknadsföringen har varit dålig för Radeon grafikkort, så har de sålts som smör, AMD har ökat priserna trots detta står butikshyllorna tomma. På vilket sätt skulle bättre marknadsföring hjälpa? Däremot bättre och fler produktionslinor och såklart bättre grafikkort skulle AMD behöva.

Sedan när Mining går ner så behöver Amd ha bättre grafikkort och såklart marknadsföra sig, där de kan använda argument som att de tillåter de lite mer professionella användarna att använda deras konsumentkort i sina datorer.
Tar vi spel så säger tester allt, presterar kortet sämre till ett högre pris, visst kan bättre marknadsföring påverka men det kan slå tillbaka.