Söker efter mysigt basbyggar spel.

Permalänk
Medlem

Söker efter mysigt basbyggar spel.

Hej, jag sitter och försöker minnas ett gammalt spel runt år 2000-2006. Det få minnerna jag har är att det är väldigt likt ett spel settlers, man såg bl.a byggarbetarna lägga (virket) matrialet vid konstruktionerna och man kunde ha bagarstugor man va tvungen att förse med vete och vatten osv. järn och vapen för att bygga armér man hade olika färgade gränser för sitt territorium ochså är några exempel.. grafiken va bra för den tiden lite 3d och teknat.

När jag söker runt på nätet då jag trodde det hette settlers men den serien såg inte alls ut som det jag tänker på.. nån som kan hjälpa mig?

Permalänk

@Moblos: Cultures, kanske? Det är det mest Settlers-liknande spelet jag kan komma på, om inte annat.

Permalänk
Medlem

Det är inte Anno-serien? Anno 1701 kanske?

Permalänk
Medlem

någonting i age of empires serien kanske?

Permalänk
Medlem

Jag höftar lite, då jag aldrig spelat detta spel själv. Men kan det ha varit Populous: The Beginning?

Släpptes i slutet utav 90-talet, en polare satt och spelade dygnet runt, har inte sett till honom sedan dess. Han spelar nog fortfarande

Permalänk
Medlem

Knights and Merchants kanske?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Moblos:

Hej, jag sitter och försöker minnas ett gammalt spel runt år 2000-2006. Det få minnerna jag har är att det är väldigt likt ett spel settlers, man såg bl.a byggarbetarna lägga (virket) matrialet vid konstruktionerna och man kunde ha bagarstugor man va tvungen att förse med vete och vatten osv. järn och vapen för att bygga armér man hade olika färgade gränser för sitt territorium ochså är några exempel.. grafiken va bra för den tiden lite 3d och teknat.

När jag söker runt på nätet då jag trodde det hette settlers men den serien såg inte alls ut som det jag tänker på.. nån som kan hjälpa mig?

Kom du på vilket spel du sökte efter? Är själv en Settlers fantast nämligen, så blev nyfiken

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu var det längesen jag spelade, men kan det vara Stronghold Crusader eller Populous The Beginning?

Permalänk
Medlem

Tänker direkt på stronghold. Där man kunde köra en campagn som gick ut på att samla ett visst antal resurser istället för krig. Sen att vilda djur försökte döda alla är en annan femma. Det minns jag som mysigt på nått sätt.
Får nog rota fram det och möta mina vilda djur som äter upp mina jägare hela tiden 🤣

Permalänk
Medlem

Säkert Settlers 4

Permalänk
Medlem

Kan det ha varit Anno 1404? Riktigt mysigt basbyggarspel har jag för mig.

Permalänk
Medlem

Inte riktigt koll på årtalen, så skjuter från höften här bara:
Pharaoh
Caesar
As mentioned, Anno-serien(1404?)
Nog inte det du tänker på men bra:
Banished

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohjay:

Knights and Merchants kanske?

Detta skulle vara min gissning också (lite sent inlägg kanske när jag nu kollade datumen på övriga inlägg i tråden ^^)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Låter som att du beskriver Settlers IV (en gammal favorit).

Det är inte så gammalt men (2014) kom ett liknande spel, Banished.

Ett annat liknande tips är att kolla in Foundation. Early access, med samma goa känsla som Settlers IV.

Ett helt annat sorts spel, men som är sjukt mysigt (men utmanande) är Oxygen Not Included, speciellt om du gillar "gräva gruva" spel med MYCKET vetenskapliga inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Kom du på vilket spel du sökte efter? Är själv en Settlers fantast nämligen, så blev nyfiken

Det var Settlers 4 jag tänkte på. Otroligt spel!

Tack allihopa för svaren ni gav en del nya tips!