Permalänk
Medlem
Skrivet av Borderlander:

@Djhg2000:

Hur fasen hittar man en äkta passiv DP-kabel?

Jag tror du missförstod vad jag sa. Ingen fara, det är ett komplicerat ämne.

En passiv kabel är en ren kabel med kopparledare, isolation och ibland ferritkärnor (klumparna som visa kablar har nära ändarna). Den är stendum och har enda syftet att leda signalerna som de kommer in mellan kontaktdonen i vardera ände.

En aktiv kabel innehåller elektronik som gör någon form av signalbehandling, till exempel att förstärka signalen (för väldigt långa kablar) eller omvandla den till ett annat format (som när du går från Displayport till VGA). Dessa är ganska ovanliga men finns för specialtillämpningar, ofta är de också väldigt dyra jämfört med en passiv kabel.

En kabel mellan en monitor och ett grafikkort (med DP i båda ändarna) är så gott som alltid passiv och ska därför inte ha pin 20 för att driva någon elektronik inbyggd i kabeln. En kabel som går från DP på ditt grafikkort till VGA på en projektor behöver pin 20 i DP-änden för att driva en intern omvandlare, från den digitala signalen i DP till de analoga signaler som finns i VGA.

Pin 20 ska alltså aldrig vara ihopkopplad mellan båda ändarna utan får bara användas i respektive ände för signalbehandling.

Hoppas min förklaring blev bättre nu.

Edit: Tyvärr måste jag avråda från att använda Deltaco, i alla fall utan att kontrollmäta kablarna först. Har fått hem både bra och dåliga kablar från dem så jag misstänker att de har mer än en underleverantör.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

@Djhg2000:
@swehunter:

Jag missförstod vad en passiv DP-kabel innebar. Trodde att definitionen var avsaknaden av pin 20. Resten är jag med på, är
en halvdum elektronikingenjör utanför fritiden.

Har nu mätt på den dyra kabeln "utan" pin 20. Den har fanimej en helt superfin signal rätt igenom mellan 20 - 20 på båda sidorna.
Jag hystade iväg den sladden och gick igenom mina andra sladdar tills jag hittade en utan signal på pin 20.
Ska anmäla till komplett och returnera .

Jag började även leta runt efter konrtslutningar och andra väntade & oväntade fel mellan diverse olika punkter och komponenter.

Hittade inget direkt tills jag av en slump, när jag strömsatte PSU, råkade höra ett missljud klassiskt en trasig PSU.

Insåg efter en stund att det enda sättet att starta datorn, som fungerade varje gång, var att hålla POWER ON kortsluten tills missljudet var ordentligt högt. Sedan gick allt igång på en knapptryckning. Gissar på att en kondensator har sett bättre dagar.

Efter att ha bytt ut både DP och PSU så startar datorn alltid på första försöket, samt MB lyser ej längre efter shut down.

Testade även skärmen på den dyra kabeln och den var kopplad

Er hjälp har varit otroligt professionell och detaljerad. Stort tack för ert engagemang!

EDIT: Pin 20 på DP-kabel orsakade Q-code 96 "PCI Bus Assign Resources"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borderlander:

@Djhg2000:
@swehunter:

Jag missförstod vad en passiv DP-kabel innebar. Trodde att definitionen var avsaknaden av pin 20. Resten är jag med på, är
en halvdum elektronikingenjör utanför fritiden.

Har nu mätt på den dyra kabeln "utan" pin 20. Den har fanimej en helt superfin signal rätt igenom mellan 20 - 20 på båda sidorna.
Jag hystade iväg den sladden och gick igenom mina andra sladdar tills jag hittade en utan signal på pin 20.
Ska anmäla till komplett och returnera .

Jag började även leta runt efter konrtslutningar och andra väntade & oväntade fel mellan diverse olika punkter och komponenter.

Hittade inget direkt tills jag av en slump, när jag strömsatte PSU, råkade höra ett missljud klassiskt en trasig PSU.

Insåg efter en stund att det enda sättet att starta datorn, som fungerade varje gång, var att hålla POWER ON kortsluten tills missljudet var ordentligt högt. Sedan gick allt igång på en knapptryckning. Gissar på att en kondensator har sett bättre dagar.

Efter att ha bytt ut både DP och PSU så startar datorn alltid på första försöket, samt MB lyser ej längre efter shut down.

Testade även skärmen på den dyra kabeln och den var kopplad

Er hjälp har varit otroligt professionell och detaljerad. Stort tack för ert engagemang!

EDIT: Pin 20 på DP-kabel orsakade Q-code 96 "PCI Bus Assign Resources"

Så det var en kombination av DP med pin 20 och trasig PSU? Det förklarar de förvirrande symptomen

Stort tack för att du återkom med lösningen också, det händer alldeles för ofta att OP bara försvinner utan att säga något så fort problemet är löst!

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

@Djhg2000:

Precis, det tog ett bra tag att försöka hitta ett mönster. Det gick ju som tur till slut och kanske kan jag rädda någon mer från att köpa en tydligt märkt 19-pinskabel som är 20 i hemlighet!

Permalänk
Bildexpert 📺

Syftet med ström på pinne 20 på DP är att strömförsörja en aktiv signalomvandlare i någon form oavsett ifall omvandlare sitter i källan eller i skärmen. En vanlig kabel ska därför inte ha pinne 20 kopplad såvida den inte är byggd för strömförsörja en omvandlare.

Ifall fläktarna snurrar på grafikkortet fast man stängt av datorn och de slutar snurra när man drar ur DP är pinne20 definitivt inkopplad.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding:

Allt detta är redan uppmätt och utklurat!

Den kabel jag länkade till dig tidigare i tråden var specifikt specad. att inte ha pin 20. Det hade den dock och datorn ballade ur helt.

UNDVIK LinkIT!