Kan bara använda hälften av min ram?

Permalänk
Medlem

Kan bara använda hälften av min ram?

Hej! står att jag bara kan använda 4 gig av min ram (8 gb (3.9gb går att använda).

har testat
Att byta plats på minnerna, testat en och en.
Ändrat i msconfig till maximum men då blir det bara 3900 ca, när jag väl skriver in 8000 och klickar på "OK" sen öppnar igen står det 0. (testade även att starta om datorn utan resultat)

OS: Windows 10 Home 64-bit

Moderkort: ASUSTeK COMPUTER INC. M5A97 R2.0

CPU: AMD FX-8320

Grafikkort: 4095MB NVIDIA GeForce GTX 980

RAM: 8,00GB Single-Channel DDR3 @ 668MHz

Upptäkte nyss att det står på Speccy att det är en Single men det är 2 minnen jag har? 2x4

"Memory slots
Total memory slots 4
Used memory slots 2
Free memory slots 2"

Permalänk
Medlem

Vilka slots har du satt dina minnen i?

Permalänk
Medlem

Är du säker att det är 64bit OS?

Är det nya RAM-stickor? Från samma kit?

Funkar båda om du testar dom en och en?

Jag förstår inte varför den verkar regga 8GB men rapporterar single channel. Funkar båda?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Raphaei:

Jag förstår inte varför den verkar regga 8GB men rapporterar single channel.

Gissar att han satt båda i samma channel, d.v.s. att han satt båda stickorna i A1+A2 eller B1+B2 när de bör sitta antingen i A2+B2 eller A1+B1 för att utnyttja båda channels, därav att den rapporterar single.

Men ja det är ju konstigt om den rapporterar 8GB och bara använder 4GB.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av cjal:

Vilka slots har du satt dina minnen i?

Skrivet av Raphaei:

Är du säker att det är 64bit OS?

Är det nya RAM-stickor? Från samma kit?

Funkar båda om du testar dom en och en?

Jag förstår inte varför den verkar regga 8GB men rapporterar single channel. Funkar båda?

Skrivet av Phukkitt:

Gissar att han satt båda i samma channel, d.v.s. att han satt båda stickorna i A1+A2 eller B1+B2 när de bör sitta antingen i A2+B2 eller A1+B1 för att utnyttja båda channels, därav att den rapporterar single.

Men ja det är ju konstigt om den rapporterar 8GB och bara använder 4GB.

Inte nya några år gamla men samma kit, båda funkar en och en

Har satt dom i rätt channel (blå, blå "uttag") eller som sagt A1+A2

Permalänk
Medlem

Du ska INTE ha dem i A1+A2 enligt inlägget du citerar utan A1+B1

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nocy123:

Har satt dom i rätt channel (blå, blå "uttag") eller som sagt A1+A2

Du säger emot dig själv här; om du har satt dem i de två blåa platserna så har du gjort rätt eftersom det är A2+B2, om du har satt dem i A1+A2 så har du gjort fel eftersom du då bara använder kanal A och inte även kanal B, vilket skulle förklara varför du ser "single channel" i Speccy.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem

@Phukkitt: Skrev fel, har satt dom i samma färg.

Permalänk
Hjälpsam

Har du testat en och en i olika platser?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Har du testat en och en i olika platser?

Yes

Permalänk
Hedersmedlem

Kollat i MSCONFIG, autostart avancerade inställningar vad den har för minnesvärden?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)