Corsair Obsidian 500D

Permalänk
Melding Plague

Corsair Obsidian 500D

Corsairs Obsidian-serie gör sin återkomst efter ett antal års vila, där miditowerchassit 500D äntrar testlabbet med sidopaneler av härdat glas samt ett öppet och lättarbetat inre.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tycker att detta chassi inte alls känns genomtänkt.

Om man tittar framifrån så syns fläktfiltret (te.x 0:56 in i videon) som är plastigt mellan sidopanelen och fronten. om man kollar gångjärnen till sidopanelerna så ser de ut som de köpts på en byggmarknad och likaså hörnjärnen som stabiliserar lådan i nästan alla hörn. Att ha hålen för en metallplåt i detta chassi som även syns när sidopanelen är på visar ju att de inte lagt ner någon tid med detta chassi.

Tycker inte att det är en bra produkt, visst kanske stommen är bra i grunden men allt annat fattas ju. Och att ge det utmärkelsen "bra produkt" känns fel när det finns så många chassin som är billigare och bättre.

Tack för en bra recension fast jag inte håller med dig om utmärkelsen

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk

Ser ingen anledning varför man skulle välja denna modell över Fractal Design R6.

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk

@JonasT
Hade det inte gått att dra 8-pins kabeln bakom täckplåten också, eller hade det falerat på det berömda...? Eller va det av gammal vana du drog den åt andra hållet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Dom där skårorna för sidopaneler blir ju ännu svårare att förstå när de inte existerar på Crystal 570X chassit.
Håller med Jonas om att jag gärna hade haft lite små öppningar för ljudkabel, extra usb kablar till moderkortets nederkant, hade varit så enkelt att bara göra några skåror i nätaggregates kammare, får väl ta fram Dremeln och modda lite.
Kunde bara Corsair fixa till smådetaljerna och slänga dit nån mer fläkt (och gärna fläktkontrollern från 570X) så skulle det helt klart bli ett mer attraktivt chassi, som det är nu ger det ett lite billigt intryck tyvärr.

Som Jonas sa, definitivt inget dåligt chassi och håller hög kvalitet men småmissarna irriterar och gör att iallafall jag väljer bort det.

Permalänk
Medlem

Väntar fortfarande på ett chassi med mer eller mindre öppen front för bättre kylning i stället för att kväva innehållet. Har inga problem att städa datorn med jämna mellanrum så damm är inga problem för mig. Visst, man kan enkelt fulmodda ett Meshify eller Define S och sätta et nät, men jag skulle vilja se lite mer tänk från fabrikanterna på detta. För min del hjälper det ingenting om man får plats med trippla 140 i front när det är 75% täckt av en frontplåt.

3X140 i öppen front med samtidig (med radiator) plats till 3X120 i toppen och plats till ett par SSD i bakrum. Thats it. Vet ju att det blir djupare, men det gör mig ingenting.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Känns lite meningslöst att sätta dyra aluminiumskivor på fronten när dom låter det superplastiga filtret synas igenom.
Förstår inte heller poängen med att ta bort "traditionella" 3.5'' platser men behålla storleken men fast gäller väl många chassin just nu.

Tråkigt standardchassi utan innovation eller något speciellt?

Permalänk
Medlem

Man behöver kanske se det på nära håll, men det ser ut som/känns som att det kommer sugas in och fastna damm runt sidopanelerna.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk

Som tidigare skrev så känns det inte värt att köpa detta chassit över R6an.

FD gjorde ett riktigt bra jobb med det chassit, även om jag tyckte dom kunde gjort något lite roligare med designen av det. Corsairs framsida ser bättre ut kan jag tycka men sedan har vi ju det med stabiliserings ramarna, skårorna, två fläktar etc.

Hade det varit Maglev fläktar så absolut kan jag förstå varför där satt två(dom är ju mycket dyrare än vanliga "low end" fläktar.

Tycker chassit har lite väl mycket kompromisser och lite "påklistrade" lösningar för att backa upp priset på dryga 1500kr. Där finns helt enkelt bättre alternativ för att man ens skall snegla på detta.

att man återanvänder stommar är helt okey, ser inga problem med det. Men detta känns väldigt B i min bok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Om man tittar framifrån så syns fläktfiltret (te.x 0:56 in i videon) som är plastigt mellan sidopanelen och fronten. om man kollar gångjärnen till sidopanelerna så ser de ut som de köpts på en byggmarknad och likaså hörnjärnen som stabiliserar lådan i nästan alla hörn. Att ha hålen för en metallplåt i detta chassi som även syns när sidopanelen är på visar ju att de inte lagt ner någon tid med detta chassi.

Håller med!
Skulle vilja lägga till att takpanelens "vingar" mest bara gör att det ser ut som den inte sitter fast ordentligt.
Lådan känns liksom inte riktigt färdig.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att Corsair-seglen saknas i fronten på er testmodell?

Permalänk
Praktikant ✨
Skrivet av dsa1979:

Hur kommer det sig att Corsair-seglen saknas i fronten på er testmodell?

De fastnade på frontpanelens skyddsfilm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

De fastnade på frontpanelens skyddsfilm.

Haha vad tusan.

Permalänk

Vart är Corsair Obsidian 500D SE då? Snygg med front!

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D - Processor: Intel Core i7 8700K 3.7 GHz - Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS Ultra Gaming - Kylning: Corsair H150I RGB PRO - Raminne:Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB - Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC - Nätagg: EVGA Supernova G2 750 - 2 TB Western digital - M2 Corsair Force MP510 960GB - SSD 1 TB Samsung EVO 860

Skärmar: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q G-Sync+Asus TUF Gaming VG27BQ 27 G-Sync

Permalänk
Medlem

Varför är chassit så galet djupt? Visst, möjligheten att montera en tjock radiator med PP vore inte möjlig annars, men med handen på hjärtat sitter 95% av oss utan vattenkylning. Även om man vill kunna klämma in de allra längsta grafikkorten som finns på marknaden lär det säkert gå att kapa 10cm. Tycker att många tillverkare har "innoverat" med att ta bort hårddiskburar och 5,25"-platser, men inte uppdaterat stommen därefter... Nja, det här är inte en modell jag blir upphetsad över. Jonas recensionskvalitet däremot är som vanligt i toppklass!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandsu:

Tycker att många tillverkare har "innoverat" med att ta bort hårddiskburar och 5,25"-platser, men inte uppdaterat stommen därefter...

+1 på den!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SE_Larsson:

Ser ingen anledning varför man skulle välja denna modell över Fractal Design R6.

Avsevärt snyggare. Men det är ju förstås en smaksak.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Avstängd

1.Jag gillar man kan flytta bakre fläkten i höjdled.
2.Gillar täckplåten på baksidan för kablarna.
3.Gillar iden med 3,5 hårddiskar på baksidan.
Sen är jag lite omodern av mig,1 Dvd läsare ska jag bara ha i datorn.
Totalt sett för dyrt,med tanke på så få medföljande fläktar.
Så max 1200 kr tycker jag det skulle kostat.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.