Vilket itx moderkort till Ryzen R7 1700?

Permalänk

Vilket itx moderkort till Ryzen R7 1700?

Har skaffat en begagnad R7 1700 som jag vill matcha med ett m-itx moderkort.

Läser man runt lite verkar Gigabyte och även Asrock ha haft problem med VRM temps, vet ni huruvida detta kvarstår även idag?

Hur är Asus ROG Strix B350-I, finns i princip inga tester på det kortet verkar bara vara Asus ROG Strix X370-I som det finns tester på.

Jag antar att det finns folk med Gigabyte eller Asrock kort här, någon som upplever problem?

MVH Robert

Permalänk
Medlem

Jag har inga problem med mitt ASRock, dock har jag bara en 65W processor utan överklockning då jag är begränsad av nätagget, så VRM-temps påverkar mig inte.

Permalänk
Medlem

Asrocks X370 itx brukar inte ha problem med vrm temps med stock klocks, börjar man klocka och i trånga chassien med taskigt luftflöde så kan det gå varmt oavsett moderkort. Annars har du detta

Annars är väl ASUS B350i rätt ok, skiljer inte mkt från deras x370/x470. OC3D testade X370 modellen och fick med helt passiv kylning av vrm vid 4GHz@1.4vcore 85 grader vid OCCT full load, det är ett väldigt bra resultat hur man än vänder på det om man ser till hur kompakt vrm ändå är.
https://youtu.be/v77mwkSIURA

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

MSI B350I Pro AC är också en kandidat. Bra pris men har hamnat lite i skymundan pga den sena lanseringen.

Har själv ett GA-AB350N-Gaming WIFI och Ryzen 2400g.

Vrm-Temps stock (1.45 vcore, 1.2 vsoc):

Prime95 30 min: ~80c

Vrm-Temps undervolt (-0,1 offset vcore, 1.0 vsoc):

Prime95 30 min: ~75c

I spel maxtemp <65c. Det i ett Core 500 med endast medföljande utblåsfläkt och chassitemp på ca 55c. Alla siffror tagna från HWInfo64.

Permalänk

Tack för alla svar, lutar mot antingen Asus b350 eller Gigabyte b350, ska titta på MSI kortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbelibobbann:

Tack för alla svar, lutar mot antingen Asus b350 eller Gigabyte b350, ska titta på MSI kortet

Med en 1700 skulle jag undvika gigabytes modell faktiskt, en 1600 klockad kan få den vrmen till 100 grader, en 1700 skulle utan problem få den att throttla om man inte medvetet undevoltar och eller kyler den väldigt aktivt

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Skrivet av tellus82:

Med en 1700 skulle jag undvika gigabytes modell faktiskt, en 1600 klockad kan få den vrmen till 100 grader, en 1700 skulle utan problem få den att throttla om man inte medvetet undevoltar och eller kyler den väldigt aktivt

Okej, med tanke till hur påläst du verkar ang. Ryzen i dina topics tar jag dina ord på allvar.

Varför finns det så frbaskat få tester av Asus och MSI korten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbelibobbann:

Okej, med tanke till hur påläst du verkar ang. Ryzen i dina topics tar jag dina ord på allvar.

Varför finns det så frbaskat få tester av Asus och MSI korten?

De var "too late to the party". Svalt intresse från recensenter och många av de som var intresserade av ryzen + itx hade redan gjort sina inköp. Är vad jag tror iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbelibobbann:

Okej, med tanke till hur påläst du verkar ang. Ryzen i dina topics tar jag dina ord på allvar.

Varför finns det så frbaskat få tester av Asus och MSI korten?

Rätt ont om tester överlag på AM4 itx eller billigare Matx/atx, b350i verkar dock dela en hel del med sina syskon x370 och x470, enligt Asus är Vrm identisk på x370-i och b350-i och faktiskt det mesta annars med, chipset skiljer såklart

#17090704

X370-i finns testat både högt och lågt ute på nätet, länkade ett av dessa tidigare.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

@Robbelibobbann: Vad blev det för mb? Var själv uttråkad och införskaffade https://www.msi.com/Motherboard/B350I-PRO-AC bara för att leka lite. Skillnaden i vrm-temps är markant jämfört med Gigabytes modell. Som @tellus82 säger är inte det moderbordet riktigt dimensionerat för >=6 cores. Med min Ryzen 2600 @ 4 GHz 1.2v är temperaturskillnaden på vrm ca 30 grader i Prime95 efter 1 timme med samma kylare, fläktar, chassi, etc. ~70 med Msi, ~100 med Gigabyte, om man nu kan lita på HWInfo64. Finns dessutom ett flertal finkorniga inställningar i Bios som riktar sig till OC i Msi:s mb.

Permalänk
Skrivet av Wcx:

@Robbelibobbann: Vad blev det för mb? Var själv uttråkad och införskaffade https://www.msi.com/Motherboard/B350I-PRO-AC bara för att leka lite. Skillnaden i vrm-temps är markant jämfört med Gigabytes modell. Som @tellus82 säger är inte det moderbordet riktigt dimensionerat för >=6 cores. Med min Ryzen 2600 @ 4 GHz 1.2v är temperaturskillnaden på vrm ca 30 grader i Prime95 efter 1 timme med samma kylare, fläktar, chassi, etc. ~70 med Msi, ~100 med Gigabyte, om man nu kan lita på HWInfo64. Finns dessutom ett flertal finkorniga inställningar i Bios som riktar sig till OC i Msi:s mb.

Jag inväntar köp av mb till jag har fått tag på ett passande chassi, lutar åt Strix B350-I.

Permalänk
Medlem

@Robbelibobbann: Ok. troligen det bästa B350 som går att få tag på. Funderade själv på just det MB men orkade inte ödsla energi på låneprocesor för att uppdatera bios med stöd för Ryzen Gen.2.