21:9 och 100hz... Dedikerad streamingburk... Frågor i massor

Permalänk
Entusiast

21:9 och 100hz... Dedikerad streamingburk... Frågor i massor

Hej kära sweclockare...

Är precis i startgroparna att kasta ihop ett litet projekt inför DreamHack Casemod. En bygge som är tänkt att agera testbänk/renderingsdator/streamingburk. För de första två syftena har jag inga direkta frågor, men när det kommer till det sistnämnda syftet så ploppar det upp en hel del frågor för mig som är ny på det området.

I min spelrigg sitter det en 7700k och ett 1080ti och min monitor är en X34A (3440x1440 @100hz) streamingburken kommer vara en 2700x samt ett 1050ti. Mellan dessa kommer det sitta ett externt capture card... Kommer köra obs och på twitch

Frågorna som följer är:

Finns det alternativa sätt att koppla allt eller finns det bara en möjlighet?
Då det är hdmi på capture-kortet, kommer det ställa till bekymmer för Hz eller kommer det funka prima?
Sett en mängd guider gällande obs/capture cards och 21:9 samt konvertera till 16:9. Nån mer som gjort detta och fått till det bra? För eventuella tittare så vill man ju gärna låta de slippa blackbars
Hur pass viktig är uppkopplingen? Fiber är på g, men för tillfället har jag 60/12 sur-ADSL...

Hade säkert nån mer fråga, men kommer inte på nåt för tillfället... Fyller på I kommentarerna isf

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

12 megabit upp borde definitivt räcka om du streamar på twitch, så länge det är stabilt nog. Dom flesta på twitch brukar streama med högst 6 megabit bitrate, ofta lägre än så.

Permalänk
Moderator
Moderator

Tjena Zpnk

Angående lina och bitrate brukar tumregeln vara 1-3, dvs streamar man i 6mb bitrate så bör man ha 18 upp för att kunna streama utan problem pga peakar och att man delar linan med spel etc. Det kan mycket väl gå med 12mb upp, absolut men det är trial and error som gäller då ingen vet exakt hur din uppsättning, lina etc kommer att bete sig.

Vilket capture card tänker du köra? Det skiljer sig rätt mycket.

Det är korrekt att högre Hz kan bli problematiskt men du vill nog inte skicka mer än 60 fps till twitch, onödigt mycket streamdata. Det finns mer avancerade capture cards nu som klarar 4K och 100hz+ men misstänker eftersom du sa HDMI att det inte är ett sådant? Standardlösningen som jag känner till är att man klonar skärmen du spelar på till 60hz och det är den virtuella skärmen capture card läser från.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Lan:

Tjena Zpnk

Angående lina och bitrate brukar tumregeln vara 1-3, dvs streamar man i 6mb bitrate så bör man ha 18 upp för att kunna streama utan problem pga peakar och att man delar linan med spel etc. Det kan mycket väl gå med 12mb upp, absolut men det är trial and error som gäller då ingen vet exakt hur din uppsättning, lina etc kommer att bete sig.

Vilket capture card tänker du köra? Det skiljer sig rätt mycket.

Det är korrekt att högre Hz kan bli problematiskt men du vill nog inte skicka mer än 60 fps till twitch, onödigt mycket streamdata. Det finns mer avancerade capture cards nu som klarar 4K och 100hz+ men misstänker eftersom du sa HDMI att det inte är ett sådant? Standardlösningen som jag känner till är att man klonar skärmen du spelar på till 60hz och det är den virtuella skärmen capture card läser från.

Funkar den här lösningen på nåt sätt? Ramlade över den inatt när jag kikade runt på youtube...

https://www.youtube.com/watch?v=5eGSIy0CHrg

Permalänk
Moderator
Moderator

@Zpnk: Japp, den borde funka.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk

Finns ingen anledning att köra capture card. OBS har utvecklat ett tillägg (OBS NDI) som skickar allt över det lokala nätverket till din streaming pc.

https://www.youtube.com/watch?v=SEJPEFu4JUg&t=

Permalänk
Moderator
Moderator

Intressant! Det där har jag inte sett tidigare, får kolla om någon kör det och man kan få veta lite om det är smärtfritt.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Callekuk:

Finns ingen anledning att köra capture card. OBS har utvecklat ett tillägg (OBS NDI) som skickar allt över det lokala nätverket till din streaming pc.

https://www.youtube.com/watch?v=SEJPEFu4JUg&t=

Kanske man slipper bekymmer med hz och upplösning med den lösningen?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Inte testat Ndi men det eller RTMP ström är det som gäller, capture cards har väldigt många nackdelar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Entusiast
Skrivet av DavidtheDoom:

Inte testat Ndi men det eller RTMP ström är det som gäller, capture cards har väldigt många nackdelar.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo jag har kollat ett gäng såna, både interna och externa... alla verkar ha något som folk stör sig på.

Hoppas bara jag kan slippa strul med upplösning och hz via den här lösningen. Något som verkar vara då capture cards bara har hdmi

Permalänk
Skrivet av Zpnk:

Kanske man slipper bekymmer med hz och upplösning med den lösningen?

Japp. Med NDI behöver du ej tänka på dem bekymren.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Callekuk:

Japp. Med NDI behöver du ej tänka på dem bekymren.

Skickades från m.sweclockers.com

Wunderbar

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Zpnk:

Jo jag har kollat ett gäng såna, både interna och externa... alla verkar ha något som folk stör sig på.

Hoppas bara jag kan slippa strul med upplösning och hz via den här lösningen. Något som verkar vara då capture cards bara har hdmi

Externa capture cards är egentligen bara en adapter till datorn. Finns någon som faktiskt konverterar själv men då med dålig kvalité. Annars är det bara mjukvaruhantering av videoströmmen. (X.264).

Kör du RTPM eller NDI så är det väl en lätt komprimerad (tar ingen kraft) mycket stor ström som skickas. Säg 50 Mbps vilket innebär obefintligt kvalitétstapp. Förslagsvis skippar man capture cards 2018 och kör de mer lämpade tekniska lösningarna.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv

Givetvis finns det capturecards med annat än hdmi, sitter med ett framför mig nu som tex har sdi. Tror det behövs grejor till ndi också och hur får du in en kamera i strömmen utan ett capture kort om man bortser från usb/webkameror?

Permalänk
Moderator
Moderator

@anon270561: NDI strömmen är bara en source i OBS på streaming pc’n så man lägger in overlays, webcam eller externa kameror etc precis som vanligt.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Entusiast

Testat en del och fått till det hyfsat... Klurar lite på hur man ska lösa det med 21:9 kontra 16:9...

Ta en titt på min senaste video och kom gärna med åsikter på förbättringar, nåt jag bör ändra eller tänka på

http://www.twitch.tv/bulldoggebuilds/v/266692335?sr=a&t=7184s

Skickades från m.sweclockers.com

Bortse från det jobbiga surret i bakgrunden...