Grymt osäker vad för grafikkort jag ska välja.

Permalänk
Skrivet av perost:

@Christian84: ESD-armbandet är till för att ge dig och datorn samma potential. Om du då använder tygvantar som inte är ledande så kommer ESD-armbandet inte ha någon effekt eftersom du då isolerat dina händer, och statisk elektricitet kan byggas upp på utsidan av vantarna. Så kör armband och bara händer, hudfetter och liknande är normalt inget problem.

Sweclockers har för övrigt en bra artikel om ESD.

Tack för svaret

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Christian84: Apropå din cpu, vilka minnen köpte du? Den ska klara Arma 3 bra, vet inte hur single core prestandan står sig mot intels cpu'er dock. Arma 3 är inte ett spel som använder sig av flera kärnor så 8 cores spelar ingen roll där.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Skrivet av Pan.Pan:

@Christian84: Apropå din cpu, vilka minnen köpte du? Den ska klara Arma 3 bra, vet inte hur single core prestandan står sig mot intels cpu'er dock. Arma 3 är inte ett spel som använder sig av flera kärnor så 8 cores spelar ingen roll där.

Jag köpte inga värsting minnen. Utan körde 16GB 4x4GB kingston minne på 2400mhz som enligt beskrivning kan över klocka sig själv vid behov till 2666mhz.

Så dem räcker mycket väl. Även om det inte är några 3000mhz minne men jag tror inte jag behöver det heller. Jag är inte ute efter att maxa systemet och handklocka varje komponent.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christian84:

Jag köpte inga värsting minnen. Utan körde 16GB 4x4GB kingston minne på 2400mhz som enligt beskrivning kan över klocka sig själv vid behov till 2666mhz.

Så dem räcker mycket väl. Även om det inte är några 3000mhz minne men jag tror inte jag behöver det heller. Jag är inte ute efter att maxa systemet och handklocka varje komponent.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är nämligen så att just Ryzen mår mycket bättre av höga klock. Visst är det inget måste men kan vara roligt att få högre prestanda Hoppas att du njuter av ditt nya system nu! ^^

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk

Viktig fråga

Jag har fått stort sätt alla delar nu.
Men CDON hade tydligen klantat bort mitt grafikkort som inte medföljde i försändelsen från dem.

Så frågan är bör jag vänta till jag fått detta grafikkort eller kan jag köra på det integrerade i moderkortet sålänge?
Tänkte de kanske blir en konflikt med två drivrutiner i dator när jag väl har fått grafikkortet?

Som fråga nummer två, kommer jag behöva koppla ifrån det integrerade grafikkortet när det nya fysiska kopplas in eller kopplas den ifrån automatiskt när den känner ett grafikkort i PCI-E porten?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Christian84:

Jag har fått stort sätt alla delar nu.
Men CDON hade tydligen klantat bort mitt grafikkort som inte medföljde i försändelsen från dem.

Så frågan är bör jag vänta till jag fått detta grafikkort eller kan jag köra på det integrerade i moderkortet sålänge?
Tänkte de kanske blir en konflikt med två drivrutiner i dator när jag väl har fått grafikkortet?

Som fråga nummer två, kommer jag behöva koppla ifrån det integrerade grafikkortet när det nya fysiska kopplas in eller kopplas den ifrån automatiskt när den känner ett grafikkort i PCI-E porten?

Skickades från m.sweclockers.com

1. Du har ingen integrerad grafikkrets i en Ryzen 2700. Så du blir så illa tvungen att vänta på ett grafikkort. Moderkortet har utgångar för bild, men då måste du ha en ex. Ryzen 2200G alt. 2400G med inbyggd grafik för att de ska fungera.

2. Ditt moderkort är totalt överdimensionerat. Skillnaden mellan det kortet och ett för 1000:- mindre sitter inte i kvalitet utan snarare i överklockningsfunktioner och spelrelaterat mumbo-jumbo. Som du utryckt att du inte ska använda.

3. En M.2 disk gör ingen skillnad mot en 2,5" sata disk i de användningsområden du beskrivit. M.2 är en fysik storlek på disk - det säger inget om hur snabb den kommer att vara. Många M.2 diskar är idag NVME diskar, som ger betydligt högre maximal överföringshastighet. Det märker du främst skillnad på om du flyttar VÄLDIGT stora mängder data mellan diskar.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Vilket grafikkort är det egentligen du beställt?
Du skriver om ett 1050 Gaming X, men när du snackar om tester och benchmarks som du kollat på så skriver du om 1050ti, detta är 2 olika kort där 1050ti är kraftigare än 1050.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av Xyborg:

1. Du har ingen integrerad grafikkrets i en Ryzen 2700. Så du blir så illa tvungen att vänta på ett grafikkort. Moderkortet har utgångar för bild, men då måste du ha en ex. Ryzen 2200G alt. 2400G med inbyggd grafik för att de ska fungera.

2. Ditt moderkort är totalt överdimensionerat. Skillnaden mellan det kortet och ett för 1000:- mindre sitter inte i kvalitet utan snarare i överklockningsfunktioner och spelrelaterat mumbo-jumbo. Som du utryckt att du inte ska använda.

3. En M.2 disk gör ingen skillnad mot en 2,5" sata disk i de användningsområden du beskrivit. M.2 är en fysik storlek på disk - det säger inget om hur snabb den kommer att vara. Många M.2 diskar är idag NVME diskar, som ger betydligt högre maximal överföringshastighet. Det märker du främst skillnad på om du flyttar VÄLDIGT stora mängder data mellan diskar.

1. Ja var jag som tänkte fel.

2. Ja det må vara överdimensionerat men bara för att man inte spelar innebär det inte att man inte kan dra nytta av att överklocka för bättre presentanda - det gjorde jag även med min APU AMD FM1 jag köpte för många år sedan som inte heller den skulle användas till spel men där jag klocka upp något för att få lite bättre presentanda när jag körde multitasking och flera program samtidigt. Onödigt? Mja nog snarare individuell fråga.
Men nu köptes det dock inte för att överklocka specifikt som en spelare kanske hade gjort. Utan ville ha ett bra kort som tillåter mig att expandera allt eftersom jag behöver. Som har rikt med portar i I/O, detta kortet av X470 varianten var det enda som 1. Är bra kvalité 2. Har fler än 1 m2 portar 3. Har den Wifi ac som jag vill ha.

Varför vill jag då ha X470 och inte X370, svaret där är att X470 är uppgraderad variant och jag vill även kunna testa den nya funktionen med X470 (Store Mi) och sen var det bara 600 kr som skiljde dem åt.

Så överdimensionerat? Beror på hur man ser det. För mig var moderkortet rätt väl baserat på dem alternativ just vid köptillfället som komplett hade att erbjuda.

3. Det är en stor markant skillnad mellan m2 och SSD sata.
Jag har aldrig nånsin ägt SSD sata, men jag har testat. Jag har Corsairs 120GB m2 i min HTPC och så snabbt den arbetar både i skriv och läs men framförallt uppstart av Windows som sker på bara par sekunder kunde inte min väns SSD sata matcha på långa vägar. Så jo det är stor skillnad. Sen om det är värt sitt pris också en ytterst individuell fråga. Fortfarande ny teknik och som all teknik när det är nytt (precis som ssd sata) så är det dyrt.
Med Store Mi kommer jag kunna integrera den med 1TB SSHD därmed få prestandan från M.2 av dem program som används mest. Men även lagringen från SSHD som i sig själv när vi pratar lagring är helt ok i presentanda de med.

Så mina val kanske inte överensstämmer med hur många andra skulle gjort denna beställning. Men är ändå noga utvalt av mig genom väldigt mycket läsande och Youtube reviews haha..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christian84:

3. Det är en stor markant skillnad mellan m2 och SSD sata.
Jag har aldrig nånsin ägt SSD sata, men jag har testat. Jag har Corsairs 120GB m2 i min HTPC och så snabbt den arbetar både i skriv och läs men framförallt uppstart av Windows som sker på bara par sekunder kunde inte min väns SSD sata matcha på långa vägar. Så jo det är stor skillnad. Sen om det är värt sitt pris också en ytterst individuell fråga. Fortfarande ny teknik och som all teknik när det är nytt (precis som ssd sata) så är det dyrt.
Med Store Mi kommer jag kunna integrera den med 1TB SSHD därmed få prestandan från M.2 av dem program som används mest. Men även lagringen från SSHD som i sig själv när vi pratar lagring är helt ok i presentanda de med.

Tyvärr kan du inte uppskatta hastigheten på hur lång tid det tar att starta Windows om du inte kör exakt samma hårdvara med samma inställningar i BIOS/UEFI och nyinstallerat Windows på båda maskinerna.

Det som oftast tar tid för en dator vid uppstart är att gå igenom post, dvs där den går igenom datorns hårdvara.
Min egen dator med vanlig SATA3 SSD startar Windows på ett par sekunder och detta gäller såväl min ~8år gamla OCZ Vertex 3 som min ~2 år gamla Samsung 850 EVO.
Men innan den kommer till det stadie där Windows faktiskt påbörjar uppstart tar det ca 15 sekunder då jag bland annat har en raidkontroller som skall aktiveras och allt sådant görs innan din SSD oavsett typ är inblandad.

Ska du flytta stora filer så är en M.2 givetvis snabbare.

Edit: i t.ex detta test https://www.youtube.com/watch?v=EdF_aerWcW8 så är M.2 1 sekund långsammare att starta än en SATA ssd då den först måste aktiveras i POST.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.