OnePlus 5T vs OnePlus 6

Permalänk
Medlem

OnePlus 5T vs OnePlus 6

Hej

Vill veta lite vad skillnaderna mellan 5T och 6:an är då jag tänkt skaffa mig en 6:a nu när den lanseras. Är det ens värt eller ska jag köra på en 5T istället?

Permalänk
Avstängd

Google sökning, 1, 2, 3

Permalänk
Medlem

Svårt att säga då 6:an inte ens haft sin officiella reveal än...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simon^L:

Svårt att säga då 6:an inte ens haft sin officiella reveal än...

Jodå, men det verkar som att vi redan vet mycket om den. Jag är inte en kunnig person när det gäller mobiltelefoner så jag ville egentligen också ha era åsikter baserat på vad vi vet i nuläget.

Permalänk
Inaktiv

Jag har kollat på de samma och mer fått intrycket av att det är en dator som har gissat dessa specifikationer. Som att batteriet ska vara lite högre, vad baserar de det på?

Oneplus 6 kommer den 16 maj, idag är det den 10 6 maj. Såvida TS befintliga telefon ej har gått sönder så är mitt råd att avvakta.

Min gissningar är att Oneplus 6 kommer få flärpen, det har väl tillverkaren t.o.m. sagt?
Bortsett från detta ganska försumbara saker, mer än att jag tror att tillverkaren kommer prioritera Oneplus 6 när det gäller uppdateringar. Oneplus 5t kommer mer eller mindre bara bli en kostnad för tillverkaren och allt kommer nerprioriteras där.

Det finns rykte om trådlös laddning, men såvida de inte följer någon megastor standard så tycker jag det kvittar. Dessutom har Oneplus supersnabb laddning och bra batteri, vilken gör att man ej behöver ladda telefonen femtielva gånger om dagen och jobbet med att stoppa i sladden är ej så stort. -Trådlös laddning är coolt, men köpa till laddplatta etc för det?

Permalänk
Medlem

Väntar TS bara lite till, löser valet sig själv.
5t tillverkas inte längre och börjar ta slut.
Så väntar du en månad, blir det en sexa per automatik. Femman är slut
Den stora eventuella deal breakern är väl om den nya blir IP klassad (vattentät)
Jag köpte precis en 5t, tyckte inte det var värt att vänta. Det som fick mej att köpa en 5t nu, är att vi vet inte vad sexan kommer att kosta? Vi tror en massa, men vet inte, annat än att den kommer bli dyrare än 5t. Frågan blir då hur mycket.
Telia, (inte min favo) har 5t med 128/8Gb kvar i web butiken. Fick min nästa vardag.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag har kollat på de samma och mer fått intrycket av att det är en dator som har gissat dessa specifikationer. Som att batteriet ska vara lite högre, vad baserar de det på?

Oneplus 6 kommer den 16 maj, idag är det den 10 maj. Såvida TS befintliga telefon ej har gått sönder så är mitt råd att avvakta.

Min gissningar är att Oneplus 6 kommer få flärpen, det har väl tillverkaren t.o.m. sagt?
Bortsett från detta ganska försumbara saker, mer än att jag tror att tillverkaren kommer prioritera Oneplus 6 när det gäller uppdateringar. Oneplus 5t kommer mer eller mindre bara bli en kostnad för tillverkaren och allt kommer nerprioriteras där.

Det finns rykte om trådlös laddning, men såvida de inte följer någon megastor standard så tycker jag det kvittar. Dessutom har Oneplus supersnabb laddning och bra batteri, vilken gör att man ej behöver ladda telefonen femtielva gånger om dagen och jobbet med att stoppa i sladden är ej så stort. -Trådlös laddning är coolt, men köpa till laddplatta etc för det?

6 maj säger min kalender. Men gissar att du menar 10 dagar kvar:)

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ronnie60:

6 maj säger min kalender. Men gissar att du menar 10 dagar kvar:)

Nej jag skriv inlägget den 10 maj d.v.s. om 4 dagar, men av någon anledning kom inlägget nu. - Jädra dator som krånglar hela tiden.
*edit*
Hittade felet det var överklockningen, så nu ändrade jag texten i förra inlägget.

Permalänk
Medlem

Hur fungerar det med vilka IPs som telefoner är kompatibla med? Jag vet att Razer Phone bara finns hos Tre men det borde väl inte bli något liknande för OnePlus 6? Antar att den kommer finnas på Telia?

Nu tror jag att det allra viktigaste är priset. Om den ligger runt 6 000 köper jag den direkt, men om den ligger över 8 000 blir jag nog väldigt skeptisk.

Permalänk
Medlem

@anon159643: Hahaha fanimej det bästa svaret på länge! Brukar inte klaga på felskrivningar men jag var sur idag... men inte nu LÄNGRE! TACK❤

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

Tack @anon159643 fick mej veckans garv!

Skrivet av Eophex:

Hur fungerar det med vilka IPs som telefoner är kompatibla med? Jag vet att Razer Phone bara finns hos Tre men det borde väl inte bli något liknande för OnePlus 6? Antar att den kommer finnas på Telia?

Nu tror jag att det allra viktigaste är priset. Om den ligger runt 6 000 köper jag den direkt, men om den ligger över 8 000 blir jag nog väldigt skeptisk.

En del kines telefoner, i synner het billigare modeller, saknar vissa av banden svenska operatörer använder. Det är alltid värt att kolla upp.
En Elephone jag köpte, saknade ett band... Som används av en operatör i tunnelbanan i Stockholm. Jag bor i Göteborg, så jag han inte sakna det. Men åker man mycket tunnelbana i huvudstaden, är det helt klart fel telefon.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Tack @Johan86c fick mej veckans garv!
En del kines telefoner, i synner het billigare modeller, saknar vissa av banden svenska operatörer använder. Det är alltid värt att kolla upp.
En Elephone jag köpte, saknade ett band... Som används av en operatör i tunnelbanan i Stockholm. Jag bor i Göteborg, så jag han inte sakna det. Men åker man mycket tunnelbana i huvudstaden, är det helt klart fel telefon.

Kan iallafall svara för OnePlus, att sedan OnePlus 2 så har de haft stöd för alla 4G band som används inom EU. OnePlus 5 och 5T gjordes också bara med en hårdvaruversion, dvs oavsett vart i världen du köpte den så har den samma stöd gällande nätverksbanden

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Tack @Johan86c fick mej veckans garv!
En del kines telefoner, i synner het billigare modeller, saknar vissa av banden svenska operatörer använder. Det är alltid värt att kolla upp.
En Elephone jag köpte, saknade ett band... Som används av en operatör i tunnelbanan i Stockholm. Jag bor i Göteborg, så jag han inte sakna det. Men åker man mycket tunnelbana i huvudstaden, är det helt klart fel telefon.

Bra tanke men Carl Pei som är en av grundarna till Oneplus är visserligen kines men han har bott i Sverige i väldigt många år så jag skulle bli förvånad om han inte inkluderade alla band som behövs. Jag har en 5a och har inte haft problem i tunnelbanan iaf.

En stor skillnad mellan 5t och 6 är att priset antagligen kommer bli rätt mycket högre tyvärr. Vilket gör mig besviken. Det är ju tyvärr inte lika intressanta ifall de säljs för samma pris som tex Samsung 9 även om Oneplus är lite trevligare med stock android.

Jag är supernöjd med min 5a och har inget att klaga på.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banco:

Bra tanke men Carl Pei som är en av grundarna till Oneplus är visserligen kines men han har bott i Sverige i väldigt många år så jag skulle bli förvånad om han inte inkluderade alla band som behövs. Jag har en 5a och har inte haft problem i tunnelbanan iaf.

En stor skillnad mellan 5t och 6 är att priset antagligen kommer bli rätt mycket högre tyvärr. Vilket gör mig besviken. Det är ju tyvärr inte lika intressanta ifall de säljs för samma pris som tex Samsung 9 även om Oneplus är lite trevligare med stock android.

Jag är supernöjd med min 5a och har inget att klaga på.

Tack, personligen kände jag till att one+ grundaren bott i Sverige. Men ändå värt att nämna. Tack!
@jnsson
Jag menade iofs "kina telefoner" i allmänhet, när jag nämnde att vissa band kan saknas. Hade själv en Elephone som jag var jätte nöjd med, men den saknade ett av 4G banden. Jag hade inget internet när jag hälsade på morsan ute på landet, men att ringa fungerade.
Är inte helt beroende av att ständigt vara uppkopplad, så jag hade absolut inga problem med det.
MÅNGA kina lurar saknar band som våra operatörer använder. Inget att bli avskräckt för. Bara kolla upp innan köp att just luren du beställer, klarar de band din operatör använder. Inget stort problem.

Det troliga priset på One+ 6 var precis vad som fick mej att köpa en 5t, nu när de nästan är slutsålda inför sexans ankomst.
Skulle det visa sig att 6an blir billigare än förutspått, är det inte hela världen, 5t är en super telefon. Jag är nöjd.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Tack, personligen kände jag till att one+ grundaren bott i Sverige. Men ändå värt att nämna. Tack!
@jnsson
Jag menade iofs "kina telefoner" i allmänhet, när jag nämnde att vissa band kan saknas. Hade själv en Elephone som jag var jätte nöjd med, men den saknade ett av 4G banden. Jag hade inget internet när jag hälsade på morsan ute på landet, men att ringa fungerade.
Är inte helt beroende av att ständigt vara uppkopplad, så jag hade absolut inga problem med det.
MÅNGA kina lurar saknar band som våra operatörer använder. Inget att bli avskräckt för. Bara kolla upp innan köp att just luren du beställer, klarar de band din operatör använder. Inget stort problem.

Det troliga priset på One+ 6 var precis vad som fick mej att köpa en 5t, nu när de nästan är slutsålda inför sexans ankomst.
Skulle det visa sig att 6an blir billigare än förutspått, är det inte hela världen, 5t är en super telefon. Jag är nöjd.

Jo, men jag tänkte mer på i o med att det är en tråd om just OnePlus, så kan man säga det man vet, dvs, att OnePlus 6 kommer stödja EU banden som behövs

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Tack, personligen kände jag till att one+ grundaren bott i Sverige. Men ändå värt att nämna. Tack!
@jnsson
Jag menade iofs "kina telefoner" i allmänhet, när jag nämnde att vissa band kan saknas. Hade själv en Elephone som jag var jätte nöjd med, men den saknade ett av 4G banden. Jag hade inget internet när jag hälsade på morsan ute på landet, men att ringa fungerade.
Är inte helt beroende av att ständigt vara uppkopplad, så jag hade absolut inga problem med det.
MÅNGA kina lurar saknar band som våra operatörer använder. Inget att bli avskräckt för. Bara kolla upp innan köp att just luren du beställer, klarar de band din operatör använder. Inget stort problem.

Det troliga priset på One+ 6 var precis vad som fick mej att köpa en 5t, nu när de nästan är slutsålda inför sexans ankomst.
Skulle det visa sig att 6an blir billigare än förutspått, är det inte hela världen, 5t är en super telefon. Jag är nöjd.

Helt klart! Jag håller med. Jag tror du gjorde rätt i att köpa 5t.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att en prissänkning på OnePlus 5T kommer i och med att OnePlus 6 släpps.
Ni som har OnePlus 5T; hur är batteritiden?

Permalänk
Medlem

Min batteritid är kanon, tycker jag. Har wifi på hela dagen, samt numera även en del mobildata (typ hela dagen). Sitter och spelar candy crush/kollar på film i VLC på rasterna. Lyssnar på spotify i trucken via bluetooth, kollar youtube och spelar lite hemma osv, brukar har mellan 70-30% kvar i slutet på dagen. Riktigt nöjd med den. Heller inga problem att ladda den fullt och låta den ligga utan laddare på natten.

DOCK så hände nåt knas igår eller i förrgår, den drog en skyhelvetes massa batteri efter jag loggat in med ett andra konto på google sheets och den då synkat alla valda saker (inklusive gmail som jag ALDRIG använder), men när jag tog bort det kontot och gmail (använde det bara temporärt), så fick jag tillbaka det. Var säkert nån bugg eller inställning som jag hade missat. Du kommer i alla fall bli nöjd

Visa signatur

Stationär: MSI Gaming GTX 980ti | Asus Prime Z370-A | Intel i7 8700K | G.Skill TridentZ 16GB
Laptop: MacBook Pro 2015

Permalänk
Medlem

^ Instämmer

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Vill bara meddela att jag förbeställde en OnePlus 6 igår. Blev verkligen förvånad över priset!

Permalänk
Medlem

@Eophex: Vad gick den på ?

Visa signatur

Stationär: MSI Gaming GTX 980ti | Asus Prime Z370-A | Intel i7 8700K | G.Skill TridentZ 16GB
Laptop: MacBook Pro 2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av wahlmat:

@Eophex: Vad gick den på ?

Billigaste går loss för ca 5300:- från OnePlus själva

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av wahlmat:

@Eophex: Vad gick den på ?

Valde 128 GB lagring, så 5 995 kr men jag är så förvirrad när det gäller avbetalning... Vill helst betala hela kostnaden direkt men tydligen sparar man 1200 kr på att betala av i månaden. Sen vet jag inte hur det fungerar med min nuvarande surf. Är det själva SIM-kortet som man ska flytta från den nuvarande till den nya så fungerar allt som det ska eller behöver man dra till Telia och fixa något speciellt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eophex:

Valde 128 GB lagring, så 5 995 kr men jag är så förvirrad när det gäller avbetalning... Vill helst betala hela kostnaden direkt men tydligen sparar man 1200 kr på att betala av i månaden. Sen vet jag inte hur det fungerar med min nuvarande surf. Är det själva SIM-kortet som man ska flytta från den nuvarande till den nya så fungerar allt som det ska eller behöver man dra till Telia och fixa något speciellt?

Vad jag förstått, så kan man välja att binda sig i 24 månader, men fortfarande betala av telefonen direkt. Dock så har jag inte Telia eller Halebop, så kan inte verifiera det

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eophex:

Vill bara meddela att jag förbeställde en OnePlus 6 igår. Blev verkligen förvånad över priset!

Hur förbokar man? Ska ha en företagsmobil.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drasteroid:

Hur förbokar man? Ska ha en företagsmobil.

Jag gjorde det i en av Telias butiker, men jag tror inte att jag kommer få den speciellt mycket tidigare än de som beställer efter den släpps ut (22 maj) eftersom jag egentligen bara förbeställt en leverans som börjar vid det datumet. Vill du ha den vita versionen får du vänta till till den femte juni

Permalänk
Medlem

förbokade på telia, 8-128 midnight black
betalade 3840 med kortet och förlängde befintligt abonnemang med 24 månader
billigare än 5T på telia så valet var väldigt lätt

helt ok tyckte ja då jag tittat på Nokia 7 plus för 3990

problemet är väl att jag är iphone användare sen 3GS....

Edit: stavar som en gris efter nån mackmyra....

Visa signatur

nörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av mickebo:

förbokade på telia, 8-128 midnight black
[...]
problemet är väl att jag är iphone användare sen 3GS....

Precis samma version!

Jag har också varit en trogen iPhone användare... Aldrig haft något annat sen iPhone 4 kom ut.

Permalänk
Medlem

Hämtade nyss 6an på posten, fastboot oem unlock dirr!

Permalänk
Medlem

Hämtade den hos Telia idag och är supernöjd!