Råd/feedback för hanterbar backup

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2013

Råd/feedback för hanterbar backup

(Osäker på om detta hamnat rätt; flytta tråden om den ligger fel.)

Har det senaste året funderat hur jag ska göra med backup framöver av viktig data; foton från semestrar m.m., viktiga dokument och annat som sparats genom åren.

För närvarande har jag två externa hårddiskar som jag är lite lagom paranoid över (de är 5+ år). Filerna av störst vikt ligger därför på min nuvarande laptop och dess SSD samt uppladdade till OneDrive (litet urplock om cirka 28 GB). Totalt har jag dock cirka 2 TB data som är i behov av mer tillförlitlig backup.

Så, jag har läst på en del om NAS men förstår det som att det inte är ordentlig backup att spegla två diskar utan att det är snarare ifall en disk havererar. Dessutom att om det blir fel på fil att samma fel uppstår på båda diskarna då de är speglade.

En tanke jag har är därför en NAS med plats för två hårddiskar, men ej speglade, varvid en (disk 1) har innehållet som jag arbetar med och redigerar från datorn. Den andra (disk 2) gör jag manuell backup från den första om allt ser ut att vara i ordning vilken sedan laddar upp till OneDrive. Angående NAS har jag uppfattat Synology som det bästa alternativet.

Ytterligare tanke var annars extern hårddisk med backup från NAS:en och förvara hos annan familjemedlem men det känns lite väl overkill och omständigt om det fungerar med uppladdning av backup till OneDrive.

Det viktiga för min del är att det är en förhållandevis enkel teknisk lösning. Sedan att jag manuellt för göra backup till disk 2 då och då är däremot OK.

[HP 14" | AMD Ryzen 2500U + Radeon Vega 8 | 8GB RAM | 256GB SSD]
[Acer Aspire 15.6" | i5-6200U + 2GB GeForce 920M | 12 GB RAM | 500GB SSD]
[Huawei Honor 8 Pro | Panasonic Lumix DMC-GX80 + G Vario 12-32/3,5-5,6 O.I.S]
[Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS1 | PS2 | PS3 Superslim 500GB | PS4 Pro | Wii]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2016

Backup är mer en tolknings fråga.

Hur säker backup vill man ha är nog rätta svaret.

Att ha backup på en NAS med Raid 10,5,1 ökar säkerheten men är inte säker backup då risk för virus,blixt,brand,inbrott kan skada diskar.

Själv använder jag bara Raid 10 den är säker om man jämför den mot 5,1 och andra men det kostar en del då man förlora häften av diskar men då jag tänker mer på säkerheten så är det värt det då Raid 1 är inte så säker visst den skyddar om en disk går sönder men då risken för att den andra disken ska dö den med är hög så måste man flytta över data snabbt men då den kan dö när som helst så är det bättre att ha flera diskar för att öka säkerheten.

Sen att man köper diskar som är gjorda att jobba hårt som WD gold, WD red pro, WD red ökar säkerheten.

Sen att ha en UPS som skyddar NAS:en mot överspänning och ner tid är en bra säkerhet med.

Så att lägga data på band (LTO6) är en bra backup eller lägga det i en hårddisk som man sen förvara på ett bra ställe men är är inte den snabbades sättet.

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av superegg:

Själv använder jag bara Raid 10 den är säker om man jämför den mot 5,1 och andra men det kostar en del då man förlora häften av diskar men då jag tänker mer på säkerheten så är det värt det då Raid 1 är inte så säker visst den skyddar om en disk går sönder men då risken för att den andra disken ska dö den med är hög så måste man flytta över data snabbt men då den kan dö när som helst så är det bättre att ha flera diskar för att öka säkerheten.

Exakt hur menar du att raid10 (mirror+stripe) är signifikant säkrare än raid1? Ja, med tur kan du klara 2 diskar som går ned, å andra sidan har du också dubblerat risken att en disk går ned.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2013
Skrivet av superegg:

Backup är mer en tolknings fråga.

Hur säker backup vill man ha är nog rätta svaret.

Hm, i stil med att det är osannolikt att man blir av med datan/får ha sjukt mycket otur för att bli av med det. Detta med raid verkar dock krångligt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2016
Skrivet av lntg:

Exakt hur menar du att raid10 (mirror+stripe) är signifikant säkrare än raid1? Ja, med tur kan du klara 2 diskar som går ned, å andra sidan har du också dubblerat risken att en disk går ned.

Allt beror på hur många diskar man kör med. Själv kör jag med 12 diskar med Raid 10 och kommer trycka in 12 diskar till när jag har pengar till det.

Skrivet av Yaana:

Hm, i stil med att det är osannolikt att man blir av med datan/får ha sjukt mycket otur för att bli av med det. Detta med raid verkar dock krångligt.

Raid är inte så jättesvårt https://sv.wikipedia.org/wiki/Raid. Hur många diskar ska du använda dig av?

Om mig ----> #16970666

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2013

@superegg: Jag tänker mig två diskar då Synology DS218j ligger bra i pris, för mig bör två diskar om 4 TB vardera räcka gott och väl. Men finns det ändå en fördel med raid framför att ha aktuellt på disk 1 och backup på disk 2?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trelleborgen
Registrerad
Jul 2001

Tycker det viktigaste är att få bort backupen från din byggnad, kör kors backup med någon annan i familjen / någon vän. Har ni fiber så är det relativt smärtfritt, sätta upp nas hos vardera som sen kör en gång i månaden.

Om du kör på lokal nas eller liknande så ska du inte ha direktåtkomst till den hela tiden, exempel nätverksmapp. För då är datan körd vid virus eller mänskligt klanteri. Om det är viktiga grejer så kör med usb disk som du sen kopplar från och lägger på hyllan.

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
gbg
Registrerad
Nov 2007
Skrivet av Yaana:

@superegg: Jag tänker mig två diskar då Synology DS218j ligger bra i pris, för mig bör två diskar om 4 TB vardera räcka gott och väl. Men finns det ändå en fördel med raid framför att ha aktuellt på disk 1 och backup på disk 2?

Olika RAID-nivåer fyller olika funktioner, RAID10 (eller RAID1+0) som @superegg förespråkar, kräver minst 4st. diskar.
T.ex. är RAID10 en kombination av snabbhet och tillförlitlighet/redundans på beskostnad av tillgängligt utrymme.

RAID är i första hand avsett för system som behöver vara tillgängliga 24/7.

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 16.04 LTS

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jul 2001
Citat:

En tanke jag har är därför en NAS med plats för två hårddiskar, men ej speglade, varvid en (disk 1) har innehållet som jag arbetar med och redigerar från datorn. Den andra (disk 2) gör jag manuell backup från den första om allt ser ut att vara i ordning vilken sedan laddar upp till OneDrive. Angående NAS har jag uppfattat Synology som det bästa alternativet.

Detta är ungefär det system jag använder. Första disken är en 4 TB disk som jag "arbetar" mot, alltså lagrar bilder, filmer, program, spel, dokument o.s.v. Andra disken är en 8 TB disk för backup av den första.

Jag gör dock inga manuella backuper, utan använder Synologys Hyper Backup som körs automatiskt varje natt. Eftersom det har versionshantering kan jag gå tillbaks upp till ett år om jag behöver, och eftersom backupdisken är dubbelt så stor som arbetsdisken är utrymmet inget problem.

Jag har även kopplat NAS:en till Dropbox (1 TB) dit jag synkar det viktigaste (automatisk envägssynk). Dropbox har även inbyggd versionshantering så detta blir ytterligare en säkerhet. Ett billigare alternativ hade varit att backa till t.ex. Amazon S3 eller Glacier, men eftersom jag ändå behöver större Dropbox var det lika bra att kombinera det.

Ryzen 7 1800X, Asus Prime X370 Pro, 16 GB DDR4 3200 C14, Asus GTX 1070, 2,3 TB SSD, Win10

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2016
Skrivet av Yaana:

Om du ska bara ha 2 diskar är det bättre att köra med Raid 1 så om en disk går sönder så har du kvar data på din andra disk tänkt då att den disken går sönder den med så man måste flytta över snabbt. Man vet aldrig när en hårddisk dör.

Och kör med USB 3.0/3.1 och undvik att köra med över nätverk då du bara får ut max 120MB via USB 3.0 kan du maxa hårddiskar hastigheten.

Bättre att köra med Raid än inget alls då det ökar säkerheten ändå.

Om mig ----> #16970666

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Där jag arbetar
Registrerad
Dec 2004
Skrivet av Yaana:

RAID är inte backup, RAID skyddar dig inte mot att du råkar ta bort filer, ransomware, datakorruption osv, utan den speglar glatt över felaktigheterna och så sitter man där med dataförlust.
Enda du har RAID för är om det du sysslar med kräver upptid, annars så är bättre att använda lagringsutrymmet för ett vettigt backupschema.

Problemet när man börjar komma upp i lagringskapacitet att återbyggandet av RAID tar sådan tid att Disk 2 riskerar fallera innan återställningen från denna är klar om nu båda diskar inhandlats samtidigt och pajar pga ålder.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2013

@Apanx: Är då förslaget att jag har aktuellt på disk 1 och själv gör en backup-disk av disk 2? Disk 2 tänker jag då får ladda upp till OneDrive. Jag förmodar att jag kan ha diskarna som enskilda enheter när jag går in på "den här datorn" så som när jag sernmin C-disk?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ålesund
Registrerad
Jun 2002

Jag skulle göra så här (jag borde göra det själv men inte orkat ännu), ganska billigt och ganska säkert för back-up. 1 nätverksdisk (potentiellt NAS) + 1 USB disk (som helst kan kopplas in i NAS). Din back-up rutin sker på det här sättet
1. Producera filer som du vill spara (på kamera, dator etc)
2. Kopiera till nätverksdisk
3. Kör full virus/etc scan
4. Manuellt Kopiera till USB varje vecka/varannan vecka beroende på hur mycket du producerar.
5. Spara USB disk på ett säkert ställe offline (kanske en brandsäkert låda?)
6. Nu kan du slänga filerna ifrån källan i 1.

Nu får du ha otrolig otur för att förlora datan.
- närverkshårddisken går sönder så har du all datan på usb+ eventuellt orginal källan
- om USB går sönder så har du nätverksdisken
- vid blixnedslag så klarar sig USB disken
- vid inbrott så bryr de sig troligen inte om en liten usb disk i en låda, men de kanske tar NAS/dator
- om du får virus, ransomeware etc så har du hyffsad chans att du upptäcker det innan nästa manuella USB backup. De lite mer elaka rackarna ligger ju och väntar ett tag innan de slåt till... Molnback-up är ett alternativ och kan givetvis användas i kombination med dessa.

Detta är i alla fall vad jag funderar på Finns säkert många bättre sätt men detta är relativt billigt och inte så mycket arbete.