Asrock får inte sälja grafikkort i Europa

Permalänk
Skrivmaskin

Uppdatering 2018-05-07

Tom's Hardware har nu fått ett mer utförligt svar av Asrock, och som det ser ut i dagsläget finns inga planer på en expansion till den europeiska marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Uppdatering 2018-05-07

Tom's Hardware har nu fått ett mer utförligt svar av Asrock, och som det ser ut i dagsläget finns inga planer på en expansion till den europeiska marknaden.

Blev väl nästan ännu mer otydligt med uppdateringen:

"UPPDATERAD Nyligen tog tillverkaren Asrock ett kliv in i grafikkortsbranschen med serien Phantom Gaming. Nu rapporteras att korten inte får säljas i Europa, enligt direktiv från AMD."

"Tom's Hardware har nu mottagit mer information från Asrock, som skriver att grafikkorten enligt ett ömsesidigt avtal initialt kommer att saluföras i Asien-Stillahavsområdet och Latinamerika.

Är det ömsesidigt eller är det direktiv från AMD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Varför ska AMD kontrollera var Asrock får expandera? Ifall Asrock vill expandera i Europa så ska de få göra det om de går med förlust är det Asrock ansvar inte AMD.

Detta är lika dåligt som GPP AMD ska inte styra var Asrock vill sälja sina grafikkort.

Det är ett avtal. Låt säga att amd vill få ut sina gpuer i regioner där man är små, där asrock som märke är starka, då kan man lägga ett förslag på att om man inriktar sig på dessa marknader först så får man extra rabatt på kretsarna. Det är förhandlingar. På sikt säljer amd potentiellt fler kretsar och asrock har samtidigt kanske lättare att sälja där till att börja med då märket är starkare. Är antagligen tidsbegränsat och eventuellt gynnsamt för båda. Det här är ganska vanligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Westelindh!: Okej då hade jag fel. Trodde AMD helt enkelt förbjöd Asrock att sälja grafikkorten i EU.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Skrivmaskin

@sKRUVARN: Ingress-delen hängde med från den ursprungliga artikeln och är nu borttagen

Permalänk
Medlem

Det hade varit skillnad om rubriken var; AMD HINDRAR ASROCK SÄLJA NVIDIA GRAFIKKORT I EUROPA något som GPP gjorde gentemot AMD. Nu är det mest troligt att AMD vill att ASROCK ska satsa på nästa generationskort istället och då kan jag se varför man har valt denna vägen.

Permalänk
Medlem

Jag får känslan att AMD är på väg att ge upp EU marknaden.
Fast är väl bra att satsa ekonomiskt där dom känner att där kan dom lyckas och sen komma tillbaka med ny ammunition på svagare marknader..Inget konstigt med det.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

Så.. så länge man inte tillverkar samtliga komponenter från grunden så kan det inte vara licenstillverkning? De ingår ett avtal med AMD för att tillverka grafikkort enligt deras koncept, på vilket sätt funkar inte ”den vinkeln”?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är skillnad på tillverkning, och licenstillverkning.
Visst om dom ingår ett sånt avtal så... men då tillverkar dom ju inte sina egna kort, utan dom tillverkar AMD's kort. Ung, som Spendrups bryggeri i Vårberg tillverkar Coca Cola, inte Vårberg Cola.
Nu finns det förvisso riktlinjer och restriktioner på grafikkort, så dom får ju inte ta ut svängarna hur mycket dom vill. men överlag så är det ju deras kort.

Asrock köper GPU'er, gör kort och säljer dem. inte fan ska väl AMD sitta och bestämma vart dom får eller inte får sälja?
Vill AMD inte sälja GPU'er till Asrock så är det väl upp till AMD, men utöver det så är det ju inte deras sak eller?

Nu vet vi ju inte alla detaljer ännu, men om inte AMD råkar äga 51% av Asrock så låter det ju helt sjukt ju.
Jag menar bara, tänk om Samsung skulle bestämma att Apple inte får sälja telefoner i Europa... tror ni Apple skulle acceptera det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Asrock köper GPU'er, gör kort och säljer dem. inte fan ska väl AMD sitta och bestämma vart dom får eller inte får sälja?
Vill AMD inte sälja GPU'er till Asrock så är det väl upp till AMD, men utöver det så är det ju inte deras sak eller?

Nu vet vi ju inte alla detaljer ännu, men om inte AMD råkar äga 51% av Asrock så låter det ju helt sjukt ju.
Jag menar bara, tänk om Samsung skulle bestämma att Apple inte får sälja telefoner i Europa... tror ni Apple skulle acceptera det?

Jag misstänker att Apple hade fått lösa det illa kvickt om Samsung sa att Apple inte skulle få tillgång till deras produktion om de inte går med på det. Ja AMD kan ställa krav för att sälja/ge tillgång till GPUer för AsRock, om AsRock inte vill gå med på kraven behöver de ju inte sälja AMDs grafikkort

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Permalänk
Medlem

Ser ut som damage control från AMD's sida att få ASRock att säga en annan sak än vad som sagts tidigare.

Permalänk
Medlem

Ny info ute som säger att så inte är fallet:
https://www.forbes.com/sites/jasonevangelho/2018/05/07/no-amd...

Edit:

Ser nu att @anon5930 hann före mig, men såg inte inlägget när jag letade efter senaste sidan!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Soir:

Ny info ute som säger att så inte är fallet:
https://www.forbes.com/sites/jasonevangelho/2018/05/07/no-amd...

Edit:
Ser nu att @anders190 hann före mig, men såg inte inlägget när jag letade efter senaste sidan!

Precis, vore ju inte första gången någon person ger felaktig info. Och när dessutom Toms Hardware var inblandad så kan man ju verkligen börja spekulera.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Inaktiv

**Tråd grovrensad (§1) //Mod**

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon257891:

**Tråd grovrensad (§1) //Mod**

Vad kort tråden blev.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

@Aeig:
Fast Toms Hardware släppte en uppdatering där de tog bort den initiala quoten så en anställd på ASrock inte skulle hamna i mer trubbel med AMD. Finns nog en del sanning i det, damage control är en sak vet du väl.

Permalänk
Medlem

Frågan om huruvida Asrock får eller inte får sälja grafikkort i Europa må vara svår att besvara men jag reagerar på Asrocks förmåga till idiotiska namn: Om jag har förstått hela rätt ska de sikta in sig på miningmarknaden men ändå kallar de sitt grafikkort för "ASRock Phantom Gaming X Radeon RX 580 OC" Hur tänkte de där?

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Frågan om huruvida Asrock får eller inte får sälja grafikkort i Europa må vara svår att besvara men jag reagerar på Asrocks förmåga till idiotiska namn: Om jag har förstått hela rätt ska de sikta in sig på miningmarknaden men ändå kallar de sitt grafikkort för "ASRock Phantom Gaming X Radeon RX 580 OC" Hur tänkte de där?

Det är väl uppenbart att de inte alls tänkt rikta in sig bara på miningmarknaden, men att AMD hindrar dom från att att konkurrera med de andra aktörerna.