Får lagg i spel främst, hjälper att ominstallera men kan ej hitta felet.

Permalänk
Medlem

Får lagg i spel främst, hjälper att ominstallera men kan ej hitta felet.

Hejsan!

Jag lider utav ett problem där jag kan spela valfritt spel och med jämna mellanrum få en "spik" så att allt fryser sig i några hundradelars sekund, spelar man fps spel eller vad som så kan det vara oerhört drygt att dö pga detta men oavsett så vill man ju att allt bara ska flyta.

Jag behöver hjälp med felsökningen, det jag gjort är att jag har formaterat om datorn med jämna mellanrum för att då inte uppleva lagget under en period sen är det tillbaka igen. Det är olika beroende på hur mycket jag hinner installera.

Tips och ideer på hur jag skulle kunna ge er mer info om hur vi kan lösa detta problemet?

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Strix B550-E GAMING CPU: AMD Ryzen 7 5800X Mem: Kingston FURY Beast RGB DDR4 3200MHz 32GB
Nätagg: ASUS TUF GAMING 750B, 750W GPU: ASUS GeForce RTX3080TI TUF GAMING OC Chassi: Cooler Master Masterbox TD500 Mesh Cpu-Kylare: CM ML240L V2 ARGB Skärm: LG 34" 34GN850-B OS: Windows 11

Permalänk
Medlem

@Marroak:
Lagg spikar kan bero på många saker, bl.a att disk inte hinner med att ladda saker.
Om du har spelen på samma partition som OS, så var medveten om att Windows fragmenterar partitonen snabbt, och just fragmentering är en bov till att disk inte hinner med att ladda saker.

En lösning är att ha olika partitioner för OS och spel.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@Marroak:
Lagg spikar kan bero på många saker, bl.a att disk inte hinner med att ladda saker.
Om du har spelen på samma partition som OS, så var medveten om att Windows fragmenterar partitonen snabbt, och just fragmentering är en bov till att disk inte hinner med att ladda saker.

En lösning är att ha olika partitioner för OS och spel.

Tack så mycket för den inputten!
Ska ha det i åtanke när jag upplever laggen, se ifall det är något spel på OS disken eller om det är på någon utav de andra som gör att det laggar.

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Strix B550-E GAMING CPU: AMD Ryzen 7 5800X Mem: Kingston FURY Beast RGB DDR4 3200MHz 32GB
Nätagg: ASUS TUF GAMING 750B, 750W GPU: ASUS GeForce RTX3080TI TUF GAMING OC Chassi: Cooler Master Masterbox TD500 Mesh Cpu-Kylare: CM ML240L V2 ARGB Skärm: LG 34" 34GN850-B OS: Windows 11

Permalänk
Medlem

@Marroak: Känns som att din utrustning ska klara av windows + spel samtidigt i samma partition.. Har du bra kylning i burken? Fräsch kylpasta på CPUn? Överhettning kan skapa fryslagg, långa som korta lagg.

Visa signatur

- Learning by Doing -
MICROSOFT EDU SWE

Permalänk
Medlem

Det beror på att datorn jobbar med något annat, för den, otroligt viktigt under den tiden. För att ta reda på vad så behöver du logga processer och se vad det är specifikt som tar kraften och därefter åtgärda så att du får lugn och ro med spelandet. Att börja gissa hej vilt som andra säjer här, det är klart att det kan hjälpa och kanske är nyttigt med ominstallationer, defrag och fräsch kylpasta etc men det behöver heller inte betyda ett skvatt för fryslagget.

Du ser väldigt tydligt (över tid) mha process monitor. Här är en länk till både applikation och en guide för hur du hanterar grejerna.

https://superuser.com/questions/453909/log-cpu-by-process-ove...

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Jag tippar också på något strul med disken, just eftersom det försvinner ett tag när du ominstallerar Win. Hade det varit GPU, nätagg, etc. hade det sannolikt fortsatt även efter ominstallation.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Det beror på att datorn jobbar med något annat, för den, otroligt viktigt under den tiden. För att ta reda på vad så behöver du logga processer och se vad det är specifikt som tar kraften och därefter åtgärda så att du får lugn och ro med spelandet. Att börja gissa hej vilt som andra säjer här, det är klart att det kan hjälpa och kanske är nyttigt med ominstallationer, defrag och fräsch kylpasta etc men det behöver heller inte betyda ett skvatt för fryslagget.

Du ser väldigt tydligt (över tid) mha process monitor. Här är en länk till både applikation och en guide för hur du hanterar grejerna.

https://superuser.com/questions/453909/log-cpu-by-process-ove...

Tack! Ska undersöka och prova detta då jag själv upplevar att tempen inte varit problem då jag tittat förut.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Strix B550-E GAMING CPU: AMD Ryzen 7 5800X Mem: Kingston FURY Beast RGB DDR4 3200MHz 32GB
Nätagg: ASUS TUF GAMING 750B, 750W GPU: ASUS GeForce RTX3080TI TUF GAMING OC Chassi: Cooler Master Masterbox TD500 Mesh Cpu-Kylare: CM ML240L V2 ARGB Skärm: LG 34" 34GN850-B OS: Windows 11

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Strix B550-E GAMING CPU: AMD Ryzen 7 5800X Mem: Kingston FURY Beast RGB DDR4 3200MHz 32GB
Nätagg: ASUS TUF GAMING 750B, 750W GPU: ASUS GeForce RTX3080TI TUF GAMING OC Chassi: Cooler Master Masterbox TD500 Mesh Cpu-Kylare: CM ML240L V2 ARGB Skärm: LG 34" 34GN850-B OS: Windows 11