Från W10+Bitlocker till FreeNAS och kryptering?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2002

Från W10+Bitlocker till FreeNAS och kryptering?

Sitter och funderar på vad som är lättaste vägen att gå?
Jag har byggt mej en ny dator, men fick inte röra den gamla, min fru sitter numera vid den, istället för en LapTop. I den, sitter mina lagrings diskar. (2st) Jag vill INTE montera diskarna i nya datorn.
Jag tänkte bygga mej en liten fil-server.
Jag har kört FreeNAS tidigare med TrueCrypt på diskarna.

Jag tog hem en skrotad dator från skrot bingen på jobbet, tänkte installera FreeNAS och installera diskarna i den istället. Den skall givetvis inte behöva någon permanent skärm, eller andra attiraljer. Den skall installeras och sedan gömmas i garderoben.
Problemet är att lagrings diskarna är krypterade med BitLocker. Man kan kryptera disken, med innehåll, men kan man reversera processen? Att avkryptera disken permanent? (Vad jag vet har inte FreeNAS stöd för BitLocker?)

En annan variant jag funderar på, är att köpa en billig Win10 licens. (Jag undrar hur länge den kommer att fungera, så inte så sugen på den vägen i nuläget) Då kunde diskarna få fortsätta vara krypterade med BitLocker.

Diskarna skall ur datorn och in i en filserver. Det är "hugget i sten". För övrigt, skulle jag uppskatta tips.
FreeNAS? Eller finns det bättre alternativ?
Hur göra med nuvarande BitLocker kryptering? Diskarna är mer än halv fulla, jag vill inte gärna behöva köpa en disk till för att föra över till. Finns det en enkel lösning?

Asus ROG X Hero | 8700K @5,2GHz | Asus 1080Ti Poseidon | 32 Gb Corsair RGB 3000 | Samsung 960 PRO 512Gb | Corsair MR750i | Win-X Pro
[img]https://valid.x86.fr/cache/banner/4in7gk-2.png[/img]
Asus Sabertooth Z97 Mark-1 | i7 4790K @ 4,9GHz | MSI GTX970 | 32 Gb 2400 Corsair | Samsung 960 EVO 500Gb | EVGA Supernova G2 750W | Win-X Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2004

Du får avkryptera diskarna innan du flyttar dom till ny hårdvara. Du gör det i bitlockerinställningarna.

Hela poängen med kryptering(bitlocker) är ju att det inte ska gå att rycka disken och läsa den i en annan dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2002
Skrivet av henkiii:

Du får avkryptera diskarna innan du flyttar dom till ny hårdvara. Du gör det i bitlockerinställningarna.

Hela poängen med kryptering(bitlocker) är ju att det inte ska gå att rycka disken och läsa den i en annan dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast det kan jag!
Har flyttat runt diskarna förr. Installerat om datorn, vad som helst. Det viktiga är att man har lösenordet.
Problem blir det troligen när man vill byta operativ till något annat än Windows. FreeNAS är väl Linux baserat. Misstänker att den inte stödjer BitLocker.

Skall kolla BitLocker inställningarna om jag hittar var man avkrypterar, när jag kommer hem.
Senast jag behövde gå från krypterad disk, till okrypterad, köpte jag en ny disk och flyttade info, sedan formaterade jag den krypterade disken. Tänkte jag skulle slippa det.
Tack för tipset.

Asus ROG X Hero | 8700K @5,2GHz | Asus 1080Ti Poseidon | 32 Gb Corsair RGB 3000 | Samsung 960 PRO 512Gb | Corsair MR750i | Win-X Pro
[img]https://valid.x86.fr/cache/banner/4in7gk-2.png[/img]
Asus Sabertooth Z97 Mark-1 | i7 4790K @ 4,9GHz | MSI GTX970 | 32 Gb 2400 Corsair | Samsung 960 EVO 500Gb | EVGA Supernova G2 750W | Win-X Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2008

Du ska kunna avkryptera diskarna från bitlocker i Windows. Men det är fortfarande NTFS på diskarna och vet inte hur bra det lirar med freenas