NAS - Tips, tricks och erfarenheter SÖKES!

Permalänk
Medlem

NAS - Tips, tricks och erfarenheter SÖKES!

Vad jag söker med denna tråd?
Tips, tricks och erfarenheter utav er som redan kör NAS i hemmet, både mjuk- och hårdvara.

Bakgrund och Behov:
Flexibel NAS med två stycken "Raid"
"Hoarder" som är lätt att expandera (JBOD) ingen säkerhet behövs, utan att förlora all data om en disk går sönder.
"Vault" En andra 4 disk raid med 2 diskar parity.

Hårdvara 1
CPU: I5 6400
Cache/OS Disk: 128gb M2 NVMe
RAM: 8GB (8GB till på G)
MB: Asus Z270-A Prime
Raidkort (att köpas): LSI 9221-8i

Hårdvara 2
Denna var tänkt att som VM-host med ett par test servrar och min test AD miljö men med unRaid kanske jag kan slå ihop allt.
CPU: I7 3770k
Cache/OS Disk: 2x Samsung 250GB SSD
RAM: 32GB
MB: Asus Sabertooth Z77
Raidkort (att köpas): LSI 9221-8i

FreeNAS
Började jag med men som jag förstått det så skulle det betyda att dör en disk på "Hoarder" tappar jag all data.

Windows Storage Space
Vara den lösning som på pappret såg ut att fungerar bäst, den är fexibel med disk för disk uppgradering för att utöka "Hoarder", är inte hårdvaruberoende så man kan flytta hela poolen till en annan dator, hastigheterna var identiska eller bättre en vad enskilda diskar gav.

Problemen kom med "Vault" med en disk parity på 6 disk gick skrivhastigheten ned till 36MB/s från 110-120MB/s vilket är lite mer än vad jag egentligen ville, inte hela världen då man inte skriver allt för ofta till den utan det blir mer läsning till Off-Site backupen.

unRaid var mitt 3e stop och den verkar uppfylla samtliga utav mina behov plus att den ger Docker och VM stöd vilke
Nackdelar är att det kommer dock kosta mig upp emot 129 dollar i licenskostnad för att kunna växa och köra allt jag vill framöver.
Dessutom har jag aldrig kör med mjukvaran och det skrämmer mig lite såklart.

Summering
Som jag skrev ovan vill jag ha lite tips och tricks, förslag på andra lösningar som ni tror skulle passa mina behov och önskemål. Samt vad är era åsikter om hårdvaru alternativen ovan?

förtydligande
Visa signatur

7700k | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX HERO | 32GB 3000mhz Corsair Vengeance LED | 2x Samsung 960 EVO 500GB |
ASUS 3070 Ti TUF | Define R5 | 3x ASUS MG278Q 144hz | Logitech G903 | Corsair K70 RGB MK.2| Sennheiser Game Zero

Server | 3770k @ 4.5 GHZ | ASUS Sabertooth Z77 | 32GB 1600mhz Corsair DOMINATOR PLATINUM | Samsung 840 Pro 256GB | Samsung 840 EVO 250GB | Fractal Design Define R2 |

Permalänk
Medlem

Med tanke på att det knappt finns en gräns för hur många olika varianter du kan välja att gå med, har jag lite svårt att förstå vad ditt mål är.

Till att börja med:
1. Dröm dig bort - Vad är ditt mål med din lösning?
2. Vill du konsolidera till en maskin eller fortsätta ha två?
3. Windows eller inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeh:

Med tanke på att det knappt finns en gräns för hur många olika varianter du kan välja att gå med, har jag lite svårt att förstå vad ditt mål är.

Till att börja med:
1. Dröm dig bort - Vad är ditt mål med din lösning?
2. Vill du konsolidera till en maskin eller fortsätta ha två?
3. Windows eller inte?

Mitt mål är få tips och tricks som jag skrev, jag vill se hur andra löst det, vad dem lärt sig under tiden de själva kört den lösning, om de skulle göra något annorlunda idag.

1. Står beskrivet under "Bakgrund och Behov"
2. Har inge preferenser utan där vill jag ta lärdom utav andras erfarenheter.
3. Spelar ingen roll där heller, jag är konfortabel med vilket som, så länge det inte är ZFS eftersom den inte uppfyller kravet på att inte tappa all data om en disk dör i "Hoarder".

Visa signatur

7700k | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX HERO | 32GB 3000mhz Corsair Vengeance LED | 2x Samsung 960 EVO 500GB |
ASUS 3070 Ti TUF | Define R5 | 3x ASUS MG278Q 144hz | Logitech G903 | Corsair K70 RGB MK.2| Sennheiser Game Zero

Server | 3770k @ 4.5 GHZ | ASUS Sabertooth Z77 | 32GB 1600mhz Corsair DOMINATOR PLATINUM | Samsung 840 Pro 256GB | Samsung 840 EVO 250GB | Fractal Design Define R2 |

Permalänk
Medlem

Okey, du kommer inte få någon hjälp av mig men jag kapar tråden ifall någon annan läser det du skriver.

ZFS är det enda filsystemet som garanterar data..
hårdvaran du valt är direkt olämplig för datalagring..

Tack för mig, om någon vill veta med finns det gott om material att läsa på exempelvis forums.freenas.com,zfsonlinux.org, allanjude.com eller ”googleit”

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeTonic:

så länge det inte är ZFS eftersom den inte uppfyller kravet på att inte tappa all data om en disk dör i "Hoarder".

Gäller inte det JBOD i största allmänhet, inte just zfs?
1. Släng upp dina hoarder-diskar som enskilda volymer, då tappar du bara det på den volymen.
2. Släng upp alla dina diskar i en stor RAID-Z2 så har du paritet på hela rasket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garmzon:

Okey, du kommer inte få någon hjälp av mig men jag kapar tråden ifall någon annan läser det du skriver.

ZFS är det enda filsystemet som garanterar data..
hårdvaran du valt är direkt olämplig för datalagring..

Tack för mig, om någon vill veta med finns det gott om material att läsa på exempelvis forums.freenas.com,zfsonlinux.org, allanjude.com eller ”googleit”

vad i hårdvaran är direkt olämplig?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garmzon:

Okey, du kommer inte få någon hjälp av mig men jag kapar tråden ifall någon annan läser det du skriver.

ZFS är det enda filsystemet som garanterar data..
hårdvaran du valt är direkt olämplig för datalagring..

Tack för mig, om någon vill veta med finns det gott om material att läsa på exempelvis forums.freenas.com,zfsonlinux.org, allanjude.com eller ”googleit”

Skickades från m.sweclockers.com

Skitsnack. Finns fler än zfs även om det tar lite tid att hitta något som inte är ett dfs men du har t ex snapraid

Olämplig? Queue debunked myth on zfs och ecc? Isåfall kan jag rekommendera att läsa följande 2 länkar och skaffa sig sin egen uppfattning
http://jrs-s.net/2015/02/03/will-zfs-and-non-ecc-ram-kill-you...
https://arstechnica.com/civis/viewtopic.php?f=2&t=1235679&p=2...

Permalänk
Medlem

Utan att veta något om OS är det omöjligt att ge ett detaljerat svar, men generellt är ”consumer grade” prylar inte byggda med integritet i åtanke utan att få ut flest FPS per Watt under 1-2 år. Datalagring kräver hårdvara som inte värderar kvalitet under prestanda. ECC minnen och ”server grade” komponenter från betrodda leverantörer. Utan detta kommer du ha svårt att klara data under någon meningsfull tidsperiod (60 år?).
Ska du inte spara biler på katten, ungarna eller åt kunder utan ska ha en maskin enbart för ”Ubuntu” torrents så visst, kör vad du vill. Men till alla andra som faktiskt värderar er data, vill kunna titta på bilder på ungarna när ni är pensionärer, köp bra grejjer och spara på ZFS, minst två kopior, minst två geografiska platser

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garmzon:

Okey, du kommer inte få någon hjälp av mig men jag kapar tråden ifall någon annan läser det du skriver.

ZFS är det enda filsystemet som garanterar data..
hårdvaran du valt är direkt olämplig för datalagring..

Tack för mig, om någon vill veta med finns det gott om material att läsa på exempelvis forums.freenas.com,zfsonlinux.org, allanjude.com eller ”googleit”

Skickades från m.sweclockers.com

Då tycker jag egentligen du kan avstå från att kommentera, totalt meningslös kommentar.

ZFS är absolut ett alternativ för raid partionen, som förövrigt ska synkas till en annan plats, men är totalt värdelöst för masslagring utan krav på parity.

Skrivet av Kamouflage:

Gäller inte det JBOD i största allmänhet, inte just zfs?
1. Släng upp dina hoarder-diskar som enskilda volymer, då tappar du bara det på den volymen.
2. Släng upp alla dina diskar i en stor RAID-Z2 så har du paritet på hela rasket?

Nej, både"Windows Storage Space" och Unraid kan köras på så sätt att du enbart tappar informationen på den disk som går sönder.
1. Det är så jag kört det tidigare men skulle önska att köra enbart en stor partion för enkelhetens skull.
2. Som sagt är jag inte speciellt intresserad utav ZFS för "hoarder" partionen.

Skrivet av Garmzon:

Utan att veta något om OS är det omöjligt att ge ett detaljerat svar, men generellt är ”consumer grade” prylar inte byggda med integritet i åtanke utan att få ut flest FPS per Watt under 1-2 år. Datalagring kräver hårdvara som inte värderar kvalitet under prestanda. ECC minnen och ”server grade” komponenter från betrodda leverantörer. Utan detta kommer du ha svårt att klara data under någon meningsfull tidsperiod (60 år?).
Ska du inte spara biler på katten, ungarna eller åt kunder utan ska ha en maskin enbart för ”Ubuntu” torrents så visst, kör vad du vill. Men till alla andra som faktiskt värderar er data, vill kunna titta på bilder på ungarna när ni är pensionärer, köp bra grejjer och spara på ZFS, minst två kopior, minst två geografiska platser

Skickades från m.sweclockers.com

Seriöst, vet inte ens vad jag ska börja. På 60 år har jag hunnit dö, bytt lösning kanske 6-7 gånger så nä det argumentet är inte legit.
Med tanke sedan på att jag har haft diskar rullande i 10år på "pleb" hårdvara så tror jag att jag överlever

Visa signatur

7700k | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX HERO | 32GB 3000mhz Corsair Vengeance LED | 2x Samsung 960 EVO 500GB |
ASUS 3070 Ti TUF | Define R5 | 3x ASUS MG278Q 144hz | Logitech G903 | Corsair K70 RGB MK.2| Sennheiser Game Zero

Server | 3770k @ 4.5 GHZ | ASUS Sabertooth Z77 | 32GB 1600mhz Corsair DOMINATOR PLATINUM | Samsung 840 Pro 256GB | Samsung 840 EVO 250GB | Fractal Design Define R2 |