AMD ökar bland användare på Steam

Permalänk
Melding Plague

AMD ökar bland användare på Steam

Steams hårdvarustatistik visar att processorer från AMD blivit allt vanligare, och företaget har börjat ta andelar från Intel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Speltjänsten Steam presenterar löpande statistik över sina användares hårdvara och denna visar att andelen AMD-processorer ökat mycket på senare tid. Mellan mars och april 2018 skedde en ökning med cirka 4,8 procent, vilket innebär att AMD hamnar på cirka 16 procent. Samtidigt har Intel minskat med samma andel och hamnar på cirka 84 procent.

Nämnvärt är att Valve nyligen ändrade hur de samlar in och presenterar statistiken. Detta då användare i Asien, då främst internetcaféer, räknades flera gånger och bidrog till missvisande information kring hårdvaruanvändningen. Detta har bland annat lett till att Windows 10 återigen gått om Windows 7 och det tros även ha påverkat statistiken för processorer.

Egentligen har väl förändringen skett organiskt sedan Augusti, när Valve började uppmärksamma att statistiken skevades av internetcafeerna. Det är inte från mars till april som förändringen har skett, men förändringen har inte synts förrän i April-statistiken.

Permalänk
Medlem

Hela situationen är tragiskt. Varför ska de ens ha sin statistik om det är "frivilligt" att vara med? Bort med skiten eller se till att det är obligatoriskt att vara med. Avanonymiserad statistik över vilket operativsystem, processor, grafikkort osv man har är knappast känslig data. Som det är nu så är ju statistiken värdelös, oavsett korrigeringar för dubbla användare eller ej.

Edit: Menade anonymisering. Jag är visst trörr idag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker indelning på klockfrekvens inte säger så mycket. En Intel Pentium 4 650 ligger bland High end cpuer i deras lista.

Annars föga förvånade att AMD ökar och att de ändå har så lågt, det intressanta är dock egentligen enbart de nyare processorerna. Men vad som är intressant beror såklart på vilka slutsatser man vill dra.

Skrivet av Ozzed:

Hela situationen är tragiskt. Varför ska de ens ha sin statistik om det är "frivilligt" att vara med? Bort med skiten eller se till att det är obligatoriskt att vara med. Avanonymiserad statistik över vilket operativsystem, processor, grafikkort osv man har är knappast känslig data. Som det är nu så är ju statistiken värdelös, oavsett korrigeringar för dubbla användare eller ej.

Jo det är känslig data, då dagen processorer får mer kända säkerhetshåll för varje dag, varför man nu ska installera steam på en dator för seriös användning är en bra fråga?
Jag tycker ej statistiken är fel, bara det att folk kan använda den på felaktiga sätt. Dessutom påverkar det hur frågan ställs, är det en fråga som kommer vid installationen så väljer alla enligt mig vettiga personer nej, är det däremot dolt, så blir det mer en unik grupp som klickar ifrån.

Permalänk
Medlem

Frågan är ju bara hur mycket man kan lita på Steams hårdvarustatistik, verkar som den kan vara väldigt missvisande.
Finns en del mer att läsa i källan och den länkar vidare till den undersökande artikeln.

Källa: https://www.hardocp.com/news/2018/05/04/steam_hardware_survey...

"Every month Steam posts it's Steam Hardware & Software Survey, giving data on what hardware and software are Steam users running. While it has long been a bit questionable about the validity of the data, The Tech Report's Wayne Manion has posted an article today explaining that the last few months of stats were wrong.

In the latest round of the survey, there were massive changes, with AMD picking up a large percentage in both GPU and CPU, as well as Windows 10 64-bit gaining over 17%, and English users going up over 11%. As it turns out, the way PCs in net cafes around the world are administered, caused them to be counted multiple times. While the article states that Valve's engineers thought that they had prevented this very thing from happening, it obviously did not."

Permalänk

Mellan mars och april 2018 ökade antalet AMD användare med 4,8 procentenheter, från ca 11,2 till 16%. Det är en ökning på hela 42%! AMD har gjort ett fantastiskt lyft men det framkommer inte riktigt i artikeln.

Visa signatur

Case Ghost S1 Limestone || CPU Ryzen 2600x || GPU RTX 2080 FE
SSD Samsung 1TB 860 m.2 || PSU Corsair SF600 v2 || MB Asus X470-I Gaming
RAM G.Skill Trident Z 16GB CL14 3200MHz ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hela situationen är tragiskt. Varför ska de ens ha sin statistik om det är "frivilligt" att vara med? Bort med skiten eller se till att det är obligatoriskt att vara med. Avanonymiserad statistik över vilket operativsystem, processor, grafikkort osv man har är knappast känslig data. Som det är nu så är ju statistiken värdelös, oavsett korrigeringar för dubbla användare eller ej.

Jag har varit medlem på Steam i över 10 år, har aldrig fått någon förfrågan om att vara med i deras statistik.

Permalänk
Medlem

Mario spelar AMD ^_^

Visa signatur

Jag gillar hårdvara.
Jag gillar spel.
Jag gillar teknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hela situationen är tragiskt. Varför ska de ens ha sin statistik om det är "frivilligt" att vara med? Bort med skiten eller se till att det är obligatoriskt att vara med. Avanonymiserad statistik över vilket operativsystem, processor, grafikkort osv man har är knappast känslig data. Som det är nu så är ju statistiken värdelös, oavsett korrigeringar för dubbla användare eller ej.

Brukar ju vara poppis att samla in data utan användarens medgivande nu för tiden.

Väldigt mycket statistik är generellt baserad på frivilligt deltagande. Den innebär dock inte att den behöver vara missvisande för den sakens skull.

Skrivet av anon159643:

Jag tycker indelning på klockfrekvens inte säger så mycket. En Intel Pentium 4 650 ligger bland High end cpuer i deras lista.

Kanske ger en aning om huruvida en CPU är överklockad eller ej?

Citat:

Annars föga förvånade att AMD ökar och att de ändå har så lågt, det intressanta är dock egentligen enbart de nyare processorerna. Men vad som är intressant beror såklart på vilka slutsatser man vill dra.

Jo det är känslig data, då dagen processorer får mer kända säkerhetshåll för varje dag, varför man nu ska installera steam på en dator för seriös användning är en bra fråga?
Jag tycker ej statistiken är fel, bara det att folk kan använda den på felaktiga sätt. Dessutom påverkar det hur frågan ställs, är det en fråga som kommer vid installationen så väljer alla enligt mig vettiga personer nej, är det däremot dolt, så blir det mer en unik grupp som klickar ifrån.

Vill minnas att man får frågan någon gång då och då, så gissningsvis slumpas det ut bland användarna baserat på deras urvalsmetod. Inte en funktion man slår på utan man får frågan i en pop-up (typ) så är man med den omgången, vid nästa tillfälle, om du slumpas fram igen, får man aktivt bestämma om man vill medverka eller ej igen.
Är ju inga frågor man svarar på, utan Steam samlar in den data som specificerats och sen är det bra med det.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hela situationen är tragiskt. Varför ska de ens ha sin statistik om det är "frivilligt" att vara med? Bort med skiten eller se till att det är obligatoriskt att vara med. Avanonymiserad statistik över vilket operativsystem, processor, grafikkort osv man har är knappast känslig data. Som det är nu så är ju statistiken värdelös, oavsett korrigeringar för dubbla användare eller ej.

Avanonymisering = Möjligheten att identifiera en person baserat på anonym data.
Det ska självklart vara frivilligt att delta i alla form av register.

Poängen med statistik är att man kan dra slutsatser från färre mängd än totalen. Därför behövs det inte 100% deltagande.
Senaste riksdagsvalet hade 86% valdeltagande exempelvis.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Skrivet av Leedow:

Avanonymisering = Möjligheten att identifiera en person baserat på anonym data.
Det ska självklart vara frivilligt att delta i alla form av register.

Poängen med statistik är att man kan dra slutsatser från färre mängd än totalen. Därför behövs det inte 100% deltagande.
Senaste riksdagsvalet hade 86% valdeltagande exempelvis.

Det förutsätter att urvalet görs slumpmässigt. Nu görs urvalet utifrån varje enskild användares preferenser. Ponera att AMD-användare är mer benägna att avstå från att vara med i undersökningar, i så fall representerar statistiken inte den faktiskta fördelningen av AMD- och Intel-användare hos hela Steams användarbas.

Visa signatur

Case Ghost S1 Limestone || CPU Ryzen 2600x || GPU RTX 2080 FE
SSD Samsung 1TB 860 m.2 || PSU Corsair SF600 v2 || MB Asus X470-I Gaming
RAM G.Skill Trident Z 16GB CL14 3200MHz ||

Permalänk
Medlem

Bara jag som nästan aldrig får frågan i Linux men relativt ofta i Windows?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

@Barbaskoen: Har du någon undersökning att stödja dig på att just användare med AMD-cpuer skulle vara mindre benägna att svara på just det här? För annars kan man nog utan större problem anta att det är jämt fördelat. Eftersom det inte mig veterligen finns någon undersökning som säger något annat. Alltså på precis samma sätt som jag gör de flesta andra undersökningar. Det är visst bortfall och det brukar man iofs redovisa men rent statistisk så är det inget som säger att det inte skulle vara jämn fördelning.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@Barbaskoen: Har du någon undersökning att stödja dig på att just användare med AMD-cpuer skulle vara mindre benägna att svara på just det här? För annars kan man nog utan större problem anta att det är jämt fördelat. Eftersom det inte mig veterligen finns någon undersökning som säger något annat. Alltså på precis samma sätt som jag gör de flesta andra undersökningar. Det är visst bortfall och det brukar man iofs redovisa men rent statistisk så är det inget som säger att det inte skulle vara jämn fördelning.

Om man jobbar med statistisk tillförlitlighet så fungerar det faktiskt precis tvärt om ;).

Grejen är att mängden felkällor relaterat till urvalet kan vara oändligt många om deltagandet bygger på användarens intresse att delta. Det du fick som exempel av @Barbaskoen var ett av oräknerliga exempel som kan ställa till det helt och hållet.

Men det här går ju inte att skydda sig mot kan man då tänka. Det går ju inte att utesluta alla möjliga tänkbara felkällor baserat på urval.

Jo! Det är nämligen så himla praktiskt att det faktiskt går att utesluta dessa felkällor i det här steget. Det gör man genom att urvalet måste baseras på slumpvis selektering.
Är det inte slumpvis utvalda deltagare utan det beror på valfritt samtycke så blir det inte tillförlitligt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av ToddTheOdd:

@Barbaskoen: Har du någon undersökning att stödja dig på att just användare med AMD-cpuer skulle vara mindre benägna att svara på just det här? För annars kan man nog utan större problem anta att det är jämt fördelat. Eftersom det inte mig veterligen finns någon undersökning som säger något annat. Alltså på precis samma sätt som jag gör de flesta andra undersökningar. Det är visst bortfall och det brukar man iofs redovisa men rent statistisk så är det inget som säger att det inte skulle vara jämn fördelning.

Det har jag såklart inte, det var ett (dåligt) exempel. Min poäng är att man bör vara aktsam när man drar slutsatser av sin data när man har introducerat sampling bias

Man skulle kunna ex. tänka sig att användare med high-end hårdvara har större benägenhet att gå med i en sådan undersökning eftersom de hellre visar upp sina prylar. I det fallet finns det visserligen ingen anledning att tro att det är någon skillnad på AMD och Intel (edit: eventuellt eftersom Intel har snäppet bättre processorer skulle det kunna vara så att fördelningen AMD/Intel-användare är något förskjuten åt Intels fördel i en sådan undersökning)

Visa signatur

Case Ghost S1 Limestone || CPU Ryzen 2600x || GPU RTX 2080 FE
SSD Samsung 1TB 860 m.2 || PSU Corsair SF600 v2 || MB Asus X470-I Gaming
RAM G.Skill Trident Z 16GB CL14 3200MHz ||

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Barbaskoen:

Det har jag såklart inte, det var ett (dåligt) exempel. Min poäng är att man bör vara aktsam när man drar slutsatser av sin data när man har introducerat sampling bias

Man skulle kunna ex. tänka sig att användare med high-end hårdvara har större benägenhet att gå med i en sådan undersökning eftersom de hellre visar upp sina prylar. I det fallet finns det visserligen ingen anledning att tro att det är någon skillnad på AMD och Intel (edit: eventuellt eftersom Intel har snäppet bättre processorer skulle det kunna vara så att fördelningen AMD/Intel-användare är något förskjuten åt Intels fördel i en sådan undersökning)

Finns ju inte jättemycket i resultaten som pekar på att de med fetare datorer i större utsträckning deltar.

Top 3 för grafikkort: GTX 1060, GTX 1050Ti samt GTX 960

ca 30 % av de inrapporterade systemen kör med dual core CPU, 95 % av alla inrapporterade system har <=4 CPU-kärnor.

Är Steam HW survey perfekt? Självklart inte, på det stora hela är det nog den överlägset bästa översikten över vilken maskinvara som PC-gamers sitter på givet hur antalet aktiva steam-användare. Man har nu gjort en del justeringar kring hur man räknar, finns några specifika fall som påverkas men på det stora hela är det exakt samma resultat vi sett tidigare.

Misstaget som många gör är att likställa resultatet här med nyförsäljning, det är inte vad man mäter! Steam HW survey är en måttstock på "install-base".

Det gör att de senaste tenderar ha en väldigt uppgående trend, det näst senaste en relativt stark negativ trend. Men betyder också att de som använder sina system till de fysisk går sönder drar upp antalet väldigt gamla GPUer/CPUer av modeller som varit toppsäljare. Vi ser t.ex. Nvidia GTX 760 och AMD 9700-serien relativt högt upp fortfarande!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Finns ju inte jättemycket i resultaten som pekar på att de med fetare datorer i större utsträckning deltar.

Top 3 för grafikkort: GTX 1060, GTX 1050Ti samt GTX 960

ca 30 % av de inrapporterade systemen kör med dual core CPU, 95 % av alla inrapporterade system har <=4 CPU-kärnor.

Är Steam HW survey perfekt? Självklart inte, på det stora hela är det nog den överlägset bästa översikten över vilken maskinvara som PC-gamers sitter på givet hur antalet aktiva steam-användare. Man har nu gjort en del justeringar kring hur man räknar, finns några specifika fall som påverkas men på det stora hela är det exakt samma resultat vi sett tidigare.

Misstaget som många gör är att likställa resultatet här med nyförsäljning, det är inte vad man mäter! Steam HW survey är en måttstock på "install-base".

Det gör att de senaste tenderar ha en väldigt uppgående trend, det näst senaste en relativt stark negativ trend. Men betyder också att de som använder sina system till de fysisk går sönder drar upp antalet väldigt gamla GPUer/CPUer av modeller som varit toppsäljare. Vi ser t.ex. Nvidia GTX 760 och AMD 9700-serien relativt högt upp fortfarande!

Jag håller med i sak, det jag främst svarade på var ett inlägg en bit längre bak som ifrågasatte varför det var ett problem med opt-in undersökningar generellt. Det var inte meningen att lyfta några direkta brister i Steam-undersökningen!

Visa signatur

Case Ghost S1 Limestone || CPU Ryzen 2600x || GPU RTX 2080 FE
SSD Samsung 1TB 860 m.2 || PSU Corsair SF600 v2 || MB Asus X470-I Gaming
RAM G.Skill Trident Z 16GB CL14 3200MHz ||

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Berling:

Mario spelar AMD ^_^

Luigi spelar nVidia?

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Barbaskoen:

Man skulle kunna ex. tänka sig att användare med high-end hårdvara har större benägenhet att gå med i en sådan undersökning eftersom de hellre visar upp sina prylar.

Fast det kan likaväl vara tvärt emot att de med bättre hårdvara har mer förstånd att inte dela med sig av informationen till steam. Angående visa upp så finns det folk på forumet som har extrem hårdvara, men är oftast vi mer normala wannabe som skyltar med den.

Inom all statistik ska man använda den på rätt sätt , där just denna beskriver en viss typ av steamanvändare. Det många är intresserade av är försäljningen men detta är det ofta tyst om. Inom andra områden säger de x antal miljoner sålda varor, undra varför detta aldrig sägs om cpu/gpuer? -Det finns flera modeller och det intressanta är egentligen ekonomin hos företaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag tycker indelning på klockfrekvens inte säger så mycket. En Intel Pentium 4 650 ligger bland High end cpuer i deras lista.

Annars föga förvånade att AMD ökar och att de ändå har så lågt, det intressanta är dock egentligen enbart de nyare processorerna. Men vad som är intressant beror såklart på vilka slutsatser man vill dra.

Jo det är känslig data, då dagen processorer får mer kända säkerhetshåll för varje dag, varför man nu ska installera steam på en dator för seriös användning är en bra fråga?
Jag tycker ej statistiken är fel, bara det att folk kan använda den på felaktiga sätt. Dessutom påverkar det hur frågan ställs, är det en fråga som kommer vid installationen så väljer alla enligt mig vettiga personer nej, är det däremot dolt, så blir det mer en unik grupp som klickar ifrån.

Jag har inte sett nån fakta som pekar på att dagens processorer har mer säkerhetshål historiskt sett. Det finns många andra källor med anonymiserad statistik över hårdvara. Men Steams hade kunnat vara extra intressant för den är riktad mot gaming-segmentet.

Statistiken är inte "fel. Den är vad den är men vad den inte är; är användbar och pålitlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barbaskoen:

Det förutsätter att urvalet görs slumpmässigt. Nu görs urvalet utifrån varje enskild användares preferenser. Ponera att AMD-användare är mer benägna att avstå från att vara med i undersökningar, i så fall representerar statistiken inte den faktiskta fördelningen av AMD- och Intel-användare hos hela Steams användarbas.

Alla undersökningar är alltid baserade på enskilda användares preferenser.
Det du säger går att säga om alla undersökningar, det är en del av felmarginalen.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Fast det kan likaväl vara tvärt emot att de med bättre hårdvara har mer förstånd att inte dela med sig av informationen till steam. Angående visa upp så finns det folk på forumet som har extrem hårdvara, men är oftast vi mer normala wannabe som skyltar med den.

Exakt! Därav svårt att uttala sig om hela Steam's användarbas baserat på deras undersökning av 'opt-in'-typ.

Skrivet av Leedow:

Alla undersökningar är alltid baserade på enskilda användares preferenser.
Det du säger går att säga om alla undersökningar, det är en del av felmarginalen.

Att urvalet görs baserat på användarpreferens? Ytterst tveksamt. Det ska göras på ett sådant sätt att risken för att introducera sampling bias minimeras.

https://en.wikipedia.org/wiki/Sampling_bias
In statistics, sampling bias is a bias in which a sample is collected in such a way that some members of the intended population are less likely to be included than others

Exempel:
Du vill undersöka träningsbeteende hos besökare av en restaurang. Man kan nå restaurangen via hiss eller trappa. Eftersom trappan går på utsidan av huset och det är kallt ställer du dig vid hissen och frågar alla personer som kommer ut ur hissen hur ofta de tränar. När du samlat in dina svar kommer du fram till att av de tillfrågade är det en majoritet som tränar mindre än 1 gång per vecka.

Betyder det att majoriteten av besökarna av den här restaurangen tränar mindre än 1 gång per vecka? Kanske. En sannolik tes är att besökare som väljer hiss inte tränar lika ofta som personer som väljer trappa. Din slutsats speglar i så fall inte beteendet hos alla besökare av restaurangen.

I mitt exempel:
Hiss = opt-in till Steamundersökning
Alla besökare på restaurangen = Hela Steams användarbas
Träningsfrekvens = hårdvara

Visa signatur

Case Ghost S1 Limestone || CPU Ryzen 2600x || GPU RTX 2080 FE
SSD Samsung 1TB 860 m.2 || PSU Corsair SF600 v2 || MB Asus X470-I Gaming
RAM G.Skill Trident Z 16GB CL14 3200MHz ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Bara jag som nästan aldrig får frågan i Linux men relativt ofta i Windows?

Skickades från m.sweclockers.com

Japp, men då använder jag inte linux heller

Den där frågan brukar ju poppa upp i samband med steam uppdatering, så det kan ju ha något med saken att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Japp, men då använder jag inte linux heller

Den där frågan brukar ju poppa upp i samband med steam uppdatering, så det kan ju ha något med saken att göra.

Borde inte vara det då Steam uppdateras parallellt på alla plattformar?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barbaskoen:

Exakt! Därav svårt att uttala sig om hela Steam's användarbas baserat på deras undersökning av 'opt-in'-typ.

Att urvalet görs baserat på användarpreferens? Ytterst tveksamt. Det ska göras på ett sådant sätt att risken för att introducera sampling bias minimeras.

https://en.wikipedia.org/wiki/Sampling_bias
In statistics, sampling bias is a bias in which a sample is collected in such a way that some members of the intended population are less likely to be included than others

Exempel:
Du vill undersöka träningsbeteende hos besökare av en restaurang. Man kan nå restaurangen via hiss eller trappa. Eftersom trappan går på utsidan av huset och det är kallt ställer du dig vid hissen och frågar alla personer som kommer ut ur hissen hur ofta de tränar. När du samlat in dina svar kommer du fram till att av de tillfrågade är det en majoritet som tränar mindre än 1 gång per vecka.

Betyder det att majoriteten av besökarna av den här restaurangen tränar mindre än 1 gång per vecka? Kanske. En sannolik tes är att besökare som väljer hiss inte tränar lika ofta som personer som väljer trappa. Din slutsats speglar i så fall inte beteendet hos alla besökare av restaurangen.

I mitt exempel:
Hiss = opt-in till Steamundersökning
Alla besökare på restaurangen = Hela Steams användarbas
Träningsfrekvens = hårdvara

Sampling bias har ingenting med opt-in att göra. Alla undersökningar är frivilliga (opt-in). Sampling bias har endast med metoden av datainsamling att göra precis som din citering från wikipedia säger. I ditt exempel så skulle man få bort sampling bias genom att stå vid resturangens reception. Liknelsen försvinner alltså då Steam gäller hela användarbasen och man då redan står vid receptionen.

Om vi vänder på det istället - hur skulle man göra Steam-undersökningen mer träffsäker gällandes representation av användarbasen och fortfarande hålla undersökningen frivillig än deras nuvarande form? Vad säger att undersökningen i dagsläget inte är träffsäker?

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leedow:

Vad säger att undersökningen i dagsläget inte är träffsäker?

Det vore intressant att veta hur stor andel av Steams användare som är med i undersökningen.
Om deltagandet är runt 80% eller mer så blir det ganska träffsäkert, för det känns osannolikt att de som avböjer deltagande har så mycket mer gemensamt (och avvikande från övriga) att det signifikant snedvrider statistiken.

Den relevanta frågeställningen är ju om man kan (be)visa att undersökningen faktiskt är träffsäker!

Permalänk
Medlem

Allt annat vore konstigt nu när AMD har produkter som är värda att köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Det vore intressant att veta hur stor andel av Steams användare som är med i undersökningen.
Om deltagandet är runt 80% eller mer så blir det ganska träffsäkert, för det känns osannolikt att de som avböjer deltagande har så mycket mer gemensamt (och avvikande från övriga) att det signifikant snedvrider statistiken.

Den relevanta frågeställningen är ju om man kan (be)visa att undersökningen faktiskt är träffsäker!

Deltagande på 80% i vilken studie som helst är ett drömscenario snarare än "ganska träffsäkert". Det handlar inte längre om sannolikhet och "sample size" om man har så pass många datapunkter. Träffsäkerhet är exempelvis en sannolikhetsfunktion och man kan få extremt hög träffsäkerhet långt ifrån 80%.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Berling:

Mario spelar AMD ^_^

Skrivet av krigelkorren:

Luigi spelar nVidia?

Sonic spelar Intel?