Permalänk

C# böcker för en nybörjare

Som titeln lyder behöver jag hjälp att hitta bra C# böcker på svenska.
Jag har programmerat c# i unity i ungefär 2år nu men skulle gärna lära mig lite mer av just c#.
Dock har jag endast programmerat på fritiden efter skolan så jag är ingen expert men heller ingen nybörjare.
Jag äger en bok vars namn är Microsoft visual C# .net steg för steg, men den trycktes 2002 så många grejer stämmer inte med dagens proggram t.ex. Visual Studio.

Jag vill gärna att boken är på svenska eftersom jag inte är någon expert på engelska.
Ifall det spelar någon roll så är jag bara 14 år.

Jag har kollat på boken skarp programmering med C# men jag vet dock inte om den fortfarande är aktuell eftersom den gavs ut 2008.
//Alvin

------------------------------------Ändring---------------------------------------
Jag har insett att det inte finns så många bra C# programmerings böcker på svenska.
Så låt mig omformulera frågan finns det några bra c# böcker både på engelska och svenska?
Dessutom har jag börjat undra om det är bra att fortsätta lära mig c# eller om jag borde byta till t.ex. C eller c++?

Permalänk
Medlem

Mycket inom IT-sfären är på engelska, om du behöver hjälp, behöver hitta mer info eller se på exempel så hittar du bra mycket mer info på engelska än svenska. Jag anser därför att det är bra att ha stenkol på den engelska terminologierna och det svenska är meningslösa.

Därför bör du tänka över en extra gång innan du ger dig på en svensk programmeringsbok.
Själv kör jag allt på engelska, allt ifrån vilken kod jag skriver, till vad jag läser och till vilket språk mitt operativsystem körs på. Det ända som är språkanpassat är mitt tangentbord och formatet tid och siffror skrivs ut.

Permalänk
Medlem

Pro C# serien är bra och täcker ett ganska brett område av C# (och .NET), boken är dock på engelska.

Vet inte om du kan hitta den på något bibliotek eller något, annars finns senaste att köpa här både som ebok och vanlig pappersbok här:
https://www.apress.com/gp/book/9781484230176

Permalänk
Medlem

Vad roligt att du hittat intresse för programmering!

Tyvärr måste jag instämma med de andra att engelska är något du bör kunna för att lära dig programmering. Letar du böcker om programmering bör du leta efter universitet kurslitteratur. Här hittade jag en arbetsbok för C# på svenska: https://campusbokhandeln.se/b/9789173791717/programmering-1-m...

Men ska jag vara ärlig skulle jag inte leta efter böcker utan fortsätta leta information på nätet då den information oftast är nyare och mer aktuell.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cookiebeast99:

------------------------------------Ändring---------------------------------------
Jag har insett att det inte finns så många bra C# programmerings böcker på svenska.
Så låt mig omformulera frågan finns det några bra c# böcker både på engelska och svenska?
Dessutom har jag börjat undra om det är bra att fortsätta lära mig c# eller om jag borde byta till t.ex. C eller c++?

När det gäller språk att programmera i så skulle jag säga att det är bättre du lär dig ett till att börja med och kan det bra. Vad är det du vill programmera?

Om du lär dig C# så kommer du kunna utgå från detta för vidareutveckling till att lära dig andra språk som tex Java.

Permalänk
Medlem

Juste fan, hade en kurs i C# på svenska. Du kanske kan gräva lite djupare på kurssidan: https://www.ida.liu.se/~TDDD49/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Någon som har tips på bra böcker eller nätkurser som är någorlunda pedagogiska? Jag har tidigare läst Java på Uni (6 år sen inte programmerat alls sedan dess) och klarade det med nöd å näppe då litteratur mm på Uni nivå ofta är lika pedagogiska som amöbor. Har kikat lite på For dummies 7.0, Tror ni den kan vara något för någon som ibland behöver få saker förklarade för sig på pedagogiskt sätt? Har inga problem med Engelska.

Hade tänkt ha det som lite sommar grej att lära mig C#.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cookiebeast99:

------------------------------------Ändring---------------------------------------
Jag har insett att det inte finns så många bra C# programmerings böcker på svenska.
Så låt mig omformulera frågan finns det några bra c# böcker både på engelska och svenska?
Dessutom har jag börjat undra om det är bra att fortsätta lära mig c# eller om jag borde byta till t.ex. C eller c++?

Personligen så klarar jag inte av att läsa böcker för att lära mig, det går bara inte!

Youtube kan jag rekommendera! Finns otroligt mycket bra där! Microsoft har flera bra kanaler som är intressanta.

Visual Studio på Youtube
Microsoft Azure på Youtube
.Net fundation på Youtube
Microsoft Developer på Youtube

NDC Conferences på Youtube

Finns många fler konferenser som lägger ut videos, så försök leta rätt på sådana!

Om du vill lära dig lite mer up2date-prylar. För programmera antar jag att du kan någorlunda

Vill du jobba som utvecklare så satsa på C# eller Java, C och C++ är väl inte så jättestor marknad, inte för personer utan erfarenhet.

Visa signatur

MacBook Pro (16 tum, 2019)
2,3 GHz 8-Core Intel Core i9
64 GB 2667 MHz DDR4
Intel UHD Graphics 630 1536 MB
AMD Radeon Pro 5500M 8 GB