Nintendo Switch får onlinetjänst och molnsparning i september

Permalänk
Melding Plague

Nintendo Switch får onlinetjänst och molnsparning i september

I september lanserar Nintendo sin onlinetjänst för Nintendo Switch, vilken bland ger tillgång till molnsparning och ett flertal äldre NES-spel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inte upphetsad alls över detta faktiskt. Att ta betalt för cloud saves år 2018 känns sjukt stelt, jag vill se ett plattformsöverspännande VC-initiativ (köp spel x virtuellt en gång, spela det på alla Nintendos supporterade plattformar), och smartphoneappen för kommunikation och partys är ju bara för dum.

Det är synd, eftersom jag gillar min Switch jättemycket. Den är klockren som spelkonsol, men Nintendo har fortfarande inte fattat vikten av ordentliga onlinefunktioner och ett levande bibliotek. "But think of the kids" börjar bli lite tjatigt.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Inte upphetsad alls över detta faktiskt. Att ta betalt för cloud saves år 2018 känns sjukt stelt, jag vill se ett plattformsöverspännande VC-initiativ (köp spel x virtuellt en gång, spela det på alla Nintendos supporterade plattformar), och smartphoneappen för kommunikation och partys är ju bara för dum.

Det är synd, eftersom jag gillar min Switch jättemycket. Den är klockren som spelkonsol, men Nintendo har fortfarande inte fattat vikten av ordentliga onlinefunktioner och ett levande bibliotek. "But think of the kids" börjar bli lite tjatigt.

Jag tycker det är väldigt tråkigt att ej kunna kommunicera alls med andra spelare. Många roliga spel som jag kör dagligen på min Switch men jag saknar någon typ av gemenskap med andra spelare. Det är verkligen som om man spelar helt själv, fast man spelar online. Tycker det är ganska tråkigt överlag. Ändå får man hundratals friend requests men jag kan aldrig fråga om vem dom är, hur hitta ni mig, vad vill du eller vill ni spela? Nope, inget. Dom bara... finns. Känns ganska meningslöst faktiskt.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Tycker också det är trist med sånt här.
Jag menar, dem kan väl åtminstonde ge ta 10-20 spänn mer men ge 1 spel gratis i månaden eller något, men bara för cloud of sånt.. really? Grejer som egentligen ska finnas där från start..

Jag hade lätt kunnat betala det här om man får tillgång till andra appar som en webbläsare, netflix, facebook osv..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Företaget meddelar nu att onlinetjänsten släpps i september och kommer bland annat med den länge efterfrågade möjligheten att lagra sparfiler i molnet.

Fixat!

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Ja.. vad ska man säga. Jämför man med både Microsoft och Sony så är det här det mest ointressanta försöket till att skapa en onlinetjänst som jag har sett på konsolmarknaden. Känns ju inte som att Nintendo är speciellt intresserade av att försöka. Men antar att det blir såhär när det inte finns någon konkurrens, för dom ligger ju i en annan grupp än vad Microsoft och Sonys konsoler gör och där har konkurrensen mellan företagens olika onlinetjänster gjort att vi har t.ex. "gratis" spel idag via deras prenumerationstjänst.

Visa signatur

PC: Ryzen 7 7700X | Sapphire Pulse RX 7900 XTX | 6000MHz 2x16GB | ASUS X670E-F

Tillbehör: G903 | PowerPlay | G513 | Pro X | Brio 4k | LG 34GN850 | Xbox Elite Controller Series 2

Konsol: Playstation 5

Permalänk
Medlem

Läste kommentarerna på lite andra sidor. De som försvarar kostnaden missar ju det absolut värsta med det här: Det enda sättet att backa upp sparfiler är att betala.

Sug på den. Backup som mikrotransaktion.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

Total bullshit att Nintendo inte kan erbjuda backup-lösning utan att behöva betala för deras online-tjänst. Behöver inte ens vara just cloud-saves, finns redan USB-portar på dockan och minneskort på själva maskinen. Skiten har redan blivit hårdvaruhackad så någon "bu-bu-but pirating" är inte ens en valid ursäkt.

Permalänk
Medlem

Eftersom SweClockers inte kände det var relevant att ha med någon källa så finns den här:
https://www.nintendo.com/switch/online-service/

Där står det klart och tydligt att mer information om cloud save-tjänsten kommer senare, det är alltså i nuläget enbart spekulationer huruvida den funktionaliteten kommer kosta pengar eller inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag äger ett unikt Switch spel: Mario Odyssey. Har dock även Mario Kart 8 både för Wii u och Switch mend et kommer vara gratis att spela MK8 på Wii U online.

i övrigt finns det inga spel jag har i sikte som kräver onlineläge, möjligt vis kommande smash. Så då blir det två spel som går att köra online. Ska jag betala 200 spänn extra för detta! No way!

Mario Kart 8 har jag redan kört online så mycke på Wii U så det känns uttjatat och inte värt att betala för att köra samma spel på Switch online. Smash kan man köra hemma med polarna. Tycker Nintendo Switch är den mest oekonomiska konsolen som existerar iförhållande till vad man får för pengarna.

Tycker Nintendo gör smartast i att skippa att ta betalt för online delen. På Xbox Live så tappar många spel onlinespelare pga folk inte förnyar Xbox live alltid tex för att köra äldre titlar.

på Xbox förnyar jag endast när jag ska köra NHL mot nån kompis eller Halo. På PC är ju allt gratis och bättre.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Fortfarande inte kontobundna köp?
Pass.

Permalänk
Medlem

Jag valde ett switch som födelsedagspresent till min son. Ångrar mig idag.

Verkligen dött med spel-utbud, och priserna är ju fan skrattretande.
Inga AAA spel. Typ 4-5 kvalitetstitlar, och resten är indie spel (inte för att indiespel är skit, men de stora titlarna kommer till allt förutom switch).

Buggiga kontroller. Bäst att ha dem i switchen när man spelar.

Tråkig konsoll. Och online-butiken är hemsk.

Och vad fan. Är det så hemskt att erbjuda möjligheten att se på film på den? Typ netflix?

Nej fan vad sned jag är, hahaha! Sorry gubbar... Blir kokt på detta köp. Ville så gärna göra rätt köp.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Inaktiv

Detta är ett skämt, är detta stora spelnyheter/händelser 2018 Nintendo?

Efter Mario Odyssey och Doom har Switchen legat i lång dvala, *sarkasm* men nu ser jag verkligen fram emot att få tvångsuppdatera min Switch när Metroid Prime 4 och Yoshi kommer för dessa tjänster har jag verkligen efterfrågat *sarkasm*

Permalänk
Medlem

Bra att det äntligen kommer möjlighet att spara filer i molnet, men sjukt om man skall behöva ha ett löpande abonnemang som kostar pengar för detta (för onlinespelande kan jag köpa det, då det kräver så mycket mer kapacitet och infrastruktur på serversidan).

Borde även gå att lösa lokalt på bra sätt att spara (USB-sticka, etc.), men bör vara standard för konto/molnet-synk (utan extra abonnemang).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/