unraid egen mail server

Permalänk
Medlem

unraid egen mail server

Hej
jag har funderat ett tag på att testa och köra en egen mail server på min unraid maskin.
Om det är någon som gjort detta så får ni gärna guida mig då jag inte hittar någon guide för att fixa detta.

Hittade en docker som heter "Kerio-Connect" har testat att sätta upp den men kan inte få den att skicka iväg något mail öppnade port 25 när jag testade.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 3800X - ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - Corsair Vengeance LPX 2x8GB 3200MHz Ryzen - EVGA GeForce GTX1070 SC ACX 3.0 - HyperX Fury 240GB - Seagate Desktop HDD 3TB 7200RPM - Corsair RM750X 750W

Permalänk
Medlem

Det är inte helt tokenkelt att köra sin egna mail. Att få sin mail att tas emot av Google är en sport.
Du kan oftast inte skicka mail direkt till mailservrar, utan du måste studsa via relays (smart hosts kan det kallas, beroende på system). Du måste ha bra koll på DNS (vilket är förhållandevis viktigt med mail), SPF, DKIM, DMARC und so weiter.

Peka ut din ISPs SMTP-servrar (typ mailout.comhem.se kan de heta), och studsa mail över dem - detta för att ISPer brukar blockera utgående port 25 pga SPAM-issues.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

@zyberzero: Oj detta lät väldigt avancerat kanske inte är något för mig trots allt men hittade denna smtp.telia.se dock ingen aning om vad jag ska göra med den.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 3800X - ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - Corsair Vengeance LPX 2x8GB 3200MHz Ryzen - EVGA GeForce GTX1070 SC ACX 3.0 - HyperX Fury 240GB - Seagate Desktop HDD 3TB 7200RPM - Corsair RM750X 750W

Permalänk
Medlem

@R4czo: Det är absolut görbart (jag kör min mail själv, men jag hyr ett par VPS:er för mailen), men det är en del meck och en del tid som går åt.

Nu har jag inte tittat på just Unraid - men varför vill du köra din egna mail? Vad är det du vill åt? Mest får att det är skoj?

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

@zyberzero: Mest för skoj men också för att jag gillar att ha kontroll över min data

Visa signatur

AMD Ryzen 7 3800X - ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - Corsair Vengeance LPX 2x8GB 3200MHz Ryzen - EVGA GeForce GTX1070 SC ACX 3.0 - HyperX Fury 240GB - Seagate Desktop HDD 3TB 7200RPM - Corsair RM750X 750W

Permalänk
Inaktiv

Vet inget om unraid men satte i dagarna upp egen mailserver med postfix + dovecot på debian, var en del strul med att skicka mail (antar att port 25 är blockad) så kör relay genom sparkpost som är gratis om du inte skickar väldigt mycket mail.

Här har du guiderna jag följde om du är intresserad:
https://www.tecmint.com/install-postfix-mail-server-with-webm...
https://www.tecmint.com/integrate-clamav-and-spamassassin-to-...
https://www.linode.com/docs/email/postfix/configure-spf-and-d...

I sista guiden tog jag bara spf verifieringen, sparkpost har DKIM som man enkelt lägger till i DNS-inställningarna där din domän ligger, tex Loopia.

Permalänk
Medlem

På privata abonnemang är port 25 blockerat utgående normalt sett. Du behöver använda din ISP:s mejlserver som relay eller någon annan tjänst.