Jordat eller ojordat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

Tack för alla svar och länk tipset.
Skulle kosta 5000kr att fixa jordat i grabbens rum på övervåningen. Så vi skippar det och sparar lite pengar till annat i huset 😎

Skickades från m.sweclockers.com

5000 är ju billigt då du också höjer säkerheten på prylar som är ansluten som TV, Datorer etc vid åska, då jordat gör ju så normalt säkringen flyger istället än produkterna ojordad så är säkerheten mycket lägre, själv drar man ju aldrig ut något när åskan går, sitter vid datorerna som vanligt, är inte så orolig för när åskan går, som man skulle nog vara vid ojordad.

Själv skulle jag se det som en bra försäkring, speciellt i rum som har mycket elektronik anslutet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av UMJ:

5000 är ju billigt då du också höjer säkerheten på prylar som är ansluten som TV, Datorer etc vid åska, då jordat gör ju så normalt säkringen flyger istället än produkterna ojordad så är säkerheten mycket lägre, själv drar man ju aldrig ut något när åskan går, sitter vid datorerna som vanligt, är inte så orolig för när åskan går, som man skulle nog vara vid ojordad.

Själv skulle jag se det som en bra försäkring, speciellt i rum som har mycket elektronik anslutet.

Det finns inga säkringar som är tillräckligt snabba för "åska"!

För att skydda dig mot "åska" behöver du "åskskydd"(Transientskydd)! Antingen genom att ditt hus är designat i grunden för att motstå elektriska transienter (ringledning, potantialutjämning, svetsade armeringsmattor (anslutna till pot-utj-skena, dito vatten/avlopp/teleskärm etc. etc.) eller om det är en byggnad som ska efterhandsskyddas är ett (korrekt installerat) överspänningsskydd bättre än inget.

Jordade uttag är dock ett bra skydd mot kortslutningar (mot jord)!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuppe:

5000 för att dra en jordkabel till centralen, är han full?? Vill du jorda huset är väl bara att köpa en dragfjäder och lite gulgrön och köra på, tar max en timme själv. Se till att stänga huduvbrytaren först bara
Jag gjorde om hela morsans hus, bytte ut hela centralen och alla kablar och uttag i hela huset. Tog några kvällar efter jobbet. Jordfelsbrytare är bra skit helt enkelt och räddar liv.

Vill man ha fastpris och ej löpande så får man tåla att det kostar lite. Elektrikern kan inte ha en susning om hur lång tid det kan ta, vilka problem som eventuellt kan uppstå osv, speciellt med tanke på hur mycket hemmapill som finns. Privatpersoner är dom värsta kunderna vi har just för att det prutas förfärligt och man förstår helt enkelt inte att det är dyrt med bara själva uttryckningen. Gör du jobbet själv ska du veta att du kanske inte har behörighet till det, händer någonting så kan du ge dig på att du inte får hjälp från försäkringsbolaget heller.

Permalänk
Inaktiv

En allmän uppmaning (inte riktat mot någon enskild):
Om ni inte är elyrkesmän, Ackrediterade elinstallatörer eller faktiskt vet vad ni pratar om (Instruerad person): undvik att komma med "råd" (och uppmanna till brott och ge "tips" som faktiskt kan medföra livsfara och ge stora privatekonomiska konsekvenser.), så slipper jag låsa tråden.

//Mod

Permalänk
Skrivet av anon257891:

Jordade uttag är dock ett bra skydd mot kortslutningar (mot jord)!

Som yrkesman måste jag nog säga att detta är det mest felaktiga uttalande jag sett på ett tag.

Att ha jordade uttag ger absolut inget skydd mot kortslutningar!

Det ger därimot ett bättre personskydd eftersom många apparater är utformade på ett sådant sätt att kortslutning mot skyddshöljet medför en utlösning av föregående säkring.

Och dessa apparater är egentligen särskilt farliga att ansluta till ojordade uttag eftersom att ett fel i apparaten kan medföra att skyddshöljet blir fullt spänningssatt vid ett eventuellt fel. ( gäller i stort sett alla apparater som har ett hölje av metall )

Står ofta i beskrivningen (för dem som läser sådant) att apparater kräver jord, sådana apparater är de som kan vara farliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

Som yrkesman måste jag nog säga att detta är det mest felaktiga uttalande jag sett på ett tag.

Att ha jordade uttag ger absolut inget skydd mot kortslutningar!

Det ger därimot ett bättre personskydd eftersom många apparater är utformade på ett sådant sätt att kortslutning mot skyddshöljet medför en utlösning av föregående säkring.

Och dessa apparater är egentligen särskilt farliga att ansluta till ojordade uttag eftersom att ett fel i apparaten kan medföra att skyddshöljet blir fullt spänningssatt vid ett eventuellt fel. ( gäller i stort sett alla apparater som har ett hölje av metall )

Står ofta i beskrivningen (för dem som läser sådant) att apparater kräver jord, sådana apparater är de som kan vara farliga.

Nu låter der ju mest bara som du hackar på formuleringen om något.

Permalänk
Skrivet av Wasp:

Nu låter der ju mest bara som du hackar på formuleringen om något.

Kan du utveckla?

EDIT: Eller gör det inte, det inlägget jag citerade har blivit redigerat, tror min poäng nådde målet.

Jordade uttag ger ju absolut inget skydd mot kortslutning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nebudchanezzer:

Kan du utveckla?

EDIT: Eller gör det inte, det inlägget jag citerade har blivit redigerat, tror min poäng nådde målet.

Jordade uttag ger ju absolut inget skydd mot kortslutning.

Helt korrekt: Jordade uttag ger inget skydd mot kortslutningar: dålig formulering av mig!

Jag menade att det ger bra skydd mot verkningarna av en kortslutning, mot jord, (iom att man bryter bort felet), precis som ett s.k. överströmsskydd, överlastskydd, jordfelsskydd eller reläskydd inte skyddar mot varken överlast, jordfel eller överström (eller vilket fel nu reläskyddet detekterar).

En kollega till mig föredrar termen "felbortkopplingsssystem", jag tycker, personligen, att i "folkmun" (inom branshen) vet vi alla vad vi menar med s.k. "skydd" (i.e. att de inte "skyddar" utan i allmänhet bara kopplar bort felet och skyddar mot efterverkningarna. (Dock borde jag inte uttryckt mig så klumpigt i ett forum för lekmän: helt rätt noterat och poängterat!)

(f.ö. Jag tror inte jag redigerat mitt ursprungliga inlägg vad gällde den frågan? Fortfarande lika dåligt formulerat i det inlägget Dock var poängen med det inlägget att jordade uttag inte är något speciellt bra skydd (för att säga det milt) mot åska, eller snarare efterverkningarna av Blixtnedslag )

Edit: Man kan t.o.m. hävda att jordade uttag ger en ökad risk för kortslutning(s-strömmar (mot jord)) (edit2: vilket är poängen med det hela: det ger, i förlängningen, ett högra personsäkerhetsskydd) D.S.

Permalänk
Skrivet av anon257891:

Helt korrekt: Jordade uttag ger inget skydd mot kortslutningar: dålig formulering av mig!

Jag menade att det ger bra skydd mot verkningarna av en kortslutning, mot jord, (iom att man bryter bort felet), precis som ett s.k. överströmsskydd, överlastskydd, jordfelsskydd eller reläskydd inte skyddar mot varken överlast, jordfel eller överström (eller vilket fel nu reläskyddet detekterar).

Nu känner jag mig rent av elak men iaf...
Ett överlastskydd borde väl ändå ge skydd mot just överlast? (motorskydd är ju just en sådan mekanism, för att skydda att lindningarna överlastas och bränns)
(är inte ett överlastskydd och överströmsskydd detsamma?)

EDIT: Att blanda in reläskydd i en diskussion om jordade uttag eller inte känns också lite långsökt då det begreppet nog aldrig är något som en lekman någonsin kommer stöta på.
Du må kanske vara yrkesman men jag anar att du jobbar på en nivå som ligger en bit bort från gemene man eller dess anläggning med jordade eller icke jordade uttag

Skrivet av anon257891:

En kollega till mig föredrar termen "felbortkopplingsssystem", jag tycker, personligen, att i "folkmun" (inom branshen) vet vi alla vad vi menar med s.k. "skydd" (i.e. att de inte "skyddar" utan i allmänhet bara kopplar bort felet och skyddar mot efterverkningarna. (Dock borde jag inte uttryckt mig så klumpigt i ett forum för lekmän: helt rätt noterat och poängterat!)

(f.ö. Jag tror inte jag redigerat mitt ursprungliga inlägg vad gällde den frågan? Fortfarande lika dåligt formulerat i det inlägget Dock var poängen med det inlägget att jordade uttag inte är något speciellt bra skydd (för att säga det milt) mot åska, eller snarare efterverkningarna av Blixtnedslag )

Edit: Man kan t.o.m. hävda att jordade uttag ger en ökad risk för kortslutning(s-strömmar (mot jord)) (edit2: vilket är poängen med det hela: det ger, i förlängningen, ett högra personsäkerhetsskydd) D.S.

Och helt fel från min sida att påstå att det ursprungliga inlägget har blivit redigerat, jag refererade till fel post. (tittade enbart på sista posten du skrivit när jag skrev svaret, men det var inte den jag ursprungligen citerade)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nebudchanezzer:

Nu känner jag mig rent av elak men iaf...
Ett överlastskydd borde väl ändå ge skydd mot just överlast? (motorskydd är ju just en sådan mekanism, för att skydda att lindningarna överlastas och bränns)
(är inte ett överlastskydd och överströmsskydd detsamma?)

Och helt fel från min sida att påstå att det ursprungliga inlägget har blivit redigerat, jag refererade till fel post. (tittade enbart på sista posten du skrivit när jag skrev svaret, men det var inte den jag ursprungligen citerade)

Inte alls elak: jag gillar sådanahär diskussioner
Precis som du säger, överlastskydd (överlastfelbortkopplingssystemet) skyddar mot _följdverkningarna_ av överlast! Överlasten beror ju i allmänhet på något kärv i maskineriet, t.ex. att pumpen (som elmotorn driver) får stopp, går varm eller har tyngre last än förväntat.

Dvs. "överlastskyddet" kopplar bort felet, "överlasten", så att rotor/lindningar skyddas mot verkningarna av överlasten. Det skyddar ju inte mot överlasten som sådan (mer kg/min i pumpen) eller att axeln slutar rotera på grund av mekaniskt kärv.

Edit: I princip är överlastskydd och överströmskydd samma funktion, men Överström (kortslutningsskydd menade jag där) är i allmänhet ställt mot t.ex. 10-20 gånger märkström inom t.ex. 0,2s, medans överlastskydd är ställt på t.ex. 1,1-1,5 gånger märkström med längre tid (men helt rätt: bägge mäter ström och koplar bort "felströmmar")

Permalänk
Skrivet av anon257891:

Edit: I princip är överlastskydd och överströmskydd samma funktion, men Överström (kortslutningsskydd menade jag där) är i allmänhet ställt mot t.ex. 10-20 gånger märkström inom t.ex. 0,2s, medans överlastskydd är ställt på t.ex. 1,1-1,5 gånger märkström med längre tid (men helt rätt: bägge mäter ström och koplar bort "felströmmar")

Låter lite som att du är yrkesman men inte riktigt från rätt sida av anläggningen, 0.2s är t.ex inget som är bekant för mig.
Det är i min värld antingen 0.1 eller 0.4s som gäller (möjligtvis 5s när det gäller huvudledning) antingen dvärgbrytare eller diazedsäkring.
Hänvisar här till SS 424 14 04 och 06.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nebudchanezzer:

EDIT: Att blanda in reläskydd i en diskussion om jordade uttag eller inte känns också lite långsökt då det begreppet nog aldrig är något som en lekman någonsin kommer stöta på.
Du må kanske vara yrkesman men jag anar att du jobbar på en nivå som ligger en bit bort från gemene man eller dess anläggning med jordade eller icke jordade uttag

Som sagt, jag ville bara förtydliga att jordade uttag inte är något bra skydd mot "åska", men samtidigt, på ett förenklat sätt, säga att jordade uttag är ändå bra och ger en ökad säkerhet (men inte mot åska/blixt).

(Sen drogs jag ju in i ett sidospår, p.g.a. din kommentar, som helt riktigt inte har något med TS frågeställning att göra. Tycker ändå det är viktigt att man inte låter uppenbara felaktigheter som ger en falsk trygghet står oemotsagda: sen kunde jag mycket riktigt uttryckt det på ett mycket bättre, enklare och tydligare sätt)

Permalänk
Skrivet av anon257891:

Som sagt, jag ville bara förtydliga att jordade uttag inte är något bra skydd mot "åska", men samtidigt, på ett förenklat sätt, säga att jordade uttag är ändå bra och ger en ökad säkerhet (men inte mot åska/blixt).

(Sen drogs jag ju in i ett sidospår, p.g.a. din kommentar, som helt riktigt inte har något med TS frågeställning att göra. Tycker ändå det är viktigt att man inte låter uppenbara felaktigheter som ger en falsk trygghet står oemotsagda: sen kunde jag mycket riktigt uttryckt det på ett mycket bättre, enklare och tydligare sätt)

Sidospår som vi nog kan låta dö ut nu.

Måste ändå tacka för att du faktiskt fick mig att bläddra i några gamla böcker

Permalänk
Medlem
Skrivet av coll:

@Nebudchanezzer @depalma: Sorry för sent svar. Man går inte ut med det officiellt, men om du kollar på allabolag.se så ser du att Sverige-VDn för Schneider Electric sitter i styrelsen för ELKO AB.

Man går inte ut med det officiellt? Det är ett globalt börsnoterat företag.
Skulle dom dölja detta för sina aktieägare menar du?
Nja tanken kanske finns där...

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Man går inte ut med det officiellt? Det är ett globalt börsnoterat företag.
Skulle dom dölja detta för sina aktieägare menar du?
Nja tanken kanske finns där...

Tanken på vad? Det är ingen hemlighet att ägarskapet är så, titta på vilka som sitter i styrelsen i ELKO.

Visa signatur

Don't be a dick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Man går inte ut med det officiellt? Det är ett globalt börsnoterat företag.
Skulle dom dölja detta för sina aktieägare menar du?
Nja tanken kanske finns där...

Nej det döljs inte för aktieägare. Elko är en del av schneider grupp och ägs av Schneider Electric SA (finskt aktiebolag). Men de skriver inte ut det på sin svenska hemsida där de listar alla bolag i gruppen, vilket är underligt. Men det syns helt klart om du kollar ägande delar i elko och att elko är registrerad inom schneider koncernen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

Nej det döljs inte för aktieägare. Elko är en del av schneider grupp och ägs av Schneider Electric SA (finskt aktiebolag). Men de skriver inte ut det på sin svenska hemsida där de listar alla bolag i gruppen, vilket är underligt. Men det syns helt klart om du kollar ägande delar i elko och att elko är registrerad inom schneider koncernen.

Skickades från m.sweclockers.com

Intressant upplägg.
Skedde detta nyligen? Har inte hört ett ljud.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Intressant upplägg.
Skedde detta nyligen? Har inte hört ett ljud.

Nej, det är åtminstone 10 år sedan det hände.

Visa signatur

Don't be a dick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

En allmän uppmaning (inte riktat mot någon enskild):
Om ni inte är elyrkesmän, Ackrediterade elinstallatörer eller faktiskt vet vad ni pratar om (Instruerad person): undvik att komma med "råd" (och uppmanna till brott och ge "tips" som faktiskt kan medföra livsfara och ge stora privatekonomiska konsekvenser.), så slipper jag låsa tråden.

//Mod

Detta^

Inte ovanligt med rentav livsfarliga hemmapill, många bränder har med elfel att göra till exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Helt korrekt: Jordade uttag ger inget skydd mot kortslutningar: dålig formulering av mig!

Jag menade att det ger bra skydd mot verkningarna av en kortslutning, mot jord, (iom att man bryter bort felet), precis som ett s.k. överströmsskydd, överlastskydd, jordfelsskydd eller reläskydd inte skyddar mot varken överlast, jordfel eller överström (eller vilket fel nu reläskyddet detekterar).

Jag tycker det är ett generalfel att skyddsjordade apparater passar i ojordade uttag, typ brödrosten, medans apparater utan skyddsjordsbehov , mest äldre apparater dock, inte passar i jordade uttag.
Jag har aldrig riktigt fattat varför det är utformat på det viset.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Om man känner att man har bra koll och kan utföra jobbet fackmannamässigt så att vilken elektriker som helst som kommer dit inte har något att anmärka på, då ser jag inga moraliska problem med att man inte "får". Det blir samma resultat liksom så kör hårt tycker jag, om du däremot inte har koll så ska man givetvis låta bli.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Om man känner att man har bra koll och kan utföra jobbet fackmannamässigt så att vilken elektriker som helst som kommer dit inte har något att anmärka på, då ser jag inga moraliska problem med att man inte "får". Det blir samma resultat liksom så kör hårt tycker jag, om du däremot inte har koll så ska man givetvis låta bli.

Problemet är ju att det är lätt att tro att man har koll.

Folk läser 3 år i skolan (dock inte endast el) men måste ändå gå 1-2 år som lärling innan dom får kalla sigsjälv för elektriker

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ZecretW:

Jag tycker det är ett generalfel att skyddsjordade apparater passar i ojordade uttag, typ brödrosten, medans apparater utan skyddsjordsbehov , mest äldre apparater dock, inte passar i jordade uttag.
Jag har aldrig riktigt fattat varför det är utformat på det viset.

Det är snarare så att de passar i gamla uttag, de nya ojordade apparater som passar i nya jordade uttag är de som är dubbelisolerade (Eurokontakt) såvida ingen har trixat med kontakterna.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Europlug

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZecretW:

Jag tycker det är ett generalfel att skyddsjordade apparater passar i ojordade uttag, typ brödrosten, medans apparater utan skyddsjordsbehov , mest äldre apparater dock, inte passar i jordade uttag.
Jag har aldrig riktigt fattat varför det är utformat på det viset.

Det finns fyra olika slags apparater.

Klass 0 är de som har den runda stickproppen. De bygger på principen att allt i rummet är elektriskt isolerat så att det ändå är ofarligt att vidröra en spänningsförande apparat, ungefär som att en fågel kan sitta på en elledning utan att få en stöt. Då är det jätteviktigt att det inte finns något annat i rummet som är jordat, som till exempel ett vattenelement, för är det det så kan det bli riktigt farligt istället. Det är idag förbjudet att göra nya installationer som bygger på den här principen, men befintliga installationer är fortfarande tillåtna.

Klass 1 är skyddsjordade apparater. Sitter apparaten i ett jordat uttag så fungerar skyddsjorden som den ska och sitter apparaten i ett ojordat uttag så fungerar den enligt principen som en klass 0 apparat. För ojordade uttag ska ju bara förekomma i en isolerad miljö. Därför passar dessa stickproppar i både jordade och ojordade uttag.

Klass 2 är dubbelisolerade apparater. Allt elektriskt är inkapslat i ett isolerande hölje med ett till andra isolerande hölje utanpå. Nästan alla nya apparater är dubbelisolerade och stickpropparna passar i både jordade och ojordade uttag, Dessa stickproppar är också helgjutna, så man kan själv aldrig sätta en sådan stickpropp på en egen icke dubbelisolerad pryl.

Sen så finns det även klass 3. Det är apparater där farlig spänning inte förekommer - de matas t ex från batteri eller från en yttre nätadapter som i sig är klass 2 -godkänd.

Permalänk
Medlem

Så jag har fattat att man inte ska blanda jordade och ojordade uttag, eller dra skarvsladdar mellan rum. Men låt säga att man har ett rum som är jordat, och man kopplar in jordade apparater t.ex. sin dator. Är det ett problem att då också koppla in en ojordad apparat (t.ex. en golvlampa) i samma rum? Eller bör man se till att alla apparater man kopplar in i ett jordat rum också är jordade?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hummus:

Så jag har fattat att man inte ska blanda jordade och ojordade uttag, eller dra skarvsladdar mellan rum. Men låt säga att man har ett rum som är jordat, och man kopplar in jordade apparater t.ex. sin dator. Är det ett problem att då också koppla in en ojordad apparat (t.ex. en golvlampa) i samma rum? Eller bör man se till att alla apparater man kopplar in i ett jordat rum också är jordade?

Det är alltid en större olycksrisk när man blandar och så länge du inte manipulerar kontakterna så kan du inte blanda med ett undantag och det är dubbelisolerade produkter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Eller sagt på ett annat sätt:
passar (den omanipulerade original-) kontakten i vägguttaget så är det lugnt, då kan du inte blanda "fel".

Permalänk
Medlem

Tack, ja det känns ju logiskt att det är designat så att man inte ska kunna blanda fel utan att ha manipulerat apparaten själv. Så tanken med klass 2 är alltså att även om det är ojordat så ska det rimligen helt enkelt inte kunna bli strömförande någonstans man kan ta i, eller extremt osannolikt i alla fall, och därför är de OK att blanda med jordat. Men man ska helst inte ställa in gamla klass 0 lampor i ett jordat rum alltså. Vilket inte ska gå om det är originalkontakt, men med bytt kontakt så kan det alltså vara farligt.