Permalänk
Medlem

Telia öppen fiber

Tjenare!

Har nu skaffat fiber till villan. De gjorde de invändiga i vintras och det utvändiga i onsdags. Men det är ännu inte igång, ringde Telia och de skulle höra med installatören och sen återkomma men ännu ej hört nå. Vad är set jag väntar på? Behövs det aktiveras på nån station?

https://imgur.com/dKCDSaG

Vad är det för slang som sticker upp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vexing:

Tjenare!

Har nu skaffat fiber till villan. De gjorde de invändiga i vintras och det utvändiga i onsdags. Men det är ännu inte igång, ringde Telia och de skulle höra med installatören och sen återkomma men ännu ej hört nå. Vad är set jag väntar på? Behövs det aktiveras på nån station?

https://imgur.com/dKCDSaG

Vad är det för slang som sticker upp?

Det du ser där är duckten och där skjutsfibern i sen. Så du har inte fått fibern blåst ännu. När den är blåst ska den svetsas i skåp och boxen du har på väggen så det är lite kvar innan du kan köra över fiber

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Medlem
Skrivet av vexing:

Tjenare!

Har nu skaffat fiber till villan. De gjorde de invändiga i vintras och det utvändiga i onsdags. Men det är ännu inte igång, ringde Telia och de skulle höra med installatören och sen återkomma men ännu ej hört nå. Vad är set jag väntar på? Behövs det aktiveras på nån station?

https://imgur.com/dKCDSaG

Vad är det för slang som sticker upp?

Jag är inte 100% på vad det är, men känns som en fiberkabel. Så, de har väl bara grävt fram fibern till huset, sen ska en installatör komma och dra in den i huset också.

Permalänk
Medlem

Ahaa! Men då är jag med, då kommer alltså en tekniker och avslutar det sen.

Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är ducten du ser, inte själva fibern som i senaste kommentaren. Ducten är en plastslang, i ditt fall 7 mm utvändigt. Man blåser sedan i fibern i ducten. Antingen inifrån ell från skåpet i gatan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Efter att de är klara med fiberdragningen så är det bara en klarskrivning kvar av själva fiberdragninen. Brukar ta en vecka eller så och sen kommer du få in fibern 2-5 arbetsdagar efteråt om allt har gått som det ska

Permalänk
Medlem

I fredagsmorse hade de blåst i sladd i slangen. Så nu hänger det en sladd ur gula slangen på bilden. Så de är väl bara att vänta på dem att fixa det sista (igen), suck. Varför inte bara koppla in sladden i dosan direkt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@vexing:
Du gör det lite för enkelt. Sladden är ingen sladd utan en optisk fiberkabel. Denna kopplar man inte in med mejsel eller så utan kräver (mycket dyr) specialutrustning i form av en fibersvets. Troligen samlar man ihop ett antal anslutningar innan man åker ut med svetsen.

Permalänk
Medlem

@vexing: Hos oss var det ett "lag" som blåste fibern sen hade dom ett annat lag som gick runt veckan efter och installerade.
Dom installerar det inte på en gång för det är två helt skillda arbeten att utföra.