Hittade ett grafikkort i soprummet, kan jag installera det i min nyare burk utan att något pajar?

Permalänk

Hittade ett grafikkort i soprummet, kan jag installera det i min nyare burk utan att något pajar?

Hallå!

Gjorde ett "fynd" i soprummet ett Gigabyte GV-R6870C-1GD. Kan flasha med Mac BIOS ch sälja hyggligt dyrt men vet inte om jag vågar installera det i min burk? Kan det ta sönder något om det är fel på kortet?

Tacksam för tips!

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Rekordmedlem

Ja något kan gå sönder i datorn om kortet är trasigt, det kan ju tex vara kortslutning i det men det kan ju även vara nått ofarligt fel typ ett trasigt minne eller så är det inget fel alls, det är ju det som gör det spännande att prova...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

det finns väl en anledning du hittade det i soprummet? jag hade då inte vågat köra ett kort om jag hittade det i ett soprum men valet e ditt..

Permalänk
Medlem

1. Det kan betraktas som stöld även att det är slängt. Verkar dock vara så om personen tar ekonomisk skada. Huruvida det betraktas som ekonomisk skada att du tänker sälja det för vinst och personen som slängde det inte får en krona vet jag inte.

2. Att du medvetet säljer ett otestat grafikkort som potentiellt kan vara sönder på ett sådant sätt att det eventuellt skulle kunna ta sönder moderkort är nog inte heller inom de lagligare ramarna.

3. Beröm för återanvändning och miljötänk.

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk

Tack Jo så är det ju såklart.. jag tror inte det är något fel på kortet, spontant. Folk slänger grejer hela tiden som fungerar perfekt, dock inte värt att slakta en hyffsat ny dator på... får se hur jag gör.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Skrivet av Tickles:

1. Det kan betraktas som stöld även att det är slängt. Verkar dock vara så om personen tar ekonomisk skada. Huruvida det betraktas som ekonomisk skada att du tänker sälja det för vinst och personen som slängde det inte får en krona vet jag inte.

2. Att du medvetet säljer ett otestat grafikkort som potentiellt kan vara sönder på ett sådant sätt att det eventuellt skulle kunna ta sönder moderkort är nog inte heller inom de lagligare ramarna.

3. Beröm för återanvändning och miljötänk.

Det är klar jag inte säljer det om jag inte vet att det funkar.. tack för dom moraliska aspekterna

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

Vet inte om ett 7-8 år gammalt grafikkort kan kallas för fynd direkt Skulle tro att prestandan på ditt integrerade grafikkort på cpu:n i din signatur är likvärdig eller bättre än det kortet. Möjligen en överdrift men jag skulle nog inte stoppa i ett kasserat kort i den prestandaklassen i min burk i alla fall och riskera fullt fungerande komponenter. Men lycka till med ditt fynd.

Permalänk
Medlem

@57josa:

Tror du gravt överskattar den interna grafiken, det var inte alltför länge sedan ett 680 var en riktig best

En fingervisning om skillnaderna:
http://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-GTX-680-vs-Intel-...

Permalänk
Medlem

ahh sopprums räder, det var tider det

pröva i en dator som du är lite mindre rädd om kanske?

har själv hittat massor av olika dator delar i sopprum, oftast har dom fungerat men varit rätt daterade därav att dom kastats, troligtvis

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

@57josa:

Tror du gravt överskattar den interna grafiken, det var inte alltför länge sedan ett 680 var en riktig best

En fingervisning om skillnaderna:
http://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-GTX-680-vs-Intel-...

Nu var det ju ett 6870 TS hittade

Men din poäng håller fortfarande - ett 6870 är bättre än inbyggd grafik även på Intels nyare processorer: http://gpu.userbenchmark.com/Compare/AMD-HD-6870-vs-Intel-UHD...

Visa signatur

Intel Core i5 8600k @ 4.7 GHz - Gigabyte Aorus GTX 1080 TI - Asus PRIME Z370-A
- Corsair Vengeance LP 16 GB - EVGA Supernova G2 850W - NZXT H500i

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur låg risk det är att något annat i din burk skulle förstöras från ett grafikkort så skulle jag inte oroa mig och prova på. Framför allt då du inte hittade andra komponenter bredvid grafikkortet.

Inte mycket att sälja även om det fungerar men är ju inte dumt att ha ett backup kort om det egna börjar strula en dag.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst i enlighet med §8/brott i forumreglerna*

Som påpekats är det inte tillåtet att ta saker från ett soprum på det här sättet (med mindre att ni har en särskild skänkesavdelning eller liknande – kontakta oss i så fall).

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...