Krångel vid uppstart efter Windows update

Permalänk

Krångel vid uppstart efter Windows update

Det här problemet startade igentligen efter en stor Windows update nån gång i höstas.
Direkt efter omstarten så bootade inte Windows up 1 eller flera gånger sen bara försvann problemet dock efter det så har uppstarten varit seg (mellan 30s till flera minuter tills blåa windowsloggan kommit fram, sen är allt normalt)

Spola fram till en till Windows update igår som krävde flera omstarter så direkt vid första omstarten så blir set bara svart skärm, gick inte att starta om heller. Funkade när jag lät datorn vila i en tio min mellan varje omstart(var 4-5 totalt).

så nu började jag leta lösningar på sega uppstarten igen, hitta nått om att det kan vara moderkort/bios så ladda nyaste bios på USB och försökte komma in i bios utan att lyckas hur mycket jag än spamma f2 f6 esc f1 etc.
Sen prova jag att ta ur och sätta i batteriet i moderkortet och nu är datorn helt död utom alla fläktar går och ett meddelande, cmos time date not set press del f2 to start setup F1 to continue och går ej att trycka på nån knapp.

Dator
win 10
Asrock b85m pro4
I5 4570
Samsung ssd
Corsair rm650
Gtx770

Permalänk
Medlem

@grothjunior:
Att du får cmos time date not set är inget ovanligt i sig själva, då UEFI/BIOS har tappat tid & datum och detta måste ställas in igen.

Att du inte kommer in i UEFI/BIOS efter att du återställt det via tangenterna för detta är ett annat problem, och troligtvis beroende på att tangentbordet inte hittas.
Prova med olika USB uttag, då USB 3.0 i regel ej fungerar i UEFI/BIOS, eftersom de i regel kräver drivrutin eller att man aktiverar "USB Legacy".

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Skrivet av Belzader:

@grothjunior:
Att du får cmos time date not set är inget ovanligt i sig själva, då UEFI/BIOS har tappat tid & datum och detta måste ställas in igen.

Att du inte kommer in i UEFI/BIOS efter att du återställt det via tangenterna för detta är ett annat problem, och troligtvis beroende på att tangentbordet inte hittas.
Prova med olika USB uttag, då USB 3.0 i regel ej fungerar i UEFI/BIOS, eftersom de i regel kräver drivrutin eller att man aktiverar "USB Legacy".

Ok tack, provat alla USB uttag nu inget funkar. Antar att jag borde försöka hitta nått tangentbord med gammal kontakt då

Skickades från m.sweclockers.com