DHCP-Fel - Min utrustning eller ligger felet hos Operatör eller fibermodem?
Hej!
Har sedan en månad tillbaka haft problem med min internetanslutning. Har blandade enheter är hemma, Windows som OS och iOS.
Router: Asus RT-N66U
Fiberoperatör: Bahnhof Fiber 100/100
Fibermodem: CTS HES-3106
Problemet förefaller sig så att jag inte får någon internet åtkomst flera gånger per dag och vid dessa tillfällen får jag meddelandet från min router att jag skall "Kontakta din ISP för att ta reda på grundorsaken till DHCP-Felet" Detta är gjort och till svar fick jag de mest amatörmässiga men visserligen nödvändiga svar som att starta om allt, kontrollera lampor på modemet, fabriksåterställning, byte av nätverkskablar samt ansluta mig med kabel direkt till fiber.
Inget av det jag skriver ovan har avhjälpt problemet och bara för att jag är fullkomligt oteknisk när det kommer till nätverk/routrar (ja, det också) ber jag nu er om hjälp. Mest därför att jag har nu valet att få hit en fibertekniker som felsöker problemet på plats med den detaljen att jag står för reparatörens kostnad om felet ligget hos mig. Bosatt i hyreslägenhet och en liten avgift för fiber inkluderat i hyresavgiften. Jag har inte åsamkat någon skada på modemet så det kan även bli en fråga för att hyresvärden stå för reperationskostnad i fall felet förefaller sig inte vara mitt.
Nu är jag ju inte proffs, inte ens i närheten men min personliga uppfattning när jag inte lyckas få internetanslutning när detta uppenbarar sig via kabel, direkt i modemet, känns det inte som att problemet skulle kunna ligga där? Eller rätta mig mer än gärna om jag tänker fel med t.ex. inställningar i routern etc etc som jag med er hjälp kan ändra dessa.
Med bilderna på mina nätverksinställningar som jag skickade till Bahnhof även detaljerat hur lamporna beter sig vid händelse utan internet har jag inte fått någon kommentar mer än att tekniker kan behövas och bollen är hos mig.
Vad göra?
Må gott, Marcus