DHCP-Fel - Min utrustning eller ligger felet hos Operatör eller fibermodem?

Permalänk
Medlem

DHCP-Fel - Min utrustning eller ligger felet hos Operatör eller fibermodem?

Hej!

Har sedan en månad tillbaka haft problem med min internetanslutning. Har blandade enheter är hemma, Windows som OS och iOS.

Router: Asus RT-N66U
Fiberoperatör: Bahnhof Fiber 100/100
Fibermodem: CTS HES-3106

Problemet förefaller sig så att jag inte får någon internet åtkomst flera gånger per dag och vid dessa tillfällen får jag meddelandet från min router att jag skall "Kontakta din ISP för att ta reda på grundorsaken till DHCP-Felet" Detta är gjort och till svar fick jag de mest amatörmässiga men visserligen nödvändiga svar som att starta om allt, kontrollera lampor på modemet, fabriksåterställning, byte av nätverkskablar samt ansluta mig med kabel direkt till fiber.
Inget av det jag skriver ovan har avhjälpt problemet och bara för att jag är fullkomligt oteknisk när det kommer till nätverk/routrar (ja, det också) ber jag nu er om hjälp. Mest därför att jag har nu valet att få hit en fibertekniker som felsöker problemet på plats med den detaljen att jag står för reparatörens kostnad om felet ligget hos mig. Bosatt i hyreslägenhet och en liten avgift för fiber inkluderat i hyresavgiften. Jag har inte åsamkat någon skada på modemet så det kan även bli en fråga för att hyresvärden stå för reperationskostnad i fall felet förefaller sig inte vara mitt.

Nu är jag ju inte proffs, inte ens i närheten men min personliga uppfattning när jag inte lyckas få internetanslutning när detta uppenbarar sig via kabel, direkt i modemet, känns det inte som att problemet skulle kunna ligga där? Eller rätta mig mer än gärna om jag tänker fel med t.ex. inställningar i routern etc etc som jag med er hjälp kan ändra dessa.
Med bilderna på mina nätverksinställningar som jag skickade till Bahnhof även detaljerat hur lamporna beter sig vid händelse utan internet har jag inte fått någon kommentar mer än att tekniker kan behövas och bollen är hos mig.

Routermeddelande

Vad göra?

Må gott, Marcus

Lägenhet, avgift, hyresvärd
Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Om du har prövat utan din egen router och enbart med deras modem är ju felet knappast hos dig.
Möjligen i uttaget eller i utrustning i källaren/vinden.

Permalänk
Medlem

Hade samma problem tidigare när jag hade banhof temporära fel och upp och nergångar blev så jävla trött att jag bytte operatör löst problemet

Visa signatur

▰ Asus RTX 4080 Super ▰ Intel Core I7 14 700K 3.4Ghz ▰ be quiet! Straight Power 12 Platinum 1500W ▰ MSI Z790 Gaming Plus WiFi ▰ Define R5 ▰ SSD 1: Samsung 980 1TB ▰ SSD 2: Kingston KC3000 4TB ▰ SSD 3: Kingston Fury Renegade 4TB ▰ SSD 4: Kingston Fury Renegade 4TB
▰ Kingston 64GB 2x32GB DDR5 5600MHz ▰ be quiet! BL097 ▰ Alienware AW3225QF

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Om du har prövat utan din egen router och enbart med deras modem är ju felet knappast hos dig.
Möjligen i uttaget eller i utrustning i källaren/vinden.

Precis så tänkte jag också, logiskt nog. Blev lite osäker bara när de inte nämner något om att jag testat att ansluta mig mot modemet, skickat en bild på mina nätverksinställningar och fortfarande utebliven anslutning. Det de svarade var att bollen är hos mig gällande tekniker och jag skall själv vara beredd att betala om felet är hos mig därav trådstart.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Hade samma problem tidigare när jag hade banhof temporära fel och upp och nergångar blev så jävla trött att jag bytte operatör löst problemet

Tack för input! Operatörsbyte kommer att bli aktuellt om det inte visar sig vart problemet ligger och givetvis om det fortsätter att strula!

Skickades från m.sweclockers.com