Permalänk

Asus X79 Deluxe - Nytt internminne

Hej

För ca 6 månader sedan fick jag en blå skärm och bios säger att jag har 12GB fast jag har installerat 8x2 GB men CPU-Z säger att jag har installerat 16GB. Tog ut och tittade på minnet och satte tillbaka det. Vid surf fick jag blå skärm så det är minnet i datorn då som har en defekt!

Problemet är att jag har ett bra moderkort men vill inte köpa något minne för 1500:- som inte sedan går att använda i en ny dator.

Denna dator byggdes 2013 och ni får uppdatera mig vad gäller minnen idag och vad har att göra med DDR3 och DDR4 vilket verkar vara det som gäller idag!?

Mvh Fredrik

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Hedersmedlem

Ditt moderkort stödjer bara DDR3. Du borde kunna köpa i stort sett vad som helst i den klassen, såvida det faktiskt är minnena det är fel på.

Permalänk
Medlem

Man kan utesluta minnena genom att testa att ta bort ett par åt gången och se vad bios säger.

Ett gammalt moderkort för mig dog helt enkelt ena minnes kanalen på, minnen och processorer fungerade i ett annat moderkort men som sagt tog jag bort minnena i den drabbade kanalen fungerade datorn och inga av dom andra fungerande minnena fungerade i den drabbade kanalen.

Så med uteslutnings metoden kan man ju ta reda på om det är moderkort eller minne.

Permalänk
Medlem

@freddehboy:
"8 x DIMM, Max. 128GB, DDR3 2800(O.C.)/2400(O.C.)/2133(O.C.)/1866/1600/1333/1066 MHz Non-ECC, Un-buffered Memory
Quad Channel Memory Architecture"

Ditt moderkort stödjer bara upp till 12GB, och anledningen att CPU-Z visar 16GB, är för att du har det.

Om du tittat här Control Panel\All Control Panel Items\System så kommer det troligtvis att stå:
Installed memory 16GB (12GB usable).

Sen precis som Andreaz1 skrev, så är det DDR-3 ditt moderkort kan ha, och i stort sätt alla hastigheter på dessa.
Dock så kan du se på det jag har tagit från ASUS sida, att allt över 1866Mhz är OC (OverClock), och måste ställas in i UEFI/BIOS om man vill kunna köra på de hastigheterna.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

Testade att starta datorn med den kvarvarande modulen och datorn startade. Gjorde ett minnestest men bios kom inte upp och den stängde av sig för att starta igen. Höll på så tills jag satte in den uttagna och då startade datorn. Ska inte en datorn kunna starta med en modul även om internminnet ska monteras parvis?

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@freddehboy:
"8 x DIMM, Max. 128GB, DDR3 2800(O.C.)/2400(O.C.)/2133(O.C.)/1866/1600/1333/1066 MHz Non-ECC, Un-buffered Memory
Quad Channel Memory Architecture"

Ditt moderkort stödjer bara upp till 12GB, och anledningen att CPU-Z visar 16GB, är för att du har det.

Om du tittat här Control Panel\All Control Panel Items\System så kommer det troligtvis att stå:
Installed memory 16GB (12GB usable).

Sen precis som Andreaz1 skrev, så är det DDR-3 ditt moderkort kan ha, och i stort sätt alla hastigheter på dessa.
Dock så kan du se på det jag har tagit från ASUS sida, att allt över 1866Mhz är OC (OverClock), och måste ställas in i UEFI/BIOS om man vill kunna köra på de hastigheterna.

Hur kom du fram till att det stödjer endast 12GB ram? Genuint nyfiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@freddehboy:
"8 x DIMM, Max. 128GB, DDR3 2800(O.C.)/2400(O.C.)/2133(O.C.)/1866/1600/1333/1066 MHz Non-ECC, Un-buffered Memory
Quad Channel Memory Architecture"

Ditt moderkort stödjer bara upp till 12GB, och anledningen att CPU-Z visar 16GB, är för att du har det.

128GB står det i texten du citerade. Fast 4820K klarar inte mer än 64GB, inte för att det spelar någon roll i det här fallet.

Permalänk
Skrivet av Belzader:

@freddehboy:
"8 x DIMM, Max. 128GB, DDR3 2800(O.C.)/2400(O.C.)/2133(O.C.)/1866/1600/1333/1066 MHz Non-ECC, Un-buffered Memory
Quad Channel Memory Architecture"

Ditt moderkort stödjer bara upp till 12GB, och anledningen att CPU-Z visar 16GB, är för att du har det.

Om du tittat här Control Panel\All Control Panel Items\System så kommer det troligtvis att stå:
Installed memory 16GB (12GB usable).

Sen precis som Andreaz1 skrev, så är det DDR-3 ditt moderkort kan ha, och i stort sätt alla hastigheter på dessa.
Dock så kan du se på det jag har tagit från ASUS sida, att allt över 1866Mhz är OC (OverClock), och måste ställas in i UEFI/BIOS om man vill kunna köra på de hastigheterna.

Se: https://www.asus.com/us/Motherboards/X79DELUXE/specifications...

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddehboy:

Testade att starta datorn med den kvarvarande modulen och datorn startade. Gjorde ett minnestest men bios kom inte upp och den stängde av sig för att starta igen. Höll på så tills jag satte in den uttagna och då startade datorn. Ska inte en datorn kunna starta med en modul även om internminnet ska monteras parvis?

Ja, man ska kunna köra med bara en modul, prova med den bara den andra istället, dock så kan vissa moderkort vara väldigt petiga med var den sitter då, speciellt om det har Trippel/Quad channel, så prova alla slottar

Sen till mängden, missade tydligen 8:an, men eftersom flera har citerat mig, så ändrar jag inte på inlägget.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

Så om inget är fel på moderkortet bör jag kunna överklocka cpun med snabba minnen?

Tror att x79 Deluxe har inbyggd controler för OC och skydd

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddehboy:

Hej

För ca 6 månader sedan fick jag en blå skärm och bios säger att jag har 12GB fast jag har installerat 8x2 GB men CPU-Z säger att jag har installerat 16GB. Tog ut och tittade på minnet och satte tillbaka det. Vid surf fick jag blå skärm så det är minnet i datorn då som har en defekt!

Problemet är att jag har ett bra moderkort men vill inte köpa något minne för 1500:- som inte sedan går att använda i en ny dator.

Denna dator byggdes 2013 och ni får uppdatera mig vad gäller minnen idag och vad har att göra med DDR3 och DDR4 vilket verkar vara det som gäller idag!?

Mvh Fredrik

Har själv ett X79-moderkort som jag helst inte vill släppa så jag förstår dig!
Du kan ju köpa ett så likt minne som möjligt på 8GB och ersätta den defekta stickan för ca 800:-
Tycker du det är för mycket så kolla beggat. Det är ungefär de alternativen du har om du inte vill byta båda stickorna för ~1500:-

GL

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Skrivet av GreyWilk:

Har själv ett X79-moderkort som jag helst inte vill släppa så jag förstår dig!
Du kan ju köpa ett så likt minne som möjligt på 8GB och ersätta den defekta stickan för ca 800:-
Tycker du det är för mycket så kolla beggat. Det är ungefär de alternativen du har om du inte vill byta båda stickorna för ~1500:-

GL

Det var bara ett tanke pris

Har du gjort en OC?

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddehboy:

Det var bara ett tanke pris

Har du gjort en OC?

Jag är ingen duktig överklockare men har kört stabilt med 4.4Ghz med minnen på ~1400Mhz. Kommer inte ihåg volt eller så alls tyvärr. Har lagt ned det helt sedan flera år.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk

har varit uppe på vartfall på 4,2-.3 men gått ner för att jag inte behövt det under flera år ska gå på bättre minnen så fort jag vet vad som är fel

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem

@freddehboy:
Tänk dock på att även om moderkortet stödjer upp till 2800Mhz moduler, så finns det en begränsning i CPU'n också.
Vad just din processor klarar av kan du troligvis se här Intel® Extreme Memory Profile (ladda ner antingen xlsx eller pdf filen).

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Skrivet av Belzader:

@freddehboy:
Tänk dock på att även om moderkortet stödjer upp till 2800Mhz moduler, så finns det en begränsning i CPU'n också.
Vad just din processor klarar av kan du troligvis se här Intel® Extreme Memory Profile (ladda ner antingen xlxs eller pdf filen).

Super tack

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk

Min ser inte ut att finnas med?

Aja det skiljer sig nog inte så mycket så det är avgörande om minnena är på 1600 eller 2000?!

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddehboy:

Aja det skiljer sig nog inte så mycket så det är avgörande om minnena är på 1600 eller 2000?!

Nja både och, jag överklockade från 800Mhz till 1066Mhz, på ett moderkort jag hade, och det märktes datorn kändes betydligt rappare vid te.x öppning av program/fönster, (att jag sen var tvungen att gå tillbaka till 800MHz igen pga. BSOD trots att minnena var avsedda för 1066Mhz var en annan femma )

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Hade problemet med att den ibland visade 12GB iställer för 16GB på mitt asus x79. Kör 4st 4GB stickor, visade sig att det var ett trasigt ram minne.

Permalänk

Se: https://ark.intel.com/products/77781/Intel-Core-i7-4820K-Proc...

Under memory spec:

Min CPU klarar 1866 mhz på minnena!

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk

Om man tittar på CPU - Z under Memory står det att min DRAM Frequency är 667.7 MHz men jag ska ha 1600MHz! Bara det säger ett något är galet, inte sant?

Sedan har X79 Deluxe Quad Channel Memory Architecture då är det väll bättre att köra med 4 moduler än 2?

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem
Skrivet av reddehboy:

Om man tittar på CPU - Z under Memory står det att min DRAM Frequency är 667.7 MHz men jag ska ha 1600MHz! Bara det säger ett något är galet, inte sant?

DDR står för "Double Data Rate" så CPU-Z visar alltid bara halva, och man gångar det med 2, så dina minne kör i ~1366Mhz

Skrivet av reddehboy:

Sedan har X79 Deluxe Quad Channel Memory Architecture då är det väll bättre att köra med 4 moduler än 2?

Nja, se det som quadropel dual channel, så precis som med ett moderkort som bara har fyra slottar är det bäst att köra med par om 2, eftersom man då får "dual channel" på varje par.
Nu har det visserligen tvistats om dual channel verkligen ger någon skillnad mot te.x "flex mode" dvs. att man kör med udda antal stickor eller udda storlek på dem, och därmed får dual channel en del av dem, medans resten körs i single channel.

Om du är intresserad av att lära dig mer om Dual-, Triple-, och Quad-Channel, hitta jag denna guide Everything You Need to Know About the Dual-, Triple-, and Quad-Channel Memory Architectures

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

Köpte dessa minnen igår
https://new.webhallen.com/se/product/175852-Corsair-Vengeance...

Hoppas pa det inte är något fel på dim platsen?

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk

En sak jag fick när en modulen la av 50% var att det började knastra i högtalarna och vi start av Windows. Idag när jag uppdaterade Windows återkom knastret, skumt???

Någon som känner igen sig?

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk

Asus X79 Deluxe = Defekt

Hej Alla

Testade åter igen mina gamla minnen innan jag installerar de nya minnena utifall att felet ligger hos moderkortet?!
RAM1 och RAM2. RAM2 är den defekta för när RAM2 satt i visade den endast 50% av sin kapacitet. Allt klart, trodde jag!

Vid test två av minnena visar den defekta RAM2 full kapacitet och när jag sätter in RAM1 så visa bios 8GB när den ska visa 16GB?

Behöver jag testa något mer eller kan vi slå fast att moderkortet är defekt?

Vad skulle ni gjort???

Asus rekommendationer är att ha slotten B1 och D1, kan man kanske ta andra slott i par?

Mvh Fredrik

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S.