Permalänk

Inet error ur lådan - Kernel 41

Idag kom mitt bygge från INET, direkt ur lådan började datorn att startas om med 2-4 minuters mellanrum.
Ringde in och dom bad mig att kolla någon Log, hittade en massa errors från 7 dagar tillbaka trots att jag haft datorn i 30minuter. Jag la till att dom skulle installera Windows och testa alla komponenter,
dom reagerade på loggen var så full av errors men mest på (Critical error - Kernel 41).
Så nu är jag lite fundersam kring INETs rutiner.
Nu måste jag skicka tillbaka datorn och vänta 10-20 extra dagar eller ännu längre om något ska vidare till någon tillverkare för åtgärd.
Google domineras av "ström" som svar till problemet, påstås även att Windows uppgraderingen inte går ihop men nyare komponenter, kan det stämma?

Någon som har någon lösning??? Sjukt frustrerande.

OBS! Komponenter utvalda med hjälp av inets support via telefon för att säkerställa så allt skulle funka ihop
ASUS TUF X470-PLUS GAMING
AMD Ryzen 7 2700X 3
Corsair 32GB (2x16GB)
Corsair RM750x 750W 
Montering och test
NZXT Kraken X62 280mm
NZXT Noctis 450 Vit/Blå
Samsung 960 EVO 500GB x2
Windows 10 Home Engelska
ASUS GeForce GTX 1060 DUAL OC

Permalänk
Medlem

Vilken energiplan använder du i Windows 10, har du Ryzen Balanced?
Har du kontrollerat några inställningar i BIOS?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk

@Aeig: hadr bokstavligen bara tagit ut datorn från boxen, kopplat in den, slutfört windows aktiveringen sedan började alla omstarter. Har tyvärr ingen aning om vad Ryzen Balanced är och Windows energiplan har jag inte kollat på.
Är ej kunnig kring sådant därav mitt val att låta dom installera och fixa allt så att jag bara kan koppla in i ström och köra.

Permalänk
Medlem

Vad har du för hastighet på minnet?
Har datorn den senaste biosen?
Windows-kernelfel med händelse-ID 41 "Datorn har startats om utan att ha stängts av ordentligt först"

Permalänk
Medlem

Detta problem kan vara allt ifrån en dålig överklockning till konstiga default bios inställningar, Kika så att ramen har korrekt hastighet och latency i bios. Kan även vara någon komponent som är dålig.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem

Skulle detta kunna uppstå om någon del eller kontakt har kommit lös i frakten?

Permalänk
Medlem

@halvamatör: Om det är ett bygge som dom monterat så börja inte försöka lösa det själv, garantin kan försvinna.
Bara att skicka tillbaka, det är deras ansvar att den funkar, är några delar sönder skall dom inte skickas till tillverkare, dom skall bytas ut till nya komponenter.

Permalänk

BIOS

När bios menyn är öppen så startas den inte om.
Såfort Windows startas så börjar även omstart efter 2-4 min..
Kanske lika bra att låta det vara och helt enkelt skicka tillbaka trots allt .. F*N.

Permalänk
Medlem
Skrivet av halvamatör:

När bios menyn är öppen så startas den inte om.
Såfort Windows startas så börjar även omstart efter 2-4 min..
Kanske lika bra att låta det vara och helt enkelt skicka tillbaka trots allt .. F*N.
https://preview.ibb.co/hwKpty/20180514_213045.jpg

Om du sätter DOCP i biosen på disabled och sparar får du samma fel inne i windows då?

Permalänk
Skrivet av thomson:

Vad har du för hastighet på minnet?
Har datorn den senaste biosen?
Windows-kernelfel med händelse-ID 41 "Datorn har startats om utan att ha stängts av ordentligt först"

Den borde ha allt nytt, hade kontakt med inet under tiden och undrade vad jag kommer att behöva uppdatera osv. Då fick jag "vi uppdaterar allt och alla drivrutiner till komponenterna, så det är bara o köra".

Skrivet av henkrik92:

Detta problem kan vara allt ifrån en dålig överklockning till konstiga default bios inställningar, Kika så att ramen har korrekt hastighet och latency i bios. Kan även vara någon komponent som är dålig.

Känns för avancerat för att jag ska våga mig på att pilla på något där, är helt vilsen haha

Skrivet av BraCCa:

Skulle detta kunna uppstå om någon del eller kontakt har kommit lös i frakten?

Mycket möjligt, allt var supersäkert packat, kanske något mikroskopiskt fel i samband med frakten isf.

Permalänk

@thomson: testade att ändra på DOCP till disabled som du sa, men en hel lista kom upp som skulle ändra saker, då jag inte är kunnig kring sånt så nojjar jag lite över garantin om dom ser att jag har rört nåt i BIOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av halvamatör:

Den borde ha allt nytt, hade kontakt med inet under tiden och undrade vad jag kommer att behöva uppdatera osv. Då fick jag "vi uppdaterar allt och alla drivrutiner till komponenterna, så det är bara o köra".

Känns för avancerat för att jag ska våga mig på att pilla på något där, är helt vilsen haha

Mycket möjligt, allt var supersäkert packat, kanske något mikroskopiskt fel i samband med frakten isf.

Dock så har du ju köpt hyfsat bleeding edge även om det är andra generation. Prylarna har väl varit på marknaden i knappt en månad så även om dom installerat det senaste så behöver det inte vara hundra procent stabilt.

skicka tillbaks burken tills dess dom fixat den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av halvamatör:

@thomson: testade att ändra på DOCP till disabled som du sa, men en hel lista kom upp som skulle ändra saker, då jag inte är kunnig kring sånt så nojjar jag lite över garantin om dom ser att jag har rört nåt i BIOS.

Det bästa du kan göra om du är orolig gällande garantin är att kolla vad du får göra på datorn med Inet.
DOCP är motsvarigheten till Intels XMP.
Vad det gör är att det ändrar minnets timing och även ibland dess klockfrekvens.
Man kan se det som en form utav överklockning av minnet.
Minnet är designat till att klara detta, men ibland så kan det resultera i problem med ex moderkort/cpu tex att dator startar om sig eller hänger sig.
När du slår ifrån DOCP så ställs minnets originalvärden in och det är det som du ser när du ska spara.

Permalänk
Medlem

Att Inet skulle tjafsa ang. garantin om man leker lite med ramprofiler låter högst osannolikt. Moderkortet har så mycket säkerhetsfunktioner som skyddar komponenterna, Så länge man inte ställer in det manuellt helt galet.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk

FIXAT, hoppas jag.

Skickade tillbaka datorn förra torsdagen.
Idag kom bekräftelsen om att Kernel ID 41 felet är åtgärdat (bild nedan)
Får hoppas på det bästa nu.
Uppskattar allas ideer och bidrag till att hjälpa mig kring felet.
Gick rätt snabbt med iNet prio trots allt.
Trots dom goda nyheterna så vågar man inte vara glad med tanke på att alla tester gjordes vid köp och fick godkänt trots att datorn levererades med felet.
Håller tummarna

Permalänk
Medlem

Alla kan göra fel och såna här fel att svåra att detektera. Cudos till Inet som fixade biffen så snabbt!

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||