Testpilot: Noblechairs Epic – påkostad gamingstol med äkta läder

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Testpilot: Noblechairs Epic – påkostad gamingstol med äkta läder

Med en klädsel i äkta läder och slående kontraststygn är Epic en datorstol som sticker ut från mängden. Testpiloten “Laine” har fått det krävande uppdraget att sitta i den.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2004

Väldigt snygg, men själv skulle jag ta en Kinnarps alla dagar i veckan för sådana pengar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012

läder blir bara jobbigt i längden tar hellre en luftig tyg stol så den kan används utan att det blir svett pölar eller att man måste ha en handduk och torka av efter när det är högsommar värme.

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/bench/kf0pzs/1
Radeon Vega64.
OLD""Socket 2011: Gigabyte GA-X79-UD3, intel 3820 3,6 ghz
Radeon Sapphire 7970 OC.""

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Shivering Isles
Registrerad
Mar 2009

Verkligen snygg stol.
Skulle vara trevligt att kunna ha en liknande stol om det inte bara var för katterna, dom skulle äta upp den på direkten...

i7-6700k | 16GB DDR4 | MSI GTX 980
|CHEESE FOR EVERYONE|

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

Jag har Noblechairs Icon, också med äkta läder. Kan rekommendera den varmt, tycker den är helt fenomenal än så länge.

Ska vara lite mjukare än Epic, så kan eventuellt vara ett alternativ om man inte vill riskera att sitta för hårt.

Jag har för mycket prylar, så min signatur blev för lång. Så den fick inte vara kvar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Jul 2007

Denna har jag

https://www.inet.se/produkt/6600156/noblechairs-epic-faux-lea...

tog över 3 månader innan stolen blev " skön " för mig som väger 95kg, och är 184 cm lång. stolarna är hårda kan jag lova. och det är det som är det enda problemet med dom. skriker kvalitet över hela stolen annars.

Stationär
Chassi Fractal design R4, Skärm ACER XB271HU 144Hz IPS GSYNCBräda Asus Z97-A USB 3.1, CPU Intel I7 4790K 4.6 Ghz , Minne 24gb corsair vengence LP 1866Mhz, SSD Samsung 850 pro 256gb, GPU EVGA GTX 1070 FTW . Nätagg Corsair RM750x 750w.
Mobil: Huawei p9 plus 64gb

Trädvy Permalänk
Proffsmobbare
fd. JaZid
Plats
Karlskrona
Registrerad
Dec 2007
Skrivet av zetruz:

Väldigt snygg, men själv skulle jag ta en Kinnarps alla dagar i veckan för sådana pengar.

Det är roligt att du nämner det!

Jag kollade på lite alternativ innan jag valde att dela ut rekommendationen i sammanfattningen, då jag var lite kluven initialt.

Kinnarps har för närvarande fyra olika modeller i sortimentet, justerade för 25% moms är prissättningen följande:

• 5000 - fr. 4 361 SEK

• Capella CF121 - fr. 8 779 SEK

• Capella CF110 - fr. 7 151 SEK

• Plus[8] - fr. 8 870 SEK

Prissättning

Detta för stolar i tyg, några alternativ i läder fann jag inte. Normalt rekommenderas en begagnad Kinnarps, men det tycker jag inte riktigt är en rättvis jämförelse.

Sedan begav jag mig ut på prisjakt och försökte finna konstläder eller tyg (upp till 3 000 SEK) och läder (upp till 6 000 SEK), och alternativen är förvånandsvärt få. Herman Millers simplare modeller börjar på ca. 7 500 SEK och vandrar snabbt uppåt.

Jag är övertygad om att majoriteten av märkesstolar som säljs i samma eller högre prisklass är mer ergonomiskt korrekta för längre stunder av sittande, men erbjuder samtidigt sämre funktionalitet för mer avslappnad positionering (om det värderas). Om jag istället väljer att kategorisera stolen som "gamingstol" - vilket är kategorin Prisjakt delar in den i - är utbudet av alternativ ännu sämre.

Men sedan är det också den där viktiga punkten, kan man verkligen sätta ett pris på sin rygg?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2008

En Begagnad Kinnarps alla dar i veckan... Still.
För det här priset kan man hitta en av deras högre serier om man letar lite.

Skickades från m.sweclockers.com

He was truly the Bright Night

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006

@Godofcheese: Man får se det från den ljusa sidan, man slipper köpa klösbräda.

Dock min katt klöser inte på skinnmöbler, bara tyg...

För tillfället en sketen Acer gaming laptop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Shivering Isles
Registrerad
Mar 2009

@ggustavsson:
Det är så det är med min nuvarande... och träsoffan på balkongen.
Dyra klösbrädor, lycka till att säga det till en katt.

i7-6700k | 16GB DDR4 | MSI GTX 980
|CHEESE FOR EVERYONE|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå -> Nordmaling
Registrerad
Jul 2007

För den budgeten hade jag definitivt plockat hem en beggad Kinnarps 9000. Rätt intressant att se en gamingstor i läder dock!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingfors
Registrerad
Jan 2013

Stolen är ju lika mycket värd som ett nytt GTX 1080 grafikkort(då när krypto inte hade slagit till).

Damn.

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falkenberg
Registrerad
Mar 2013

Vad är skillnaden mot t.ex. dx racer's stolar?
Hade gärna sett en jämförelse, materialet är olika, och noble-chair har 4d armstöd, så man kan justera bredden vad jag förstår, fattas på DX.

Annara ser de ju identiska ut, samma form, samma bas, samma sidoskydd.

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Feb 2011

Jag läste "Test: Gamingstol med läder" på SweC framsida och tänkte direkt att Laine var i farten och testar. Jepp. Det var var Laine som testar.

i7-920 @ 4.0Ghz - 12GB Corsair XMS3 - EVGA GTX 980 SC - Corsair TX850 - Asus pb298q
Main rigg - LAN-dator

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Jan 2008

Köpt en riktig kontorsstol istället och då menar jag inte från Ikea eller Jysk. Dessa typ av stolar är rena bedrägeriet ergonomiskt!

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Testpilot
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av Ninjaflipp:

Jag har Noblechairs Icon, också med äkta läder. Kan rekommendera den varmt, tycker den är helt fenomenal än så länge.

Ska vara lite mjukare än Epic, så kan eventuellt vara ett alternativ om man inte vill riskera att sitta för hårt.

Jag har Icon hemma före testpilot så det kommer en test på denna också inom någon/några veckor.

/Björn

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Maj 2013

För de pengarna är det nog bättre att man kanske siktar på att köpa en bra stol på riktigt snarare än på låtsas. Sånt här skit är bara gjort för att se bra ut liksom. Inge vidare i övrigt.

Förstår inte varför "gaming" stolar ska se ut som en bilstol och helt ignorera allt vad ergonomi heter?.... Helt ologisk design på dem ju! Bättre att lägga pengarna på någon bra 24/7 stol istället för detta skit tycker ju jag. Även om man kanske t.om får lägga emellan mer pengar får man ju något som är riktigt bra att sitta i...

Chassi: Fractal Design Define R4 | MB: ASRock Z77 Extreme 4 | CPU: Intel Core i5 3570K@4.3Ghz | Kylare: Noctua NH-U9B | RAM: 8GB Team Elite DDR3 1600Mhz | GPU: Sapphire 290X Tri-X | PSU: EVGA Supernova G2 750W | TGB: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Sony MDR-1A+Antlion Modmic 4.0

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Så länge "gaming stolar" envisas med hål för säkerhetsbälten (lol....) så kommer jag fortsätta att ignorera dom.
Och 6 papp är ju väl in i riktig kontorsstol territorium.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

2 år garanti känns ganska lite, Kinnarps har 5 år garanti och Ikea Markus har 10 år garanti.

Siter som tar upp Frame Times/99th percentile/1% low fps i sina grafikkortstester: http://www.gamersnexus.net/, http://www.guru3d.com/, http://www.custompcreview.com/, http://arstechnica.co.uk/ http://www.pcper.com/, http://techreport.com/, http://www.tomshardware.com/,
Site som tar upp om spelen som är testade i deras grafikkortsrecensioner är sponsrade eller utvecklade i samarbetade med Nvidia/AMD: http://techgage.com/category/graphics-and-displays/

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av FishTank:

2 år garanti känns ganska lite, Kinnarps har 5 år garanti och Ikea Markus har 10 år garanti.

Reagerade inte ens över det, men ja det är otroligt snålt och definitivt negativt.

He was truly the Bright Night

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2007
Skrivet av Laine:

Det är roligt att du nämner det!

Jag kollade på lite alternativ innan jag valde att dela ut rekommendationen i sammanfattningen, då jag var lite kluven initialt.

Kinnarps har för närvarande fyra olika modeller i sortimentet, justerade för 25% moms är prissättningen följande:

• 5000 - fr. 4 361 SEK

• Capella CF121 - fr. 8 779 SEK

• Capella CF110 - fr. 7 151 SEK

• Plus[8] - fr. 8 870 SEK

Prissättning

Detta för stolar i tyg, några alternativ i läder fann jag inte. Normalt rekommenderas en begagnad Kinnarps, men det tycker jag inte riktigt är en rättvis jämförelse.

Sedan begav jag mig ut på prisjakt och försökte finna konstläder eller tyg (upp till 3 000 SEK) och läder (upp till 6 000 SEK), och alternativen är förvånandsvärt få. Herman Millers simplare modeller börjar på ca. 7 500 SEK och vandrar snabbt uppåt.

Jag är övertygad om att majoriteten av märkesstolar som säljs i samma eller högre prisklass är mer ergonomiskt korrekta för längre stunder av sittande, men erbjuder samtidigt sämre funktionalitet för mer avslappnad positionering (om det värderas). Om jag istället väljer att kategorisera stolen som "gamingstol" - vilket är kategorin Prisjakt delar in den i - är utbudet av alternativ ännu sämre.

Men sedan är det också den där viktiga punkten, kan man verkligen sätta ett pris på sin rygg?

Läder är å andra sidan inte eftersträvansvärt i en stol man ska sitta länge i. Är det PU-läder eller naturligt läder förresten? Såg inte att det nämndes. PU-läder som används i t ex bilar på alla normalt prissatta modeller är ju plastlackat och därför andas det dåligt. Finare bilsäten är ju normalt ventilerade av den anledningen.

Angående avslappnade sittställningar så har de Kinnarps-stolar jag haft på jobbet hittills haft både generös gungfunktion samt lutning bakåt till den grad att man tror att stolen ska välta bakåt och det är fullt möjligt att ta en bekväm tupplur i den.

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
台北市中正區
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av FishTank:

Dessutom, failar din Kinnarps finns det reservdelar och support att tillgå. IKEA är lite mer "här har du en ny stol", gamingsegmentet lär inte komma i närheten.

Ibland dricker jag whisky och resterande tid säljer jag cykelkomponenter i kolfiber.

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2007
Skrivet av Meantek:

Dessutom, failar din Kinnarps finns det reservdelar och support att tillgå. IKEA är lite mer "här har du en ny stol", gamingsegmentet lär inte komma i närheten.

Jag ska prova det där på min 8 år gamla IKEA-stol snart. Gasfjädern börjat läcka olja och tappat höjd. Den är utgående så hoppas nästan på ett tillgodokvitto..

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
65 14
Registrerad
Dec 2001
Skrivet av Svensktiger:

Så länge "gaming stolar" envisas med hål för säkerhetsbälten (lol....) så kommer jag fortsätta att ignorera dom.
Och 6 papp är ju väl in i riktig kontorsstol territorium.

Tycker stolarna ser bra ut i rummet med denna design. Stolar med stora ryggar ser så tråkiga ut. Blir en fin möbel att se.

Men smaken är som glass sortimentet

Samsung 34'' ultrawide curved
Logitech MX master & Logitech g910
Creative SoundBlaster Katana

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svenstavik
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av Zemlan:

För de pengarna är det nog bättre att man kanske siktar på att köpa en bra stol på riktigt snarare än på låtsas. Sånt här skit är bara gjort för att se bra ut liksom. Inge vidare i övrigt.

Förstår inte varför "gaming" stolar ska se ut som en bilstol och helt ignorera allt vad ergonomi heter?.... Helt ologisk design på dem ju! Bättre att lägga pengarna på någon bra 24/7 stol istället för detta skit tycker ju jag. Även om man kanske t.om får lägga emellan mer pengar får man ju något som är riktigt bra att sitta i...

Beror lite på vilket säte det är. Men bilstolar är överlag designade för att vara sköna att sitta i under långa perioder. Då många spenderar ganska lång tid i bilarna och hade sätet varit oskönt så ja, hade det inte gått. Många jag känner har tagit säten ur äldre bilar och byggt egna stolar av, dom är trots allt rediga, justerbara (till viss del), och designad för långa sittningar. Har dock ingen större koll på om dessa gaming stolar bara efterliknar denna design eller faktiskt är bekväma och användbara på samma sätt. Har nog inga planer på att byta ut min Kinnarp de närmaste 10 åren så.

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2004

@Laine: "Öppningarna i stolsryggen består tråkigt nog av plast, här hade jag gärna sett att Noblechairs valt aluminium istället".

Förstår det estetiska i att använda aluminium men snarare ett smart drag att inte använda aluminium då det i kombination med svett får metallen att korrodera med tiden.

Ett tips till de som skaffar en Noblechairs och tycker att den är aningens för hög, man kan få en gascylinder som skiljer ca. 19 mm mot original om jag minns rätt från Noblechairs.

EDIT: Läst hela testet nu och vad gäller gascylinder får man mejla företaget för att få en, fick min utan kostnad.

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Sabertooth P67 | CPU: INTEL 2600K & Antec Kühler H2o 620 | GPU: Gigabyte GTX 680 2GB| SSD: Samsung 850 Pro 256 GB | RAM: G.Skill Ripjaws 4x4096MB CL9 1600Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: Asus PCE-AC68 |

|| Citera för svar! ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2007
Skrivet av Elghinnarisa:

Beror lite på vilket säte det är. Men bilstolar är överlag designade för att vara sköna att sitta i under långa perioder. Då många spenderar ganska lång tid i bilarna och hade sätet varit oskönt så ja, hade det inte gått. Många jag känner har tagit säten ur äldre bilar och byggt egna stolar av, dom är trots allt rediga, justerbara (till viss del), och designad för långa sittningar. Har dock ingen större koll på om dessa gaming stolar bara efterliknar denna design eller faktiskt är bekväma och användbara på samma sätt. Har nog inga planer på att byta ut min Kinnarp de närmaste 10 åren så.

Beror ju på bil. Den sorts stolar för sportbilar som efterliknas i gamingstolarna är snarast byggda för att köra med fullt ös och tryck på ratten. Inget man vill glida länge i. Skillnad om man tar en påkostad fotölj ur en Jaguar, Merca eller dyrare Volvo (som jag själv gärna hade haft ett par i vardagsrummet).

Asus U36SD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svenstavik
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av Rattnalle:

Beror ju på bil. Den sorts stolar för sportbilar som efterliknas i gamingstolarna är snarast byggda för att köra med fullt ös och tryck på ratten. Inget man vill glida länge i. Skillnad om man tar en påkostad fotölj ur en Jaguar, Merca eller dyrare Volvo (som jag själv gärna hade haft ett par i vardagsrummet).

Förvisso, men många vanliga bilar jag har sätt har designer som är väldigt snarlika dessa gaming stolar bortsett från färgval och mindre formskillnader för att få dom att efterlikna racestolar.

Exempel: V70 från 98: https://cdn04.carsforsale.com/3/531569/9217899/864825471.jpg

Raceing stol för ja, race: https://www.gridsport.net/assets/images/momo-start-racing-sea...

DXracer King: https://prod.scorptec.com.au/13/917/62574/111551_large.jpg

Edit: la med en dxracer också. Överlag är den väldigt mycket mer lik stolen är V70n än en riktig raceing stol. Även om formen på t.ex. de som sticker ut längst upp efterliknar racing stolen så är det ganska tydligen att det är bara för att den ska efterlika utseendet och inte användningen.

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Arvika
Registrerad
Jan 2007

Jag köpte två stycken Noblechairs Epic (skin) när CDON rea ut dem. Är riktigt nöjd med dem! Funkar utmärkt för mina 190 cm och 100 kg.

MB: Asus ROG Maximus APEX X | Asus ROG STRIX X370-F
CPU: Intel i7 8700K | AMD Ryzen 1800x
GPU: ASUS GeForce GTX 1080 ti OC | ASUS GeForce GTX 1080 ti OC
RAM: G.Skill Trident Z 4200MHz CL16 | G.Skill 3200MHz CL14 Flare X
SSD:Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 960 EVO 250GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2007
Skrivet av Elghinnarisa:

Förvisso, men många vanliga bilar jag har sätt har designer som är väldigt snarlika dessa gaming stolar bortsett från färgval och mindre formskillnader för att få dom att efterlikna racestolar.

Exempel: V70 från 98: https://cdn04.carsforsale.com/3/531569/9217899/864825471.jpg

Raceing stol för ja, race: https://www.gridsport.net/assets/images/momo-start-racing-sea...

DXracer King: https://prod.scorptec.com.au/13/917/62574/111551_large.jpg

Edit: la med en dxracer också. Överlag är den väldigt mycket mer lik stolen är V70n än en riktig raceing stol. Även om formen på t.ex. de som sticker ut längst upp efterliknar racing stolen så är det ganska tydligen att det är bara för att den ska efterlika utseendet och inte användningen.

Spanar man lite närmare ser man det som skiljer V70s stol mot de andra. Svankstöd t ex. En vettig uppbyggnad också men den syns inte. Kungen av bilstolar bland de jag suttit i hittils är S80 generation 1. Riktigt bra stolar, ett snäpp över Volvos vanliga höga nivå.

Asus U36SD