Hittar inte hårddisk i diskhanteraren

Permalänk
Medlem

Hittar inte hårddisk i diskhanteraren

Hej på er!

Jag har ett problem som driver mig till vansinne!

Det hela började med att jag skulle föra över ett par filer från min fars Mac till min externa NTFS-formaterade hårddisk. Eftersom att det var Apple så fungerar det givetvis inte. Jag formaterade om hårddisken till exFat och allt var guld och gröna skogar, filerna gick att föra över utan problem.

När jag väl kommer hem så slänger jag över några fler filmer till hårddisken som jag kopplar in i min LG B7 TV med WebOS. Givetvis så kan inte TV:n läsa hårddisken i exFat-format... Inga problem tänker jag och formaterar om hårddisken på nytt till gamla hederliga NTFS.

Problemet kvarstår dock och jag kan fortfarande inte se disken på TV:n. Jag googlar på saken och kommer fram till att det går att formatera disken i TV:n. Jag gör detta och jag hittar disken i TV:n. Bra!! Frid och fröjd på jorden tänker jag...

Problemet är nu att jag inte kan hitta disken i windows. Jag kan inte ens se den i diskhanteraren så kan kan inte formatera om den alls. Jag kan se den under "Enheter och skrivare" men där kan jag inte göra mycket.

Hur kan jag komma åt disken igen?

Permalänk
Medlem

Testat FAT32 ?
W10 gillar ju inte att skapa eller formatera Fat32 på hårddiskar längre men man kan enkelt göra det via CMD.

I övrigt så rekas en riktig mediaspelare varmt istället för att förlita sig på TV'ns inbyggda.
Sälla dig till horden av nöjda Shield ägare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Testat FAT32 ?
W10 gillar ju inte att skapa eller formatera Fat32 på hårddiskar längre men man kan enkelt göra det via CMD.

I övrigt så rekas en riktig mediaspelare varmt istället för att förlita sig på TV'ns inbyggda.
Sälla dig till horden av nöjda Shield ägare

Har faktiskt funderat lite på en Shield då plex inte fungerar riktigt som det skall i TV:n heller.

Fat32 har väl fortfarande begränsningen med att inte stödja filer över 4 GB eller vad det nu är? Sedan om jag nu skulle vilja ha det så är grundproblemet att jag inte kommer åt disken över huvud taget i windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shepard:

Sedan om jag nu skulle vilja ha det så är grundproblemet att jag inte kommer åt disken över huvud taget i windows.

Jag är 50% säker på att de läser från samma API, men har du kollat om du ser enheten i diskpart?

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Jag är 50% säker på att de läser från samma API, men har du kollat om du ser enheten i diskpart?

Jag ser den inte diskpart när jag använder mig utav kommandot "list disk".

Permalänk
Medlem

Äntligen lyckades jag lösa problemet. Det slutade med att jag laddade ner ett program som heter easeUS som kunde hitta disken och så kunde man formatera disken i programmet och nu hittar jag den i både Windows och i TV:n

Permalänk
Medlem

Jag hade visst fel!

Efter formateringen igår så lyckades jag föra över en film som gick att se på TV:n men nu när jag skall koppla in den i datorn så hittas den inte ens i easeUS...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shepard:

Jag hade visst fel!

Efter formateringen igår så lyckades jag föra över en film som gick att se på TV:n men nu när jag skall koppla in den i datorn så hittas den inte ens i easeUS...

Flytta inte en hårddisk mellan datorer och en TV, som du märker går det inte nått bra, TV använder och skriver ofta egna format som ställer till det och det är därför det blir problem, det är mycket möjligt att TV kan läsa nån format som PC/mac använder men så fort den skriver nått är det kört antagligen, däremot kan det nog gå bra att ha den ansluten till TV hela tiden och du för över filmer via nätverket..

Troliga är att du nu behöver nån form av lågnivåformatering för att återställa den...

Sen externa diskar ska inte formateras med NTFS det betyder oftast problem om den flyttas mellan enheter.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300